Spring naar inhoud

- - - - -

ratten

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#1 Geplaatst 25 mei 2015 - 15:12

Wij zitten in ons tuinhuisje met minstens één dikke rat. Ik heb geen zin om rattenvergif te leggen, vind dat zo zielig. Onze katten komen niet buiten dus die zullen de ratten ook niet vangen. Heeft iemand een idee wat we kunnen doen om op een zo humaan mogelijke manier ons tuinhuis rattenvrij te houden?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 25 mei 2015 - 15:47

Een humane val? Om de rat later in een veld uit te zetten? Rattenvergif is trouwens heel lekker voor katten en honden en dodelijk. Katten en honden worden door de geur van rattenvergif aangetrokken. Er zijn er veel die erdoor sterven.
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 25 mei 2015 - 17:27

Wij hebben thuis uiteindelijk toch altijd vergif gelegd op plaatsen waar de ratten zitten en de hond niet aankan. Het label "huisdiervriendelijk" op vergif is onzin. Rattenvergif doodt niet onmiddellijk, vandaar dat veel andere dieren er van eten. Ratten zijn erg verstandig, als er eentje iets eet en die sterft, gaan de andere daar niet van eten. Het vergif mag dus pas na de tweede of derde portie dodelijk zijn, als de hele groep ervan gegeten heeft.
Ze maken telkens opnieuw nesten in onze tuin, compostbak, stalling en houtstapel. Omdat er achter het huis enkel velden zijn, komen ze gewoon terug als we ze daar uitzetten. Als je ze ver genoeg kunt uitzetten werkt het misschien wel, maar ik weet niet of die rat dan overleeft in een vreemde omgeving met misschien een vijandige groep ratten. Let goed op als je beslist met vallen en uitzetten te werken, een rat in het nauw lacht er niet mee en ze zijn stevig gewapend.

Eerlijk gezegd zou ik een rat nooit aan een kat overlaten, al zijn het ervaren buitenkatten. Hoewel ik ze qua uiterlijk erg schattig vind, zijn wilde ratten groot en gevaarlijk.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#4 Geplaatst 25 mei 2015 - 17:31

Wij hebben in het vorige huis enorm last gehad van ratten op de weide, er werd ons gezegt dat ganzen en cavias ze weg zouden houden. Niet dus de cavias werd er dood door gebeten en ze gingen lopen met de ganzen eieren.
Ze waren zo brutaal dat ze gewoon rond liepen waar we bij stonden

Dan hebben wij wilde katten aangeschaft (die nu binnen wonen en waarvan Minnie een was) en die liepen rond en de rattenplaag was zo weg.
Elke manier die we probeerden ze weg te krijgen was goed om wel geteld 1 ervan te doden, want ze wisten blijkbaar wat er was gebeurt dus geen optie

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 mei 2015 - 17:32

Wij hebben er vergif voor gelegd.
Sorry, maar ratten zijn echt vreselijke beesten.
Heel onze garage ligt onder de uitwerpselen, ze knagen aan alles, ...
Om nog maar de zwijgen over hoe onhygiënisch die beesten zijn.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 25 mei 2015 - 20:39

Nogmaals, pas op met vergif. Niet alleen voor je eigen katten maar ook voor buurtkatten.
Het stond afgelopen week nog in de krant hoeveel katten en honden erdoor sterven.
En het is een verschrikkelijke dood, afzien en lijden dat het niet normaal is.
Geplaatste afbeelding

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 25 mei 2015 - 21:06

Vorig jaar is onze hond gestorven door rattenvergif! Was een lange en pijnlijke strijd voor haar met veel inwendige bloedingen, op het laatst hebben haar nieren het begeven.
We leggen zelf geen vergif, maar kwamen achteraf te weten dat de buren dit wel deden.

Nog niet zo lang geleden werden de kippeneieren gepikt door de ratten en we hadden al beslist dat we een rattenval zouden kopen en de val dan in de beek te leggen met gevangen rat en die zo te verdrinken.
Sorry, lijkt wreed, maar is heel wat humaner dan rattenvergif!

In blijlage een foto van OKI en haar inwendige bloedingen. Haar buik zat ook vol met bloed.

Bijgevoegde thumbnails

• 03jan-2.jpg

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 25 mei 2015 - 21:16

Ja dat gebeurd dus met die ratten ook eigenlijk. Er zit een stof in die stolling tegen gaat waardoor elk dier die het eet gewoon van binnen uit dood bloed.

Geen idee eigenlijk of er iets diervriendelijk bestaat. Mensen gaan al snel gewoon met gif gaan strooien.

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 25 mei 2015 - 22:00

Er bestaan toch diervriendelijke vallen voor ratten?
Een val waar de rat gewoon in opgesloten wordt en dan kun je die later weer uitzetten.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#10 Geplaatst 25 mei 2015 - 23:40

Bekijk berichtKaszi, op 25 mei 2015 - 21:06, zei:

Vorig jaar is onze hond gestorven door rattenvergif! Was een lange en pijnlijke strijd voor haar met veel inwendige bloedingen, op het laatst hebben haar nieren het begeven.
We leggen zelf geen vergif, maar kwamen achteraf te weten dat de buren dit wel deden.

Nog niet zo lang geleden werden de kippeneieren gepikt door de ratten en we hadden al beslist dat we een rattenval zouden kopen en de val dan in de beek te leggen met gevangen rat en die zo te verdrinken.
Sorry, lijkt wreed, maar is heel wat humaner dan rattenvergif!

In blijlage een foto van OKI en haar inwendige bloedingen. Haar buik zat ook vol met bloed.

Het spijt me dit te moeten vernemen, moet ongelooflijk veel pijn doen om je huisdier op deze manier te moeten verliezen.
Dit is één van de redenen waarom ik rattenvergif weiger te leggen. Ik vind het gruwelijk voor de ratten zelf, en hier bij ons lopen dan wel onze eigen katten niet buiten, maar er zijn wel veel buurtkatten die door onze tuin lopen.

Bekijk berichtSteffie_G, op 25 mei 2015 - 22:00, zei:

Er bestaan toch diervriendelijke vallen voor ratten?
Een val waar de rat gewoon in opgesloten wordt en dan kun je die later weer uitzetten.

Dat leek mij inderdaad een optie.

Bekijk berichtMachteld., op 25 mei 2015 - 17:27, zei:

Omdat er achter het huis enkel velden zijn, komen ze gewoon terug als we ze daar uitzetten. Als je ze ver genoeg kunt uitzetten werkt het misschien wel, maar ik weet niet of die rat dan overleeft in een vreemde omgeving met misschien een vijandige groep ratten. Let goed op als je beslist met vallen en uitzetten te werken, een rat in het nauw lacht er niet mee en ze zijn stevig gewapend.

Eerlijk gezegd zou ik een rat nooit aan een kat overlaten, al zijn het ervaren buitenkatten. Hoewel ik ze qua uiterlijk erg schattig vind, zijn wilde ratten groot en gevaarlijk.

Maar hier had ik dus ook al aan gedacht: 1. waar uitzetten, is dit het probleem niet verleggen? 2. gaan we deze ratten niet agressief maken en lopen we zelf geen risico om dan aangevallen te worden? 3. kunnen ze effectief overleven als we hen elders zouden droppen.
Ik moet zeggen, we hebben op al die jaren nooit last gehad van katten in ons tuinhuis, maar al die jaren liepen onze sterretjes Yvonne en Yvette hier met een air van grootgrondbezitters rond, dus ik denk wel degelijk dat ratten hierdoor werden afgeschrikt.

Bekijk berichtCisca, op 25 mei 2015 - 17:31, zei:

Dan hebben wij wilde katten aangeschaft (die nu binnen wonen en waarvan Minnie een was) en die liepen rond en de rattenplaag was zo weg.

Ik denk dat we het voorlopig op deze manier zullen proberen. Maar dan niet met wilde katten aanschaffen, gewoon de deur van het tuinhuis meer laten open staan en hopen dat de buurtkatten de ratten schrik aanjagen.

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 25 mei 2015 - 23:49

je kan misschien eens naar een ongedierten bedrijf bellen, zij zullen misschien wel tips hebben om de dieren zo diervriendelijk mogelijk te verwijderen
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#12 Geplaatst 25 mei 2015 - 23:51

Bekijk berichtSteffie_G, op 25 mei 2015 - 23:49, zei:

je kan misschien eens naar een ongedierten bedrijf bellen, zij zullen misschien wel tips hebben om de dieren zo diervriendelijk mogelijk te verwijderen

Hmm, da's ook wel een goed idee :)