Spring naar inhoud

- - - - -

Luna plast soms in huis, stress of opkomende krolsheid?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 juni 2015 - 10:03

Lang verhaal :)

Ik heb Luna op zes maanden laten steriliseren (ze is nu vijf jaar). Blijkbaar is er daar iets fout gegaan, want een jaar later werd ze plots krols. Mijn eigen dierenarts wilde me niet geloven, en wou haar op kalmerende middelen zetten. Second opinion en ze was idd krols. Ze heeft dan een tijd de prikpil gehad (drie dierenartsen, ondertussen vier, en geeneen zegt dat opnieuw opereren veel zin heeft), maar sinds vorig jaar krijgt ze suprelorin. Ik weet dat de risico's daarvan nog niet echt bekend zijn, maar slechter dan de prikpil kan het niet zijn. En Luna haar krolsheid laten 'uitdoen', is gewoon niet haalbaar. Ze is niet een paar dagen krols, maar weken, en ze miauwt dag en nacht (ik heb het geprobeerd...).

Nu is Luna ook gewoon een bange kat. Ze schrikt van mensen, geluiden, als ik grote dingen in mijn handen heb en in haar richting loop (een vuilniszak ofzo) etc. Het is wel enorm gebeterd sinds we verhuisd zijn.

In mijn vorig appartement heeft ze een keer in een kartonnen doos geplast, toen ik net muisjes in huis gehaald had (in een terra). Ze plaste daar ook af en toe in de douche. Na de verhuis heeft ze een paar keer in bad geplast, maar dat was vrij snel gedaan.

Sinds een maand of drie begon ze enorm hoog te plassen in de kattenbakken. Ik ben overgeschakeld naar open bakken, met een extra hoge rand. Dat is een tijd goed gegaan, maar sinds anderhalve maand ofzo plast ze er soms over. Niet elke dag, niet altijd dezelfde bak.
Rond die tijd heb ik eens een natte plek onder de vuilbak in de keuken gevonden, maar ik had er niet bij stilgestaan dat het van haar kon zijn. Zomaar los in huis plassen had ze tot nog toe nog niet gedaan.
Maar vanmorgen stond ik op en had ze dus terug tegen dezelfde vuilbak geplast, deze keer heel duidelijk plas, en best hoog ertegen ook.

Alleen vraag ik me nu af aan wat het ligt. Vanmorgen had ik haar en Marlee uit de slaapkamer gezet, omdat ze weer zo onmenselijk vroeg op waren. En dan gaat de deur dicht. Luna heeft een hekel aan dichte deuren, alweer iets waar ze stress van krijgt. Meestal staat alles sowieso open, ik ben ook geen fan van deuren dicht, maar s ochtends rond vijf uur slaap ik graag nog een uur of twee. :)
Heeft ze nu tegen de vuilbak geplast vanwege de stress van de deur, of is het omdat haar suprelorin uitgewerkt aant raken is (is al meer dan een jaar geleden) en heeft ze last van opkomende hormonen?

Als t echt stress (en ik weet dat ze stressplast af en toe) is, kan ik mss feliway nog eens proberen, of bachbloesem ofzo. Ik kan ook opnieuw bij de da gaan voor suprelorin, maar ik wil het ook niet te snel geven als het niet nodig is. Anderzijds is wachten tot ze echt opnieuw krols wordt ook geen goed idee.

Ik weet dus niet goed wat ik er nu mee moet doen, en ik kom dan maar eens kijken wat jullie ervan vinden :)
Those who don't believe in magic, will never find it

Mel's Bengels
Mel's Bengels
  • 179 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 04 juni 2015 - 13:18

Ik zou toch een nieuwe 'sterilisatie' overwegen en vragen alles weg te halen dus ook baarmoeder .
Ik heb het in het verleden nogal gehoord dat dit gebeurd .
Zou ik toch eerder doen dan nog mee prikpil,.. . kwaad kan het namelijk niet he .
MelsBengals

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 04 juni 2015 - 13:26

Als ze effectief krols is, waarom laat je haar dan niet steriliseren?
Waarschijnlijk is er een stuk weefsel blijven zitten tijdens de eerste sterilisatie.
Dat gebeurt nog, maar niet elke kat wordt er nog krols van

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 04 juni 2015 - 15:28

Volgens mijn dierenarts toen (die de ingreep gedaan heeft) is alles weggehaald, ook de baarmoeder. Juist omdat ze weet dat krolsheid anders nog kan optreden. De drie dierenartsen die ik er nadien over aangesproken heb, zeggen dat er wss ergens een stukje gaan 'zweven' is en dat de kans klein is dat ze dat terugvinden.
Dan vind ik een operatie weinig zinvol... Zeker omdat ze de prikpil niet meer krijgt, maar die suprelorin in de plaats, dat hoeft dus al zeker niet vaker dan om het jaar.
Mss als ze daar laparoscopisch nr kunnen zoeken, daar kan ik mss nog eens nr informeren...

Maar goed, dat was mijn vraag ook niet echt...

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#5 Geplaatst 05 juni 2015 - 12:45

Ik heb mijn kater ook op suprelorin en dat werkt na een jaar wel uit,ik merk het aan hem omdat hij er weer meer als kater uit gaat zien,het ligt een beetje aan het gewicht hoe zwaarder de kat des te eerder is het uitgewerkt( zo is het aan mij uitgelegd) katten krijgen de kleinste chip die is dus voor een kleine hond volgens mij tot gewicht van 6 kilo,dat weegt mijn kater ook.
Kun je uit de rest van haar gedrag niet halen of ze gestressed is,hier trekken ze zich dan ook terug of vragen juist extreem veel aandacht,hoe dan ook ze vertonen ander gedrag.
Ik hoop dat je het opgelost krijgt,succes.

Bewerkt door Duchess, 05 juni 2015 - 12:47.

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 06 juni 2015 - 15:15

T is dat he, ze is duidelijk gestressed, of dat was ze toch. Ze is altijd een beetje gestressed, dus dat op zich is niet abnormaal. Maar om zo tegen een vuilbak te plassen, dat is anders dan anders.
Maar voorlopig, met een kattenbak op die plaats te zetten, en de deur niet meer dicht te doen (bye bye nachtrust :) ), lijkt het weer opgelost.
Als ze t nog eens doet, neem ik haar wel mee nr de dierenarts.
Bedankt iig!