Spring naar inhoud

- - - - -

Raad gevraagd ivm tweede kitten.

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Nymca
Nymca
  • 22 berichten

#1 Geplaatst 10 juli 2015 - 21:04

Hallo,

Sinds kort hebben wij een Brits korthaar poesje, ze is nu 14 weekjes oud. Omdat ik vind dat ze nogal veel alleen moet zitten ben ik aan het overwegen om een tweede kitten te nemen. Alleen heb ik helemaal geen ervaring met het houden van meerdere katjes samen dus ik heb een aantal vraagjes:

Kunnen 2 kittens van ongeveer deze leeftijd (14 weken)gemakkelijk gekoppeld worden?
Speelt het geslacht een rol?
Als de 2 kittens nu overeen komen, gaan ze dan ook goed overeen blijven komen op latere / volwassen leeftijd?
We wonen ook nogal klein, ik weet niet of dit een probleem vormt voor het houden van 2 katjes?

Sorry voor de vele vragen!  :Ooops:

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#2 Geplaatst 11 juli 2015 - 00:03

Twee kittens van dezelfde leeftijd kan zeker maar moet niet, als ze ongeveer even oud zijn , zijn ze beiden normaal gezien wel even speels. Het geslacht speelt geen rol, ze moeten wel
gecastreerd / gesteriliseerd zijn. Of ze elkaar later  nog graag hebben is natuurlijk  moeilijk te voorzien, maar ik denk dat dat meestal wel 't geval is.
Wat bedoel je met klein ? Ik denk dat 't belangrijk is dat ze nog 1 of meer andere kamers tot hun beschikking hebben. Ik denk ook wel dat uw katje heel blij zal zijn met een vriendje,
zeker als ze regelmatig alleen zijn.
Succes met het zoeken naar een leuk kameraadje :cat

Ik hoor 't wel als ik iets verkeerd gezegd  heb of iets vergeten :goofy:

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#3 Geplaatst 11 juli 2015 - 00:08

Ik denk ook dat het zeker moet lukken.
Klein wonen hoeft geen probleem te zijn,  een hoge krabpaal  kan zeker positief zijn !
Succes!

Nymca
Nymca
  • 22 berichten

#4 Geplaatst 11 juli 2015 - 00:49

Bedankt voor jullie reacties!  :)

Momenteel mag onze kleine meid enkel in de woonkamer. Slaapkamer en keuken zijn verboden terrein. Later mag ze wel in de slaapkamer.
Een mooie, grote krabpaal komt er zeker! Ben alleen nog even een geschikt exemplaar aan't zoeken  ;)

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#5 Geplaatst 11 juli 2015 - 00:55

Die gaan heel veel aan mekaar hebben om te spelen en van mekaar dingen te leren.
Kan zijn dat de eerste dagen er wat geblaas zal zijn maar speel met ze te samen, beloon ze en dat komt zeker goed.

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#6 Geplaatst 11 juli 2015 - 00:57

Bekijk berichtNymca, op 11 juli 2015 - 00:49, zei:

Bedankt voor jullie reacties!  :)

Momenteel mag onze kleine meid enkel in de woonkamer. Slaapkamer en keuken zijn verboden terrein. Later mag ze wel in de slaapkamer.
Een mooie, grote krabpaal komt er zeker! Ben alleen nog even een geschikt exemplaar aan't zoeken  ;)
:thumb:

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#7 Geplaatst 11 juli 2015 - 06:44

Kittens passen zich snel en goed aan, ook aan elkaar. In het begin gaan ze elkaar wel wat verkennen en uitdagen, dat is heel normaal. Dat doen ze om hun onderlinge relatie te bepalen.
Geslacht is niet bepalend tgo hun relatie.
Best naast castratie of sterilisatie ook chippen, is trouwens verplicht.
En kijk eens wat een lege kartonnen doos van speelplezier kan opleveren. Het mooiste kattenspeelgoed ooit.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 11 juli 2015 - 09:08

2 kittens is zowieso leuker dan eentje.
Meer nog: wij laten geen katjes adopteren als ze alleen worden gehouden.
Mensen die werken overdag en slapen 's nachts zijn niet zo'n fijn gezelschap.
En dan is het best wel zielig voor een katje om helemaal alleen op te moeten groeien.

Om het snel te laten verlopen, is een speels, sociaal katje de beste keuze.
Dit hoeft niet bepaald een kitten te zijn.  Kan ook een jong volwassene zijn die heel sociaal is.
Geslacht maakt ook niets uit.
Jouw kitten is steriel en elk ander katje dat erbij komt zal ook steriel zijn
Dus van hormonen geen last :-)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Nymca
Nymca
  • 22 berichten

#9 Geplaatst 11 juli 2015 - 09:33

Het tweede kitten zal sowieso ook een Britje worden en ik zou haar sowieso bij een goede fokker halen dus dan is het volledig in orde met inentingen, chip enz  :)

Kartonnen dozen zijn inderdaad top  :thumb:
Elke doos hier gaat nu rechtstreeks naar onze kleine meid  :)
En is ook zo voor papieren zak, rekkertje, bolletje zilverpapier, papiertje,... Vaak leuker dan het hele arsenaal speeltjes die ze heeft van de winkel  :lachen:

Hoe gebeurd het koppelen van kittens eigenlijk best? Heb al gelezen om hen gewoon bij elkaar te zetten?
En ik kan de komende maanden geen vakantie nemen. Moet ik hen in het begin dan scheiden van elkaar wanneer ik ga werken? Ik zou het tweede kitten uiteraard sowieso in het weekend halen maar weet niet of dat genoeg tijd is om hen al samen te laten. Maar dat hangt misschien van de situatie af  :)

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 11 juli 2015 - 10:09

Kittens kan inderdaad gewoon bij elkaar zetten.
Meestal is het na 1 dag al peis en vree :-)
Ze uit elkaar halen moet je niet doen.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Nymca
Nymca
  • 22 berichten

#11 Geplaatst 11 juli 2015 - 10:32

Ok, dat is goed nieuws!  :)

Bedankt!

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#12 Geplaatst 11 juli 2015 - 16:50

Ik zie ook geen probleem om ze meteen samen te laten. Misschien wel even in de buurt blijven en observeren bij eerste ontmoeting.
Moest er issue zijn, gewoon effe in aparte kamers, en regelmatig van kamer wisselen, zodat ze mekaars geurtjes kunnen snuffelen. Met jonge katten meestal niet nodig.
Veel succes.

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 11 juli 2015 - 18:01

Hier inmiddels al 5 maine coons.  Ik heb altijd het nieuwe kitten bij de groep gezet.  Niet apart gehouden en het ging meestal vlot.  De eerste dagen is het wat blazen en grommen maar na een dag of 3 waren ze aan elkaar gewoon.
Ik zou idd het nieuwe kitten halen als je tijdens wkd thuis bent.

Wat men hier ook al zei: zoek een grote krabpaal (keuze genoeg bij zooplus) en lekker veel speeltjes...

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 12 juli 2015 - 15:22

@ rekkertje,
is heel gevaarlijk.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Nymca
Nymca
  • 22 berichten

#15 Geplaatst 25 september 2015 - 07:48

Hallo iedereen,

Nadat jullie mij een tijdje geleden in dit topic aangeraden hadden om een 2e katje te nemen had ik besloten om gezelschap te zoeken voor ons Britje. Maar om verschillende redenen heb ik die zoektocht even moeten uitstellen.

Ondertussen is ons poesje bijna een half jaartje oud en ik ben eens aan het rondkijken op internet of ik eventueel een leuk vriendje of vriendinnetje kan vinden.
Maar ik vind het eerlijk gezegd allemaal een beetje akelig omdat ik totaal geen ervaring heb met meerdere katten samen houden of met het koppelen.

Ik weet dat het belangrijk is dat de karaktertjes goed overeen komen dus daar ga ik zeker rekening mee houden maar ik vind het heel erg moeilijk om in te schatten hoe ons poesje gaat reageren op een tweede katje in huis.

Nu heb een paar herplaatsertjes gevonden van minder dan een jaar oud. Zou dit een goed idee zijn of kies ik toch beter voor een kitten dat pas het nestje verlaat?

Indien ik voor een herplaatsertje ga, kies ik dan best voor een trage introductie?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!