Spring naar inhoud

- - - - -

Geneesmiddelen met bestanddelen van cannabis

• Log in om te reageren
85 reacties op dit onderwerp
Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#76 Geplaatst 18 juli 2015 - 00:13

Dit lijkt mij gewoon vuurtje stoken dat er hier gebeurt en niks meer.
Dus ik zou het gewoon proberen te negeren en het laten voor wat het is.
Heeft zoals gezegd toch geen zin, die visie zal niet veranderen.

Ik heb geen ervaring over dit soort dingen.
Maar voor de mensen die er echt zo onder lijden en als ze hiermee geholpen zijn, dan hoop ik alleen maar dat het idd komt.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#77 Geplaatst 24 augustus 2015 - 17:02

Ik heb eindelijk antwoord gehad op mijn mail aan minister De Block:

Uw vraag aan onze Minister werd me door haar beleidscel overgemaakt. Ik heb uw mail aandachtig gelezen en begrijp uw wens voor veilige medicijnen met weinig bijwerkingen maar al te goed, het is immers één van de belangrijkste missies van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten. Alle studies met betrekking tot de werkzaamheid en veiligheid van Sativex hebben me toegelaten om een vergunning voor het in de handel brengen af te leveren voor dit geneesmiddel. Er blijkt immers uit dat onder de in de bijsluiter beschreven gebruiksomstandigheden en in de voorgestelde posologie, doelgroep en indicatie de baten-risico verhouding zeer duidelijk positief is.

Zoals u echter aanhaalt zijn er in de cannabisplant nog heel wat andere potentieel therapeutisch waardevolle substanties te vinden. U haalt cannabidiol aan. De literatuur toont inderdaad aan dat deze substantie in de behandeling van psychiatrische stoornissen mogelijks nuttig kan zijn. De studies rondom de veiligheid suggereren echter een zorgvuldige monitoring, niet in het minst omwille van de interindividuele variabiliteit van het bekomen effect. Dit hoeft geen obstakel te zijn voor het verder ontwikkelen van een geneesmiddel op basis van cannabidiol maar is een duidelijk signaal met betrekking tot de nood aan verdere onderzoek naar dit aspect. De huidige gegevens laten dus momenteel nog niet toe dergelijke geneesmiddelen te vergunnen.

De mogelijkheid van het afleveren van medicinale cannabis (de plant zelf als magistrale bereiding naar Hollands model) wordt momenteel eveneens bestudeerd op basis van een advies van de Geneesmiddelencommissie. Het dossier is zeer complex en het is jammer genoeg vandaag onmogelijk om een precieze timing voor een beslissing hierover vast te leggen.
Het is belangrijk om de baten af te wegen ten opzichte van de risico’s alvorens behandelingswijzen officieel ter beschikking te stellen van onze burgers. Dit moet gebeuren op basis van objectieve data en vergt veel tijd en middelen. U zal begrijpen dat het zomaar legaliseren van een product niet kadert in dit objectief.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en te hebben aangetoond dat we dit onderwerp ten gronde bestuderen.

Hoogachtend,

Xavier De Cuyper
Administrateur-generaal

Klinkt toch positief dat ze verdere onderzoeken doen en aflevering van medicininale cannabis bestuderen.

Bewerkt door ARIZONA, 24 augustus 2015 - 17:07.

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#78 Geplaatst 25 augustus 2015 - 08:37

In zoverre ik mee ben, zou voorlopig deze medicatie ALLEEN beschikbaar gesteld worden aan MS patienten die niet goed reageren of geen baat meer hebben bij de klassieke middelen. Voorts moet er niet verwacht worden dat deze medicatie op,de markt zal komen vooe 2016.
Men is er nog niet eens uit wat wordt terug betaald, welke conentraties komen op de markt en hoeveel mag er iemand hebben.
Minister De Block heeft veel te vroeg gesproken.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#79 Geplaatst 25 augustus 2015 - 11:50

Op zich al knap dat je uitgebreid antwoord kreeg op jouw mail :duim:
Ze geven ook toe dat er nog meer therapeutisch potentieel zit in cannabis.
De middelen zijn er hoogstwaarschijnlijk wel voor verder onderzoek, tijd ook...het is eerder een kwestie nog een manier te vinden om een patent op het middel te kunnen zetten, zodat het de pharmaïndustrie goed spijst.

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#80 Geplaatst 25 augustus 2015 - 21:59

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 25 augustus 2015 - 11:50, zei:

Op zich al knap dat je uitgebreid antwoord kreeg op jouw mail :duim:
Ze geven ook toe dat er nog meer therapeutisch potentieel zit in cannabis.
De middelen zijn er hoogstwaarschijnlijk wel voor verder onderzoek, tijd ook...het is eerder een kwestie nog een manier te vinden om een patent op het middel te kunnen zetten, zodat het de pharmaïndustrie goed spijst.

Dank je, ben ook blij dat ik toch antwoord kreeg. :)
Ik vind de toon van de mail ook eerder positief. Het onderzoek naar bestanddelen van cannabis als geneesmiddel is nu toch al op gang gezet. En zoiezo duurt het jaren eer een geneesmiddel voldoende getest is op mensen en voldoende veilig is bevonden. Ik vind het een pluspunt dat dit onderzoek eindelijk aan de gang is.

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#81 Geplaatst 30 augustus 2015 - 17:04

minister de block is een klucht op zichzelf. als je haar moest geloven (was huisarts van mijn papa) mankeerde hij niks, zat in zijn kopje...
alleen was tegen dat hij bij een deftige dokter ging, zijn kanker uitgezaaid van de darmen naar lever en lymfeklieren dus vergeef me als ik geen woord van die vette koe geloof...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#82 Geplaatst 28 oktober 2015 - 20:50

Vandaag ben ik best wel en ontgoocheld en boos over wat ik hier las

Ze heeft nog maar net de suikertaks ingevoerd waar het -naar mijn mening- totaal niet om de gezondheid draait van de mensen maar enkel het verder uitpersen van onze portemonnees, zoals de regering dat toch zo goed kan.
En nu dit... :(

Het gaat niet enkel om dit kind maar om zoveel mensen die zouden KUNNEN geholpen worden.
Nogmaals draait alles om geld want :

We communiceren niet over individuele dossiers, maar kunnen wel duidelijk stellen dat cannabisolie niet gelegaliseerd zal worden
en

Wel zijn we bezig met het legaliseren van een cannabisspray die sommige zieken ook kan helpen
D.w.z. : de olie die zal niet gelegaliseerd worden (kan moeilijk een patent op gezet worden) maar met de spray zijn ze bezig...
Nogmaals draait het allemaal om geld.
Haast is er duidelijk niet bij want "ze zijn er mee bezig...".
Ondertussen kunnen mensen die er baat aan hebben de illegale weg bewandelen met alle risico's vandien. Eigenlijk is dat toch zot voor woorden : ik zit in een gesloten facebookgroep betreffende een specifiek gezondheidsprobleem en merk daar dat verschillende mensen hun toevlucht zoeken naar cbd en wietolie.
Ik kan die mensen best begrijpen dat ze terug een leven willen waar ze nog iets aan hebben, maar het feit dat die mensen gewoon niet weten wat ze kopen (adressen via via) zou best wel te voorkomen zijn als er deftige onderzoeken zouden plaatsvinden over de werkzaamheid van deze producten.
Ik geloof trouwens dat er al best onderzoek naar gevoerd is maar er is geen haast om deze officieel te maken.

De overheid wil net dat er een "waas" blijft hangen over cannabis en de mogelijke doeltreffendheid bij bepaalde ziektes.
Zo wordt de spray -die binnen een tiental jaar- gemakkelijk op voorschrift te verkrijgen zal zijn een echte hype die menige kassa's zal doen rinkelen.
Ze zijn zich nu (en sinds de tijd dat cannabis verboden werd) aan het voorbereiden zodat het massaal verkocht zal worden.
Daarna maakt het hen niet meer uit voor welke mensen het een positieve werking kan hebben, noch voor welke mensen het nevenwerkingen zal hebben : zolang het maar een groot succes wordt.

Gezondheid versus geld :wall:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#83 Geplaatst 28 oktober 2015 - 22:20

Ik denk ook serieus na om de olie te nemen,sinds een paar weken.
Toevallig op 4 daarjuist ook even een gesprek over bij Karen en Decoster. Ze willen niet eens nu al erkennen dat het werkt, lijkt het. De arts/politicus toch niet.

Ga zelf eens verder uitzoeken en navraag doen bij mijn alrernatieve arts.
Ik heb medicatie die de symptomen wat onderdrukt, maar kan nog bijna niks. Als het kan helpen om tenminste al terug voor mezelf te kunnen zorgen...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#84 Geplaatst 28 oktober 2015 - 23:35

Bekijk berichtNasa, op 28 oktober 2015 - 22:20, zei:

Ik denk ook serieus na om de olie te nemen,sinds een paar weken.
Toevallig op 4 daarjuist ook even een gesprek over bij Karen en Decoster. Ze willen niet eens nu al erkennen dat het werkt, lijkt het. De arts/politicus toch niet.

Ga zelf eens verder uitzoeken en navraag doen bij mijn alrernatieve arts.
Ik heb medicatie die de symptomen wat onderdrukt, maar kan nog bijna niks. Als het kan helpen om tenminste al terug voor mezelf te kunnen zorgen...

Ik hoop dat iemand jou goed kan adviseren en begeleiden op dat vlak Nasa.
Op de facebook groep waar ik lid van ben reageerde al snel iemand op een ander lid die deze stap ook wou zetten met : "Het helpt zeker voor jouw aandoening, zoveel procent (herinner me nu niet precies het aantal) reageert er positief op." Iemand die verder nooit iets toegevoegd had aan de groep betreffende deze aandoening.
Dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen en komt de vraag in mij op of dit iemand is die zelf "iets" verkoopt en of het dan echt wel zuiver is enzo. Of het iemand is die het goed bedoelt of enkel uit is op winst maken uit iemand anders miserie, want die persoon geeft dan ook geen enkele link naar een mogelijk onderzoek of andere.
Een ander lid zweerde dan ook bij wietolie maar uit hetgene deze persoon deelde was het duidelijk dat zij nog geen verbetering had.

Er zijn nu verschillende getuigenissen van mensen die er wel baat bij hebben, ik hoop dat jij er één mag van zijn als je het uitprobeert.
Maar die angst en twijfel zou er gewoon niet mogen zijn : wanneer blijkt dat iets kan helpen voor bepaalde kwalen moet het onderzoek niet morgen starten (of vrijgegeven worden) maar gisteren.
En iedereen die er baat zou kunnen bij hebben zou individueel door zijn arts moeten opgevolgd worden om na te kijken welke dosis het beste werkt, samenstelling alsook of er geen bijwerkingen optreden.
Mja, mensen individueel begeleiden is al een struikelblok in onze geneeskunde : voor elke kwaal één middel, zolang het opbrengt en er niet teveel tijd in gestoken moet worden :(

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#85 Geplaatst 29 oktober 2015 - 09:50

En altijd die drogreden: er zijn nog onvoldoende studies gedaan om te weten of cbd-olie veilig is en ook over de nevenwerkingen is nog niets gekend. O.a. ook Patrick Van Krunkelsven in Karen en Decoster

Van antidepressiva is het exacte werkingsmechanisme ook ongekend (ok het werkt op neurotransmitters maar van de rest van het proces kent men niks) en de waslijst aan nevenwerkingen is enorm, ook zo voor anti-epileptica en anti-psychotica en zoveel andere geneesmiddelen. Op mijn bijsluiter van medicatie staat zelfs acute dood als nevenwerking. En dat komt dan op de markt???? :o

Ze willen gewoon geen deftige studies doen. Ik denk dat de farmareuzen hier achter zitten. Want die zien hun eigen medicatie bedreigd op de markt als cannabisolie er ooit komt. :(

Bewerkt door ARIZONA, 29 oktober 2015 - 09:52.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#86 Geplaatst 30 mei 2016 - 16:33

Bij "de tuinen" kan je nu cbd-olie bestellen.
http://wietolie.nl/de-tuinen/
O.a. van het merk "Jacob Hooy", iets dat ik persoonlijk meer vertrouw dan het gemiddeld aanbod via internet door onbekende leveranciers.
Er zitten er tussen met verschillende cbd-waarden : http://wietolie.nl/p.../cbd-producten/

Momenteel krijg je bij bepaalde producten het 2'de aan 1 euro : http://www.detuinen....y-cbd-olie.html

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 30 mei 2016 - 16:35.