Spring naar inhoud

- - - - -

Geneesmiddelen met bestanddelen van cannabis

• Log in om te reageren
85 reacties op dit onderwerp
ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 30 juni 2015 - 17:24

Wat vinden julie van het KB voor de legalisering van geneesmiddelen op basis van cannabis door minister Maggie De Block ?

Minister De Block zou het legaliseren voor MS-patiënten. Het zou spierspasmen en pijn verlichten. Voorlopig keurt ze enkel een KB goed voor het gebruik van Sativex. Enkel dit product zou worden terug betaald.

Nu blijkt echter dat er meerdere afgeleide producten van cannabis nuttig zijn. Zo zou cannabidiol helpen bij angststoornissen (heb ik een zware vorm van), bij depressie, pijn , bepaalde kankers. Cannabidiol heeft als voordeel dat het je niet high maakt en het is ook niet verslavend. Het heeft ook geen bijwerkingen zoals duizeligheid of spijsverteringsstoornissen. Ik zou het heel graag zelf proberen maar ik zal er nu nog niet aan geraken (al gaan er stemmen op om meerdere producten te legaliseren). Het geneesmiddel dat mij nu voorgesteld wordt, een anti-epilepticum zoals Depakine, vind ik 1000 x enger qua nevenwerkingen dan Cannabidiol.

Deze medicinale cannabis wordt ook niet gerookt maar b.v. verdampt in een speciaal toestelletje zo is het ook niet schadelijk voor je longen.

Vinden jullie dat medicinale cannabis de poort open gooit tot het gebruik van cannabis (wiet)?

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.329 berichten

#2 Geplaatst 30 juni 2015 - 17:35

Ik vind dat ze het zeker moeten legaliseren voor bepaalde ziektes, waarom niet als mensen ermee geholpen worden. Er zijn zoveel medicamenten die verslavend werken en deze zijn toch ook niet illegaal, wanneer ze juist gebruikt worden moet zoiets zeker kunnen
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#3 Geplaatst 30 juni 2015 - 17:43

Ben er grote voorstander voor.
Ken mensen in nederland die de olie er dagelijks van gebruiken en zich veel beter voelen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 30 juni 2015 - 17:43

Ik heb ook zware angqtstoornis, ooit mijn kop door de muur willen kloppen van angst, zelfs erger willen doen door angsten. Reele maar vooral irreele angsten, angst zonder te weten waarvoor enzo. 12 jaar van therapeut naar psychiater en niets hielp. Maar ik ben nu heel erg geholpen met het medicijn Deanxit, ik neem 1,5 pil per dag daarvan tegen de avond (avonden zijn het zwaarste voor mij). Het haalt enkel de angst voor de dood niet weg, waar ik nu nog soms erg last van heb. Maar ik zou denken dat cannabis angsten net zou verhogen, niet? Het is toch een hallucinant en dat maakt angsten toch erger?
Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 30 juni 2015 - 17:50

Cannabis op zich verhoogt je angst inderdaad omdat het THC bevat en dat werkt o.a. ook hallucinogeen. Maar Cannabidiol is een klein deeltje van Cannabis en bevat niks van de high makende stoffen zoals THC. Cannabidiol werkt dus juist angstremmend.

Bekijk berichtBlackScorpion, op 30 juni 2015 - 17:43, zei:

Ik heb ook zware angqtstoornis, ooit mijn kop door de muur willen kloppen van angst, zelfs erger willen doen door angsten. Reele maar vooral irreele angsten, angst zonder te weten waarvoor enzo. 12 jaar van therapeut naar psychiater en niets hielp. Maar ik ben nu heel erg geholpen met het medicijn Deanxit, ik neem 1,5 pil per dag daarvan tegen de avond (avonden zijn het zwaarste voor mij). Het haalt enkel de angst voor de dood niet weg, waar ik nu nog soms erg last van heb. Maar ik zou denken dat cannabis angsten net zou verhogen, niet? Het is toch een hallucinant en dat maakt angsten toch erger?

Heel herkenbaar verhaal. Heb er soms ook psychoses bij. Ik neem Abilify maar heb dit moeten een deel afbouwen door spijsverteringsproblemen en nu voel ik me terug ontzettend instabiel. Durf vaak niet buiten.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 30 juni 2015 - 18:05

Grote voorstander van deze wet en een eventuele uitbreiding. Heel veel drugs is trouwens ook ooit uitgevonden als medicijn.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 30 juni 2015 - 18:43

http://www.cbdolie.i...idiol-olie.html

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#8 Geplaatst 30 juni 2015 - 18:51

Bekijk berichtARIZONA, op 30 juni 2015 - 17:24, zei:

Wat vinden julie van het KB voor de legalisering van geneesmiddelen op basis van cannabis door minister Maggie De Block ?

Minister De Block zou het legaliseren voor MS-patiënten. Het zou spierspasmen en pijn verlichten. Voorlopig keurt ze enkel een KB goed voor het gebruik van Sativex. Enkel dit product zou worden terug betaald.

Nu blijkt echter dat er meerdere afgeleide producten van cannabis nuttig zijn. Zo zou cannabidiol helpen bij angststoornissen (heb ik een zware vorm van), bij depressie, pijn , bepaalde kankers. Cannabidiol heeft als voordeel dat het je niet high maakt en het is ook niet verslavend. Het heeft ook geen bijwerkingen zoals duizeligheid of spijsverteringsstoornissen. Ik zou het heel graag zelf proberen maar ik zal er nu nog niet aan geraken (al gaan er stemmen op om meerdere producten te legaliseren). Het geneesmiddel dat mij nu voorgesteld wordt, een anti-epilepticum zoals Depakine, vind ik 1000 x enger qua nevenwerkingen dan Cannabidiol.

Deze medicinale cannabis wordt ook niet gerookt maar b.v. verdampt in een speciaal toestelletje zo is het ook niet schadelijk voor je longen.

Vinden jullie dat medicinale cannabis de poort open gooit tot het gebruik van cannabis (wiet)?
depakine zou ik ook niet echt aanraden!

Bewerkt door lilymaya, 30 juni 2015 - 18:52.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 30 juni 2015 - 19:21

Ik neem al een anti-epilepticum maar in heel lage dosis Rivotril. Mijn angst is zo hevig (heb een verleden van mishandelingen) dat bijna geen enkel geneesmiddel aanslaat. Rivotril mag ik echter niet blijven nemen want je kan er dement van worden en merk nu al problemen met mijn geheugen. Mijn psych zweert bij Depakine. Maar ik weiger dit te nemen. Maar nu zit ik dus met die angst hé. Ik zie Cannabidiol echt als mijn redding en daar is dan weer niet aan te raken.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.931 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 30 juni 2015 - 19:35

Bij juist gebruik ben ik zeker voorstander ,
voor veel mensen is het de enige medicatie die nog echt helpt bij de klachten die zich voordoen !
Ik hoop dat ook Cannabidiol op termijn zal te verkrijgen zijn voor jou Arizona , moet verschrikkelijk zijn om met zulke hevige angsten te moeten leven !
Geplaatste afbeelding

Vilyna
Vilyna
  • 622 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 30 juni 2015 - 19:40

Grappig dat je er over begint, we hebben zeer recent een debat hierover gehouden met artsen en apothekers :)

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 30 juni 2015 - 19:47

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 30 juni 2015 - 19:35, zei:

Bij juist gebruik ben ik zeker voorstander ,
voor veel mensen is het de enige medicatie die nog echt helpt bij de klachten die zich voordoen !
Ik hoop dat ook Cannabidiol op termijn zal te verkrijgen zijn voor jou Arizona , moet verschrikkelijk zijn om met zulke hevige angsten te moeten leven !

Dank je Casper-Cartouche. :)  Ik hoop het ook.

Bekijk berichtVilyna, op 30 juni 2015 - 19:40, zei:

Grappig dat je er over begint, we hebben zeer recent een debat hierover gehouden met artsen en apothekers :)

Dat moet lukken ja ;)
En wat vonden de apothekers en artsen ervan? Stonden ze ervoor open?

Vilyna
Vilyna
  • 622 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 30 juni 2015 - 21:58

Bekijk berichtARIZONA, op 30 juni 2015 - 19:47, zei:

Dank je Casper-Cartouche. :)  Ik hoop het ook.

Dat moet lukken ja ;)
En wat vonden de apothekers en artsen ervan? Stonden ze ervoor open?

Goh meestal wordt er iemand pro en iemand anti uitgenodigd dus er wordt gediscussieerd maar de sprekers veranderen hun mening niet zomaar hoor!
De studenten aanwezig stonden er wel voor open, maar ik weet niet precies in welk opzicht haha.
Er kwamen ook veel vragen over cannabis voor recreatief gebruik, als was dat niet helemaal de insteek van het debat.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 01 juli 2015 - 00:32

Voor

De spray op zich zal hopelijk en wellicht werken voor bepaalde mensen met bepaalde aandoeningen.
Echter stoort me het volgende aan dit product : als ik me niet vergis zijn hier enkel bepaalde werkzame stoffen uit de plant gehaald, en wordt het dus een synthetisch middel in zijn geheel.
Dit terwijl al vaak aangetoond werd dat genezende eigenschappen van kruiden, planten, groenten, fruit, enz... veel beter werken wanneer alle stoffen aanwezig zijn t.o.v. middelen waarvan men enkel bepaalde bestanddelen gaat isoleren. In de natuurkunde heet dat synergie, het betekent gewoonweg dat de samenwerking van de bestanddelen ervoor zorgen dat er een natuurlijke opname plaats vindt en dat deze beter en veiliger werken samen.

Deze olie interesseert me ook heel erg voor bepaalde klachten waar ik al jaren mee kamp.
Ik ken iemand die deze olie bestelt online uit Nederland. Persoonlijk vind ik dit toch wat riskant (uiteindelijk weet je nooit voor 100% of deze zuiver is).
De olie is wel heel duur, eigenlijk hoop ik dat we deze ooit hier kunnen kopen op voorschrift van dokter. Eventueel met terugbetaling zoals dat is voor andere medicatie hiervoor.
Ik snap ook niet waarom deze olie gewoonweg nog niet gelegaliseerd is : het gehalte thc ligt zodanig laag dat je er nooit stoned van kan worden. Niet meer of minder dan de hennepolie die je kan kopen in supermarkten voor de slaatjes, enkel zitten er meer Cannabinoden in.

De olie kan in druppels onder de tong ingenomen worden ook.

Ik betwijfel of mensen die stoned willen worden hun gading zullen vinden bij medicinale cannabis.
Eventueel wel in de soorten met een hogere thc waarde.
Maar :
- Hoeveel mensen zijn verslaafd aan alcohol terwijl men dit overal kan kopen
- Hoeveel verslavende middelen (met heel veel bijwerkingen) schrijven de dokters ons zelf voor, en hoe moeilijk is het voor mensen die iets "zoeken" om "high" van te worden te verkrijgen op voorschrift van de dokter bij de apotheker?
- Wanneer iemand echt stoned wil worden door thc is het dan meer wenselijk om wiet te kopen in het criminele milieu, niet wetend hoe sterk het spul is en wat er nog allemaal aan toegevoegd wordt? En het bovendien nog te roken, wat ongezonder is.
- Is het normaal dat we op aanraden van dokters momenteel allerhande zware verslavende medicatie toegediend krijgen waar we zelden mee geholpen worden?
- Elke verslaving heeft een bepaalde oorzaak, ook al is het in sommige gevallen puur recreatief. Niettemin geloof ik er wel in dat er verschillende mensen zijn die naar drugs grijpen omdat ze geen uitweg meer zien in het leven. Wanneer er meer mensen baat hebben aan medicinale cannabis en hierdoor een aangenamer leven zouden leiden (minder angst, minder pijn, en noem maar op...), dan kan men al een deel van een bepaalde groep uitsluiten die naar illegale verdovende middelen gaat grijpen. Op zich is dat toch een stap in de goeie richting lijkt me.

Dus : Volgens mij is het net het illegaliseren van cannabis die het roken van wiet aantrekkelijk maakt en gevaarlijk.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 01 juli 2015 - 00:52.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 01 juli 2015 - 00:43

Bekijk berichtARIZONA, op 30 juni 2015 - 17:50, zei:

Cannabis op zich verhoogt je angst inderdaad omdat het THC bevat en dat werkt o.a. ook hallucinogeen. Maar Cannabidiol is een klein deeltje van Cannabis en bevat niks van de high makende stoffen zoals THC. Cannabidiol werkt dus juist angstremmend.

Heel herkenbaar verhaal. Heb er soms ook psychoses bij. Ik neem Abilify maar heb dit moeten een deel afbouwen door spijsverteringsproblemen en nu voel ik me terug ontzettend instabiel. Durf vaak niet buiten.
Eigenlijk zijn er verschillende soorten wietplanten, elk met een bepaalde waarde van Cannabidiol en THC.
Er zijn plaatsen waar verschillende soorten gekweekt worden en elk plantje wordt regelmatig nagekeken op de beide waarden.
Zo wordt er van een plant die heel veel Cannabidiol en amper THC een olie gemaakt die dan CBD-olie wordt genoemd.
Gelukkig wordt er geen Cannabidiol geïsoleerd om hiermee een ander middel te maken.
Dat lijkt mij ook het meest interessant voor de werking ervan.
Ik geloof (ben er niet zeker van hoor) dat de gehaltes al min of meer bepaald zijn vanaf het zaad van de plant.
Als dat zo is zou het legaal moeten worden dat iedereen zo'n plant in zijn eigen tuin kan kweken, en zelf zijn olie kan maken.
Maar ik vrees dat de pharmaceutica-bedrijven hier een stokje voor de deur zullen steken, want daar zit geen winst voor hen in...