Spring naar inhoud

- - - - -

Jaloers? Pubergedrag?

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.619 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 16 juli 2015 - 15:13

Ik heb enkele vragen bij onze Nio zijn gedrag.
Omdat ik al alles heb geprobeerd en radeloos ben, had ik graag ook jullie meningen gehoord.

Onze Nio kan dus niet verdragen dat ons Beau op de kattenbak gaat.   Als Beau op de bak zit, zal hij altijd in een hoekje zitten gluren.  Als Beau van de bak komt, springt hij altijd bovenop haar.
Als ik hem betrap en hem wegstuur, zal hij op Beau springen terwijl ze dan net door de woonkamer loopt.  (altijd als ze uit de kattenbak komt)

Ik heb al geprobeerd:

Kattenbakken uit elkaar te zetten   =  Negatief
Deksel op de bakken = Negatief
Klep van de deksels halen = Negatief
Kattenbak boven en ene onder =  Negatief

Kattenbakken open laten = Negatief

Ten einde raad dus.....ik weet niet waarom hij dat doet.

Vraag 2:
Hij kegelt altijd zijn zand over de bak.  Het zijn dan niet enkele korreltjes maar halve kattenbakken.
Regelmatig 'poept' hij ook over de rand van de kattenbak.  Dit toch zo een 3 - 4 keer per week.

Ik heb al geprobeerd:
Ander kattenzand  = Negatief
Hogere kattenbak = Negatief

HELP!!!!   :vlag:

Bewerkt door Inavanthielen, 16 juli 2015 - 15:14.

Geplaatste afbeelding    WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS   

Ailure
Ailure
  • 5.311 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 16 juli 2015 - 17:09

Ik denk dat Nio dat ziet als spelen wanneer Beau op de kattenbak gaat.
Hij gaat dan om een hoekje zitten en zodra ze eruit komt bam.
Sienna doet dat ook. Maar dan niet bij een andere kat die op de bak gaat natuurlijk.
Zij gaat vaak om een hoekje in de hal zitten en dan wacht ze tot je langs komt om je benen te pakken.
Bij Nielson doet ze dat ook vaak. Als hij in zijn bench ligt, besluipt en bespringt ze hem ook en dan maakt ze hem wakker.

Lijkt mij dus speelgedrag. Tips hoe je dat afleert heb ik niet :d
Ik zou hem proberen bezig houden wanneer Beau in de bak is en als hij haar met rust gelaten heeft, hem belonen.
Maar misschien kan het anders/beter :d

Wat dat tweede betreft: en een gesloten kattenbak? Eentje met deksel dus en mss ook een deurtje erin?
Zou niet weten hoe hij de zand er dan nog uit krijgt :p

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 16 juli 2015 - 18:12

Ik denk eerder dat hij wat dominant aangelegd is, zijn grenzen wil verleggen...
Sam* kon ook zo mee gaan neuzen met Jaro als die op de kattenbak ging. Zag er niet speels uit, maar eerder van "wat ga jij daar bij MIJN bak doen?"

Heb je ooit Feliway geprobeerd? Misschien krijgt hij minder de neiging om zijn kattenbakken te verdedigen, of ook grote boodschappen naast de bak te doen (zo kan iedereen ruiken dat HIJ daar thuishoort). Ontlasting zo open laten liggen is een heel sterk territoriaal teken van een kat.

Zou je meer kattenbakken kunnen zetten dan 2? Minstens 3? Kan zijn dat Nio er 2 nodig heeft, en dan blijven er voor Beau ook nog over (minstens eentje). Katten willen soms hun grote boodschap en kleine boodschap in een andere bak doen. En ook niet in dezelfde dan het soortgenootje gaan.

Voor het graven geen idee... minder zand erin?

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 16 juli 2015 - 18:28

Voor het tweede zou een gesloten bak idd een oplossing zijn.
En als je dat liever niet gebruikt (ik heb zelf open bakken omdat katten dat liever zouden hebben), kan je mss eens een hoge wasmand proberen? Die zijn hoger dan de meeste kattenbakken, dus hopelijk net te hoog voor hem om zijn behoefte erover te doen.

Het eerste, geen idee. Marlee heeft dat ook wel eens gedaan (en hij is idd nogal dominant aangelegd) met Voodoo, maar na een paar keer tussenkomen, is hij ermee gestopt.
Zou idd ook een extra bak proberen, en anders zoals Ailure zegt, probeer hem bezig te houden zolang Beau in de bak zit, en nog een paar minuten erna. Zal mss wel overgaan als hij ouder en rustiger wordt...
Those who don't believe in magic, will never find it

Machteld.
Machteld.
  • 3.102 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 16 juli 2015 - 21:23

Ik zou zeggen, het gaat wel over, dat was hier in het begin ook zo, maar Nio en Beau wonen al een hele tijd samen dus dat is het niet :catscratchhead

Af en toe doet Pluis ook iets gelijkaardigs, dan gaat ze bovenop de bak zitten waar Saga bezig is en springt wanneer ze eruit stapt, maar da's meestal een speelbui.
Ik volg Nasa wel dat een extra bak een oplossing kan zijn, zodat Nio "zijn" twee bakken kan opeisen. En eens een grote, diepe plastieken bak (curver, ikea) proberen als kattenbak, daarover mikken is wel erg moeilijk :p

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.619 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 17 juli 2015 - 07:02

Nasa, op 16 juli 2015 - 18:12, zei:

Ik denk eerder dat hij wat dominant aangelegd is, zijn grenzen wil verleggen...
Sam* kon ook zo mee gaan neuzen met Jaro als die op de kattenbak ging. Zag er niet speels uit, maar eerder van "wat ga jij daar bij MIJN bak doen?"

Heb je ooit Feliway geprobeerd? Misschien krijgt hij minder de neiging om zijn kattenbakken te verdedigen, of ook grote boodschappen naast de bak te doen (zo kan iedereen ruiken dat HIJ daar thuishoort). Ontlasting zo open laten liggen is een heel sterk territoriaal teken van een kat.

Zou je meer kattenbakken kunnen zetten dan 2? Minstens 3? Kan zijn dat Nio er 2 nodig heeft, en dan blijven er voor Beau ook nog over (minstens eentje). Katten willen soms hun grote boodschap en kleine boodschap in een andere bak doen. En ook niet in dezelfde dan het soortgenootje gaan.

Voor het graven geen idee... minder zand erin?

Ik denk dat jij hier de nagel op de kop slaat.  
Ik merk aan alles dat dit gewoon dominant gedrag is.  Hij neemt Beau dan ook elke keer in het nekvel, zodat ze tegen de grond 'geplakt' ligt.
Ocharme mijn meisje...ze heeft artrose, dus ik wil helemaal niet dat ze zo behandeld wordt.

Dat kakje buiten de bak.....territorium afbakenen?   Ja, je kan gelijk hebben......ik vrees dat je gelijk hebt.
Ze kiezen hier duidelijk voor een pipi-bak en een kaka-bak.
Ik ga dus eens proberen van nog een kattenbak bij te zetten.

Ailure, op 16 juli 2015 - 17:09, zei:

Ik zou hem proberen bezig houden wanneer Beau in de bak is en als hij haar met rust gelaten heeft, hem belonen.
Maar misschien kan het anders/beter :d

Wat dat tweede betreft: en een gesloten kattenbak? Eentje met deksel dus en mss ook een deurtje erin?
Zou niet weten hoe hij de zand er dan nog uit krijgt :p

Punt 1:   Hem bezig houden helpt niet.  Als Beau dan van de bak door de woonkamer loopt, springt hij toch weer in hare nek.   Het is geen speelgedrag meer, maar meer een eigendom-gevecht.
Punt 2:   Gesloten kattenbak hebben we geprobeerd.  Hij zit dan te wachten tot Beau uit dat luikje stapt.  Slaat met zijn poten op het klapdeurtje, met als gevolg dat ons Beau er niet meer uit durft te komen.

Nasa, op 16 juli 2015 - 18:12, zei:

Zag er niet speels uit, maar eerder van "wat ga jij daar bij MIJN bak doen?"

Jup....zo kijkt Nio dus ook

Bewerkt door Inavanthielen, 17 juli 2015 - 07:01.

Geplaatste afbeelding    WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS   

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#7 Geplaatst 17 juli 2015 - 13:35

Tegen dominantie valt niet zoveel te doen denk ik,zolang zij als slachtoffer niets terugdoet of zelfs bang is voedt ze het superieure gevoel van Nio,niet express maar zo gaat het nu eenmaal.
Hier wordt af en toe flink gevochten omdat de dames niet altijd onder de indruk van de heer des huizes zijn,dan liggen er plukken haar in de rondte en toch liggen ze even later weer lekker bij elkaar te slapen,ze geraken ook niet gewond of zo.
Ik zou ook nog een 3e bak erbij zetten en hopen dat het helpt,misschien af en toe valeriaan op een kussen of slaapplek druppelen,vooral net als ze op de bak zit dan geven,meestal leidt de geur van Valeriaan wel af.
Succes.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 17 juli 2015 - 22:00

Feliway neemt de neiging tot territoriaal gedrag een stukje weg. Daarom gebruiken ze het bij katten die in huis krabben, plassen,... de geruststellende feromonen zitten dan al overal, dan moet de kat zijn geur niet zo hard verspreiden. De moeite waard om eens te proberen (kan ook gewoon niets doen, of niet genoeg natuurlijk, maar proberen kan voor een aantal weken)