Spring naar inhoud

- - - - -

Voeding voor 4 katten... hulp gevraagd - Bozita

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#16 Geplaatst 18 mei 2015 - 20:25

Bekijk berichtZWERFKAT, op 17 mei 2015 - 21:02, zei:

ik heb momenteel nog 8 katten. ze eten allen kvv (rauw voer) maar de moeilijkste eters krijgen er een lepel blikvoer bij. ik hem me altijd verdiept in voeding en volgde ook al div cursussen rond kattenvoer (oa Tannetje Koning).  als je katten geen rauw willen is natvoer de beste optie, omwille van het vochtgehalte. omdat ik een blaaskat en een nierkat heb, 1 tje met schildklierproblemen, 2 magere en 3 te dikke katten is het eten op maat vd kat. ik wissel elke maaltijd af, van merk en van smaak anders eten de moeilijke eters niet. iedere kat heeft zijn eigen potje met zijn eigen eten + medicatie. de blaaskat krijgt over zijn rauwvoer zelf gemaakte kippenbouilon om goed te kunnen plassen. ook de nierkat krijgt eten + medicatie met extra vocht. een kat zou 20x dag klein beetje moeten eten, maar omwille van uit werken gaan bieden de meeste hun katten voerpuzzels met 24/24 u brokjes als tussendoortje. wij hebben dit ook moeten stoppen want de dikkere katten werden nog dikker, die stopte niet en wegen al +7 kg. met het extra vocht bij het natvoer is alles nu stabiel. kwa natvoer zou ik enkel de blaaskatjes cd geven met extra vocht (vb zelf kippebouillon maken). ze krijgen voor ik vertrek en slapen ga elkeen nog een paar brokjes in een puzzels (per kat) elk van hun soort, de dikke metabolic, de blaaskat cd, nierkat kd. en de magere gezonden gewoon voer. als je brokken neemt met veel eiwit (orijen enz,....) en de kat drinkt hierbij te weinig en is gevoelig voor gruis krijg je problemen. daarom hier geen orijen meer hoe goed ook de samensteling.
in orijen zitten dierlijke eiwitten.
Het zijn de plantaardige eiwitten die slecht zijn voor katten. :)

Wel goed dat jouw katten rauwvoer krijgen.
Wel even off topic,, maar welke soorten geef jij.

JamiieC
JamiieC
  • 24 berichten
  • 5 katten

#17 Geplaatst 23 mei 2015 - 11:10

Ik heb vijf katten waaronder één die niervoeding krijgt; Hills K/D en één andere krijgt RC Sensitivity Control. Net een dierenartsbezoek en ik zou er nog een derde op voeding moeten zetten voor af te vallen.
Dus ik begrijp volledig wat je bedoelt met alle voeding.
Maar ik ga binnenkort beginnen met de "surefeeder Microship pet feeder" dit zou iets heel goed moeten zijn.

https://www.sureflap...chip-pet-feeder

Hier kan je extra info vinden; misschien dat het voor jou ook eens oplossing is?

What do I care about the purring of one who cannot love, like the cat? - Friedrich Nietzsche

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 23 mei 2015 - 19:39

Bekijk berichtJamiieC, op 23 mei 2015 - 11:10, zei:

Ik heb vijf katten waaronder één die niervoeding krijgt; Hills K/D en één andere krijgt RC Sensitivity Control. Net een dierenartsbezoek en ik zou er nog een derde op voeding moeten zetten voor af te vallen.
Dus ik begrijp volledig wat je bedoelt met alle voeding.
Maar ik ga binnenkort beginnen met de "surefeeder Microship pet feeder" dit zou iets heel goed moeten zijn.

https://www.sureflap...chip-pet-feeder

Hier kan je extra info vinden; misschien dat het voor jou ook eens oplossing is?

Eigenlijk zoiets wat ik al geprobeerd heb, maar misschien aangenamer voor de katten. Ik heb een kist met een chipluikje in. Maar het probleem is dat de meisjes dit niet willen gebruiken. De jongens wel, maar dat heeft geen zin. Het zijn net zij die andere voedingen moeten hebben. Dus dan moet ik voor de meisjes nog voeding zetten en kunnen de jongens er gewoon van eten....

Ik ben dus heel benieuwd naar dit!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 23 mei 2015 - 19:44

Denk dat ik voor de jongens de C/D en de obesitas ga mengen. Of graanvrij. Want Tijger mag niet afvallen... Die is door zo ziek te zijn afgevallen. Hij heeft wel een buikje, maar je ziet het wel aan zijn bovenprofiel.
De meisjes moeten helemaal niet afvallen!
En Sloeber.... die komt bij. Het minste hij eet van andere korrel en hup... het zit er terug bij.
Zelfs in Merelbeke hebben ze me niet kunnen helpen (wat ze alle 4 betreft). Want Tijger is er ziek door geworden. Ik neem hen niets kwalijk, maar dit geeft weer dat Tijger blaasvoeding MOET hebben.
Sloeber is een stresskat, al z'n leven al geweest. We vermoeden dat de buurkat de 'dader' is van Sloeber zijn stressprobleem.
Tijger is geen stresskat, toch niet zo als Sloeber. Het zijn wel broertjes, dus vermoed dat er toch wel iets erfelijks bij moet zitten.

De Metabolic is op. Nu weet ik niet goed of ik voor de meisjes dit terug moet bestellen of gewoon graanvrij. Maar in het verleden al geprobeerd (enkele merken) en ze aten er amper van....

JamiieC
JamiieC
  • 24 berichten
  • 5 katten

#20 Geplaatst 23 mei 2015 - 20:16

Ik zal je op de hoogte houden van hoe het loopt als ik deze bestel en gebruik .. als je dit leuk vindt?

What do I care about the purring of one who cannot love, like the cat? - Friedrich Nietzsche

ZWERFKAT
ZWERFKAT
  • 164 berichten

#21 Geplaatst 23 mei 2015 - 20:33

Lilymay ik geef per maaltijd een ander merk en/of smaak. zo hebben we 2 soorten bibi, 3 soorten carnibest, het nwe alaska kat in kip + konijn, tamro, darf eco, tinlo 3 soorten, haaksbarf 3 soorten en carnivoer het hele assortiment. zelf malen we kip en konijn dat rechtstreeks van de vleeskweker komt.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 23 mei 2015 - 20:40

Bekijk berichtJamiieC, op 23 mei 2015 - 20:16, zei:

Ik zal je op de hoogte houden van hoe het loopt als ik deze bestel en gebruik .. als je dit leuk vindt?

Ja, ik merk het wel als je het topic aanvult :-).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 07 juni 2015 - 18:51

Bekijk berichtZWERFKAT, op 17 mei 2015 - 21:02, zei:

ik heb momenteel nog 8 katten. ze eten allen kvv (rauw voer) maar de moeilijkste eters krijgen er een lepel blikvoer bij. ik hem me altijd verdiept in voeding en volgde ook al div cursussen rond kattenvoer (oa Tannetje Koning).  als je katten geen rauw willen is natvoer de beste optie, omwille van het vochtgehalte. omdat ik een blaaskat en een nierkat heb, 1 tje met schildklierproblemen, 2 magere en 3 te dikke katten is het eten op maat vd kat. ik wissel elke maaltijd af, van merk en van smaak anders eten de moeilijke eters niet. iedere kat heeft zijn eigen potje met zijn eigen eten + medicatie. de blaaskat krijgt over zijn rauwvoer zelf gemaakte kippenbouilon om goed te kunnen plassen. ook de nierkat krijgt eten + medicatie met extra vocht. een kat zou 20x dag klein beetje moeten eten, maar omwille van uit werken gaan bieden de meeste hun katten voerpuzzels met 24/24 u brokjes als tussendoortje. wij hebben dit ook moeten stoppen want de dikkere katten werden nog dikker, die stopte niet en wegen al +7 kg. met het extra vocht bij het natvoer is alles nu stabiel. kwa natvoer zou ik enkel de blaaskatjes cd geven met extra vocht (vb zelf kippebouillon maken). ze krijgen voor ik vertrek en slapen ga elkeen nog een paar brokjes in een puzzels (per kat) elk van hun soort, de dikke metabolic, de blaaskat cd, nierkat kd. en de magere gezonden gewoon voer. als je brokken neemt met veel eiwit (orijen enz,....) en de kat drinkt hierbij te weinig en is gevoelig voor gruis krijg je problemen. daarom hier geen orijen meer hoe goed ook de samensteling.

Dus kort gezegd... wat raad je aan :-).

Mag ik bv. voor m'n ventjes (1 FLUTD wel geopereerd en obees en eentje blaasproblemen) CD en de Metabolic mengen?
Welke brokken hebben dan wel weinig eiwitten en zijn goed voor m'n ventjes?
Merelbeke raadde Metabolic aan voor de 4 samen, maar toen zijn de blaasproblemen van Tijger begonnen. Dus hij heeft blaasvoeding nodig.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 07 juni 2015 - 20:44

Gezonde katten mogen die C/D niet hebben.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 08 juni 2015 - 07:53

Bekijk berichtDORIS, op 07 juni 2015 - 20:44, zei:

Gezonde katten mogen die C/D niet hebben.

M'n  2 ventjes hebben blaasproblemen :-)

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 08 juni 2015 - 08:04

dan mag het
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

ZWERFKAT
ZWERFKAT
  • 164 berichten

#27 Geplaatst 11 juni 2015 - 19:55

volgens onze DA is CD voer en andere blaasdieetvoer erg calorierijk. ik gebruik dus altijd de cd reduced calorie. op advies vd DA meng 1/2 cd met 1/2 metabolic. hoofdzakelijk natvoer + water. in zijn voerpuzzel krijgt hij 20 brokjes per dag (1/2 cd en 1/2 metabolic brokjes). alleen door dit te doen is hij 800 gr afgevallen. hij weegt nu nog 7,1 kg. nog te dik maar er gaat geen gr. meer af. hij loopt nochthans buiten, speelt en eet de minimum. hij eet nooit op een ander dus meeeten ergens doet hij niet. ik hou wel zijn plassen in het oog. als hij begint buiten de bak te plassen weet ik hoe laat het is.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 11 juni 2015 - 21:17

Bekijk berichtZWERFKAT, op 11 juni 2015 - 19:55, zei:

volgens onze DA is CD voer en andere blaasdieetvoer erg calorierijk. ik gebruik dus altijd de cd reduced calorie. op advies vd DA meng 1/2 cd met 1/2 metabolic. hoofdzakelijk natvoer + water. in zijn voerpuzzel krijgt hij 20 brokjes per dag (1/2 cd en 1/2 metabolic brokjes). alleen door dit te doen is hij 800 gr afgevallen. hij weegt nu nog 7,1 kg. nog te dik maar er gaat geen gr. meer af. hij loopt nochthans buiten, speelt en eet de minimum. hij eet nooit op een ander dus meeeten ergens doet hij niet. ik hou wel zijn plassen in het oog. als hij begint buiten de bak te plassen weet ik hoe laat het is.

Ik ga dat ook zo doen voor de ventjes.... En in een voerpuzzel. Probleem is dat de meisjes hier ook aankunnen *zucht*, dus ja....