Spring naar inhoud

- - - - -

Kledij met/van viscose - 'wolt op'

viscose

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 10 juni 2015 - 11:13

Misschien een vreemde vraag, maar ik heb pas echt gevloekt. Wat nieuwe zomerkledij gekocht, leuke dingetjes en na 1x wassen verschijnen er zo van die 'bolletjes' op de kledij ('opwollen').

Hoe  kan je dat tegengaan? Zo lijkt het al jaren oud, terwijl het net nieuw is? Ook vind ik de kleur afgebleekt....

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#2 Geplaatst 10 juni 2015 - 11:26

Je kan het niet tegengaan, maar er zijn zo van die machientjes met batterijen die ontpluizen.
Vind ik wel handig.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#3 Geplaatst 10 juni 2015 - 11:31

Bij wollen pulls gebruik ik zo een toestelleke het helpt maar moet er ook geen wonderen van verwachten.

rechargeable-electric-shaving-machine-ball-of-font-b-wool-b-font-font-b-pilling-b-font.jpg

Om wrijving tegen te gaan in je wasmachien steek je best die kleren die pluckes kunnen vormen in een was netje.
Ik doe dat altijd en moet zeggen helpt, maar je kan nooit vermijden dat er pluch bollekes op komen

En om kleuren te fixeren steek je best je kledingstuk nachtje in een emmer met water en azijn dat fixeert de kleur

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#4 Geplaatst 10 juni 2015 - 11:39

Zoiets bedoel ik, maar ik heb nog een ouder model.

Bewerkt door lilymaya, 10 juni 2015 - 11:41.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 juni 2015 - 14:51

catherine, op 10 juni 2015 - 11:31, zei:

Bij wollen pulls gebruik ik zo een toestelleke het helpt maar moet er ook geen wonderen van verwachten.

rechargeable-electric-shaving-machine-ball-of-font-b-wool-b-font-font-b-pilling-b-font.jpg

Om wrijving tegen te gaan in je wasmachien steek je best die kleren die pluckes kunnen vormen in een was netje.
Ik doe dat altijd en moet zeggen helpt, maar je kan nooit vermijden dat er pluch bollekes op komen

En om kleuren te fixeren steek je best je kledingstuk nachtje in een emmer met water en azijn dat fixeert de kleur

Doe azijn altijd bij de eerste wasbeurt, maar bij dit bloesje duidelijk niet genoeg! Wasnetjes genoeg, dus dat lukt wel :-).

catherine, op 10 juni 2015 - 11:31, zei:

Trekt dit de kledij niet stuk?

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#6 Geplaatst 10 juni 2015 - 16:49

Nee trekt het niet stuk, je moet wel opletten met bv fijnere bloesjes dat het stof er niet mee inzuigt.
Ik gebruik het voor wollen pullen, niet dat het alles eraf haalt want de dikke op wol moet ik er zelf aftrekken.

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#7 Geplaatst 10 juni 2015 - 16:56

dolfjeweerwolfje, op 10 juni 2015 - 14:51, zei:

Doe azijn altijd bij de eerste wasbeurt, maar bij dit bloesje duidelijk niet genoeg! Wasnetjes genoeg, dus dat lukt wel :-).

Trekt dit de kledij niet stuk?
alleen met wollen kleding moet je wat voorzichtig zijn

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 juni 2015 - 21:29

Ik heb eens gehoord dat je voor die pluisjes een tennisbal mee in je wasmachine kan steken. Of dit echt werkt, geen idee ...
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#9 Geplaatst 10 juni 2015 - 23:53

Tennis bal moet je mee in de droogkast steken als je bv donsdekens droogt.
Ik doe het met mijn winterjas waar donspluimen in steken zodat die goed los geklopt worden.
De meeste kleren mogen niet in de droogkast ervan die hang je beter op.

Féline
Féline
  • 1.333 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 11 juni 2015 - 18:09

Dolfje, Wwolfje : ik zou éérst bij de winkel proberen waar je ze aangekocht hebt om een eventuele schadevergoeding te verkrijgen. Indien negatief antwoord van de winkel (waar ik voor vrees), foto's nemen en een mail maken naar het merk zélf met de omschrijving die je ons hebt gegeven.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 11 juni 2015 - 22:28

Féline, op 11 juni 2015 - 18:09, zei:

Dolfje, Wwolfje : ik zou éérst bij de winkel proberen waar je ze aangekocht hebt om een eventuele schadevergoeding te verkrijgen. Indien negatief antwoord van de winkel (waar ik voor vrees), foto's nemen en een mail maken naar het merk zélf met de omschrijving die je ons hebt gegeven.

Wat bedoel je met 'de omschrijving die je van ons hebt gekregen'?

Féline
Féline
  • 1.333 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 12 juni 2015 - 10:22

dolfjeweerwolfje, op 11 juni 2015 - 22:28, zei:

Wat bedoel je met 'de omschrijving die je van ons hebt gekregen'?

eeuuuummmm.... ik heb "gegeven" geschreven, en niet "gekregen"

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 12 juni 2015 - 13:35

Kleding van viscose was je best op wolwasprogramma met wolwasmiddel, binnenste buiten in een wasnetje. Niet teveel wasmiddel gebruiken. Steek er geen spullen bij met ritsen want die veroorzaken pluisjes op viscose door wrijving. Ook best plat te drogen leggen en niet in de zon want de kleuren zijn erg gevoelig. ;)

Bewerkt door ARIZONA, 12 juni 2015 - 13:37.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#14 Geplaatst 12 juni 2015 - 14:24

Shampoo is ook goed om wol te wassen

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 12 juni 2015 - 16:16

Féline, op 12 juni 2015 - 10:22, zei:

eeuuuummmm.... ik heb "gegeven" geschreven, en niet "gekregen"