Spring naar inhoud


- - - - -

Hoe snel mag je een kitten opnieuw ontvlooien?


  • Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 12 juli 2015 - 14:54

Toen ik Annabelle dinsdag bij de da ging ophalen, zei die dat ze vlooien had en dat ze haar een pipetje in de nek had gegeven. Geen idee wat.
Vandaag zie ik ineens een vlo wegkruipen in haar vacht. Ze zijn dus duidelijk niet allemaal dood. Annabelle wassen is geen optie omdat haar wonde droog moet blijven.
Hoe snel kan ik opnieuw ontvlooien, en met wat dan? De da schat haar op twaalf weken, en ze weegt ongeveer 1,4kg.
Those who don't believe in magic, will never find it

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

    Mooiste kortharige raskat 2016

  • 1.048 berichten
    • Locatie: Ardooie
  • 17 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 12 juli 2015 - 15:32

Gewoon even geduld hebben :) Vaak zijn ze na 24 uur dood...

Best is zeker minstens een weekje wachten maar normaal zijn ze na één keer al dood :)

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 12 juli 2015 - 15:43

Het is al vijf dagen geleden...
Maar na een week kan ik dan bv frontline gaan halen en nog eens doen?
Those who don't believe in magic, will never find it

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 12 juli 2015 - 15:48

minimaal 4 weken wachten tot je nog eens mag ontvlooien, het is gif wat je op haar vacht doet en het is mogelijk om te overdoseren.

Vraag aan de da wat hij gegeven heeft, dit is belangrijk.  Frontline werkt niet goed meer, vlooien zijn resistent geworden tegen het middel in frontline. Als hij dat gegeven heeft heb je pech.

Stronghold werkt nog goed, is ook meteen ontworming. Advantage werkt ook nog goed.

Wat je nu kunt doen is kammen kammen kammen. neem een bakje met lauwwarm water, eventueel met wat sop erin. Kam je kat heel goed en verzuip elke vlo die je tegenkomt!
Over drie weken mag je als het nodig is eventueel nog eens ontvlooien. Vergeet niet om de omgeving ook te behandelen, want anders blijf je bezig.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Tripkippiej
Tripkippiej

    Snoezigste nestje van 2016

  • 3.119 berichten
    • Locatie: Hulst, NL
  • 5 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 12 juli 2015 - 16:45

Idd wat Ginnie zegt; veeeeeel kammen met een vlooien/luizenkammetje.
De vlooien gaan enkel dood als ze daadwerkelijk de kat bijten; dan pas krijgen ze het vlooienspul binnen

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 12 juli 2015 - 16:57

Inderdaad, niet doen na een week...Ik wou dat ik dit ook was komen vragen een tweetal jaar geleden, maar vertrouwde spijtig genoeg op het advies van onze voormalige dierenartse :wall:
Wij gaven hen Biokill (maxizoo) en merkten na een paar dagen dat ons Lucky allergisch reageerde op de vlooienbeten.
We vonden nog vlooien op hen, voordat ze dit middel kregen vonden we enkel vlooienpoep in de pels van Lucky.
Dus naar dierenarts met haar waar ze een spuitje kreeg tegen de allergie. Vervolgens raadde ze ons aan om Frontline Combo te geven aan beiden.
Ik vroeg nog uitdrukkelijk of dit geen kwaad kon, ze zei van niet.
Lucky is gestorven aan een overdosis een paar dagen later.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 12 juli 2015 - 16:58.


Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 12 juli 2015 - 19:24

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 12 juli 2015 - 16:57, zei:

Inderdaad, niet doen na een week...Ik wou dat ik dit ook was komen vragen een tweetal jaar geleden, maar vertrouwde spijtig genoeg op het advies van onze voormalige dierenartse :wall:
Wij gaven hen Biokill (maxizoo) en merkten na een paar dagen dat ons Lucky allergisch reageerde op de vlooienbeten.
We vonden nog vlooien op hen, voordat ze dit middel kregen vonden we enkel vlooienpoep in de pels van Lucky.
Dus naar dierenarts met haar waar ze een spuitje kreeg tegen de allergie. Vervolgens raadde ze ons aan om Frontline Combo te geven aan beiden.
Ik vroeg nog uitdrukkelijk of dit geen kwaad kon, ze zei van niet.
Lucky is gestorven aan een overdosis een paar dagen later.

Oh... Daar zijn geen woorden voor... Het spijt me voor je dat je je katje op zo'n manier moest verliezen...

Ok, dan ga ik morgen een vlooienkam halen. En wat gebruik je om de omgeving te behandelen? Heb eigenlijk nog nooit een vlooienplaag gehad ofzo.
Voor de drie andere katten heb ik nog stronghold liggen, maar ik dacht dat dat voor Annabelle mss wat te straf zou zijn. Maar je hebt daar wss ook een kittenversie van. Zal ik dan in huis halen voor binnen drie weken.

En ik moet morgen toch met de da bellen om een afspraak voor Luna te maken, dus ik vraag het dan zeker eens na.

Alweer bedankt iedereen!
Those who don't believe in magic, will never find it

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 12 juli 2015 - 19:27

Maandelijks ongeveer is aanbevolen.
Misschien ook eens omgeving aanpakken. Kussentjes, slaapplekjes van de kat, dekentjes, krabpalen. Bij vlooitjes kan je best ook die omgevingsfactoren bekijken. Er bestaat van alles op de markt hiervoor, best even je da raadplegen voor advies.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 12 juli 2015 - 20:08

Bekijk berichtginnie, op 12 juli 2015 - 15:48, zei:

minimaal 4 weken wachten tot je nog eens mag ontvlooien, het is gif wat je op haar vacht doet en het is mogelijk om te overdoseren.

Vraag aan de da wat hij gegeven heeft, dit is belangrijk.  Frontline werkt niet goed meer, vlooien zijn resistent geworden tegen het middel in frontline. Als hij dat gegeven heeft heb je pech.

Stronghold werkt nog goed, is ook meteen ontworming. Advantage werkt ook nog goed.

Wat je nu kunt doen is kammen kammen kammen. neem een bakje met lauwwarm water, eventueel met wat sop erin. Kam je kat heel goed en verzuip elke vlo die je tegenkomt!
Over drie weken mag je als het nodig is eventueel nog eens ontvlooien. Vergeet niet om de omgeving ook te behandelen, want anders blijf je bezig.


Frontline is niet overal resistent. Mijn dierenarts weet van de resistentie, maar zei dat dit in onze streek bijvoorbeeld nog geen probleem was.
Dus het kan best helpen. Maar Stronghold is ook tegen bepaalde wormen, nooit slecht. Toch nog voor lintworm behandelen ook.

En heel erg met je eens! Pas binnen 4 weken terug doen, of je vergiftigt mogelijk je kitten!

Je kan elke dag even met de vlooienkam erdoor gaan, vlootjes die je vindt in een bakje water met afwasmiddel, dan verdrinken ze zeker.
Biokill spray is een goede omgevingsspray, alles mee inspuiten, kamer even dicht en dan verluchten. Ook mandjes, krabpalen,... Vlooienband in stukken in de stofzuiger, zo gaan de vlooien daarin ook dood. Veel stofzuigen. Voor je het weet ben je ervan af, vlooien zijn gelukkig niet gevaarlijk :)


De biokill spray voor de omgeving zou ook op dieren gebruikt kunnen worden, maar dat zou ik nooit doen. Bij mij ook geen problemen gehad met de 5 jonge kittens toen in huis, dus veilig in de omgeving te gebruiken.

Helpluckytevinden: da's verschrikkelijk hé :hug:

Bewerkt door Nasa, 12 juli 2015 - 20:09.


Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 12 juli 2015 - 20:29

Maar die Biokill niet voor katten he. Dat staat er tegenwoordig ook op, zit een voor katten giftige stof is.
Ik heb het wel, voor spinnen, omdat het de enige spray is die geen geur afgeeft en met knaagdieren in huis, is dat wel belangrijk. Maar om er gans de omgeving mee te sprayen, dat lijkt me wat gevaarlijk voor de katten dan.

K zal eens bij de da informeren voor de omgeving ook dan. T is gelukkig ook niet dat ze vol vlooien zit, is de eerste in vijf dagen die ik zie.
En ik heb geen tapijten, dat scheelt weer...
Morgen beginnen met de schoonmaak dus :).

Vanavond eerst de drie katten te pakken zien te krijgen, die hebben daar echt een extra zintuig voor :p
Those who don't believe in magic, will never find it

Elma
Elma

    Leukste opvangkatje 2016

  • 3.283 berichten
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 12 juli 2015 - 21:07

Je moet ook behandelen op eventuele neten (eitjes van vlooien in de vacht). Ons Misty is allergisch voor vlooien. Zij krijgt nog altijd Frontline (groene doos) en daarmee kan ik het nu al 13 jaar onder controle houden. In het begin moest ze ook halfjaarlijks een spuit Program, krijgen om die neten te verdelgen. In noodgeval moest ik Prednisolone pilletje geven, dat verving de Program.
Frontline werkt hier blijkbaar wel nog, want Misty heeft nog altijd geen last van vlooien. Ze kreeg er zwarte kortstjes die bloeden, van.
Ik moet wel altijd ervoor zorgen dat al onze katten (ook de opvangkittens) goed behandeld zijn tegen vlooien. De omgeving heb ik nog niet moeten behandelen omdat we altijd heel alert zijn voor vlooien en Misty zelf ook oplet waar ze gaat liggen. Ze zal nooit op een stof gaan liggen waar vlooien in kunnen gedijen, zoals pels of harige materialen. Liefst ligt ze op karton of plastiek of fleece. Blijkbaar nestelen vlooien zich daar niet in. In het asiel gebruiken ze ook veel fleece dekentjes, die dan op hoge temperatuur worden uitgewassen.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 13 juli 2015 - 00:17

Bekijk berichtEphiny, op 12 juli 2015 - 19:24, zei:

Oh... Daar zijn geen woorden voor... Het spijt me voor je dat je je katje op zo'n manier moest verliezen...


Bekijk berichtNasa, op 12 juli 2015 - 20:08, zei:

Helpluckytevinden: da's verschrikkelijk hé :hug:

Bedankt :hug:

De omgeving hebben we achteraf ook nooit behandeld. Aangezien we Frontline Combo gebruikt hadden, en dit ook de vlooien steriel maakt, gingen we er vanuit dat Miloh er verder geen last van zou hebben.
Door wat er ons Lucky'tje overkomen was hadden we het ook wel gehad op dat moment met middelen tegen vlooien, durfden gewoonweg niets verder meer te gebruiken.
Dagelijks tot 2x gestofzuigd, alles wat in de was kon in de was, tapijt buiten (dit wel behandeld met een product maar achteraf in een plastic zak gedraaid en op de zolder gegooid), en bijna elke dag gekuist tot in elk mogelijk spleetje.

Je wordt wel paranoïa na zo'n ervaring. Minder -op dat moment- omwille van de angst voor vlooien, eerder door wat de bestrijding ervan kan teweeg brengen.

Ondanks ze dus op een zeker moment beiden met vlooien zaten en we de omgeving niet behandeld hebben, is er hier nooit één in huis gevonden.
Achteraf hoorden we van verschillende mensen uit onze straat dat hun kat(ten) ook vlooien gehad hadden. Onze buren hun kat en hond zaten er ook mee.
Zij hebben toen wel iets gebruikt voor in huis. Ik weet de naam van het product niet meer, het kwam er op neer dat daar een soort "gas" uit kwam en je een aantal uren niet in huis mocht blijven.
Ik vraag me dan af als dat overal tussen geraakt of dat niet giftig is, geen laag ofzo achter laat op borden/tassen/e.d.

Ik hoop dat Annabelle er snel van af geraakt :hug:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 13 juli 2015 - 00:19.


catherine
catherine
  • 40.158 berichten
OFFLINE

#13 Geplaatst 13 juli 2015 - 00:20

Frontline combo is wel heel goed.
En de frontline spray werkt ook heel goed bij kittens.

Blijven kammen met de vlokam en elke vlo erop pakken en verdrinken in een glas water.


En biokill werkt niet, de boerin waarvan ons billy kwam gebruikte dat op het kitten, en ons billy heb ik toen ontvlooid met frontline spray en heb er  meer dan 100 afgehaald.

Inavanthielen
Inavanthielen

    Knapste senior 2016

  • 4.571 berichten
    • Locatie: Bocholt (Belgie)
  • 2 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 13 juli 2015 - 11:01

Mijn DA zegt 1x in de maand, dus om de 4 weken.
Wel vervelend voor Annabel, ocharme, de pruts.

Dat gaat daar snel in orde komen met jou goede zorgen! :d


Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 12 juli 2015 - 16:57, zei:

Inderdaad, niet doen na een week...Ik wou dat ik dit ook was komen vragen een tweetal jaar geleden, maar vertrouwde spijtig genoeg op het advies van onze voormalige dierenartse :wall:
Wij gaven hen Biokill (maxizoo) en merkten na een paar dagen dat ons Lucky allergisch reageerde op de vlooienbeten.
We vonden nog vlooien op hen, voordat ze dit middel kregen vonden we enkel vlooienpoep in de pels van Lucky.
Dus naar dierenarts met haar waar ze een spuitje kreeg tegen de allergie. Vervolgens raadde ze ons aan om Frontline Combo te geven aan beiden.
Ik vroeg nog uitdrukkelijk of dit geen kwaad kon, ze zei van niet.
Lucky is gestorven aan een overdosis een paar dagen later.

:trance:   Verschrikkelijk om je poezel zo te moeten afgeven.
Nog een dikke knuffel :hug:

Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 13 juli 2015 - 13:30

Heb haar grondig gekamd met de vlooienkam, maar geen vlo gevonden. Wel van die kleine zwarte dingetjes, die rood kleuren in t water, vlooienstrontjes denk ik? Dat zal nog wel van voor haar ontvlooing zijn...
Dus die ene die ik zag, was hopelijk een verdwaald exemplaar. Voor de zekerheid ga ik uiteraard wel alles wassen enzo.

En de drie andere lieverdjes hebben hun pipetje ook gehad. Marlee en Luna heb ik kunnen verrassen, maar Voodoo kent me te goed. Zelfs als ik zo normaal mogelijk doe, ziet ze me al van ver aankomen :d.
Those who don't believe in magic, will never find it