Spring naar inhoud

- - - - -

Werken met klei

• Log in om te reageren
63 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#31 Geplaatst 01 juni 2015 - 17:56

Het was eigenlijk poppenklei van het merk La formo. Kostte best veel maarja was voor één keer. Ik heb ze vooral gekocht op basis van kneedbaarheid. Ik had echt totaaaaal geen zin mn vingers te zitten pijnigen op die klei. Deze was heeeeeeel goed bewerkbaar.
Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#32 Geplaatst 02 juni 2015 - 10:49

Bekijk berichtEibhlin, op 01 juni 2015 - 09:03, zei:

Ahja een katje kan ik ook nog proberen maken met mn restje. :)
Ziet er nog leuk uit. Alleen had ik die staart misschien iets groter gedaan? Die lijkt precies beetje klein in vergelijking met de rest van de kat.

Steek je daar iets in van vorm om rond te werken of is dat 1 bol klei?

Je hebt gelijk ivm de staart, Eibhlin....had ik nadien ook gemerkt...maar beeldje was reeds te droog om nog verder aan te werken ;)
Soms ben ik enkele uurtjes bezig aan zo'n beeldje, en op de duur "zie" je het niet meer :lachen:

Ga bij het volgende extra letten op de staart ;)

En ik vertrek altijd gewoon van een blok klei, werk niet met vormen of mallen ;) Gewoon...uit de losse pols :lachen:

Heb wel 2 sateprikkers gebruikt in de 2 pootjes vooraan voor de stevigheid ;) Anders valt dat uitgestoken pootje gewoon terug naar benenden ;) Bij de biscuit stook zal dit gewoon "opbranden"...hoop ik !! Nog nooit uitgeprobeerd, maar wel gelezen dat dit zo is ;) Zal ik dit weekend wel te weten komen...dan gaan ze de oven in  ;)
Geplaatste afbeelding

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#33 Geplaatst 02 juni 2015 - 10:54

Bekijk berichtInge91, op 01 juni 2015 - 16:08, zei:

Mooi gemaakt Els, spijtig dat je minder kan draaien tegenwoordig, maar boetseren is natuurlijk ook wel leuk. Het lijkt me niet gemakkelijk. Start jij van een klomp klei die je dan uitwerkt? Of werk je zoals Eibhlin vraagt op een mal?

Vanmiddag wou ik met de DAS klei een potje beginnen maken. :trance: is me dat slappe boel seg, ik ben gewoon van met klei met chamot te werken. Dit is niet fijn, het is precies een hoopje kleverige vezels, je kan het niet kneden, het breekt en scheurt langs alle kanten. Opbouwen met dat spul is al helemaal niet mogelijk.  Gelukkig had ik nog andere klei meegebracht van een ander merk en niet van dat vieze oranje spul.
Misschien is het wel te gebruiken voor kleine beeldjes, zal ik ooit nog eens proberen.

Welk merk van klei gebruik jij?

Hey Inge,

Op je eerste vraagje heb ik reeds een antwoordje gegeven hierboven op Eiblhin haar vraag ;)

En ja, heb enkele jaren ook eens met die Das klei gewerkt samen met mijn neefjes...vond dit ook niet echt fijn om mee te werken ;) Inderdaad snel scheurtjes en afbrokkelen :(

Ik werk heel graag met de klei van Creaton ;) Bestaat zonder én met chamotte in verschillende mm ;) Is zeker zelfhardend, maar normaal ook de bedoeling om te stoken :)

Maar ik heb een vriendin die geen oven heeft, ze stookt haar beeldjes dus niet...en werkt ze af met acryl ;) Ook heel mooie resultaten, maar blijft natuurlijk heel broos en breekbaar :)

En de klei van Creaton is volgens mij echt niet duur....denk zo'n 7 euro voor 10 kilo ;) Kan je al wat beeldje mee maken hé ;)

Maar nu gebruik ik vooral de klei van Witgert zonder chamotte ;) Ook heel aangename klei :)

Alvast veel succes, Inge...en ben al benieuwd naar je eerste creatie :goofy: :loveshower:

Bewerkt door Mauro, 02 juni 2015 - 10:54.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#34 Geplaatst 02 juni 2015 - 11:29

Bij mij bleef alles eigenlijk heel goed staan zoals ik het zette met die klei. Er boog niets naar beneden en de klei kon je als die droog was nog verder bewerken. Er stond op het pak dat je nieuwe stukken nog kon bevestigen. Leek me wel handig :)
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#35 Geplaatst 02 juni 2015 - 11:51

Bekijk berichtMauro, op 02 juni 2015 - 10:54, zei:

Hey Inge,

Op je eerste vraagje heb ik reeds een antwoordje gegeven hierboven op Eiblhin haar vraag ;)

En ja, heb enkele jaren ook eens met die Das klei gewerkt samen met mijn neefjes...vond dit ook niet echt fijn om mee te werken ;) Inderdaad snel scheurtjes en afbrokkelen :(

Ik werk heel graag met de klei van Creaton ;) Bestaat zonder én met chamotte in verschillende mm ;) Is zeker zelfhardend, maar normaal ook de bedoeling om te stoken :)

Maar ik heb een vriendin die geen oven heeft, ze stookt haar beeldjes dus niet...en werkt ze af met acryl ;) Ook heel mooie resultaten, maar blijft natuurlijk heel broos en breekbaar :)

En de klei van Creaton is volgens mij echt niet duur....denk zo'n 7 euro voor 10 kilo ;) Kan je al wat beeldje mee maken hé ;)

Maar nu gebruik ik vooral de klei van Witgert zonder chamotte ;) Ook heel aangename klei :)

Alvast veel succes, Inge...en ben al benieuwd naar je eerste creatie :goofy: :loveshower:

Bedankt voor de tip van de creaton klei, ik ga eens kijken waar ik die kan vinden. Dat is een stuk doedkoper om mee te werken dan die zelfdrogende klei en die DAS klei daar is gewoon niet mee te werken ;)
De acryl verven daar kan je mooie dingen mee doen.

Het is gewoon tijdelijk tot ik wat meer tijd heb om naar het atelier te gaan ;)

Zodra er iets lukt plaats ik er een foto van :)

Bekijk berichtEibhlin, op 02 juni 2015 - 11:29, zei:

Bij mij bleef alles eigenlijk heel goed staan zoals ik het zette met die klei. Er boog niets naar beneden en de klei kon je als die droog was nog verder bewerken. Er stond op het pak dat je nieuwe stukken nog kon bevestigen. Leek me wel handig :)

Ik heb ook gelezen dat je er steeds nieuwe stukken kan aanplakken, heb je dat ook geprobeerd?

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#36 Geplaatst 02 juni 2015 - 12:00

Bekijk berichtInge91, op 02 juni 2015 - 11:51, zei:

Bedankt voor de tip van de creaton klei, ik ga eens kijken waar ik die kan vinden. Dat is een stuk doedkoper om mee te werken dan die zelfdrogende klei en die DAS klei daar is gewoon niet mee te werken ;)
De acryl verven daar kan je mooie dingen mee doen.

Het is gewoon tijdelijk tot ik wat meer tijd heb om naar het atelier te gaan ;)

Zodra er iets lukt plaats ik er een foto van :)

Ik heb ook gelezen dat je er steeds nieuwe stukken kan aanplakken, heb je dat ook geprobeerd?

Nee niet geprobeerd maar als het er staat zal het wel zeker :)
Hopelijk is ze op school er wat zachtaardig met als ze de punten gaat geven. Kzou niet graag om mn gerief gaan en zien dat het kapot is.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#37 Geplaatst 03 juni 2015 - 08:24

Bekijk berichtEibhlin, op 02 juni 2015 - 12:00, zei:

Nee niet geprobeerd maar als het er staat zal het wel zeker :)
Hopelijk is ze op school er wat zachtaardig met als ze de punten gaat geven. Kzou niet graag om mn gerief gaan en zien dat het kapot is.

Ik heb het gisteren geprobeerd en het lukt zeer goed. :dancer: Ik hoop dat jou draakje heel terug thuis geraakt, ze zullen wel weten dat het poreus is zeker en dat ze er voorzichtig mee moeten zijn

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#38 Geplaatst 05 juni 2015 - 14:53

Ben ondertussen al een paar dagen bezig met mijn eigen project ;) dit is ondertussen het resultaat
Het gaat een potje worden in de vorm van een appeltje

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg
  • image.jpg

Bewerkt door Inge91, 05 juni 2015 - 14:53.

Geplaatste afbeelding

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.914 berichten
  • 6 katten

#39 Geplaatst 05 juni 2015 - 16:15

:thumb:    Heel mooi gedaan Inge ..., het potje kan  zo wedijveren met de professionele kleibewerkers , chique !!!
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#40 Geplaatst 05 juni 2015 - 16:58

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 05 juni 2015 - 16:15, zei:

:thumb:    Heel mooi gedaan Inge ..., het potje kan  zo wedijveren met de professionele kleibewerkers , chique !!!

Bedankt voor het complement, het is nieuw voor mij maar ik begin stilaan te leren hoe deze klei werkt ;) en bewerkbaar is. Ik moet toegeven dat het eigenlijk heel leuk is, alleen spijtig dat hij poreus blijft. Binnenkort ga ik hem schilderen en op het laatste een dikke laag vernis geven, hopelijk is hij dan iets minder breekbaar.
Maar eerst nog wat verder afwerken en goed laten drogen :)

Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#41 Geplaatst 05 juni 2015 - 17:21

Ohhh Inge, ziet er al heel mooi uit zeg!

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#42 Geplaatst 05 juni 2015 - 17:34

Wat mooi, Inge! Ik zou niet weten hoe ik daaraan zou moeten beginnen :ha echt knap gedaan. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#43 Geplaatst 06 juni 2015 - 08:02

Bekijk berichtCisca, op 05 juni 2015 - 17:21, zei:

Ohhh Inge, ziet er al heel mooi uit zeg!

Bedankt :) volgende week verder doen

Bekijk berichtMurron, op 05 juni 2015 - 17:34, zei:

Wat mooi, Inge! Ik zou niet weten hoe ik daaraan zou moeten beginnen :ha echt knap gedaan. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ook bedankt ;) moeilijk is het niet hoor, met wat geduld en wat oefening lukt zoiets wel

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#44 Geplaatst 06 juni 2015 - 19:00

Het potje is deze morgen geschuurd en het deksel is aangepast. Nu kan het drogen voor ik ga schilderen. Iemand enig idee hoelang dit moet drogen voor je het mag verven?

Kon niet wachten tot volgende week om het verder af te werken  :slach:

Bewerkt door Inge91, 06 juni 2015 - 19:01.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#45 Geplaatst 12 juni 2015 - 17:26

Het potje is klaar, ik vind het resultaat wel mooi :)

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg

Geplaatste afbeelding