Spring naar inhoud

- - - - -

Help! Ringworm!

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 06 juli 2015 - 16:32

Hey iedereen,

Ik heb recent een vondeling kitten in huis gehaalt en deze had enkele kale plekjes rond de poten eerst dacht dat dit misschien van haar wilde leven buiten was.
Nu verscheen er al bij mij een rood plekje en ben ik naar de dokter gegaan en hebben ze ringworm bevestigt. Ik heb meteen men dierenarts gebelt en vermits die op vakantie vertrekt heeft hij me aangeraden om mijn daktarin zalf ook op men katten te smeren ( heb er 3 en 1 van de andere heeft inmiddels ook al een kaal plekje op het oor) nu vroeg ik me af wat ik ondertussen best kan doen terwijl hij op vakantie is, is er nog zalf of andere producten die ik best voor hun kan halen zonder voorschrift terwijl ze nog niet naar de dierenarts kunnen? ik had ook Savic Refresh'r Wipes Sensitive zien staan zouden deze ook helpen? verder probeer ik alles schoon tehouden zodat het niet meer kan verspreiden. De katten uit elkaar halen is ook geen optie. Het kittentje lijkt al op zichzelf teherstellen want op de plekjes groeit langzaam aan terug haar

Alvast bedankt!

Bewerkt door Lynnekeva, 06 juli 2015 - 16:32.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.600 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 06 juli 2015 - 17:00

Ga naar een andere dierenarts en vraag naar Itrafungol (siroop) en Imaverol (wasemulsie)
Dat is de beste manier om er binnen 5 weken vanaf te zijn.

Die dingen krijg je enkel op voorschrift en kosten vreselijk veel geld

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 810 berichten
  • 11 katten

#3 Geplaatst 06 juli 2015 - 19:13

Wat je moet doen om dit te behandelen is heel erg veel schoonmaken.  
Helaas is het heel hardnekkig en blijft het lang in je huis aanwezig maar geef niet op je komt er van af!

Verstandig is wel om jezelf het zo makkelijk mogelijk te maken omdat je heel veel zult moeten poetsen. Gebruik zo min mogelijk stof e.d. (dus mandjes, dekens, matten, kleding...) Zorg dat de oppervlakken (en de rest van het huis) zo makkelijk mogelijk te reinigen zijn.
  • Aan te raden is je huis schoonmaken met F10 schoonmaakmiddel. > link < Je hebt hiervan ook spuitbussen die hele ruimtes "ontsmetten/behandelen" namelijk Foggers. >link< Dit werkt tegen schimmels en nog veeeeeel meer!
ik weet dat het dure middelen zijn maar je hebt er niet veel van nodig en het werkt. !
  • de poezen wassen met Imaverol (of de plekken goed nat deppen) Imaverol kun je ook toevoegen aan je wasmiddel.
    LET OP .. het product op zich is melkachtig en droogt een beetje geel op wanneer je het ergens op morst was het daarom direct uit.
    ik weet niet wat imaverol bij de dierenarts kost , je kunt het eventueel ook hier kopen >link<
  • de plekken waar het zit inwrijven met Surolan is ook aan te raden. (verkrijgbaar bij de dierenarts)
  • Wasgoed kun je wassen op (meen ik uit m'n hoofd) 60 graden dit is voldoende.
Ik heb mijn katten destijds niet behandeld met Itrafungol omdat ik zwangere katten en kleine kittens had. Ik had ongeveer 15 katten die ik moest behandelen + de volledige woning. Ik ben er op deze manier vanaf gekomen. Met 3 katten moet het je dus ook lukken ;) ;) ;)

Een uv lamp laat schimmel geel/fluo oplichten in het donker om plekken die besmet zijn te ontdekken (bijv. op de kat)
ik moet er wel bij zeggen dat op dekentjes/kleding sommige soorten wasmiddelen / poeders ook meekleuren en dus een vals positief beeld geven.
EN.. helaas kleurt niet alles licht op het is dus een hulpmiddel.

Bedek de plek op je eigen lichaam goed af wanneer dat nog niet gebeurd is om kruisbesmetting te voorkomen (je kunt jezelf ook meerdere plekken geven.) Wanneer je de mogelijkheid hebt om de poezen apart te houden voor een aantal weken is dat ook een optie zo beperk je de ruimte die extra aandacht vraagt.

ik las dat 1 kat nog niets heeft maar wanneer je een behandeling start deze wel mee behandelen, het kan namelijk wel in de vacht hangen. Wanneer het katje een goede weerstand heeft komt het alleen niet tot uiting als kale plek maar kan deze kat de andere wel opnieuw besmetten.

Veel succes!

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 06 juli 2015 - 20:09

Bekijk berichtEvyke81, op 06 juli 2015 - 17:00, zei:

Ga naar een andere dierenarts en vraag naar Itrafungol (siroop) en Imaverol (wasemulsie)

Idd, dat is voor katten de beste methode.
Hou het kitten apart en wees zelf heel hygienisch

Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 06 juli 2015 - 22:00

ja ze opzij houden is geen optie dus ik behandel ze gewoon alle 3 en jah de andere is langharig dus het kan zijn dat ik het niet zie.

Bewerkt door Lynnekeva, 06 juli 2015 - 22:00.

Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 06 juli 2015 - 22:09

ik heb nu al door dat dit een hele dure zaak gaat worden, jammer maar het moet wel ;)

Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 06 juli 2015 - 22:16

Bekijk berichtEvyke81, op 06 juli 2015 - 17:00, zei:

ik heb gelezen dat intrafungol slecht is voor katten met nier problemen?
1 van mijn katers heeft hier problemen mee en krijgt hier ook al enkele jaren speciale voeding voor

Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 06 juli 2015 - 23:42

ben nu ook van plan een stoomreiniger tekopen zodat dit het verspreiden ook sneller zou tegen gaan

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.600 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 07 juli 2015 - 00:17

Wij hebben een fogger die je kan huren.

Hoe het zit met nierproblemen kan ik niet zeggen...

Geplaatste afbeelding

Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 07 juli 2015 - 00:53

Bekijk berichtEvyke81, op 07 juli 2015 - 00:17, zei:

Wij hebben een fogger die je kan huren.

Hoe het zit met nierproblemen kan ik niet zeggen...

ha ik wist niet dat je dat kan huren

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.600 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 07 juli 2015 - 07:07

Particulier kan je dat ook niet.
Ik heb een kattenopvang en dat wordt bij ons vaak gebruikt, gewoon om de lucht al eens te zuiveren.

Geplaatste afbeelding

Lynnekeva
Lynnekeva
  • 28 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 juli 2015 - 11:31

jah het lijkt me ook niet goedkoop, hebben jullie goede site die jullie gebruiken om F10 producten tekopen?
ga het nu eerst nog proberen met dat en zonder intrafungol wegens dat dat slecht is voor hun nieren en niet mag voor men kitten

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.600 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 07 juli 2015 - 12:13

Itrafungol mag wel voor kittens.
Dat gebruiken wij altijd hoor.

Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 07 juli 2015 - 14:15

Hier ook itrafungol gebruikt voor opvangkittens.
Bij de cavia's gebruikten wij altijd enkel imaverol maar voor katten zou imaverol alleen niet voldoende werken en werd door mijn dierenarts itrafungol aangeraden in combinatie met de plekjes lokaal deppen met imaverol (dus zowel vanaf de buitenkant aanpakken, vooral om de besmettelijkheid te beperken en ook meteen via de binnenkant voor een volledige genezing)
Itrafungol is inderdaad heel erg duur (ik geloof tussen 50 en 60 euro voor 1 flesje) maar als je met een ringwormbesmetting in huis zit en je het zelf ookal hebt dan zou ik toch geen enkel risico nemen en je dieren ermee behandelen, hoe vervelend het ook is.

Misschien is het een idee om de fogger van Evy te huren ?  Dan kan je ineens hele ruimtes ontsmetten tot in alle hoekjes en kiertjes, wat wel heel belangrijk is met schimmel.
Als je googled  op F10 animal care of F10 veterinary desinfectant dan kom je wel op sites waar ze het verkopen.
Ze verkopen ook een aerosol fogger voor éénmalig gebruik maar als je verschillende ruimtes moet aanpakken wordt dat ook heel kostelijk.

Auryn
Auryn
  • 1.193 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 07 juli 2015 - 14:30

Moest het je toch niet lukken om een fogger te krijgen kan je altijd ook de F10 met water verdunnen (4ml per liter voor schimmel) en in een spuitbus doen en heel je huis afspuiten. Zorg er dan wel voor dat je echt overal hebt gespoten (in/achter kasten, plafond, onder de zetels,...) Zo kan je eventueel zelf voor fogger spelen.

Ik heb het enkele jaren geleden ook gehad en nu recentelijk ook nog eens. Nog altijd geen idee waar ik het toen of nu heb opgelopen.

De eerste keer had Loki de symptomen maar deze keer heb ik er zelf enkel last van gehad.
De katjes zijn ook braaf mee behandeld geweest met itrafungol en voor de 2 samen (elk 5kg) kwam ik net niet toe met 1 flesje voor de volledige behandeling.

Ik heb mijn F10 ook bij de catshop.org gekocht en ik had dit vrijdagvoormiddag besteld en maandag zat het al in mijn bus.

Bewerkt door Auryn, 07 juli 2015 - 14:32.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein