Spring naar inhoud

- - - - -

Testen bij maine coon

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 13 juni 2015 - 10:54

Inmiddels heb ik al heel wat geleerd omtrent de Maine Coon maar wou toch nog even duidelijkheid omtrent de testen.  Fiv/felv is verplicht alsook HCM.  Beter DNA dan echo.
Zijn PKD, PL en SMA verplicht bij dit ras?

En is het niet zo dat elke coon (kater en poes) waarmee je een nestje doet getest moet worden?
Het gaat over een Nederlandse cattery waar een vriendin van mij informeerde naar een kitten.  De vader van het nestje is getest op fiv/felv en HCM via dna.  Moederpoes is niet getest.  De vrouw van de cattery gaf als verklaring dat dit niet nodig is aangezien die moederpoes komt uit een combi van hen waarbij beide ouderdieren wel getest zijn.  De testen waren allen negatief dus gaat ze er van uit dat de kittens ook negatief testen ==> fokpoes dus niet getest.
Klopt dit wel?

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#2 Geplaatst 13 juni 2015 - 11:33

Dit geld enkel voor PKD niet voor HCM, en die laatste word beter via echo getest ipv DNA

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 13 juni 2015 - 13:06

Maar moet je niet elke kat waarmee je fokt testen?  Ook al zijn beide ouderdieren van die kat getest?

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#4 Geplaatst 13 juni 2015 - 13:12

Als ouders PKD vrij zijn hebben hun kinderen idd geen PKD, maar dan moeten wel beide ouders vrij zijn.
Op HCM laat je wel elke kat testen via echo en dit jaarlijks

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 14 juni 2015 - 06:49

Pkd bij Coon moet ook bij echo. De DNA test is niet relevant voor de coons.
We vinden sma ook belangrijk dus zijn ZE allemaal ook op getest.

Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#6 Geplaatst 14 juni 2015 - 13:14

Ohh ok, ja dat wist ik niet ;)
Heb andere rassen

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 14 juni 2015 - 14:30

hcm pkd zijn niet verplicht door verenigingen volgens mij, al weet ik het voor de coon niet helemaal zeker. Wel zou ik ze zelf verplicht willen zien, voor alle rassen, maar das een ander verhaal ;)

testen altijd via scan! dna is leuk, maar zegt heel erg weinig. Alleen dat de kat dat ene gen niet heeft. Aangezien bij de mens al minimaal 50 genen bekend zijn die hcm kunnen veroorzaken, en er een legio aan andere (poly)genen zijn die daar een rol bij kunnen spelen, blijft de meest betrouwbare manier om hcm (en in mijn ogen pkd) op te sporen, de scan. niet 100% waterdicht, daarom moet je de scan blijven herhalen op regelmatige basis.

pl is bij mijn weten niet verplicht, wel heel verstandig.
sma lijkt mij wel heel verstandig om te doen. Wat ik heb begrepen kan dit via dna getest worden, of het helemaal waterdicht is weet ik niet (ik fok geen coons ;) ) en of het op een andere manier getest kan worden weet ik ook niet.

fiv/felv zijn vanuit de vereniging verplicht. Bij een gesloten cattery vind ik dit de minst belangrijke test, al is het wel verstandig om dit te doen.

Alle fokkatten moeten worden getest!
als een dna test voor beide ouderdieren negatief is, kunnen de kittens dat gen niet dragen/hebben. Ze hoeven wat mij betreft dan niet hierop getest te worden. Maar aangezien je hcm en pkd niet via dna kunt testen is het dus in dit geval voor beide ouderdieren belangrijk om gescand te worden. Ook voor mama dus!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende