Spring naar inhoud

- - - - -

Werken met klei

• Log in om te reageren
63 reacties op dit onderwerp
Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#16 Geplaatst 28 mei 2015 - 18:50

Ja inderdaad Eibhlin heeft een draakje gemaakt, zei heeft mij het virus terug doorgegeven :lachen:

Ik heb DAS klei bij en nog een ander merk.
Als die stukken droog zijn, zijn die dan even hard als gewoon steengoed of blijven ze redelijk poreus?

Bewerkt door Inge91, 28 mei 2015 - 18:50.

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.087 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 28 mei 2015 - 18:54

Ze worden steenhard, maar je kan ze niet afwassen ofzo.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#18 Geplaatst 28 mei 2015 - 18:58

Bekijk berichtMachteld., op 28 mei 2015 - 18:54, zei:

Ze worden steenhard, maar je kan ze niet afwassen ofzo.

Ha ha dat was dus mijn volgende vraag. Ze zijn dus niet waterdicht? Of smelten ze dan gewoon terug

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.087 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 28 mei 2015 - 19:02

Bekijk berichtInge91, op 28 mei 2015 - 18:58, zei:

Ha ha dat was dus mijn volgende vraag. Ze zijn dus niet waterdicht? Of smelten ze dan gewoon terug
Ik heb het eerlijk gezegd nooit getest, maar om ze echt waterdicht te hebben moet je vernissen en bakken of artificiële klei gebruiken. Een spatje kan geen kwaad, maar ik denk dat ze afbrokkelen en barsten als je ze in het water zet.

Bewerkt door Machteld., 28 mei 2015 - 19:03.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#20 Geplaatst 28 mei 2015 - 19:12

Bekijk berichtMachteld., op 28 mei 2015 - 19:02, zei:

Ik heb het eerlijk gezegd nooit getest, maar om ze echt waterdicht te hebben moet je vernissen en bakken of artificiële klei gebruiken. Een spatje kan geen kwaad, maar ik denk dat ze afbrokkelen en barsten als je ze in het water zet.

Het is niet de bedoeling om er water in te zetten en ik ga ze sowieso vernissen, maar ik vroeg het me gewoon af. Ik denk inderdaad dat ze zouden kunnen barsten of poreus worden

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 28 mei 2015 - 19:38

Ik zie mijn naam passeren. :d
Mn draakje heeft de trip naar school overleefd dus zal best wel stevig zijn. Zo ver ik voelde was het ook best stevig. Ik had uiteraard wel goede kwaliteit klei gekocht. Er waren er in mn klas die super goeikoper hadden en trok op niks qua kwaliteit.
Als je het schildert en/of vernis zal het vast wel waterdicht zijn. Ik heb het mijne met acryl geschilderd.

Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 28 mei 2015 - 23:15

Ben terug...na héél lange afwezigheid...en ik heb KS echt gemist :( Maar even terug nu :d

Had via via een oproepje gekregen ivm dit vraagje...dus...i'm back :d

Hey Inge,

Ik ga nog uitgebreid mijn topics aanvullen, ook ivm de beeldjes...maar nu even een antwoordje op jou vraag :

DAS klei is perfect om beeldjes en potjes enz te maken en het zal niet krimpen bij het drogen ;) Enkel klei die gestookt wordt, heeft een krimp van ongeveer 15% ;)

Het enige probleem is dat deze klei wel poreus blijft, niet waterdicht is en echt wel breekbaar :( Maar voor beeldjes of potjes als decoratie is dit geen enkel probleem.

Wat wel wil zeggen is dat ze zeker niet kunnen gebruikt worden als servies ofzo....niet in de vaatwas, afwassen, microgolf...zeker niet hittebestendig ;)

Klei is eigenlijk pas 100% waterdicht als het gestookt wordt op 1250 graden = steengoed ;) Zelfs aardewerk die gestookt wordt op 1050 graden is nog niet waterdicht en blijft nog poreus ;)

Hoop dat dit een klein beetje een antwoord is op je vraag ? ;) En anders...ik ben terug !! :d

Ben al heel benieuwd naar je creaties !!!! En je weet...als je zou willen potjes maken of beeldjes en ze willen bakken, je bent altijd welkom hé ;) Ze mogen gerust "mee" in de oven met mijn dingetjes ;)

Zo fijn hier terug te zijn !!! Heb jullie allemaal écht gemist ♥ Zal straks in het koffiehoekje even uitleggen waarom ik een tijdje ben weggeweest ;) En misschien nog niet direct "veel" zal aanwezig zijn ;)
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#23 Geplaatst 28 mei 2015 - 23:26

Fijn dat je er weer bent Els, we hebben je gemist

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#24 Geplaatst 29 mei 2015 - 08:05

Bekijk berichtMauro, op 28 mei 2015 - 23:15, zei:

Ben terug...na héél lange afwezigheid...en ik heb KS echt gemist :( Maar even terug nu :d

Had via via een oproepje gekregen ivm dit vraagje...dus...i'm back :d

Hey Inge,

Ik ga nog uitgebreid mijn topics aanvullen, ook ivm de beeldjes...maar nu even een antwoordje op jou vraag :

DAS klei is perfect om beeldjes en potjes enz te maken en het zal niet krimpen bij het drogen ;) Enkel klei die gestookt wordt, heeft een krimp van ongeveer 15% ;)

Het enige probleem is dat deze klei wel poreus blijft, niet waterdicht is en echt wel breekbaar :( Maar voor beeldjes of potjes als decoratie is dit geen enkel probleem.

Wat wel wil zeggen is dat ze zeker niet kunnen gebruikt worden als servies ofzo....niet in de vaatwas, afwassen, microgolf...zeker niet hittebestendig ;)

Klei is eigenlijk pas 100% waterdicht als het gestookt wordt op 1250 graden = steengoed ;) Zelfs aardewerk die gestookt wordt op 1050 graden is nog niet waterdicht en blijft nog poreus ;)

Hoop dat dit een klein beetje een antwoord is op je vraag ? ;) En anders...ik ben terug !! :d

Ben al heel benieuwd naar je creaties !!!! En je weet...als je zou willen potjes maken of beeldjes en ze willen bakken, je bent altijd welkom hé ;) Ze mogen gerust "mee" in de oven met mijn dingetjes ;)

Zo fijn hier terug te zijn !!! Heb jullie allemaal écht gemist ♥ Zal straks in het koffiehoekje even uitleggen waarom ik een tijdje ben weggeweest ;) En misschien nog niet direct "veel" zal aanwezig zijn ;)

Hey Elsje is ben zo blij dat je terug bent, ik heb je hier ook gemist. :flower:  :) ik ga straks antwoorden want nu moet ik even bij mijn manneke gaan werken ;)

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#25 Geplaatst 29 mei 2015 - 08:13

Bekijk berichtEibhlin, op 28 mei 2015 - 19:38, zei:

Ik zie mijn naam passeren. :d
Mn draakje heeft de trip naar school overleefd dus zal best wel stevig zijn. Zo ver ik voelde was het ook best stevig. Ik had uiteraard wel goede kwaliteit klei gekocht. Er waren er in mn klas die super goeikoper hadden en trok op niks qua kwaliteit.
Als je het schildert en/of vernis zal het vast wel waterdicht zijn. Ik heb het mijne met acryl geschilderd.

Ha ha, jij bent dus de dader waardoor ik ook klei ben gaan halen, ;) ik heb DAS genomen en nog een ander merk dat een stuk duurder was van een hobby winkel.

Wanneer je het schildert zal het beter tegen water kunnen maar echt waterdicht zal het vrees ik niet worden, zoals Els ook zegt kan dat alleen wanneer het echt warm gebakken wordt. Niet zo belangrijk hoor omdat het toch maar sierstukjes gaan worden.

Ben blij dat jou draak de rit overleeft heeft, heb je er mooie punten mee gehaald, hij was echt wel creatief

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 29 mei 2015 - 09:49

Bekijk berichtInge91, op 29 mei 2015 - 08:13, zei:

Ha ha, jij bent dus de dader waardoor ik ook klei ben gaan halen, ;) ik heb DAS genomen en nog een ander merk dat een stuk duurder was van een hobby winkel.

Wanneer je het schildert zal het beter tegen water kunnen maar echt waterdicht zal het vrees ik niet worden, zoals Els ook zegt kan dat alleen wanneer het echt warm gebakken wordt. Niet zo belangrijk hoor omdat het toch maar sierstukjes gaan worden.

Ben blij dat jou draak de rit overleeft heeft, heb je er mooie punten mee gehaald, hij was echt wel creatief

Gelukkig is het iets goed waartoe ik je heb aangezet ;)
De punten krijg ik na de examens. Ik heb enorm mn best gedaan voor dat vak waar die draak voor is. Het is een clustervak met LO en muziek en die laatste is niet mn beste vak. Vorige keer heb ik het met beeld ook weten optrekken en kunnen slagen. :d

Ik heb trouwens ook nog een rest klei liggen. Nog geen idee wat ik ermee zou doen. Ligt in een zak met natte vod tegen het uitdrogen. ALS die nog goed is na de examens misschien iets klein met maken.

Bewerkt door Eibhlin, 29 mei 2015 - 10:00.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#27 Geplaatst 29 mei 2015 - 16:46

@mauro
Heel lief van je hoor maar we wonen nogal ver uit elkaar spijtig genoeg anders zou ik zeker een keer langs komen bij jou .

Ik weet dat alleen heet gebakken klei waterdicht is, maar het is nu vooral om eens een beeldje of potje te maken, ik kom er momenteel nog niet toe om naar het atelier te gaan waar ik kan bakken en pottendraaien. Het begint terug serieus te wringen dat ik niet met klei kan bezig zijn. Vorige jaren had ik de meubels en foto's om te bewerken maar nu ligt het eigenlijk allemaal wat stil.

Ik hoop tegen de winter naar het atelier te kunnen gaan, zodat ik daar kan bakken en draaien

Bekijk berichtEibhlin, op 29 mei 2015 - 09:49, zei:

Gelukkig is het iets goed waartoe ik je heb aangezet ;)
De punten krijg ik na de examens. Ik heb enorm mn best gedaan voor dat vak waar die draak voor is. Het is een clustervak met LO en muziek en die laatste is niet mn beste vak. Vorige keer heb ik het met beeld ook weten optrekken en kunnen slagen. :d

Ik heb trouwens ook nog een rest klei liggen. Nog geen idee wat ik ermee zou doen. Ligt in een zak met natte vod tegen het uitdrogen. ALS die nog goed is na de examens misschien iets klein met maken.

Ja hoor Eibhlin het is zeker iets goed waartoe je mij hebt aangezet ;)

Ben benieuwd naar jou punten want die draak was heel schattig
Kom achteraf maar een foto posten van wat je nog gemaakt hebt ;) dat geeft mij ook inspiratie, ik ben eigenlijk niet iemand die beeldjes maakt. Ben eerder goed in het werken op een draaischijf, dus dit is voor mij ook een uitdaging :)

Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#28 Geplaatst 01 juni 2015 - 00:24

Bekijk berichtInge91, op 29 mei 2015 - 16:46, zei:

@mauro
Heel lief van je hoor maar we wonen nogal ver uit elkaar spijtig genoeg anders zou ik zeker een keer langs komen bij jou .

Ik weet dat alleen heet gebakken klei waterdicht is, maar het is nu vooral om eens een beeldje of potje te maken, ik kom er momenteel nog niet toe om naar het atelier te gaan waar ik kan bakken en pottendraaien. Het begint terug serieus te wringen dat ik niet met klei kan bezig zijn. Vorige jaren had ik de meubels en foto's om te bewerken maar nu ligt het eigenlijk allemaal wat stil.

Ik hoop tegen de winter naar het atelier te kunnen gaan, zodat ik daar kan bakken en draaien

Ja hoor Eibhlin het is zeker iets goed waartoe je mij hebt aangezet ;)

Ben benieuwd naar jou punten want die draak was heel schattig
Kom achteraf maar een foto posten van wat je nog gemaakt hebt ;) dat geeft mij ook inspiratie, ik ben eigenlijk niet iemand die beeldjes maakt. Ben eerder goed in het werken op een draaischijf, dus dit is voor mij ook een uitdaging :)

Heel herkenbaar, Inge ;) Ik was ook vooral bezig met de draaischijf...maar aangezien de spieren niet altijd meewillen, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief...en dat was boetseren ;) Minder inspanning en kracht...en het is niet zo evident maar door gewoon constant te "kijken" waar je mee bezig bent en af en toe eens terug afstand nemen...lukt het echt wel ;)

Het moeilijke is voor mij het werken in 3D...alles moet gewoon kloppen vanuit ieder oogpunt...maar dat is volgens mij net zo fascinerend :loveshower: In het begin maakte ik enkel slapende poezekes...maar intussen heb ik al een beetje vanalles uitgeprobeerd :)

Ga spoedig mijn topic aanvullen...maar aangezien je een beetje op zoek bent naar inspiratie...dit is een beeldje waar ik nu aan bezig ben...en bijna klaar om de oven in te gaan ;)

Alvast heel veel creatief plezier...en foto'kes posten hé ;)

Bijgevoegde thumbnails

• DSC08432.JPG
  • DSC08433.JPG
  • DSC08434.JPG

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
  • 3 katten

#29 Geplaatst 01 juni 2015 - 09:03

Ahja een katje kan ik ook nog proberen maken met mn restje. :)
Ziet er nog leuk uit. Alleen had ik die staart misschien iets groter gedaan? Die lijkt precies beetje klein in vergelijking met de rest van de kat.

Steek je daar iets in van vorm om rond te werken of is dat 1 bol klei?

Bewerkt door Eibhlin, 01 juni 2015 - 09:03.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.318 berichten

#30 Geplaatst 01 juni 2015 - 16:08

Mooi gemaakt Els, spijtig dat je minder kan draaien tegenwoordig, maar boetseren is natuurlijk ook wel leuk. Het lijkt me niet gemakkelijk. Start jij van een klomp klei die je dan uitwerkt? Of werk je zoals Eibhlin vraagt op een mal?

Vanmiddag wou ik met de DAS klei een potje beginnen maken. :trance: is me dat slappe boel seg, ik ben gewoon van met klei met chamot te werken. Dit is niet fijn, het is precies een hoopje kleverige vezels, je kan het niet kneden, het breekt en scheurt langs alle kanten. Opbouwen met dat spul is al helemaal niet mogelijk.  Gelukkig had ik nog andere klei meegebracht van een ander merk en niet van dat vieze oranje spul.
Misschien is het wel te gebruiken voor kleine beeldjes, zal ik ooit nog eens proberen.

Bekijk berichtEibhlin, op 01 juni 2015 - 09:03, zei:

Ahja een katje kan ik ook nog proberen maken met mn restje. :)
Ziet er nog leuk uit. Alleen had ik die staart misschien iets groter gedaan? Die lijkt precies beetje klein in vergelijking met de rest van de kat.

Steek je daar iets in van vorm om rond te werken of is dat 1 bol klei?

Welk merk van klei gebruik jij?

Geplaatste afbeelding