Spring naar inhoud

- - - - -

valeriaandruppels

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
  • 1 katten

#16 Geplaatst 11 mei 2015 - 20:15

@Duchess: klinkt toch beetje kort door de bocht. Mijn kat is ook van een ras dat ze normaal altijd met minstens 2 plaatsen of bij een kat (Sphynx). Toch hebben wij maar 1 kat genomen. Ten eerste hadden wij nog nooit een kat gehad en vonden we 1 genoeg om met te 'beginnen' en ten tweede, ze gaat overal mee heen, wat moeilijk is met meer dan 1. De eerste paar jaar is ze overdag alleen geweest (ouders en ik werkten), de laatste jaren is er altijd iemand in huis (ouders nu gepensioneerd). Toch heb ik niet de indruk dat ze iets miste. Ze heeft nooit het appartement afgebroken, altijd braaf gekrabt aan de palen, elke dag een kwartiertje vliegend zot, etc. Ze is gewend om vb. elke week mee naar de caravan te gaan en om 2 keer per jaar mee naar CenterParcs ofzo te gaan. En ok, nu zou ik het wel leuk vinden als ze een maatje had, maar dat is enkel voor mezelf. Ik zou haar graag zien knuffelen met een andere kat. Maar we doen het niet omdat ze al 9 jaar enig kind is en nu er een kat bijzetten... Plus ze heeft maagproblemen, waardoor een kat bij voor problemen met het eten zou zorgen.

Dus ok, als je kan zijn meer dan 1 kat leuk, als ze overeen komen, maar maar 1 kat moet niet persé voor problemen zorgen, zoals wij het bewijs bij ons hebben voor al 9 jaar en hopelijk nog minstens 9 meer :-) .

Bewerkt door BlackScorpion, 11 mei 2015 - 20:16.

Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.302 berichten
  • 1 katten

#17 Geplaatst 11 mei 2015 - 20:45

Hier geef ik BlackScorpion wel gelijk in... Als ik kon had ik er ook meteen 2 genomen. Maar ik woon nog niet op mezelf en zolang dat niet is blijft het bij 1. En dat zal ik moeten accepteren. Ik weet dat er veel fokkers en opvangen zijn die enkel per twee plaatsen. Ergens te snappen, ergens ook jammer. Vooral bij de opvang dan, want zo lopen katjes misschien wel goede mandjes mis. Ik kan het nog meer begrijpen als de kat dagen lang alleen zit omdat iedereen uit werken is. Maar mensen die altijd thuis zijn, waarom zouden zij niet één kat mogen adopteren? Katje mist niets van aandacht. Ja, twee katten zijn leuk en kijken hoe fijn ze kunnen spelen is dat ook. Maar als je echt niet anders kan? Dan vind ik het jammer dat je geen kat zou mogen/kunnen adopteren. De meeste katten kunnen er wel aan wennen dat ze de enige in huis is lijkt mij. Maar dat is dan ook mijn mening.

Bewerkt door Ailure, 11 mei 2015 - 20:47.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 12 mei 2015 - 00:10

Ik volg Black Scorpion ook volledig in haar redenering.
Sommige katten zijn gelukkiger met 2, maar ons Lucky'tje -die na het overlijden enige kat werd- had het niet zo makkelijk toen we Miloh in huis namen.
Ze was eerder een rustig type, kon heel speels zijn maar had regelmatig momenten dat ze liever alleen was.
Miloh was een wildebrasje en dat werkte soms op haar zenuwen.
We hebben er geen spijt van dat we hem in huis namen ; we vonden hem op 5 weken oud achtergelaten, hij had weinig overlevingskansen.
Uiteindelijk is het positief geëvolueerd tussen hen. Maar Lucky was een kattin die best wel héél gelukkig kon zijn zonder een tweede kat.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#19 Geplaatst 12 mei 2015 - 18:21

Hier zijn ze telkens per twee 'toegekomen'. Alleen onze Juventus was alleen toen hij hier als zwerver toekwam, maar ja hij had al direct 5 stiefzusjes en 1 stiefbroertje!
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#20 Geplaatst 12 mei 2015 - 21:55

Ik heb in beide vorige reacties al gezegd dat er ook katten zijn die liever alleen zijn,en dat je deze het best kunt vinden bij de opvang of fokker,die hun katten karakters kennen.

Dat ik mijn kittens alleen in een thuis plaats met soortgenootjes is mijn keuze,omdat ik denk dat dat het beste voor mijn kittens is,en ik wil zowel voor mijn eigen katten als voor mijn kittens alleen het beste,dat vind ik persoonlijk niet kort door de bocht,maar juist dierenliefde pur sang.
Ik plaats ook niet voordat ik persoonlijk met de aanstaande baasjes heb gesproken en de interactie tussen hen en de katten heb gezien.

Aandacht van hun baasje vinden katten heerlijk,maar aandacht van soortgenoten,elkaar wassen,bij elkaar slapen,samen spelen en ja soms ook ruzie maken,daar wordt de gemiddelde kat toch echt het meest blij van,dat is uiteindelijk het natuurlijk gedrag.

Dus voor diegene die mijn vorige reacties slecht hebben gelezen,Ik weet dat er katten zijn die liever alleen zijn,ik vind alleen niet dat je een kitten ertoe moet dwingen om alleen in huis te leven.
En zit je in de situatie dat je een volwassen kat met een nieuw huisgenootje wil verassen,zoek dan een kitten/ kat waarvan het karakter aansluit op dat van de kat die er al is,dus geen wildebras bij een rustig ouder dier.
Blijkbaar heb ik op nogal wat tenen gestaan met mijn reactie,begrijp dat dit MIJN MENING is,meer niet.

Bewerkt door Duchess, 12 mei 2015 - 21:55.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 13 mei 2015 - 21:03

Bekijk berichtDuchess, op 12 mei 2015 - 21:55, zei:

En zit je in de situatie dat je een volwassen kat met een nieuw huisgenootje wil verassen,zoek dan een kitten/ kat waarvan het karakter aansluit op dat van de kat die er al is,dus geen wildebras bij een rustig ouder dier.

Ons wildebrasje heeft ons zelf gezocht (bij manier van spreken ;) ). Het was of een 5-weken oud kitten aan zijn lot overlaten of in huis nemen. Ons Lucky'tje was ook nog geen oudje toen Miloh erbij kwam. Ze had af en toe zeker eens "zotte kuren" maar is sinds ze klein was altijd eerder een rustig type geweest.

Maar aangezien het topic over valeriaan gaat, laat ik ons Lucky & Miloh liever uitleggen hoe dat eigenlijk zit met dit kruid : https://www.youtube....oveshower:' />

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 mei 2015 - 21:18.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#22 Geplaatst 16 mei 2015 - 15:35

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 13 mei 2015 - 21:03, zei:

Ons wildebrasje heeft ons zelf gezocht (bij manier van spreken ;) ). Het was of een 5-weken oud kitten aan zijn lot overlaten of in huis nemen.
Tja,in die situatie hebben jullie niet het kitten uitgezocht,maar is Miloh op jullie pad gekomen,en natuurlijk laat je een kat,jong of oud, niet aan zijn lot over,super dat julie hem hebben opgevangen.
Ik had het over een situatie waarin je op zoek gaat naar een kat/ kitten.
Genoeg hierover,het topic gaat idd over Valeriaan,dus met bovenstaande is wat mij betreft die discussie afgesloten.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 9 katten

#23 Geplaatst 17 mei 2015 - 00:56

Valeriaan kan wel degelijk bij katten. Hier even de link van een middel speciaal voor kat/hond : http://www.dorwest.c...r-dogs-and-cats

Overigens veilig, ik gebruikte het ooit voor een gestreste kater . En ze worden daar niet wild van, hij werd er echt wel rustiger van. Bij mensen werkt dit ook ontspannen. Dit staat los van de geur. De meeste katten zijn idd ook gek op de geur. Maar bij inname zal dit geen onrustig effect geven hoor, integendeel.

Over alcohol en katten, idd giftig. Maar dat terzijde, is alcohol voor mensen ook giftig hoor, en we sterven ook niet na een consumptie alcohol. Doch zijn er mensen genoeg die hun katten en andere dieren bach bloesems geven dewelke ook op basis van alcohol zijn. Ik denk dat het vooral de hoeveelheid is dat telt. En dat is bij zulke middelen erg weinig.

Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 17 mei 2015 - 22:10

Bekijk berichtSerenity, op 17 mei 2015 - 00:56, zei:

Over alcohol en katten, idd giftig. Maar dat terzijde, is alcohol voor mensen ook giftig hoor, en we sterven ook niet na een consumptie alcohol. Doch zijn er mensen genoeg die hun katten en andere dieren bach bloesems geven dewelke ook op basis van alcohol zijn. Ik denk dat het vooral de hoeveelheid is dat telt. En dat is bij zulke middelen erg weinig.
Ik zou dit toch nooit doen ; een product met alcohol toedienen aan dieren.
Natuurlijk zal de hoeveelheid een rol spelen en op een paar (?) druppels zal het een minimale hoeveelheid zijn maar katten zijn dan ook veel kleinere wezens dan ons en komen normaal gezien nooit in contact met alcohol. Het is voor hun lichaam dan toch een totaal onbekende stof. Er zijn ook mensen die allergisch reageren op alcohol, die kunnen het nog zeggen maar hoe merkt men als een kat allergisch reageert op alcohol?
Het risico op intoxicatie lijkt wat mij betreft te hoog, al zeker wanneer men het regelmatig gaat toepassen.

Gedroogde valeriaan is zo makkelijk te vinden in drogisterijen en helemaal niet duur ; het lijkt me dan logischer om hen dit te geven i.p.v. een risico te lopen op intoxicatie door het toedienen van een product met alcohol.
Kattenkruid, wat men éénvoudig kan kweken in eigen tuin, is trouwens ook iets waar katten eerst speels/high op reageren en nadien tot rust van komen. Ook puur en zonder risico.

Het product bij jouw link bevat volgens de samenstelling geen alcohol. Geen idee of dit kan in de praktijk maar als het klopt lijkt het me dan wel veiliger dan de doorsnee valeriaandruppels die we kopen op basis van alcohol.

Ik vertrouw zelden sowieso wat ik lees bij producten, denk er vaak nog over na (gevolg van slechte ervaringen spijtig genoeg) en pluis alles uit...
Volgens sommige bronnen kunnen etherische oliën voor verschillende klachten ook gebruikt worden bij dieren en worden deze ook op verschillende plaatsen verkocht met dit doel. Ondertussen blijkt dat dit nochtans ook schadelijk kan zijn omdat katten terpenen (wat in alle etherische oliën zit) op een andere manier afgescheiden worden bij katten en ook intoxicatie kan te weeg brengen. Even googlelen op "etherische oliën, katten, terpenen" en men vindt er genoeg over.

Van een beetje rook in de woonkamer gaan mijn katten ook niet sterven, toch kiezen wij er voor om buiten te roken...alles wat bijdraagt tot mogelijke schade van hun gezondheid -hoe klein het risico ook - vermijd ik kost wat kost.
Zeker als er veilige alternatieven bestaan zoals voor valeriaan.

Ik vind dit niet meer dan normaal en gewoon een kwestie van logisch redeneren :d

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 17 mei 2015 - 22:11.

JamiieC
JamiieC
  • 24 berichten
  • 5 katten

#25 Geplaatst 24 mei 2015 - 09:45

Bekijk berichtanja1, op 10 mei 2015 - 08:04, zei:

Dank u allemaal voor de info, zal het haar eens zeggen! Ze kan maar boos zijn, maar als de kat dan geholpen is ben ik tevreden. Grrr ik wordt daar dus gek van, heb beestje zit veel alleen en verveelt haar dus ja, ze vernielt natuurlijk dingen, had haar nog gezegd dat ze er twee moest nemen. Ze woont op een appartement dus poes gaat niet naar buiten en ze laat de gordijnen ook nog altijd dicht. Ze woont nochtans tegenover het stadspark dus het beestjes zou leuk kunnen naar de vogeltjes in de bomen kijken..
Ja hier hebben de onze ook van die zakjes met valeriaan in, maar kijk die zelfs regelmatig na of er geen gaten inzitten zodat ze het niet binnen krijgen, en inderdaad, ze worden er gek van!

Wat ik gebruik en dat gebruik ik enkel wanneer nodig, want als ze het zot krijgen dan vindt ik dat gewoon al leuk om naar te kijken.
Bachbloesem Rescue Pet Druppels .. het is zonder alcohol omdat het voor dieren is.

Misschien een betere oplossing dan het middeltje dat ze nu gebruikt.
Al zeg ik ook wel dat je best enkel die Bachbloesems Rescue gebruikt als het niet anders kan.
Ik gebruik dat tijdens nieuwjaar voor het Vuurwerk

What do I care about the purring of one who cannot love, like the cat? - Friedrich Nietzsche