Spring naar inhoud

- - - - -

Amputatie pootje

• Log in om te reageren
51 reacties op dit onderwerp
Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#1 Geplaatst 29 mei 2015 - 21:54

Hallo,

Van ons opvangertje Raf/billie gaan we moeten zijn pootje laten afzetten... :(
Wie heeft hier ervaringen mee ?

DSC_0005.JPG DSC_0075.JPG DSC_0085.JPG DSC_0088.JPG DSC_0127.JPG DSC_0174.JPG DSC_0244.JPG

technozino
technozino
  • 2.923 berichten

#2 Geplaatst 29 mei 2015 - 22:10

Vraag raad aan Mauro, haar kat Naomi heeft een pootje minder door een strop.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Karina

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#3 Geplaatst 29 mei 2015 - 22:11

Weet dat katten zich heel snel aanpassen na een amputatie.
Maar idd Els kan je er alles over vertellen

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 29 mei 2015 - 22:16

Bekijk berichttechnozino, op 29 mei 2015 - 22:10, zei:

Vraag raad aan Mauro, haar kat Naomi heeft een pootje minder door een strop.
Naomi heb ik al ontmoet :d

Jana_23
Jana_23
  • 3.349 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 29 mei 2015 - 23:04

Dit lijkt op ons bella haar pootje. In eerste instantie dacht men ook aan amputatie. Maar na 3j heeft ze ng steeds haar pootje, ze heeft er geen pijn in en gebruikt het om te spelen, wassen,.. misschien is dit ook zo voor dit opvangertje?

Geplaatste afbeelding

_ *Cats Leave Paw Prints On Our Hearts* _

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 30 mei 2015 - 00:30

Bekijk berichtJana_23, op 29 mei 2015 - 23:04, zei:

Dit lijkt op ons bella haar pootje. In eerste instantie dacht men ook aan amputatie. Maar na 3j heeft ze ng steeds haar pootje, ze heeft er geen pijn in en gebruikt het om te spelen, wassen,.. misschien is dit ook zo voor dit opvangertje?
hij steunt erop... Daardoor ligt zijn pootje helemaal open :(...
In eerste instantie gingen we het zo laten maar het begint meer open te liggen...

Mauro
Mauro
  • 7.714 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 30 mei 2015 - 01:36

Doodmoe...maar kan niet slapen...en zag dit berichtje ;) Dus nog even reageren ♥

Vind het zo erg dit berichtje te lezen...en ja, ik weet hoe het voelt :(  Maar als het echt nodig is...en je voelt dat het "moet"...dan is het echt wel de juiste beslissing :hug:

Heel kort proberen samen vatten : Naomi was vermist...na 3 dagen thuis gekomen met een "afhangend" pootje :cry: Direct naar DA...enkele dagen afwachten...maar het was niet goed :cry:

Dan na 4 dagen toch de beslissing genomen voor amputatie....pijnlijke beslissing...maar het kon niet anders. Vandaar...als het niet anders kan...gewoon doen :hug:

Na alle nare ervaringen weet ik dat poezekes er echt geen probleem mee hebben ;) Naomike leeft intussen al bijna 5 jaar met 3 pootjes en is volgens mij super gelukkig ♥

Maar gewoon even afwachten en zien hoe het evolueert...als het niet nodig zou zijn, zou super zijn...maar indien wel...niet twijfelen...geloof me...Naomi is echt gelukkig ♥

Heb hier al een topic over, maar is lang geleden...vandaar ga ik enkele foto's posten van Naomi haar amputatie...enkel omdat je dan weet hoe alles zal verlopen als het zou nodig zijn voor jullie lieve Raf ♥

Niet voor gevoelige kijkertjes ;)

Bijgevoegde thumbnails

• DSC05926.JPG
  • DSC05930.JPG
  • DSC05942.JPG
  • DSC05971.JPG
  • DSC05978.JPG
  • DSC08649.JPG

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.993 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 30 mei 2015 - 07:22

Geen ervaring, maar enkel van erover lezen. Katjes passen zich heel snel aan, natuurlijk, hoe jonger ze zijn, hoe beter ze er met overweg kunnen.

Succes alvast, de eerste dagen zullen het moeilijkste zijn, voor katje maar ook voor jullie.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.835 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 30 mei 2015 - 10:29

Sloeber heeft ook nog maar 3 poten. Uitgeschoven bij het wandelen over een 'schutsel' (houten omheining met zo'n plankjes voor en achter). Hij is met zijn pootje ertussen geraakt en achteruit geklapt. Dus pootje helemaal over en een immense schreeuw. Manlief is er naartoe gespurt.  Hij heeft zich nog rechtgetrokken en schoof toen met zijn achterste poot er ook door en dreigde ook weer om te vallen (met poot ertussen). Gelukkig heeft mijn ventje dit kunnen voorkomen (pootje zat er al wel tussen).
Lang verhaal even kort zeggen.... eerst poot zo proberen te laten herstellen ('gips'), maar achteraf bleek dat het veel erger was dan eerst verwacht. Ook was het een erg ongelukkige plaats waardoor ze geen pinnen konden gebruiken (vieze breuk vlak aan zijn pootje onderaan en hadden ze dus geen plaats om daar te bevestigen).
Dus eindconclusie... amputatie.

Sloeber heeft er wel van afgezien. Niet zozeer van de pijn, eerder van het gemis de eerste periode. Hij werd wat down en als katten depressief kunnen worden, was hij het volgens mij. Het was Sloeberke niet meer.
Gelukkig is dat nu al lang over en lijkt het alsof hij nog steeds 4 poten heeft. Hij loopt er meer rond, springt op en af een krabpaal, ...

rode plaaster --> weekend laten 'rusten' en ontzwellen
groene plaaster --> de 'echte'
amputatie

Bijgevoegde thumbnails

• DSC03981.JPG
  • DSC03990.JPG
  • DSC04057.JPG
  • DSC04081.JPG

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 30 mei 2015 - 12:19

En hebben jullie enig idee van de kosten ? :)

Ik moet dit nog vragen aan de dierenarts :p... Maar zo hebben we mss al een idee... ;)
Een vriendin heeft ook ééntje met 3 pootjes en zegt ook dat hij er geen last van heeft...
Raf'ke (zo noemen wij hem...) zal er wel snel door zijn...  Maar hopelik laten z'n speelmaatjes hem wat gerust...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.835 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 30 mei 2015 - 18:15

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 30 mei 2015 - 12:19, zei:

Ik moet dit nog vragen aan de dierenarts :p... Maar zo hebben we mss al een idee... ;)
Een vriendin heeft ook ééntje met 3 pootjes en zegt ook dat hij er geen last van heeft...
Raf'ke (zo noemen wij hem...) zal er wel snel door zijn...  Maar hopelik laten z'n speelmaatjes hem wat gerust...

Goh, dat moet ik opzoeken. Ik weet wel wat heel die grap mij gekost heeft, maar daar zit veel meer in. Verschillende bezoeken, eerste keer rode plaaster (en wachten op de juiste DA), dan groene geprobeerd, dan blijkt het niet te lukken, dan amputatie met alle testen bij.
Wij gaan ook niet meer naar die DA. We waren net verhuisd en dat was de kliniek in de buurt. Nu wel spijt dat we naar daar zijn geweest, maar da's te laat. Ik zal eens zien of ik de prijs van de amputatie zelf kan vinden.

En inderdaad... voor hem lijkt het nu alsof hij 4 poten heeft. Soms zit hij te 'vechten' met Tijger ofzo en zie je zijn 'spookpootje' slagen geven.... :p :o  Er beweegt dan enkel de 'kop' van dat been. Tijger kijkt dan van.... 'moet dit mij iets doen' :lachen: .

Wij hebben wel hier en daar een kleine aanpassing gedaan. Zo willen we voorkomen dat hij van hoog naar beneden springt. Sloeber is heel dik (een ander verhaal) en ja... er komt veel druk op dat voorste pootje. Zo kan hij boven aan de krabpaal komen in tussenstadia, heeft mijn man een trap gemaakt voor het chipluikje (staat op hoogte en is eigenlijk ook gemakkelijk voor de rest nu), ....

Maar hij doet dat super!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.835 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 30 mei 2015 - 18:29

Rekening gevonden en moet weer zuchten :-). Hou er rekening mee dat ze echt alles aanrekenen en niet de goedkoopste zijn. Wij gaan er ook niet meer naartoe.

De amputatie alleen koste 550 euro. De rekening nadat hij was geopereerd (dus met medicatie, verband, ... ) was 737 euro.
Oh nee, da's niet, sorry!!
De eerste operatie was 737 euro (zie groen verband), blijkbaar toch pin geplaatst???

Amputatie op zich 262 euro, totale rek. (dus met anesthesie en medicatie) was 419 euro.

Amai. Rekening 1 (waar ze eigenlijk gewoon 2RX hebben genomen) + medicatie = 217 euro.

Sloeber heeft ons die week +/- 1700 euro gekost (nog andere kosten voor na de operatie en extra lekker eten enzo ook bij).

Dus om op jouw vraag te antwoorden. De totale rekening van amputatie alleen (met medicatie ed) was 419 euro.

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 30 mei 2015 - 12:19, zei:

Bij aanvang vond Tijger dit allemaal wel fijn! Sloeber was 'zwak' en Tijger ging zich eindelijk laten gelden.
Maar eens Sloeber terug Sloeber was, heeft hij Tijger dubbel en dik 'teruggepakt'. Eigenlijk is Sloeber nu de stoerste :lachen: . Hij laat zich veel minder doen dan voorheen! Als het hem nu niet aanstaat, mept hij. Dat was voorheen niet.
Dus ik denk dat ze ergens wel beseffen dat ze 'zwakker' zijn. Maar doordat hij sneller reageert, laten ze hem lekker met rust 8) .
Ons Kiara gaat hem nu zelfs wassen (zijn kopke).  :loveshower:

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 30 mei 2015 - 18:26.

DORIS
DORIS
  • 7.680 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 30 mei 2015 - 18:29

DSC04669.JPG DSC04047.JPG

Dit is onze Hope die alles kan op 3 pootjes.Dus niet wanhopen.

Bewerkt door DORIS, 30 mei 2015 - 18:34.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.835 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 30 mei 2015 - 18:37

Ze kunnen zelfs nog superhard rennen! Als je praat over een luie, tamme kat dan is het Sloeber wel. Maar als het om eten gaat, kan hij echt SUPER snel zijn!
Een voorbeeld.
Ik geef apart eten. Sloeber heeft zijn deel al gehad, maar dat zint hem niet. Hij wil meer en vindt uiteraard de korrel van de meisjes beter.
Hij zit in de garage (een verdieping lager), maar zijn gehoor is echt afgestemd op de geluiden van 'eten krijgen'.
Kiara zit bij mij te wachten op eten. Ik open de pot (korrel) en kap wat in het bakje. Nog voor Kiara haar poep opgeheven heeft om te eten, zit Sloeber met zijn neus in haar bakje. Echt waar!!!!
Dus ja... snel kunnen ze nog zeker zijn :-).

Of als hij moet binnenkomen (komt nog tot de oprit en onze voortuin) en hij heeft geen zin, kan hij ook vlug zijn. Hij kruipt dan op een plekje waarvan hij weet dat ik er niet aankan. En dan :p :p :p :p :p :p :p . Mja... Katten zeker :lachen: :lachen: .

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 30 mei 2015 - 18:38.

DORIS
DORIS
  • 7.680 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 30 mei 2015 - 19:41

Hope is ook zo'n veelvraat.Zij lievelingsplaats is helemaal boven op de keukenkast.Hij moet dan wel 1 meter hoog springen vanop het aanrecht.Van daaruit heeft hij zicht op de koelkast en de kast met hun eten. :eat2 :catscratchhead :x
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig