Spring naar inhoud

- - - - -

Tandloze kat

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 06 mei 2015 - 18:45

Onze Nio heeft de ziekte van FORL.  
Wat is F.O.R.L.?
F.O.R.L. is een veel voorkomende tandaandoening bij katten en staat voor Feline Odontoclastische Resorptieve Laesies. Hierbij wordt het tandglazuur aangetast door bepaalde cellen (odontoclasten). Zo ontstaan er gaatjes in de tanden en kiezen, die meestal zichtbaar worden aan de overgang tussen tand en tandvlees. De gaatjes kunnen ook in de wortels ontstaan, soms lossen de wortels zelfs helemaal op. Het is een progressieve aandoening, dat wil zeggen dat meestal meerdere tanden worden aangetast.
F.O.R.L.  gaat vaak gepaard met tandvleesontstekingen (gingivitis) of permanente schade aan het tandvleesweefsel (parodontitis). Deze ontstekingen zijn erg pijnlijk, het tandvlees is rood en gezwollen en bloedt makkelijk.

Nio zal dus al zijn tanden moeten laten trekken.   Hij zou nadien wel normaal kunnen functioneren.

Heeft er iemand ervaring met tandloze katten?
Graag jullie reactie

Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

Ellen30
Ellen30
  • 120 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 06 mei 2015 - 19:05

Mijn kat heeft nog maar 2 tandjes over, ook laten trekken door slechte tanden.
Na verloop van tijd word het tandvlees harder en kunnen ze gewoon brokjes eten. Mijn kat eet dus ook nog alles, hoewel het opnemen van brokjes iets lastiger is voor haar, maar verder geen problemen.
Kan prima. :)

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 06 mei 2015 - 19:24

Zekunnen perfect zonder hun tandjes ook. Ik vond dat in begin ook een zielig gedacht, maar zoals Ellen zegt, hun tandvlees wordt hard en daardoor kunnen ze nog alles eten. Als ie daarmee van al z'n miserie verlost is, is dat een goeie oplossing! Het is wel een dure operatie.

Machteld.
Machteld.
  • 2.978 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 06 mei 2015 - 19:28

Ik hoor wel vaker van katten (en honden) die alle tandjes moeten laten trekken en daar geen last van hebben, of beter nog echt heropleven omdat ze van hun pijnlijke bekje verlost zijn. Als Nio daarmee van zijn klachten af is, zou ik er niet mee inzitten, het kan hem alleen maar goed doen. Ten slotte heeft hij jou om hem lekkere zachte hapjes te voeren zo lang nodig :)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 06 mei 2015 - 19:28

Bekijk berichtMurron, op 06 mei 2015 - 19:24, zei:

Zekunnen perfect zonder hun tandjes ook. Ik vond dat in begin ook een zielig gedacht, maar zoals Ellen zegt, hun tandvlees wordt hard en daardoor kunnen ze nog alles eten. Als ie daarmee van al z'n miserie verlost is, is dat een goeie oplossing! Het is wel een dure operatie.
Rond de 250€ vertelde mijn DA,

Het is inderdaad zo zielig als ik erover nadenk.  Maar ik weet dat ik het voor hem moet doen.
Hij is nog geen 2 jaar.

Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#6 Geplaatst 06 mei 2015 - 19:48

Ik heb ook al gehoort dat ze er achteraf geen last van hebben, brokjes eten zou even goed gaan. Ik zou niet twijfelen zeker niet op die leeftijd
Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#7 Geplaatst 06 mei 2015 - 19:58

Ons Zwartje (ondertussen overleden...) had nog enkel zijn 4 hoektandjes... Die kon echt nog alles en had er helemaal geen last van !! Hij had meer problemen om te eten Met tanden dan zonder... Zelfs ving hij vaak de kleine konijntjes van de buren... (dan was is razend ;) )... Je merkte helemaal niets aan hem :)

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#8 Geplaatst 06 mei 2015 - 22:04

Indien eten en knabbelen een probleem is, gewoon even via dierenarts speciale versterkingsblikjeseten nemen, praktisch vloeibaar. En wat altijd helpt, is kattenbrokken weken in wat water, helpt altijd.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 06 mei 2015 - 22:07

Chanel heeft geen tanden meer.
En die brokjes gaan vlot binnen hoor :)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.898 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 06 mei 2015 - 22:23

Zelf geen ervaring, maar al vaak gehoord over katjes zonder tandjes.
En allemaal hebben ze dezelfde ervaring: veel levendiger en happier zonder hun tandjes.
Iedereen heb ik al horen zeggen dat ze het eerder hadden moeten doen voor hun katjes.
Dus erg dat Nio die ziekte heeft, maar voor hem zal het enkel enkele dagen aanpassen zijn en daarna happy Nio :-) .
Succes alvast met de operatie! Wanneer moet hij?

Bewerkt door BlackScorpion, 06 mei 2015 - 22:24.

Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#11 Geplaatst 07 mei 2015 - 00:00

Ik heb er nog nooit van gehoord... Ik weet wel dat bv aidskatjes soms al hun tandjes getrokken worden en heb al van verschillende mensen en da gehoord dat zij daar perfect kunnen mee leven. Dat neemt niet weg dat ik mij enorm kan voorstellen dat je je zorgen maakt om jouw lieve schat. Maar zoals je zelf ook al zei, hij is jong en in goede conditie. Dat is een heel groot pluspunt. Ik denk aan jullie en duim voor lieve mooie babbelkous Nio!

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#12 Geplaatst 07 mei 2015 - 15:38

Mijn Lucy heeft ook bijna geen tanden meer.
Bij haar waren deels de tanden uitgevallen en het andere deel was rot, afgebroken of lagen de wortels helemaal bloot.
Al haar aangetaste tanden zijn getrokken, staan er nog een paar die op termijn moesten die aangetast geraken er ook uit moeten.
Toen ze hier als straatkatje aan kwam lopen, was ze er het ergste aan toe, nadat tanden eruit waren verbeterde haar eetlust snel, eerste dagen at ze natvoer paar dagen later at ze al terug brokjes.
Zelfs zonder tanden kunnen ze kleine brokjes eten, eens het tandvlees goed is aan gehard.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 07 mei 2015 - 19:57

Bij Flair hebben ze ook tanden moeten trekken en hij eet het liefste brokjes.Dat gaat er zo goed in als voordien.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 08 mei 2015 - 19:29

Ik volg even mee want ook hier is er kans dat de jongste haar tanden eruit moeten. Ze heeft nl gingivitis. Kreeg nu 2 spuitjes. Is nog niet te erg. Als het terugkomt zal DA nogmaals 2 spuitjes geven en als dit niet helpt moet ze onder narcose om de tanden te trekken :(

Vind het voor dat beestje jammer. Ze is pas 9 maanden, maar ik hoop dat het niet nodig is. Is het dit wel ben ik toch wat gerustgesteld na hetgeen ik hier las want dacht al: amaai, hoe zit het dan met de voeding?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 08 mei 2015 - 20:58

Zelf heb ik er ook nooit van gehoord en ik zou me ook zorgen maken en vragen stellen.
Ik hoop dat de ingreep goed verloopt en het nadien haalbaar is om Nio toch nog met veel lekkers te verwennen. Aan de reacties te lezen gaat dat nog meevallen. Knuffels aan Nio :hug: