Spring naar inhoud

- - - - -

Trage introductie?

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 18 juli 2015 - 14:43

Zoals er hier al wel mensen zullen gelezen hebben zijn wij dus op zoek naar een nieuw familielid.
Het plan was eigenlijk om pas na de verhuis te kijken naar een nieuw katje, maar we merken dat ons Nekko niet langer alleen kan zijn.
Dus we willen haar nu al een nieuw maatje geven.

Ik zou dit heel graag op de correcte manier willen doen. En er dus zeker van zijn dat ze goed met elkaar om zullen kunnen.
Toen we Leon 1 week hadden hebben we ons Nekko er gewoon direct bij gezet.
En dat is (op een paar keer blazen en grommen na) goed gekomen.
Maar Leon was een echte goedzak en Nekko ochot 9 weekjes oud.

Ik wil dus eigenlijk graag een trage introductie doen.
Dat zal niet makkelijk worden aangezien we hier niet zo groot wonen, maar wel doenbaar. (Mits veel verhuis van de katten)
Maar nu werd er mij gezegd dat het eigenlijk niet veel uitmaakt of je nu een trage introductie doet of ze gewoon gelijk samen zet.

Wat denken jullie?
Zou het verstandig zijn om ze van de eerste moment samen te zetten?
Wel even bij vermelden dat we dus op zoek zijn naar een volwassen kat en ons Nekko een tikkeltje dominant is.
Maar als ze een andere kat ziet (op straat of bovenop de muur van de koer) ze wel heel enthousiast is.

Of is het toch echt beter van een trage introductie te doen?

Want we kunnen niet hele dagen thuis blijven en ik wil wel met een goed geweten naar het werk vertrekken en niet thuis komen en ontdekken dat alles hier kapot is, bloed op de grond en 2 getraumatiseerde katten.
Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 18 juli 2015 - 14:58

Wij hebben nog nooit een trage introductie gedaan. Gewoon de boel bij elkaar zetten. Dat is hier altijd goed gegaan.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 18 juli 2015 - 15:01

het ligt voor een deel aan het karakter van de kat. Zelf raden we altijd de langzame introductie aan, zo heb je de meeste kans dat het slaagt. Het kan goed gaan als je ze direct bij elkaar zet, maar wij hebben het al te vaak mis zien/horen gaan om het aan te raden.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 juli 2015 - 16:30

ginnie, op 18 juli 2015 - 15:01, zei:

het ligt voor een deel aan het karakter van de kat. Zelf raden we altijd de langzame introductie aan, zo heb je de meeste kans dat het slaagt. Het kan goed gaan als je ze direct bij elkaar zet, maar wij hebben het al te vaak mis zien/horen gaan om het aan te raden.
Precies. Ik volg Ginnie hier helemaal in (en ze heeft me ook erg goede raad gegeven) na onze introducties. Je hebt vast wel wat meegelezen toen eerst Twiglet en daarna Saga bij ons kwam. Twiglet hebben ze gewoon losgelaten en dat is totaal misgegaan, dat was nooit goed gekomen en als we er niet steeds bij waren geweest, was er bloed gevloeid. Saga heeft door omstandigheden een heeeeel erg langzame intro gehad waardoor Pluis helemaal gewend was aan haar geur. Op wat territoriaal geplaag na is alles prima verlopen.

Nekko is maar een andere kat gewoon geweest dus ik zou ze zeker niet zomaar bij elkaar laten. Ze heeft een maatje nodig, des te beter. Ze zal al een hoop afleiding vinden door nieuwsgierig te zijn naar het katje achter de deur. Zelfs al gaat het vlot met Nekko, je zet het nieuwe katje in een totaal onbekende omgeving bij een onbekende kat die het huis als het hare ziet. Het kan inderdaad gewoon goed gaan, maar je wilt echt het risico niet lopen dat ze elkaar niet moeten en je het katje terug moet brengen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#5 Geplaatst 18 juli 2015 - 16:50

wij "smijten" ook gewoon alles bij elkaar :)

Audrey
Audrey
  • 2.947 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 18 juli 2015 - 17:54

idem, gewoon binnenkomen even laten snuffelen aan de vervoersmand en dan loslaten
ook al elke keer redelijk goed gegaan

bij mij geen trage introductie :lachen:

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 18 juli 2015 - 18:55

Maar jullie hebben allemaal een groep katten he.
Da's niet gewoon 1 kat bij 1 kat zetten.

Ik bene eerlijk gezegd eerder geneigd om en trage introductie te doen dan ze gewoon boem pats bij elkaar te zetten.
Want als je ze gewoon bij elkaar zet en dat komt niet goed, dan kun je niet alsnog een trage introductie proberen, of wel?
Geplaatste afbeelding

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 18 juli 2015 - 18:58

Steffie als het dan niet lukt ga je een herintroductie moeten proberen en dat is veel moeilijker omdat de katten dan al een slechte associatie maken met de andere kat/ geur

Bewerkt door MayaBlue, 18 juli 2015 - 18:58.

Audrey
Audrey
  • 2.947 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 18 juli 2015 - 19:04

Steffie_G, op 18 juli 2015 - 18:55, zei:

Maar jullie hebben allemaal een groep katten he.
Da's niet gewoon 1 kat bij 1 kat zetten.

Ik bene eerlijk gezegd eerder geneigd om en trage introductie te doen dan ze gewoon boem pats bij elkaar te zetten.
Want als je ze gewoon bij elkaar zet en dat komt niet goed, dan kun je niet alsnog een trage introductie proberen, of wel?

nu hebben we er 3 maar we zijn ook ooit begonnen met 1 + 1 hoor ;-)
en ik heb ze samengezet op een studentenkot :lachen:
geen plaats om elkaar uit de weg te gaan...
Was niet het slimste plan, maar dat ging goed :)

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 18 juli 2015 - 19:25

Ik zou, als je kan, toch voor trage introductie proberen. Zoals Machteld gedaan heeft. Zoals Maya zegt, als het bij elkaar gooien niet lukt, is een herintroductie veel zwaarder.
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 18 juli 2015 - 19:36

Wie zegt dat dit niet helpt?? Sommige mensen hebben verdraagzame katten en kunnen er zo eentje bijzetten. Fijn voor die katten. Maar als je voorzichtiger te werk gaat, kan je toch geen kwaad doen? Hoe zouden wij het vinden als er iemand voor uw neus gezet wordt en iemand zegt: zo, dit is vanaf nu je huisgenoot, je deelt er je bed, toilet, eten enz. mee. Zoek het maar uit...

Een trage introductie heeft ervoor gezorgd dat Snoet kon samenleven met Jaro. De eerste keer hadden we het kitten gewoon voor haar neus gehouden uit onwetendheid. Ze kwam wekenlang niet meer binnen. Ook tussen Sam* en Jaro een trage herintroductie moeten doen. Jaro bij Sam* zetten kon, omdat Sam zijn karakter dat toeliet. Toch was er de eerste nacht een incident, gelukkig sliepen we erbij en kwam het goed. Mijn ervaring is dat het (beter) werkt.

Je kan niet voorzichtig genoeg zijn als je wil dat het werkt. Een dier heeft ook tijd nodig om aan nieuwe omstandigheden te wennen. Als het eenmaal fout zit, zit het fout. Alle kattengedragsdeskundigen raden het aan, en daar is een reden voor, denk ik dan.

Kijk bij Machteld hoe het gegaan is. Alles ineens was Pluis te veel, met Saga gaat het wel... (wat ik tof vind om te weten, geeft wel hoop dat het kan. Ik twijfel toch nog om wel een volwassen kat te nemen, al gaat dat nu niet omdat nieuwe huisgenoot van mij de hare niet mag meenemen en voor Jaro zijn neus droppen.)

Succes!

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 18 juli 2015 - 21:11

Leuk dat jullie nu al voor een vriendje voor Nekko gaan, Steffie! Ze heeft er echt wel nood aan he. Ik zou toch ook voor een trage introductie gaan. Dat hoeft geen maand te duren hé, de katten geven zelf wel hun tempo aan. En je hebt zo veel meer kans op slagen, want zoals Machteld zegt, eens het misgegaan is moet je dat katje dan terugbrengen en dat lijkt me echt niet fijn. Veel plezier en succes met de zoektocht! Veel fotootjes posten he ;)

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 18 juli 2015 - 21:20

Nee da's geen optie hier, een kat terug brengen.
Eens we een katje in huis halen zullen we er ook alles aan doen om het te laten lukken.
Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als we hier fout doen en we de kat terug moeten brengen.

We hebben vandaag contact opgenomen met een opvang gezin en 2 augustus gaan we op bezoek daar ;)
Hopelijk klikt het met haar, we hebben er wel een heel goed gevoel bij dat haar persoonlijkheid bij die van ons Nekko zal passen.
Dus fingers crossed!
Geplaatste afbeelding

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#14 Geplaatst 18 juli 2015 - 22:53

Fijn dat je een ander katje op 't oog hebt, 't is niet gemakkelijk om er eentje uit te kiezen, er zijn er ook zoveel hé.
Ik hoop dat je 't katje vind dat " perfect " bij jullie allemaal ( lees : ook poes ) past , succes :cheer:

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#15 Geplaatst 19 juli 2015 - 01:00

Trage introductie is stress geven, in heel mijn groep heb ik nooit ene apart gezet niet volwassen herplaatser niet de kittens.
Ben er ook tegen, ene achter een deur en de andere aan de andere kant vd deur geeft last en miserie, direct gewoon in huis vrij.
Gewoon zien dat er plekken genoeg zijn waar ze kunnen zitten hier gingen de nieuwelingen vaak gewoon op de grote krabpaal, daar zat ik eten en drinken en kattebak bij en ze kwamen op hun eigen tempo en gevoel met de rest in contact, niets moest alles mocht. Maar nooit apart gestoken in kamers.
En kittens aanvaarden ze snel.