Spring naar inhoud

- - - - -

Onze prinses, jammer genoeg overleden

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#16 Geplaatst 17 juni 2015 - 10:50

Onze katten mochten altijd overal lopen, maar nadat Cleo en een jaar later Pip (Ragdolls) in huis kwamen hebben we de tuin laten afzetten met gaas en schrikdraad. Die twee katjes zien geen gevaar en ik zou geen oog meer dichtdoen als ze op straat zouden kunnen komen.
De andere vijf katten moesten wel wennen, en twee ervan waren echt niet in de tuin te houden, die moesten op stap kunnen. Dus daarvoor spelen we nu portier, voordeur open, voordeur dicht...

De anderen vermaken zich nu prima in de tuin. De Ragdolls weten niet beter, en de anderen nemen genoegen met wat minder vrijheid. Voordeel voor hen is weer wel dat ze nu ook 's avonds en 's nachts naar buiten mogen, en dat mocht voorheen niet.

Het geeft wel veel rust zo. De andere twee lopen natuurlijk wat meer risico, maar mocht hen wat overkomen op straat dan hebben ze wel een goed leven gehad met de vrijheid die zij nodig hebben.

Frutella
Frutella
  • 11 berichten

#17 Geplaatst 18 juni 2015 - 12:26

Ik vraag me af hoe je dat doet, eigenlijk. Een kat binnenhouden? Nu we een raskatje overwegen.

Als we bvb op het terras zitten zouden we ze moeten opsluiten in de slaapkamer, of zo. Want dan staat het schuifraam open.
Of hebben jullie dan een aparte ruimte voor de poesjes?

Heeft er iemand een idee waar je halfraskatjes zou halen, of hoe je het ook noemt.

Verder nog steeds een immens verdriet, zondag gaan we de kleine een dagje naar mijn ouders doen, dat we kunnen bekomen. Want met zo een kleintje rouwen is moeilijk.

Willebil, en ze geraken daar niet uit? Bij een stadstuintje zie ik dat nog lukken, maar hier :s Ofwel een klein stukje ervan afzetten, dat kan misschien.

Ailure
Ailure
  • 5.302 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 18 juni 2015 - 13:36

Binnenhouden is niet moeilijk hoor. Gewoon, ja, binnen houden :d Niet buiten laten. Is wel sterk opletten met de deuren. Moet je constant op letten en best een gewoonte van maken. Ze kennen buiten dan niet en missen het niet.
Je kan ofwel je tuin afzetten en dan kunnen ze toch nog in de tuin. Wat je ook kan doen als dat niet mogelijk is (zoals hier): ze een halsbandje omdoen met lange lijn en dan maar lekker laten doen in de tuin :) Dat doe ik. Vindt ze heerlijk. Wij hebben ook een schuifraam van de veranda. En ook al mag ze soms in de tuin, ze zeurt er niet om en is nog met gemak binnen te houden. Alleen als het weer mooi is kan ze wel eens zagen, maar dan laat ik haar ook. Een uurtje of twee en ze is tevreden.

Even fotootjes:

Soms neem ik haar naar voor aan de lijn en doen we een klein tourtje rond het huis

Geplaatste afbeelding

En in de tuin gewoon haar vrije gang :)

Geplaatste afbeelding

Ik heb lang met een tuigje gewerkt, maar nu is een halsbandje makkelijker voor haar. Waar je die lijn aan vast hangt ging steeds aan haar zij hangen en was ongemakkelijk + lijn kwam dan steeds tussen haar poten.

Bewerkt door Ailure, 18 juni 2015 - 13:40.

fieke0509
fieke0509
  • 1.115 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 18 juni 2015 - 13:38

Een kattenren bouwen, hier zijn dacht ik mensen die eentje hebben?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 18 juni 2015 - 21:31

Ons Lucky was een kruising tussen Karthuizer en "onbekend", wij adopteerden haar uit een asiel.
Niet omdat het een halfrasje was maar omdat ze er gewoon uitsprong qua knuffelgehalte.
Misschien als je eens informeert bij opvang of asiels dat je daar ook een halfrasje vindt?

In ieder geval veel sterkte gewenst met het verwerken van jullie verlies :hug:

Frutella
Frutella
  • 11 berichten

#21 Geplaatst 19 juni 2015 - 11:14

Dat is bijna niet te doen, vrees ik. We hebben jaren 'gegoochled' met deuren, maar af en toe ontsnapte ze toch...
Ach, het hangt ook van het karakter af, hé. Ons Frutje kwam sowieso om het uur eens terug, lag meestal bij mij buiten als ik in de tuin zat. Het was ook geen poes die de hele dag weg was. Alleen als het donker werd. We hadden moeten gaan roepen, hé :( Maar ja, het is te laat.

Mij maakt het ook niet uit of ik nu een raskatje zou nemen, of eentje uit een asiel. Het karakter is het belangrijkst. En ja, ik zou graag terug een grijs meisje hebben.

Wat me vooral tegenhoud bij de raskatjes is dat je eigenlijk op uiterlijk alleen moet kiezen en reserveren. Soms precies zelfs al voor ze geboren zijn.

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#22 Geplaatst 19 juni 2015 - 11:36

Bij raskatten is het natuurlijk wel zo dat elk ras zijn specifieke karaktereigenschappen heeft, daar wordt ook op gefokt. Dus zoek je een pittig en spraakzaam katje, dan is een Oosterse Korthaar misschien wat voor je (ik noem maar wat). Wil je liever een gezellige, vriendelijke pluizenbol dan zou je zomaar bij een Ragdoll kunnen uitkomen...
Maar dat zegt ook niet alles hoor. Onze ragdolls Cleo en Pip zijn toch ook weer heel verschillend van karakter, net zoals onze andere (5) asielkatten van karakter verschillen.

Onze tuin was wel redelijk makkelijk af te zetten (lang en recht, deels afgeschermd door aanbouw). Eerst alleen met gaas, maar omdat ze toen daar toch een uitweg vonden hebben we er schrikdraad boven laten plaatsen. Dus nu echt safe.

Ik weet niet hoe jullie tuin er uitziet, maar misschien is een (grote) aangebouwde ren een optie? Daarvan kan je op internet een heleboel verschillende versies van vinden.

Katten binnenhouden zonder verdere bescherming kan wel, dan moet je alleen altijd goed op je deuren en ramen letten...
En ja, de ene kat glipt door het kleinste gaatje en de andere kat doet totaal geen moeite...

Bewerkt door Willebil, 19 juni 2015 - 11:43.