Spring naar inhoud

- - - - -

Natvoer beter dan brokken?

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 07 juni 2015 - 12:42

Naar aanleiding van dit artikel (http://www.catster.c...better-than-dry), wilde ik een discussie starten.

:fishbowl

In het artikel gaat het vooral om het vocht percentage, de voordelen van natvoer voor nierpatiënten en dat brokken niet zo goed zijn voor de tanden als eerst gedacht.

Mijn ervaring gaat ook over de tanden. Mijn Sierra kan sinds een dik 1,5 jaar geen brokken meer eten (ze is nu 9,5 jaar), ze verteert brokken gewoon niet meer (beaamd door dierenkliniek). Brokken blijven gewoon in haar maag zitten tot er teveel is en ze er langs voor uitkomen. Sindsdien staat ze op een 'dieet' van Schesir blikjes, Almo blikjes en 1 zakje natvoer Royal Canin per dag. En ik moet zeggen, toen ze brokken at, zagen haar tanden er niet goed uit. Veel plak. Sinds ze enkel natvoer eet, zien haar tanden er veel beter uit, veel minder plak.

Wat zijn jullie ideeën en opinies over natvoer versus brokken?

Bewerkt door BlackScorpion, 07 juni 2015 - 12:45.

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2.978 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 juni 2015 - 19:36

Ik denk dat kwalitatief natvoer altijd beter is dan droogvoer. Hier ziet de vacht er beter uit, geen tandproblemen, en ze eten niet te veel ondanks dat het voer er altijd staat. Het vocht is natuurlijk ook een enorm voordeel. Wat is voor mij kwalitatief voer: zo'n hoog mogelijk percentage vlees van vermelde afkomst (dus niet 60% "inhoud van dierlijke oorsprong"), geen granen, geen suikers, geen zout, maar wel volledig voer zodat ik geen brokken moet bijgeven.

Praktisch gezien is natvoer natuurlijk nadelig. Het kost meer, neemt meer plaats in, weegt veel, droogt snel uit en moet meermaals per dag aangevuld worden. Dus ik geef de katten nu weer brokjes, omdat ik hen een dag of twee alleen moet kunnen laten met voldoende voer, of langer met iemand die een keer per dag langskomt. En dat kan niet met natvoer.
En eens Pluis op brokjes staat krijg ik haar niet meer aan het blikvoer tenzij ze zwaar ziek wordt. Wat ik natuurlijk niet wil.

Ondanks dat ik (in mijn ogen) kwaliteitsbrokken geef, zie ik het verschil meteen. Doffere vacht, meer hongergevoel (gezaag :rolleyes:). Gelukkig drinken ze vanzelf wel meer wanneer ze droogvoer eten. Zo lang ik thuis ben probeer ik ook natvoer te geven, maar enkel Saga nibbelt daar een beetje van en het meeste eindigt uitgedroogd in de vuilbak, dus dat kan ik ook niet volhouden. Zij lustte vroeger geen brokken, tot ze bij ons kwam en brokjes met 80% vlees kreeg...

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#3 Geplaatst 07 juni 2015 - 19:50

Ik denk ook dat natvoer beter is.
Dat brokken beter zouden  zijn voor de tanden , daar heb ik  al lang mijn bedenkingen over.
Katten kauwen niet, en de meeste katten slikken ze gewoon in.
Dus tandjes??
Met natvoer krijgen ze veel meer vocht binnen, ook een pluspunt.

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 juni 2015 - 07:32

Ik geef ook allebei, vooral uit praktische overwegingen.
Natvoer droogt zoals gezegd idd snel uit, dus als ik ga werken bv, vind ik het wel handiger als er nog brokken staan die ze kunnen eten.
Plus dat niet alle natvoer compleet is, en mijn katten (dat zal wel voor veel katten opgaan) worden hetzelfde natvoer snel beu. En ik wil wel zeker zijn dat ze alles binnen krijgen wat nodig is.

Maar ze hebben hier ook een tijdje enkel natvoer gehad, omdat Marlee lang geen korrels wilde eten. Veel verschil merk ik niet nu ik combineer. Marlee drinkt wel een stuk meer nu hij ook korrels eet.
Ik heb wel onlangs bij Voodoo (9j) tandplak moeten laten verwijderen. Maar ligt dat dan aan de korrels of aan het feit dat ik nog maar een paar jaar kwalitatief voer geef, geen idee eigenlijk.

Dus als het niet gewoon handig was om korrels bij te geven, zou ik mss ook wel alleen natvoer inslaan. En dan vooral omwille van het vochtgehalte, ik ben altijd bang dat ze niet genoeg gehydrateerd zijn.
Those who don't believe in magic, will never find it

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 08 juni 2015 - 12:09

Ik geef hier thuis ook allebei (ook uit praktische overwegingen)

's morgens krijgen ze een bodempje brokken om de dag mee door te komen en vers water.
's avonds als wij gaan eten, krijgen ze hun blikje Almo en word het water terug ververst + bodempje brokken bijgezet.

Mijn DA vertelde me dat zowel brokken als natvoer mag.   Ze mochten niet van de tafel mee-eten, omdat dat tandsteen zou veroorzaken.
Nu heb ik hier geen problemen meer mee, mits onze Nio geen tanden meer heeft en dus wel van de tafel mag mee-eten, en ons Beau die eet helemaal niets mee van de tafel.

Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#6 Geplaatst 08 juni 2015 - 12:11

Bekijk berichtInavanthielen, op 08 juni 2015 - 12:09, zei:

Ik geef hier thuis ook allebei (ook uit praktische overwegingen)

's morgens krijgen ze een bodempje brokken om de dag mee door te komen en vers water.
's avonds als wij gaan eten, krijgen ze hun blikje Almo en word het water terug ververst + bodempje brokken bijgezet.

Mijn DA vertelde me dat zowel brokken als natvoer mag.   Ze mochten niet van de tafel mee-eten, omdat dat tandsteen zou veroorzaken.
Nu heb ik hier geen problemen meer mee, mits onze Nio geen tanden meer heeft en dus wel van de tafel mag mee-eten, en ons Beau die eet helemaal niets mee van de tafel.

wat bedoel je dan met van tafel mee eten?

Bewerkt door lilymaya, 08 juni 2015 - 12:12.

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 juni 2015 - 14:44

Bekijk berichtlilymaya, op 08 juni 2015 - 12:11, zei:

wat bedoel je dan met van tafel mee eten?
Kipje of kalkoen of rundsvlees (rauw eh?)  Soms ook gebakken, maar dan meestal als we de vleeswaren in de grill klaarmaken.
Dan zit er geen boter aan.
Nio likt ook regelmatig de kommetjes uit:  Spaghetti, lasagne, ijsjes
Hij eet ook wortelen

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 08 juni 2015 - 15:31

Droogvoer is natuurlijk praktischer, natvoer is zo snel op, en kost natuurlijk veel meer, zeker als je een kat hebt met speciale dieetvereisten.  Een combo is waarschijnlijk het meest praktische plan, zo spaar je wat in kosten en heb je geen walgelijke gedroogde boel als je eens een hele dag weg blijft.  Mijn kater is geen fan van droog, dus ik kan niet anders dan nat.  Hij heeft ook maar 4 tanden meer, dus nat eet makkelijker, en hij komt zo makkelijker bij.  Hij komt maar moeilijk aan op z'n hoge leeftijd, dus geef ik hem liever iets waar hij enthousiast over is.  Als ik hem wat droog geef, is het met zeer lange tanden!
Ik heb altijd al gehoord dat enkel droog beter is, maar ik betwijfel het ook wel.  Een kat is geen hond.

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#9 Geplaatst 08 juni 2015 - 15:39

Bekijk bericht_Athena_, op 08 juni 2015 - 15:31, zei:

Droogvoer is natuurlijk praktischer, natvoer is zo snel op, en kost natuurlijk veel meer, zeker als je een kat hebt met speciale dieetvereisten.  Een combo is waarschijnlijk het meest praktische plan, zo spaar je wat in kosten en heb je geen walgelijke gedroogde boel als je eens een hele dag weg blijft.  Mijn kater is geen fan van droog, dus ik kan niet anders dan nat.  Hij heeft ook maar 4 tanden meer, dus nat eet makkelijker, en hij komt zo makkelijker bij.  Hij komt maar moeilijk aan op z'n hoge leeftijd, dus geef ik hem liever iets waar hij enthousiast over is.  Als ik hem wat droog geef, is het met zeer lange tanden!
Ik heb altijd al gehoord dat enkel droog beter is, maar ik betwijfel het ook wel.  Een kat is geen hond.
droogvoer beter? Nog nooit gehoord, niet erg logisch als je het mij vraagt

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 08 juni 2015 - 15:43

Bekijk berichtlilymaya, op 08 juni 2015 - 15:39, zei:

droogvoer beter? Nog nooit gehoord, niet erg logisch als je het mij vraagt
Mijn vorige DA zei dat ook altijd.  Je moet enkel en alleen droogvoer geven, want dat is beter voor de tandjes en dat zou een langere levensduur geven.

Mijn huidige DA denkt daar echter anders over.  Ze vind de combinatie van nat en droog perfect.
Ik mag zelfs alleen nat geven als mijn poezels dat zouden wensen, maar ik heb thuis wel brokken-eters.
Dus hier de combinatie van de 2 (en ons Nioke mag potjes likken :slach: )

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 08 juni 2015 - 18:49

Vroeger zeiden veel DA's inderdaad dat brokken beter zijn, ik denk vooral voor de commerce omdat ze zelf ook brokken verkopen. Maar er zijn toch meer en meer DA's die hier op terugkomen. Brokken zijn handig, dat moet ik toegeven. Je zet een potje voor heel de dag en poezel kan eten wanneer ze wilt. Alleen gaat dat niet meer bij ons. Eerst en vooral verteerd mijn poezebeest geen brokken meer (blijft onverteerd in de maag zitten), maar ze mag ook niet meer eten hoeveel ze wilt, want dan geeft ze over. Nu is het bij ons makkelijk omdat mijn ouders gepensioneerd zijn en dus meestal heel de dag thuis zijn. Poezebeest krijgt een kleine portie natvoer (1/4 van een blikje van 70 gram per keer) wanneer ze er om vraagt. Behalve als ze net gehad heeft, dan moet ze even wachten want anders is het blub.

Ik vind het wel spijtig dat de blikjes Shesir en Almo die wij geven niet volwaardig zijn. Daarom geven wij elke dag nog 1 zakje natvoer van Royal Canin bij, in de hoop dat dat toch voldoende 'volwaardigheid' geeft. Maar zoals ik zeg, Sierra haar tanden waren echt 'lelijk' toen ze nog brokken at, veel plak. En nu ze enkel nog natvoer eet, is de tandplak echt een pak verminderd! Ze is een beetje bijgekomen, maar ze was al niet van de diksten. Vroeger woog ze 3,8 kg met enkel brokken (zeer magere brokken). Nu weegt ze rond de 4,2 kg. Dik is ze zeker niet, ze heeft nog altijd haar slanke lijn, ribben voel je makkelijk zitten, net als de ruggengraat die je ziet (mja, Sphynx).

Ze drinkt wel niet meer sinds ze natvoer eet. Daarom doe ik soms een klein beetje water extra op het natvoer. Ze maakt mooi plasjes, ziet er gezond uit, etc. en staat nu dus sindq een dik 1,5 jaar op enkel natvoer. Buiten dat het soms wel vervelend is dat ze zo vaak wil eten, heb ik geen klagen. Maar dat komt niet door het natvoer, maar door haar maagprobleem. Zou handiger zijn moest ze in 1 keer een volledig potje kunnen eten en enkele uurtjes zoet zijn :p
Geplaatste afbeelding

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#12 Geplaatst 08 juni 2015 - 20:37

Ook ik gaf in het verleden brokken aan mijn katten,hoogwaardige brokken Hills van de DA,dat dacht ik tenminste nu weet ik dat ook die brokken granen,vulmiddelen,soja,vleesmeel etc etc,bevatten en helemaal niet zo goed zijn.
Ik had een DD geadopteerd en hij was heel mager,ik kreeg de tip om KVV te gaan voeren en ben mij toen via google gaan verdiepen in zowel voeding voor honden als katten en wat blijkt?katten kunnen beter geen granen krijgen,terwijl dat bijna altijd een hoofdbestanddeel van brokken is ook groentes hebben ze nauwelijks nodig,ook is het een fabel dat katten de hele dag door moeten kunnen eten,mijn katten krijgen 2 x per dag KVV,zijn levendig,speels zien er supermooi glanzend uit verharen bijna niet( buiten de rui periode).
Door het voeren van natvoer ben je dus al veel beter bezig dan met brokken,ook in natvoer zitten vaak granen verwerkt,niet in de betere merken deze bevatten vaak ook nog een hoog% vlees.
Deze merken zijn wat duurder maar ook veel voedzamer,en om een kat mindergoed voer te geven omdat het goedkoper is...de keuze is aan eenieder wat hij/zij het belangrijkste vindt.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 08 juni 2015 - 21:10

Wij geven voornamelijk Schesir en een beetje Almo, hier zitten denk ik geen granen in, het is puur vlees en vis. Althans, zo ziet het er toch uit, tonijn zoals in de blikjes voor mensen, kip echt reepjes zoals je een gebakken kip kapot zou scheuren. In het natvoer van RC zouden granen kunnen zitten, dat heb ik nog niet bekeken eigenlijk. Maar ja, dat geven we om er iets 'volwaardig' bij te geven van voeding, want de Schesir en Almo zijn jiet volwaardig soijtig genoeg.

Vers vlees doen we niet, niet op tegen, ben er zeker van dat dat het gezondste is. Maar 1 keer een rolletje KVV geprobeerd van kippennekken en poezebeest wilde er niets van weten. Plus het is beetje onhandig met dat we elke week 2 dagen elders zijn (poezebeest gaat mee) en 1 a 2 keer per jaar op vakantie in CenterParcs. Dan zijn blikjes wel handiger. Als ze die blikjes nu nog eens volwaardig konden maken...
Geplaatste afbeelding

Vilyna
Vilyna
  • 622 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 09 juni 2015 - 02:39

Hier de combinatie brokken, blik en kvv. Allemaal van een vast merk vanwege gevoelige darmen van de kittens. Af en toe eens iets anders. Dit doe ik omdat ik ook niet goed weet wat nu eigenlijk het beste is en ze niet allemaal hetzelfde verkiezen. Zo hebben ze allemaal eens per dag iets dat ze graag eten. Veilge keuze lijkt mij :)

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#15 Geplaatst 09 juni 2015 - 19:17

De tijd die een kat nodig heeft om brokken te verteren is anders dan de tijd om KVV te verteren,om deze reden wordt het afgeraden om brokken en KVV tegelijk te voeren, de kat kan dan juist problemen krijgen met zijn verteringsstelsel( darmen)
Neem de tijd en zoek met google naar KVV of brokken voeren voor katten,je krijgt dan echt zeer veel informatie die de DA niet geeft.