Spring naar inhoud

- - - - -

niezen & snot, benieuwd naar ervaringen

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 27 mei 2015 - 19:39

Nu heb ik al genoeg ervaring met nieszieke katten van in de tijd dat ik opvang deed maar nu zit ik toch met een dilemma.

Mijn kitten Frodo was gezond en wel toen hij bij mij kwam.
Maar op een dag begint hij te niezen, gewoon wat helder vocht.
Een dag of 2 later niest hij ineens snot en ben ik onmiddellijk met een kuur antibiotica begonnen : ronaxan.
Verder was hij niet ziek, geen last van zijn oogjes en hij at goed en was hyperactief.
Na 10 dagen lijkt het alsof zijn neus wat verstopt zit , er komt al dagenlang geen snot meer uit maar hij sniffelt de hele tijd.  Dierenarts besluit dat antibiotica niet meer nodig is en stelt metacam voor de ontzwellende werking.  Maar er veranderd weinig en af en toe komt er toch een beetje snot bij een niesbui, geen vloeibaar snot maar een klein vlokje gedroogd snot.
Dierenarts besluit terug antibiotica op te starten, deze keer : marbocyl.
Na 10 dagen nog niet weg , steeds op en af blijft hij niezen en klinkt de neus verstopt.  Ook heb ik hem snachts af en toe horen snurken.
Dierenarts besluit dat het geen infectie is want dan had de antibiotica moeten werken en het zou waarschijnlijk allergie zijn, iets wat hij daarvoor zei dat het niet zou zijn.

Nu ben ik zondagavond gestopt met marbocyl want ik moest het niet verder geven.  Hij niest noch steeds heel fel met momenten en sniffelt nog steeds dus ik besluit naar een andere dierenarts te gaan , op aanraden van een sphynx cattery uit de buurt die daar heel tevreden is.
Dierenarts besluit dat hij chronisch niesziek is , nog voor ik hem uit het mandje heb gehaald, m.a.w. ze heeft hem niet eens onderzocht.  Ik vroeg naar allergie en ze zei dat een kitten niet allergisch kon zijn, dat zie je niet bij katten onder de 2 jaar zei zij.  Ik dacht dat chronisch nieszieke dieren pas chronisch niesziek werden als een behandeling veel te laat was gestart en daardoor niet meer aanslaat maar bij Frodo is de dag van snot al gestart met antibiotica.  Bovendien is hij nooit ziek geweest , enkel steeds die neus.

Een swap zeiden ze dat niet veel zin had , ze doen dit regelmatig zeiden ze , daarvoor moet een kitten allereerst al in slaap om een swap te kunnen nemen maar blijkbaar komt er vaak niks uit de test.

Ze zegt dan dat ik eigenlijk die ronaxan had moeten blijven geven, desnoods 6 tot 8 weken lang.  Nu besluit ze dan maar dat ik Zitromax moet geven, minstens 3 weken lang.

Ik zit echt met mijn handen in het haar en vraag me af wat ik nu moet doen.

De 2e dierenarts ziet mij nooit meer terug , hoe in godsnaam stel je nu een diagnose zonder de kat te onderzoeken.  En natuurlijk met het typische : ja , dat is typisch voor raskatten hè, bij die cattery's zit zo'n hoge infectiedruk en die kittens brengen dat mee van de cattery.  blablabla
Nu die cattery maakte bijna dagelijks foto's voor mij en daar zag hij er steeds prima uit, bovendien ken ik meerdere mensen met een kitten uit die cattery en die waren allemaal gezond en wel dus ik ga er niet vanuit dat hij voordien al ziek is geweest.

Féline
Féline
  • 1.333 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 27 mei 2015 - 21:06

Ai Bonnie, dat is écht klote ! Mijn Britse korthaar, Nelson, begon ook te niezen, grote, dikkke groene snottebellen zelfs. Mijn dierenartse wees mij op deze aandoening : Feline Vestibular Syndrome, maar Nelson was een "senior" en die hebben blijkbaar meer last van die ziekte (die overigens helemaal genas)
Je kan misschien best eens de symptomen van Frodootje intikken op Google, zo kom je alleszins meer te weten.En de mevrouw van de cattery zal ook wel raad weten mbt die symptomen.
Ik hoop dat Frodooke en jij snel kunnen uitvogelen wat er mis is.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 mei 2015 - 21:12

Om zijn neusje een beetje te  openen kun je een paar keer per dag met physiologische serum(pipetjes voor baby's)spoelen.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 27 mei 2015 - 21:24

Feline Vestibular Syndrome lijkt me weinig waarschijnlijk.  Hij heeft toch geen van de symptomen in ieder geval.
Er is echt niks op aan te merken buiten niezen.

Doris, dat spoelen doe ik al sinds begin, zijn neus zit ook nooit volledig dicht maar wel vernauwd denk ik want anders hoorde ik hem niet sniffen.

Met google kom je enkel uit op niesziekte.  Maar ik vraag mij dus vooral ook af of allergie deze symptomen kan geven.
Dat dit niet kan onder de 2 jaar lijkt mij een belachelijke stelling.

De cattery denkt al vanaf dag 1 mee en overlegd met haar dierenarts.  Tot dusver waren ze akkoord met de behandeling van mijn dierenarts maar nu krabben ze eigenlijk ook achter hun oren.

Bewerkt door *bonnie*, 27 mei 2015 - 21:25.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#5 Geplaatst 27 mei 2015 - 22:17

Chronisch wordt het pas als ze veels te laat behandeld worden, en dan nog stopt het niezen tss door maar krijgen ze soms een aanval.

Rare da nr 2 die van op afstand zonder onderzoek al zit te lullen van het is chronisch.

Mss toch maar eens naar een dierenkliniek gaan en ik zou die bloedtest wel laten doen ze zien redelijk wat allergien erin.

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 30 mei 2015 - 07:55

Marlee heeft chronische niesziekte, hij is acht maanden nu. Hij had het al heel jong, toen hij een week of vier was, en hij is er dus niet meer helemaal vanaf geraakt. Het is wel goed onder controle voor t moment, enkel een beetje een verstopte neus soms.

Of het niesziekte is of niet bij jouw katje, geen idee. Maar je zou Bisolvon kunnen proberen, druppelversie voor kinderen. Dat geef ik hem door zijn eten als hij echt last heeft van zijn neus. Lost de slijmen wat op.
Those who don't believe in magic, will never find it

freeman2501
freeman2501
  • 1 berichten

#7 Geplaatst 02 oktober 2016 - 13:14

Bonnie, ben je ooit te weten gekomen wat de oorzaak nu was van het niezen bij je kat? We hebben immers een vergelijkbare ervaring met onze poes Lilly.
Lilly is een Britse korthaar van 1.5 jaar oud. Ze heeft al heel lang last van niezen waarbij er geel- groenachtig snot uit haar neusje geniesd wordt of soms een verhard stuk snot van 1 a 1.5cm groot. Sommige periodes heeft ze er minder last van ... andere periodes weer meer. Buiten het niezen is ze kerngezond. Geen onstoken ogen of oren, ze eet & drinkt goed, gaat goed naar het toilet.

Niesziekte kunnen we alvast uitsluiten aangezien ze buiten het niezen zelf geen gelijkaardige symptomen heeft. Bovendien heeft ons andere kat (een Karthuizer) met wie ze samen is opgegroeid geen last van niezen terwijl ze continu samenleven, uit dezelfde bakjes eten, op dezelfde kattenbak gaan ... Beide katten komen ook niet buiten dus hebben geen contact met andere katten.

We hebben ondertussen al een onderzoek laten doen van haar snot & ook een uitgebreid onderzoek laten doen van haar bloed op allerhande allergieen maar daarbij hebben ze ook niks gevonden.

Een paar weken geleden is ze gesteriliseerd en nadien is ze gedurende 2 weken wel opvallend niesvrij geweest. Ze heeft toen oa. Clindamycine gekregen, voor zover ik gevonden heb een anti-ontstekingsmiddel, dus vermoedelijk heeft dat wel geholpen.

Onze huidige dierenarts denk dat het misschien een schimmelinfectie is maar heeft geen echte concrete behandelingen meer voorgesteld. Ons vertrouwen in onze dierenarts is onlangs (door andere omstandigheden) wel serieus verminderd dus gaan we sowieso nog eens een andere dierenarts opzoeken voor een tweede opinie, maar misschien komen we via deze weg alvast iets meer te weten.

Groeten,

Guy & Veronique

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 02 oktober 2016 - 16:32

Door een swap te laten doen kun je te weten komen om welke virus het gaat.
Als de katten gevaccineerd zijn tegen niesziekte kunnen ze meestal samen wonen.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Jacqje
Jacqje

Beste kater 2016

Schattigste kitten 2016

Mooiste langharige raskat 2016

• 850 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 02 oktober 2016 - 16:51

Het zou zeker om een allergie kunnen gaan, heb zelf twee katten die op jonge leeftijd al astma had.

Zelf kun je de neus wel even goed spoelen met een zoutoplossing.
Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 04 oktober 2016 - 13:41

Bonnie, ik heb volgende voorgehad met een kitten.  het kitten leek steeds een verstopt neusje te hebben, je hoorde hem altijd een beetje sniffen en ratelen.  Eerst heb ik ook AB gebruikt maar uiteindelijk heb ik gevraagd om bij de sterilisatie eens na te gaan of er geen poliep in de keel zat en dit was inderdaad het probleem.  De poliep is verwijderd en nadien waren alle klachten gedaan. ik weet dat ik heel weinig online ben heb echt geen tijd maar indien je vragen hebt een pbtje geeft verwittiging
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

tsi-chi
tsi-chi
  • 247 berichten

#11 Geplaatst 08 oktober 2016 - 11:14

Kan het niet zijn dat hij een poliep heeft , onze Speedy wijlen had dit ook ,bij hem is dit ontdekt toen hij al 11 maand oud was , daarvoor bleef hij niezen , en snorkelen  , het werd maar erger en erger ondanks alle medicatie die hij kreeg . Toen onze dierenarts zei dat het misschien een poliep kon zijn.

Hij moest wel in slaap om dit na te zien , er is een poliep van 1,5 cm uit zijn neusje gehaald , deze zat  tussen het gehemelte en de neus .
De meeste dierenartsen denken niet direct aan een poliep .