Spring naar inhoud

- - - - -

Geneesmiddelen met bestanddelen van cannabis

• Log in om te reageren
85 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#16 Geplaatst 01 juli 2015 - 00:55

Het is op zich toch al vreemd, vind ik, dat cannabis illegaal gemaakt werd.
Vooral nu blijkt waar het allemaal goed kan voor zijn, indien juist gedoseerd.
In hoeverre is dit allemaal geen opgezet spel geweest zodat andere soorten medicatie en behandelingen zouden zorgen voor een berg van inkomsten.

In bepaalde staten van Amerika is het legaal en ondertussen is gebleken dat het totaal niet voor overlast zorgt.
Mensen die wiet roken voelen zich meestal relax, krijgen wel eens lach- en eetkicks maar agressie brengt het zelden naar boven.
Tenzij er andere middelen toegevoegd worden, wat vaak gebeurt wanneer men het bij dealers koopt. De dosis THC wensen zij dan ook zo hoog mogelijk want de "klant" koopt het enkel om stoned te worden.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 01 juli 2015 - 00:57.

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 01 juli 2015 - 09:50

Ik ben zeker voor!
Het is al bewezen dat mensen er mee geholpen zijn. Dus waarom niet?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.475 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 01 juli 2015 - 10:02

Ik ben ook voorstander. Ik volg al enkele jaren nieuws hier rond en heb al veel gelezen over het effect die cannabis olie heeft op de ziekte van crohn. Als het legaal wordt voor andere ziekten ga ik dat zeker proberen! Ik heb zelfs al paar keer met het idee gespeeld het al te proberen voor dit in de media kwam maarja... Je moet er aan raken en illegaal enzo.
Geplaatste afbeelding

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#19 Geplaatst 01 juli 2015 - 10:45

Een persoon dicht bij mij is op dit moment 85jaar en heeft vroeger nooit gerookt, maar kampt met vele lichte hersenbloedinkjes, draaierig, hoofdpijn, licht doet pijn... allerlei ouderdomskwaaltjes kortom. Nu deze mens is soms niet aan te spreken door het feit dat hij iedere dag opstaat en hem super slecht voel, ook hij heeft een enorme schrik om niet meer wakker te worden.
Via één of ander programma had hij gehoord dat cannabis zou helpen. Wel die mens rookt nu zijn sigaretje per dag en hij is veel aangenamer om met samen te leven en hijzelf voelt zich veel beter.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#20 Geplaatst 01 juli 2015 - 12:52

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 01 juli 2015 - 00:32, zei:

Voor

De spray op zich zal hopelijk en wellicht werken voor bepaalde mensen met bepaalde aandoeningen.
Echter stoort me het volgende aan dit product : als ik me niet vergis zijn hier enkel bepaalde werkzame stoffen uit de plant gehaald, en wordt het dus een synthetisch middel in zijn geheel.
Dit terwijl al vaak aangetoond werd dat genezende eigenschappen van kruiden, planten, groenten, fruit, enz... veel beter werken wanneer alle stoffen aanwezig zijn t.o.v. middelen waarvan men enkel bepaalde bestanddelen gaat isoleren. In de natuurkunde heet dat synergie, het betekent gewoonweg dat de samenwerking van de bestanddelen ervoor zorgen dat er een natuurlijke opname plaats vindt en dat deze beter en veiliger werken samen.

Deze olie interesseert me ook heel erg voor bepaalde klachten waar ik al jaren mee kamp.
Ik ken iemand die deze olie bestelt online uit Nederland. Persoonlijk vind ik dit toch wat riskant (uiteindelijk weet je nooit voor 100% of deze zuiver is).
De olie is wel heel duur, eigenlijk hoop ik dat we deze ooit hier kunnen kopen op voorschrift van dokter. Eventueel met terugbetaling zoals dat is voor andere medicatie hiervoor.
Ik snap ook niet waarom deze olie gewoonweg nog niet gelegaliseerd is : het gehalte thc ligt zodanig laag dat je er nooit stoned van kan worden. Niet meer of minder dan de hennepolie die je kan kopen in supermarkten voor de slaatjes, enkel zitten er meer Cannabinoden in.

De olie kan in druppels onder de tong ingenomen worden ook.

Ik betwijfel of mensen die stoned willen worden hun gading zullen vinden bij medicinale cannabis.
Eventueel wel in de soorten met een hogere thc waarde.
Maar :
- Hoeveel mensen zijn verslaafd aan alcohol terwijl men dit overal kan kopen
- Hoeveel verslavende middelen (met heel veel bijwerkingen) schrijven de dokters ons zelf voor, en hoe moeilijk is het voor mensen die iets "zoeken" om "high" van te worden te verkrijgen op voorschrift van de dokter bij de apotheker?
- Wanneer iemand echt stoned wil worden door thc is het dan meer wenselijk om wiet te kopen in het criminele milieu, niet wetend hoe sterk het spul is en wat er nog allemaal aan toegevoegd wordt? En het bovendien nog te roken, wat ongezonder is.
- Is het normaal dat we op aanraden van dokters momenteel allerhande zware verslavende medicatie toegediend krijgen waar we zelden mee geholpen worden?
- Elke verslaving heeft een bepaalde oorzaak, ook al is het in sommige gevallen puur recreatief. Niettemin geloof ik er wel in dat er verschillende mensen zijn die naar drugs grijpen omdat ze geen uitweg meer zien in het leven. Wanneer er meer mensen baat hebben aan medicinale cannabis en hierdoor een aangenamer leven zouden leiden (minder angst, minder pijn, en noem maar op...), dan kan men al een deel van een bepaalde groep uitsluiten die naar illegale verdovende middelen gaat grijpen. Op zich is dat toch een stap in de goeie richting lijkt me.

Dus : Volgens mij is het net het illegaliseren van cannabis die het roken van wiet aantrekkelijk maakt en gevaarlijk.

Cannabis op zich zullen ze nooit legaliseren denk ik. Net om de reden dat het geen gestandaardiseerd product is. Ik denk dat ze enkel de gesynthetiseerde (afgeleiden dus) producten uit Cannabis gaan legaliseren omdat die gehaltes (zoals THC en Cannabidiol) dan heel precies kunnen bepaald worden. Bij een natuurproduct variëren die gehaltes wat hé.
Al kunnen ze inderdaad nu al veel verschillende Cannabisplanten telen met b.v. meer of minder THC. Ik geloof je dat de totale cannabisplant op zich wel eens gezonder zou kunnen zijn in plaats van er synthetisch spul van te maken.

Van Cannabis is wel bewezen dat het bij psychosegevoelige mensen psychosen uitlokt. Zo ken ik ook persoonlijk iemand die dat heeft voorgehad. Maar inderdaad is het heel hypocriet om dan alcohol (waar je een delirium van kunt krijgen) legaal te houden. Alcohol maakt zoveel kapot in je lichaam. Ook vele medicatie op voorschrift is erg verslavend en gevaarlijk en dat mag dan vrolijk verder gebruikt worden. Op de bijsluiter van Abilify (wat ik neem) staat dat je zelfs plots kan overlijden. Erg hé!

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 01 juli 2015 - 13:56

Bedankt trouwens allemaal voor jullie vele positieve reacties! :flower:

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#22 Geplaatst 01 juli 2015 - 15:27

Ik heb begrepen van mijn schoonzus die MS heeft dat enkel deze mensen die spierspasmen hebben dit produkt voorgeschreven zullen krijgen en enkel indien de klassieke middelen niet meer helpen.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 01 juli 2015 - 16:31

Bekijk berichtRanda, op 01 juli 2015 - 15:27, zei:

Ik heb begrepen van mijn schoonzus die MS heeft dat enkel deze mensen die spierspasmen hebben dit produkt voorgeschreven zullen krijgen en enkel indien de klassieke middelen niet meer helpen.

Hopelijk is je schoonzus er echt mee geholpen!
Ja nu is dat zo. Men zou dit in de toekomst misschien uitbreiden naar andere ziektes maar dan ook eerder voor pijnbehandeling. Ik denk dat ik Maggie De Block eens ga mailen (als ik durf tenminste) om haar het belang voor andere ziektes ook aan te tonen. Ik dacht dat het misschien wel kon voorgeschreven worden voor andere ziektes maar dan zonder terugbetaling. Voor MS wordt Sativex al zeker terugbetaald.

Bewerkt door ARIZONA, 01 juli 2015 - 16:35.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 01 juli 2015 - 19:55

Bekijk berichtARIZONA, op 01 juli 2015 - 12:52, zei:

Van Cannabis is wel bewezen dat het bij psychosegevoelige mensen psychosen uitlokt. Zo ken ik ook persoonlijk iemand die dat heeft voorgehad. Maar inderdaad is het heel hypocriet om dan alcohol (waar je een delirium van kunt krijgen) legaal te houden. Alcohol maakt zoveel kapot in je lichaam. Ook vele medicatie op voorschrift is erg verslavend en gevaarlijk en dat mag dan vrolijk verder gebruikt worden. Op de bijsluiter van Abilify (wat ik neem) staat dat je zelfs plots kan overlijden. Erg hé!
Ja, de THC zou psychoses kunnen uitlokken. Maar ook zoals jij schrijft : andere producten die vrij verkochten zijn niet minder gevaarlijk.

Ik had vandaag een afspraak bij mijn dokter en heb het aangedurfd om het onderwerp aan bod te laten komen.
Aangezien ik al jaren terugval in depressies (dystime stoornis) maar slecht reageer op antidepressiva, overweeg ik al een tijdje om bij de volgende depressie cbd-olie te proberen. Dan vind ik ook dat ik mijn dokter hiervan op de hoogte moet stellen.
Eigenlijk reageerde ze heel positief ; indien het kon voorgeschreven worden voor mensen met angststoornissen en depressie zou ze dat onmiddellijk doen.
Het verschil tussen planten/olie van planten met lager en hoger THC-gehalte was haar niet bekend, wel het feit dat THC psychoses kan veroorzaken.
Ze vond het ook wel riskant om via internet uit Nederland iets te bestellen waar er weinig controle op is, dat wel...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 01 juli 2015 - 20:01

Bekijk berichtARIZONA, op 01 juli 2015 - 16:31, zei:

Hopelijk is je schoonzus er echt mee geholpen!
Ja nu is dat zo. Men zou dit in de toekomst misschien uitbreiden naar andere ziektes maar dan ook eerder voor pijnbehandeling. Ik denk dat ik Maggie De Block eens ga mailen (als ik durf tenminste) om haar het belang voor andere ziektes ook aan te tonen. Ik dacht dat het misschien wel kon voorgeschreven worden voor andere ziektes maar dan zonder terugbetaling. Voor MS wordt Sativex al zeker terugbetaald.
Knap als je dat ziet zitten om te mailen :duim:
Ik had ook ergens zoiets gelezen dat er sprake zou zijn om het "uit te breiden", wist niet dat het enkel voor pijnbehandelingen bedoeld was.
Het is spijtig als het nog kan werken voor andere klachten dat mensen er geen gebruik zullen kunnen van maken.

Zelf heb ik naar Medican een mail gestuurd met een paar vragen voor informatie, maar tot op heden nog geen antwoord gekregen.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#26 Geplaatst 01 juli 2015 - 22:42

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 01 juli 2015 - 19:55, zei:

Ja, de THC zou psychoses kunnen uitlokken. Maar ook zoals jij schrijft : andere producten die vrij verkochten zijn niet minder gevaarlijk.

Ik had vandaag een afspraak bij mijn dokter en heb het aangedurfd om het onderwerp aan bod te laten komen.
Aangezien ik al jaren terugval in depressies (dystime stoornis) maar slecht reageer op antidepressiva, overweeg ik al een tijdje om bij de volgende depressie cbd-olie te proberen. Dan vind ik ook dat ik mijn dokter hiervan op de hoogte moet stellen.
Eigenlijk reageerde ze heel positief ; indien het kon voorgeschreven worden voor mensen met angststoornissen en depressie zou ze dat onmiddellijk doen.
Het verschil tussen planten/olie van planten met lager en hoger THC-gehalte was haar niet bekend, wel het feit dat THC psychoses kan veroorzaken.
Ze vond het ook wel riskant om via internet uit Nederland iets te bestellen waar er weinig controle op is, dat wel...

Jij hebt het ook niet makkelijk lees ik. Sterkte hoor! :hug: Wat goed dat je het met je dokter had over cbd-olie en dat zij daar open voor stond. Hopelijk raken we er snel aan hé want een ministerie is zo log hé in het nemen van beslissingen.

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 01 juli 2015 - 20:01, zei:

Knap als je dat ziet zitten om te mailen :duim:
Ik had ook ergens zoiets gelezen dat er sprake zou zijn om het "uit te breiden", wist niet dat het enkel voor pijnbehandelingen bedoeld was.
Het is spijtig als het nog kan werken voor andere klachten dat mensen er geen gebruik zullen kunnen van maken.

Zelf heb ik naar Medican een mail gestuurd met een paar vragen voor informatie, maar tot op heden nog geen antwoord gekregen.

Ik zal me goed moeten voorbereiden voor ik haar mail. Ik hoop dat ik mijn moed bijeen kan rapen. O je hebt ook al een mail gestuurd, naar Medican. Ben benieuwd naar hun antwoord.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 02 juli 2015 - 00:26

Bekijk berichtARIZONA, op 01 juli 2015 - 22:42, zei:

O je hebt ook al een mail gestuurd, naar Medican. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Ik zal je op de hoogte houden als ik antwoord krijg ;)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.475 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 02 juli 2015 - 08:14

Ik heb mijn dokter daar ook ooit eens op aangesproken. Maarja je moet al naar nederland rijden om het te kopen. Als je geen olie vind moet je het al zelf maken. En bij de officiële medicinale ben je wel zekerder van de kwaliteit en verhoudingen dan dat je het ergens zo stiekem moet zoeken.
Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 02 juli 2015 - 14:46

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 02 juli 2015 - 00:26, zei:

Ik zal je op de hoogte houden als ik antwoord krijg ;)

Dat is lief van je. :flower:  Ik heb de moed gevonden en Maggie De Block gemaild of ze de doelgroep van psychische patiënten ook eens nader zou willen bekijken en zou willen nagaan of Cannabidiol in aanmerking komt voor legalisering en terugbetaling. Ik heb er nog een hele uitleg bijgedaan hoor. Hopelijk hoor ik ook snel iets van haar en dan laat ik je het ook weten hoor. :)

Bekijk berichtEibhlin, op 02 juli 2015 - 08:14, zei:

Ik heb mijn dokter daar ook ooit eens op aangesproken. Maarja je moet al naar nederland rijden om het te kopen. Als je geen olie vind moet je het al zelf maken. En bij de officiële medicinale ben je wel zekerder van de kwaliteit en verhoudingen dan dat je het ergens zo stiekem moet zoeken.

Daarom mailde ik Maggie De Block om het legaal te proberen maken. Die producten van het internet betrouw ik ook niet hoor en erom rijden naar Nederland zie ik ook niet zitten. Heb geen auto ook dus dat wordt al moeilijker. Wettelijk gezien zal je het in België nu nog niet mogen bezitten ook ;)

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 02 juli 2015 - 17:16

Knap van jou dat je gemaild hebt Arizona :duim:

Zelf ben ik momenteel niet zo te vinden voor het huidig farmaceutisch product door de thc (vind voor mezelf risico op psychose te groot). Ik zou me veiliger voelen bij een olie gemaakt van plantjes met lagere thc waarde (maar dan wel gecontroleerd).
Maar het zou zeker een stap zijn in de goeie richting als ze nu ook eens zouden beseffen dat het voor psychische klachten ook kan helpen.

Ben benieuwd of je reactie gaat krijgen en wat het zal inhouden.
Als je geen antwoord krijgt zou het wel kunnen dat ik later ook eens een mail stuur hieromtrent naar M.D.B., we zullen ze stalken tot we ook gehoor krijgen :p :lol:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 02 juli 2015 - 17:18.