Spring naar inhoud

- - - - -

vraagje voor fokkers onder ons

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#1 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:29

even een vraagje voor de fokkers onder ons. wat zouden jullie doen met een kitten dat na zijn laatste check-up bij de da voordat hij verhuist 8 dagen later en geen grammetje is bijgekomen in gewicht terwijl zijn zus vanhetzelfde nest in die zelfde periode 200gr is bij gekomen zouden jullie dan aan de bel trekken bij de da en na laten kijken of het kitten gewoon verhuizen.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:32

Dat ligt helemaal aan de situatie. alleen zo naar gewichtstoename kijken is wat summier
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#3 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:35

gewichttoename is er juist niet dat is hem nou net + dat het kitten van dag 1 dat het bij ons is gekomen dagen aan een stuk diaree had en in gewicht achteruit ging.

Bewerkt door rexan, 26 juli 2015 - 16:39.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:44

dat bedoel ik met het hele plaatje.

wij hebben ook wel eens een kitten dat in een weekje niet aankomt, maar als je kijkt naar de hele situatie kan het heel logisch zijn.
diarree kan komen door stress, maar moet dan met een paar dagen over zijn.
gewichtsverlies mag niet voorkomen. Het kan 1 of 2 dagen wat minderen, weer door stress van verhuizen, maar het mag niet doorgaan.

Is het kitten al naar de da geweest bij jullie?

kun je iets meer over de situatie bij de fokker thuis en de situatie bij jou vertellen? Wat zei de da bij het laatste bezoek met de fokker?

Je mag het ook in een pb vertellen als je het liever niet online zet ;)

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#5 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:45

Bekijk berichtrexan, op 26 juli 2015 - 16:29, zei:

even een vraagje voor de fokkers onder ons. wat zouden jullie doen met een kitten dat na zijn laatste check-up bij de da voordat hij verhuist 8 dagen later en geen grammetje is bijgekomen in gewicht terwijl zijn zus vanhetzelfde nest in die zelfde periode 200gr is bij gekomen zouden jullie dan aan de bel trekken bij de da en na laten kijken of het kitten gewoon verhuizen.
Hoe, wil je die dan weg doen?

Is hij voor de rest niet gezond?

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:50

Als diarree blijft aanhouden zou ik de kat inderdaad naar de dierenarts nemen. Fokker mee op de hoogte brengen, een kitten dat blijft afvallen is helemaal niet gezond. Ik zou ook meteen laten checken op allergieën veel Ragdolls hebben namelijk een voedsel allergie jammer genoeg. Ook een staaltje verzamelen van de stoelgang, van verschillende dagen en binnen brengen bij de dierenarts. Misschien voor zowel hem en zijn zus, sinds ze van dezelfde cattery komen?

Bekijk berichtrexan, op 26 juli 2015 - 16:29, zei:

Als hij daar ook diarree had zou ik hem inderdaad niet laten verhuizen dat doe je nu eenmaal niet. Maar het is mogelijk dat ze de ene week wat minder aankomen dan de andere. Hier heb ik nu wel zelf geen katje gehad dat niets is bijgekomen in vergelijking met een week vroeger. En ik zou me er zo en zo te druk in maken om het te laten vertrekken maar ik ben overbezorgd :oops: .

rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#7 Geplaatst 26 juli 2015 - 16:59

maar het vreemde is dat de zus in dezelfde periode wel 200 gr aankomt en kitten in kwestie geen gram in 8 dagen
kitten is meerdere malen al opgenomen bij de da en al diverse testen en een echo laten maken
maar mijn belangrijkste vraag is gewoon wat doen jullie bij een kitten dat op 8 dagen geen gram aankomt.
het kitten wegdoen is bij ons niet ter sprake gekomen

Bewerkt door rexan, 26 juli 2015 - 17:01.

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 26 juli 2015 - 17:02

Blijven lopen naar de dierenarts zou ik doen, ik ben echt overbezorgd. Er moet hier maar eentje na de enting nog maar warm voelen en ik sta daar dezelfde of de volgende dag al bij de dierenarts. Ik zou als ik voel dat er iets niet in de haak is blijven lopen, tot er iets gevonden is. Als het kittentje lusteloos is, is het zeker niet ok. En zou ik de stoelgang ook laten controleren eventueel op TF en Gardia.

rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 26 juli 2015 - 17:06

Bekijk berichtlilymaya, op 26 juli 2015 - 16:45, zei:

Hoe, wil je die dan weg doen?

Is hij voor de rest niet gezond?
wegdoen willen we absoluut niet ik wil alleen maar weten wat fokkers zouden doen als je kitten op 8 dagen tijd niks maar dan ook niks aankomt

Bekijk berichtginnie, op 26 juli 2015 - 16:44, zei:

dat bedoel ik met het hele plaatje.

wij hebben ook wel eens een kitten dat in een weekje niet aankomt, maar als je kijkt naar de hele situatie kan het heel logisch zijn.
diarree kan komen door stress, maar moet dan met een paar dagen over zijn.
gewichtsverlies mag niet voorkomen. Het kan 1 of 2 dagen wat minderen, weer door stress van verhuizen, maar het mag niet doorgaan.

Is het kitten al naar de da geweest bij jullie?

kun je iets meer over de situatie bij de fokker thuis en de situatie bij jou vertellen? Wat zei de da bij het laatste bezoek met de fokker?

Je mag het ook in een pb vertellen als je het liever niet online zet ;)

het kitten is al teveel voor zijn leeftijd opgenomen geweest bij onze da en heeft diverse testen en een echo ondergaan. de fokker kan het niet snappen want de andere kittens van het nest mankeren niets volgens haar maar hier bij ons heeft he zusje ook dezelfde symptonen en worden ze nu allebei behandelt voor de tritrichomonas foetus bacterié terwijl er bij ons geen enkele kat ziek was toen de kleintjes kwamen

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 26 juli 2015 - 17:10

bah TF een hele vieze bacterie, maar inderdaad het is moeilijk een beeld te geven wat je als fokker zou doen als je het hele prentje niet kent. Als de kittens daar ook diarree hadden, of afgevallen waren. Of lusteloos waren dan is het een ander verhaal. Maar ik kan moeilijk in naam van je fokker spreken sinds ik de kittens niet in het oog heb gehouden. Maar die van mij krijgen voor ze vertrekken hier zo en zo een dierenarts check om te zien of ze hier in orde vertrekken.

Bewerkt door MayaBlue, 26 juli 2015 - 17:11.

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 26 juli 2015 - 17:25

Rexan, is het kitten bewezen positief voor TF, je moet wel weten dat katten die TF hebben géén gewichts verlies hebben zij hebben diaree in de dikke darm aan het uiteinde, ze hebben alle voedingsstoffen al binnen.
weet ook dat behandeling voor TF heel ingrijpend is, Ik heb 2 katten moeten behandelen ééntje omdat die positief getest was en de andere omdat die samen in de kamer zaten.
Ronadizole is zo een zwaar product dat ze daar heel wat bijwerkingen kunnen van hebben en je mag dat enkel geven met handschoenen aan en perfect afgestemd op het gewicht.
hoe is de TF vastgesteld? het is geen bacterie maar wel een parasiet

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 26 juli 2015 - 18:29

alleen op basis van gewichtstoename, of geen toename, besluit ik niets.
Sowieso doe ik op die leeftijd al niet meer elke week wegen, tenzij daar aanleiding toe is. En als er aanleiding toe is en ik weeg wel elke week, dan ben ik allang bij de da geweest.

Een kitten verhuisd pas als wij er volledig van overtuigd zijn dat het kitten gezond is. Natuurlijk kan het altijd eens mis gaan. Het kitten kan diarree krijgen of een virusje of bacterie oplopen, het zijn levende wezens. Maar pas als wij overtuigd zijn mag het kitten verhuizen. Bij twijfel houden we het nog wat langer hier, tot we zeker zijn.

op basis van alleen een week niet aankomen maar verder geen aanwijzingen van ziek zijn, ook niet bij de da, mag het kitten gewoon verhuizen.

Geplaatste afbeelding

rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#13 Geplaatst 26 juli 2015 - 19:20

hij is positief getest door het lab en krijgt nu ronidazole samen met zijn zusje,gewicht gaat op en af en hij heeft nu blaasontsteking bovenop gekregen

rexan
rexan
  • 348 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 26 juli 2015 - 20:21

Bekijk berichtRanda, op 26 juli 2015 - 17:25, zei:

Rexan, is het kitten bewezen positief voor TF, je moet wel weten dat katten die TF hebben géén gewichts verlies hebben zij hebben diaree in de dikke darm aan het uiteinde, ze hebben alle voedingsstoffen al binnen.
weet ook dat behandeling voor TF heel ingrijpend is, Ik heb 2 katten moeten behandelen ééntje omdat die positief getest was en de andere omdat die samen in de kamer zaten.
Ronadizole is zo een zwaar product dat ze daar heel wat bijwerkingen kunnen van hebben en je mag dat enkel geven met handschoenen aan en perfect afgestemd op het gewicht.
hoe is de TF vastgesteld? het is geen bacterie maar wel een parasiet

hij is bewezen positief door het lab en waar denk jij dan dat het gewicht verlies vandaan komt. lijkt mij een duidelijke zaak dat het toch degelijk wel met tf te maken heeft want heel veel diaree op punt staan van uitdrogen we zijn er een hele week elke dag mee naar de da geweest en op laten nemen voor onderhuids vocht toe te dienen omdat het ventje amper at en dronk en zodra je wat vocht toediende met een spuitje kotste hij alles onder. pas na de start van de behandeling met ronizadole is het gewicht weer langzaam aan naar boven aan het gaan en komt er weer wat leven in. nu nog afwachten wat de volgende test uitslagen zijn want als de kuur klaar is moet hij opnieuw getest worden.

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 27 juli 2015 - 13:22

Ik heb met Stom nooit gewichtsafname vastgesteld, hij is 2 keer behandeld geweest met een tussenperiode van 3 maand.  Ondanks dat hij na de eerste behandeling geen enkel spoor meer vertoonde van diaree was hij nog altijd positief.  Ik ben met hem en Janis (was negatief) naar Utrecht geweest waar ze volgende testmethode gebruiken :
- Van meerdere dagen ontlasting verzamelen (minst betrouwbare methode)
- Darmswap (betrouwbaar) en inPouch TF.
elke test kost zo om en bij de 90 € maar enkel de inPouch TF gecombineerd met de Darmswap geeft het meest betrouwbare resultaat.  
Zowel  Storm als Janis hebben serieuze bijwerkingen gehad.  Storm die werd op zijn flanken helemaal kaal, dit door dwangmatig likken, sommige vrienden dachten dat het schimmel was maar uit testen is gebleken dat dit niet zo was. Janis die trok op bepaalde plaatsen gewoon huid en vel uit, dit was allemaal heel scary maar heeft zich gelukkig opgelost. Een maand na de 2de behandeling heb ik opnieuw laten testen en toen was hij vrij. Hij is sindsdien nog 2 keer getest en wordt ook jaarlijks opnieuw getest (ben een beetje controle freak en angst voor TF)
Storm heeft geen gewichts verlies gehad, hij had wel enorme diaree toen hij hier kwam, en ik wist ook dat die kans erin zat maar wou bewust zijn lijnen hebben en ik heb ook de plaats om hem gedurende langere tijd af te zonderen van de andere katten om besmetting te voorkomen. Soms lag hij gewoon ergens te slapen en liep de diaree er zo uit. dit wat telkens met tussenpozen.  Janis die bij hem leefde die is nooit besmet geweest.  Ik heb ook elke dag meerdere keren per dag hun achterste gewassen nisoral.
Zowel hij als Janis kregen in het begin Zymoral poeder over hun eten en dd van hills
Er bestaat een heel goede nederlandse site over TF van een dame die ervaringsdeskundige is en die mij ook heel goed heeft begeleid. Ga voor alle zekerheid daar ook eens kijken.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg