Spring naar inhoud


- - - - -

Lea niet meer de lieve kat als vroeger....

Minder lief Gedrag verandert krabt bijt en snauwt wild

  • Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Cleo&Garfield
Cleo&Garfield
  • 470 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 20 juli 2015 - 18:11

Beste mede kattenliefhebbers,
We zitten hier thuis al een tijdje met een probleem met Lea (Garfield bleek achteraf een vrouwtje te zijn en toen hebben we haar naam veranderd naar Lea. Ik ben een eindje niet meer online geweest hier, moet dringend mijn banner enzo aanpassen! :) )

Lea is nu ondertussen al een jaar en 2-3 maanden. En rond eind augustus woont ze een jaar bij ons.
Lea  was in het begin een echte superlieve kat. Ze kon 's avonds uren bij ons gelukzalig op onze schoot slapen. We konden haar altijd zonder problemen vangen. Ze genoot van elke aaitje en knuffeltje. Ze lag bij mijn ouders als ze aan het werken waren, ze kwam bij mij liggen als ik aan het studeren was,
ze kwam mij 's morgens wakker maken door te miawen aan de deur van mijn kamer als mijn broer eerder wakker was en haar uit de berging had gehaald,... Kortom, Lea was een schat van een kat!


Maar sinds een paar weken voor Pasen is Lea's karakter volledig veranderd... We moeten zeker een kwartier achter Lea lopen om haar te kunnen vangen. En als we haar dan eindelijk kunnen vangen krabt ze zodat ze uit onze handen kan springen.  Ze ligt niet meer bij ons,als we haar willen aaien maakt ze haar zo snel mogelijk uit de voeten, ze krabt,bijt, snauwt, grolt, is wild, scheurt de broodzakken open,... Kortom, Lea is de tegengestelde kat geworden die ze vroeger was.

Kittens zijn natuurlijk liever dan volwassen katten. Maar Lea is toch wel een heel andere kat geworden... Is dit omdat Lea nu in haar puberteit zit ofzo?  Is er nog kans dat Lea weer de oude word? Of moeten we er ons gewoon bij neerleggen dat Lea niet meer de lieve kat is als vroeger? Zou dit misschien helpen als we een vriend of vriendin voor Lea  erbij nemen? Btw: Cleo woont bij mijn grootouders. Moest je denken dat Lea al een vriendje erbij had.

Heeft iemand hier ervaring mee, tips of advies?

Alvast bedankt,
Cleo&Garfield

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.488 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 20 juli 2015 - 18:56

Naar de dierenarts gaan. Mij is altijd gezegd als een kat plots enorm veranderd, er wel eens iets mis kan zijn. Ze kunnen het ons niet zeggen natuurlijk. Het feit dat ze niet gepakt wil worden vind ik zo al heel vreemd en niet goed.
Geplaatste afbeelding

Cleo&Garfield
Cleo&Garfield
  • 470 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 20 juli 2015 - 19:40

Bekijk berichtEibhlin, op 20 juli 2015 - 18:56, zei:

Naar de dierenarts gaan. Mij is altijd gezegd als een kat plots enorm veranderd, er wel eens iets mis kan zijn. Ze kunnen het ons niet zeggen natuurlijk. Het feit dat ze niet gepakt wil worden vind ik zo al heel vreemd en niet goed.

Nochtans een  maand geleden zijn we nog naar de dierenarts geweest met Lea omdat ze veel te veel haar verloor. Het bleek uiteindelijk dat ze dan een allergie had, en ze moest dan pilletjes nemen. Onze dierenarts heeft haar toen helemaal onderzocht. Er was niets anders ofzo. Kan dit hierdoor zijn, door een allergie?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 20 juli 2015 - 19:42

pubertijd voor katten begint op een maand of 4 en eindigt rond een maand of 8 a 9.

is lea al gecastreerd?

In ieder geval moet je hiermee zo snel mogelijk naar de da om fysieke oorzaken uit te sluiten. Het is zoals Eibhlin zegt, elke plotselinge verandering van gedrag kan betekenen dat er iets fysieks mis is.
Zo niet, dan kan de da dat vertellen. En dan is het het allerbeste om zo snel mogelijk een kgt langs te laten komen om te achterhalen wat er mis is gegaan en hoe je dat op kunt lossen. Dit is niet normaal in ieder geval.

hoe eerder dit is opgelost hoe beter


Bekijk berichtCleo&Garfield, op 20 juli 2015 - 19:40, zei:



Nochtans een  maand geleden zijn we nog naar de dierenarts geweest met Lea omdat ze veel te veel haar verloor. Het bleek uiteindelijk dat ze dan een allergie had, en ze moest dan pilletjes nemen. Onze dierenarts heeft haar toen helemaal onderzocht. Er was niets anders ofzo. Kan dit hierdoor zijn, door een allergie?

nee. zulke agressie komt niet door een allergie.

ga terug naar de da, leg uit wat er aan de hand is en laat hem de kat 'binnenstebuiten' keren. Als er dan echt niets gevonden wordt kun je een kgt inschakelen. Maar agressie in combi met haaruitval..... klinkt toch bijna medisch in mijn (niet-da) oren.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.488 berichten
    • Locatie: Merelbeke
  • 3 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 20 juli 2015 - 19:47

Op een gewoon onderzoek kan een da ook niet alles zeggen en zien. Als er vb iets binnen in je kat, stel nu in de hersenen, fout gaat ziet hij dat niet. Voor zoiets gaan ze echt verder onderzoek moeten doen zoals bloed nemen, foto's, scans enzo.
Geplaatste afbeelding

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
    • Locatie: Mechelen
  • 5 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 20 juli 2015 - 19:47

Ik vroeg me ook meteen af of ze steriel was. Dat zou haar gedrag zeker kunnen verklaren.

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 20 juli 2015 - 20:03

Wat de rest zegt, terug naar de da gaan voor verder onderzoek. Als een kat zo ineens omslaat van gedrag, dan klopt er iets niet...
Those who don't believe in magic, will never find it

Cleo&Garfield
Cleo&Garfield
  • 470 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 20 juli 2015 - 20:37

Bekijk berichtMayaBlue, op 20 juli 2015 - 19:47, zei:

Ik vroeg me ook meteen af of ze steriel was. Dat zou haar gedrag zeker kunnen verklaren.

Lea is gesteriliseerd. Een paar weken daarvoor begon het. Toen was het helemaal nog niet zo erg als nu. Na haar sterillisatie was ze de eerste 2-3 weken weer poeslief zoals in het begin. En daarna is haar gedrag steeds beginnen veranderen...

Cleo&Garfield
Cleo&Garfield
  • 470 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 20 juli 2015 - 20:45

Bekijk berichtEphiny, op 20 juli 2015 - 20:03, zei:

Wat de rest zegt, terug naar de da gaan voor verder onderzoek. Als een kat zo ineens omslaat van gedrag, dan klopt er iets niet...

Dus dit heeft niets te maken met ouder worden of met de kat zelf? Het is nu niet dat Lea onhandelbaar is. Als we bijvoorbeeld een daguitstap hebben gedaan, en 's avond terug thuis komen kunnen we ze wel  eventjes aaien. Omdat ze ons dan de hele dag niet had gezien. Toen vroeg ze om aandacht, maar na een 5 tal minuten is het al genoeg geweest voor haar.

Maar ik ga deze week ergens wel eens bellen naar de DA voor een bezoekje.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 20 juli 2015 - 20:53

nee, dit heeft niets te maken met het ouder worden.

Hopelijk is het snel opgelost en kun je weer met Lea knuffelen :)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Cleo&Garfield
Cleo&Garfield
  • 470 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 20 juli 2015 - 21:00

Bekijk berichtginnie, op 20 juli 2015 - 20:53, zei:

nee, dit heeft niets te maken met het ouder worden.

Hopelijk is het snel opgelost en kun je weer met Lea knuffelen :)


Bedankt, ik hoop het ook!

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 20 juli 2015 - 21:08

Bekijk berichtCleo&Garfield, op 20 juli 2015 - 20:45, zei:



Dus dit heeft niets te maken met ouder worden of met de kat zelf? Het is nu niet dat Lea onhandelbaar is. Als we bijvoorbeeld een daguitstap hebben gedaan, en 's avond terug thuis komen kunnen we ze wel  eventjes aaien. Omdat ze ons dan de hele dag niet had gezien. Toen vroeg ze om aandacht, maar na een 5 tal minuten is het al genoeg geweest voor haar.

Maar ik ga deze week ergens wel eens bellen naar de DA voor een bezoekje.

Zoals ginnie al zegt, nee, dat heeft er niets mee te maken.
Dat een kat net iets minder aanhankelijk is dan hij/zijn als kitten was, kan natuurlijk (hoewel dat ook niet zo hoeft te zijn), maar bij jouw kat is het gedrag echt erg veranderd he.
Fijn dat je ermee naar de da gaat, succes!
Those who don't believe in magic, will never find it

Cleo&Garfield
Cleo&Garfield
  • 470 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 20 juli 2015 - 21:15

Bekijk berichtEphiny, op 20 juli 2015 - 21:08, zei:



Zoals ginnie al zegt, nee, dat heeft er niets mee te maken.
Dat een kat net iets minder aanhankelijk is dan hij/zijn als kitten was, kan natuurlijk (hoewel dat ook niet zo hoeft te zijn), maar bij jouw kat is het gedrag echt erg veranderd he.
Fijn dat je ermee naar de da gaat, succes!

Dankje!

catherine
catherine
  • 40.158 berichten
OFFLINE

#14 Geplaatst 21 juli 2015 - 11:48

Ik zou zeggen laat haar gewoon doen, wil ze niet opgepakt worden dan laat je haar.
Ga elke dag gewoon op de grond zitten met paar snoepjes en praat zacht met haar, laat haar naar je toe komen als ze goesting heeft.
Dwingen en achterna zitten geeft tegen effect. Waarschijnlijk is er iets geweest heb je hard geroepen tegen haar omdat ze mss iets deed wat niet mocht en heeft ze een schrik gepakt en dan duurt het lang eer dat vertrouwen weer herstelt is.
Ik laat ze hier altijd doen willen ze komen komen ze willen ze niet tja dat is pech voor hun en weten ze niet wat ze missen. Maar na een tijd zal ze wel inzien dat je goede bedoelingen hebt. Heb dat hier ook al gezien dat ze soms een kwade periode meemaken.
Dit wil niet zeggen dat ze omdat ze wat bozer is een hersenaandoening heeft. Zolang ze goed eet en drinkt en stoelgang ok is en je haar niet ziet draaien en schudden met het hoofd zou ik met niet te snel ongerust maken.