Spring naar inhoud

- - - - -

Bange kat moet meer bewegen

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#1 Geplaatst 26 juli 2015 - 20:29

We hebben enkele maanden een nestje in opvang gehad: mama Cookie met haar drie kleintjes. Toen ze binnen kwamen was mama behoorlijk mager, en ze zoogde nog, dus we hebben haar à volonté laten eten.

Nu zijn de kittens de deur uit, en mama blijft veel eten. Ze wordt ook lastig als ze geen eten heeft (miauwen).

Een dierenartsbezoekje levert dit op: mama heeft in haar leven veel honger gehad, en wil nu constant eten ter beschikking hebben. We gaan geleidelijk overschakelen op een andere brok (moet nog uitzoeken welke) maar ze moet vooral veel meer gaan bewegen. Nu de kleintjes de deur uit zijn brengt mama het grootste deel van de dag onder ons bed door. Hoewel ze niet superwild is, is ze bang van de dagelijkse geluiden. Vooral nu het grote vakantie is en de kinderen veel thuis zijn, is er veel leven in huis.

Nu vraag ik mij af: hoe kan ik haar in godsnaam motiveren om meer te bewegen? Ik heb massa's speelgoed in huis, dat is het probleem niet: hengels, muisjes, catrail, ... maar dat interesseert haar geen bal. Ik heb al gedacht aan voedselverrijking, maar ik vrees een beetje dat dit haar ook meer gaat frustreren als ze opnieuw moet 'werken' voor haar voedsel. Ik vind het niet leuk om haar uit haar veilige plek te moeten halen, maar ze moet écht in beweging komen als ze haar gezondheid niet in gevaar wil brengen (ze heeft een lichte vorm van astma, en overgewicht doet hier natuurlijk geen goed aan).

Iemand suggesties?

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 26 juli 2015 - 21:02

Ik zou het toch eens proberen met voedselverrijking. Wij hebben hier ook een ex-zwervertje (en ex-mamapoes) waar nog een hoop straat in zit (vuilniszakken plunderen enzo). Ze wordt ook onrustig als er geen eten is. Natvoer krijgen ze zo maar de brokjes kunnen ze enkel uit voerpuzzels halen. De gekochte versies snapte ze aanvankelijk niet maar ik heb speciaal voor haar een heel duidelijke gemaakt: gewoon een stapel wc-rolletjes in een pizzadoos met wijnkurken in. Ze kan de brokken zien, wist meteen wat ze moest doen met haar pootje en vindt het geweldig. Vooral omdat onze andere poes die puzzel niet bekijkt, dus ze kan altijd van "haar" brokjes eten. Al snapt ze de andere intussen ook wel :)

Je kan eens een eenvoudige puzzel aanbieden en kijken hoe ze reageert, misschien ziet ze het zelf niet als "werken" maar als een voorraad eten.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 26 juli 2015 - 21:12

Ja, ik zou het toch ook proberen. Tenslotte heeft ze dan idd wel altijd eten ter beschikking, ze moet er enkel iets voor doen. En als je, zoals Machteld zegt, eenvoudig begint, komt het mss wel goed.
Je kan er altijd eerst snoepjes in doen, dan is ze mss wat meer gemotiveerd. En dan deels snoepjes, deels brokjes en zo verder naar enkel brokjes.

Qua speelgoed, laserlichtje mss? Iets met valeriaan?
Geen idee of een sociale kat als vriendje mss een optie is?
Those who don't believe in magic, will never find it

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 26 juli 2015 - 21:18

Doen zoals Sabine deed met Gusta.Gaan wandelen met de kat.Gusta zat wel in de buggy. :lachen:
Nee serieus,mss light brokjes in een doos met balletjes?Ze moet dan echt de moeite doen voor ze vast te krijgen.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#5 Geplaatst 27 juli 2015 - 14:25

ik ga inderdaad eens aan het knutselen slaan denk ik ... iets met wc rolletjes en een grote doos moet wel lukken, of met eierdoosjes, dat lukt de kittens zelfs

Ephiny: Cookie is een opvangkat. Er zitten hier in huis vier eigen, sociale katten, maar ze heeft voorlopig nog niet veel zin om kennis te komen maken.

Hoewel: gisterenavond lag ze boven aan de trap naar beneden te kijken, vol verbazing ... dus misschien zit er langzaam, heel langzaam toch wat vooruitgang in :-)

indian
indian
  • 52 berichten

#6 Geplaatst 27 juli 2015 - 14:44

Mijn mama-ex-zwerfpoes speelde ook nooit:ik vermoed omdat ze dit als kitten en jong-opgroeiende poes nooit heeft gekend.Ze was dan ook op jonge leeftijd zwanger van haar eerste nestje,wat weer een hele aanpassing vroeg van dat poesje.Toen ik hen alle 5 in huis had genomen,en ook na de sterelisatie van de mamapoes vond ik dat ook steeds zo zielig:de 4 kittens waren aan het spelen,rennen,ravotten én mama Donny zat er maar wat naar te kijken.Was precies of ze begreep dat allemaal niet zo goed.Maar,ook op aanraden van hier iemand op het froum,ik ben blijven volhouden en haar steeds betrekken in het spelen,ook al deed ze niks.Toen ze zo'n 10 maand in huis woonden,begon ze aandacht te krijgen voor het laserlichtje:nu rent en crost ze erachter alsof haar leven ervan afhangt.Wat ik ook doe ,is spelletje " prooi vangen ":eerst laat ik hen crossen achter het lichtje en dan zet ik me op de grond en gooi koekjes (korreltjes) één voor één weg:ze springen daar dan op alsof het een prooi is en smullen het op,waarna alle aandacht weer naar mijn hand gaat tot er nieuw weggegooid word.Donny vind dit ook leuk.

Sabine2
Sabine2
  • 8.303 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 27 juli 2015 - 19:42

Bekijk berichtDORIS, op 26 juli 2015 - 21:18, zei:

Doen zoals Sabine deed met Gusta.Gaan wandelen met de kat.Gusta zat wel in de buggy. :lachen:

:lachen: :lachen:

Je kan het beste met voedselverrijking proberen. Misschien willen je kids tijdens deze druilerige dagen wel iets in elkaar knutselen met WC-rolletjes, yoghurtpotjes enz...?

En qua speelgoed: katten zijn gefixeerd op dinges die bewegen, zoals hengels. Maar je kan er best niet mee vlak voor hun neus staan zwaaien, want door de manier waarop hun gezichtsveld opgebouwd is, duurt het dan wel langer voor ze erop kunnen focussen. Het best kan je de hengel snel van hun weg bewegen (een prooi loopt ook van de kat weg, dus zo'n beweging is het beste). Misschien ook een spelletje van maken met je kids? De eerste die het katje achter de hengel kan doen crossen, mag kiezen welk dessert? of zoiets?

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com