Spring naar inhoud

- - - - -

korrel voor obesitas en/of blaasgruis

alternatieven obesitas/blaas

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 27 juli 2015 - 10:54

Ik weer....

Ik kom even horen of er een goed alternatief is voor Hill's Metabolic. Sloeber komt van eender welke andere korrel aan (bv. korrel tegen gruis ofzo). Tijger moet speciale korrel krijgen. Sloeber heeft FLUTD dus voor hem zou de Hill's C/D reduced calorie ook goed zijn, maar hij komt ervan bij.
Tijger krijgt net last als hij ook Metabolic eet (als ik bv. beide zou mengen).

Het is allemaal wat kostelijk aan het worden en vroeg me af of er goed alternatieven zijn, zodat ik mijn ventjes niets tekort doe.

kort gezegd:

- Sloeber krijgt Metabolic wegens obesitas (en maar 3 poten). Heeft FLUTD en is geopereerd hiervoor. Komt van de C/D bij.
- Tijger krijgt C/D (nu eventjes terug S/D) en krijgt last als hij iets anders eet.
- De meisjes mogen de C/D niet eten, eten af en toe wel van de Metabolic, maar liefst ook niet te vaak aangezien zijn normaal van gewicht zijn. Krijgen RC.

Merelbeke heeft als raad gegeven iedereen op Metabolic te zetten, maar dan krijgt Tijger last van blaasontstekingen.

Dus... zijn er alternatieven voor deze - toch niet zo'n goedkope - brokken?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 27 juli 2015 - 12:14

Het is zeker niet dat ik mijn katjes iets wil tekort doen, maar het kost toch allemaal wel veel geld.

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 juli 2015 - 14:31

Kan je ze apart eten geven? Ik heb hier wel eens gelezen dat er mensen zijn die bv werken met een soort boxen, met daarin een kattenluik waar dan enkel de kat met de 'juiste' chip in kan.
Zelf zou ik dat niet zo zien zitten, maar als het niet anders kan natuurlijk...

En mss eens op zooplus kijken, heb gezien dat ze daar nog andere soorten brokken verkopen voor de urinewegen. Mss zit er daar nog eentje tussen die ook calorie-arm is. Geen idee of die brokken goed zijn, maar het viel me wel op dat er meerdere soorten zijn.
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 juli 2015 - 14:39

Bekijk berichtEphiny, op 27 juli 2015 - 14:31, zei:

Kan je ze apart eten geven? Ik heb hier wel eens gelezen dat er mensen zijn die bv werken met een soort boxen, met daarin een kattenluik waar dan enkel de kat met de 'juiste' chip in kan.
Zelf zou ik dat niet zo zien zitten, maar als het niet anders kan natuurlijk...

En mss eens op zooplus kijken, heb gezien dat ze daar nog andere soorten brokken verkopen voor de urinewegen. Mss zit er daar nog eentje tussen die ook calorie-arm is. Geen idee of die brokken goed zijn, maar het viel me wel op dat er meerdere soorten zijn.

Het enige we nog niet geprobeerd hebben, is het nieuw systeem van voerbakje met chip. Maar een box met chip was geen succes.
We geven ze apart eten, maar dit is niet echt meer houdbaar.... Zeker niet als we beiden moeten werken.
Ook word ik dan 's morgens heel vroeg keer op keer uit mijn bed gezet door hongerige poezen....

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 27 juli 2015 - 15:50

Nee, dat kan ik me voorstellen...

Maar een voerbakje met chip lijkt me dan minder ideaal dan een box. Als de ene iets niet opeet, kan de andere het gewoon opeten dan, nee? Voerbakje is dan toch al open?
Jammer dat die box ook niet gelukt is. Dan zal aparte kamers met hetzelfde systeem ook niet lukken wss?
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 27 juli 2015 - 18:59

Bekijk berichtEphiny, op 27 juli 2015 - 15:50, zei:

Nee, dat kan ik me voorstellen...

Maar een voerbakje met chip lijkt me dan minder ideaal dan een box. Als de ene iets niet opeet, kan de andere het gewoon opeten dan, nee? Voerbakje is dan toch al open?
Jammer dat die box ook niet gelukt is. Dan zal aparte kamers met hetzelfde systeem ook niet lukken wss?

Kamers afsluiten doe ik niet. Ze liggen hier overal en kamers dichtdoen, zou stress geven. En dat wil ik net niet :-).

Sabine2
Sabine2
  • 8.303 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 27 juli 2015 - 19:35

Ik dacht dat er kort geleden een brok op de markt gekomen is van Hills die Metabolic en C/D combineert?
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#8 Geplaatst 27 juli 2015 - 20:22

Ik bekijk dit forum maar vluchtig en heel af en toe  maar herinner me je over Sloeber, hoewel niet perfect in detail.

Heeft Sloeber dan een penisamputatie gehad? Sorry als ik me vergis.
Als Tijger nu aan de s/d zit heeft die wel degelijk struviet nu, veronderstel ik. Afhankelijk van de oorzaak kan dat hardnekkig zijn en blijven of minder.. De toekomst zal moeten uitwijzen of hij gruisvrij kan blijven. Hier heb ik een intussen oude ex-gruiskater die helemaal geen dieet meer behoeft maar elk geval is natuurlijk anders.

Eenzelfde brok voor al je katten samen wordt in de gegeven situatie wel heel moeilijk maar een goede brok waar ik aan denk vermits je goedkoper wil is Sanabelle Urinary en daar mogen je meisjes gerust van mee-eten. Maar aan Tijger zou ik dat pas geven nadat hij geruime tijd stabiel is dwz na s/d op c/d en als dat goed blijft gaan.....eventueel....

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 28 juli 2015 - 08:59

Bekijk berichtartemis2, op 27 juli 2015 - 20:22, zei:

Ik bekijk dit forum maar vluchtig en heel af en toe  maar herinner me je over Sloeber, hoewel niet perfect in detail.

Heeft Sloeber dan een penisamputatie gehad? Sorry als ik me vergis.
Als Tijger nu aan de s/d zit heeft die wel degelijk struviet nu, veronderstel ik. Afhankelijk van de oorzaak kan dat hardnekkig zijn en blijven of minder.. De toekomst zal moeten uitwijzen of hij gruisvrij kan blijven. Hier heb ik een intussen oude ex-gruiskater die helemaal geen dieet meer behoeft maar elk geval is natuurlijk anders.

Eenzelfde brok voor al je katten samen wordt in de gegeven situatie wel heel moeilijk maar een goede brok waar ik aan denk vermits je goedkoper wil is Sanabelle Urinary en daar mogen je meisjes gerust van mee-eten. Maar aan Tijger zou ik dat pas geven nadat hij geruime tijd stabiel is dwz na s/d op c/d en als dat goed blijft gaan.....eventueel....

Sloeber heeft inderdaad een penisamputatie gehad. Sindsdien loopt het goed.
Tijger stond lange tijd op C/D, maar - in samenspraak met Merelbeke - hebben we alle katten op Metabolic gezet. Gaf de meisjes dan tussendoor extra's. Na eventjes hierop te staan, heeft Tijger een zeer zware ontsteking gekregen. DA dacht even dat hij kanker hand. De vormen in zijn blaas waren echt heel grillig (heb ik ook gezien).
Dus nu terug C/D. Wilde hem inderdaad op S/D zetten die dag, maar na bellen met DA toch niet gedaan. Om de reden die jij aangeeft. Krijgt nu gewoon C/D. Nog 1 dag Metacam. Hij heeft eigenlijk maar 2à3 dagen symptomen vertoont.

Veranderd dit niet de urine van de meisjes (zuurtegraad)? Want wil nu ook niet met hen op de sukkel geraken hoor....

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 28 juli 2015 - 09:12

Gaan de meisjes dan geen oxalaat krijgen?

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#11 Geplaatst 28 juli 2015 - 10:11

Zie je het niet zitten om alleen natvoer te geven?
Dan heeft hij veel meer vocht binnen, ook wel beter natuurlijk.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 28 juli 2015 - 10:39

Bekijk berichtlilymaya, op 28 juli 2015 - 10:11, zei:

Zie je het niet zitten om alleen natvoer te geven?
Dan heeft hij veel meer vocht binnen, ook wel beter natuurlijk.

Aan allemaal dan? Gaan ze dan wel genoeg binnen krijgen?
En wat als we beide ganse dag werken zijn?

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#13 Geplaatst 28 juli 2015 - 10:45

Waarom niet.
Mijn katten hebben niet de hele dag eten ter beschikking, maar die zijn dat natuurlijk gewoon.
Er zijn mensen die maar 1 keer per dag voeren, wat ik dan weer wat weinig vind.
S morgens en s avonds eten moet kunnen, maar ik weet niet of het kan lukken bij katten
die anders gewoon zijn.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 28 juli 2015 - 11:25

Bekijk berichtlilymaya, op 28 juli 2015 - 10:45, zei:

Waarom niet.
Mijn katten hebben niet de hele dag eten ter beschikking, maar die zijn dat natuurlijk gewoon.
Er zijn mensen die maar 1 keer per dag voeren, wat ik dan weer wat weinig vind.
S morgens en s avonds eten moet kunnen, maar ik weet niet of het kan lukken bij katten
die anders gewoon zijn.

Hier eten ze vaak een beetje. Kiara is zo net korrel 'komen vragen'. Ze eet een beetje en gaat dan terug weg. Zo gaat dat een ganse dag als ik thuis ben. Voer nu alle 4 terug apart. Een tijd door de dag dan die Metabolic gezet. Was wel veel gemakkelijk :-). Maar ja... Tijger he...

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#15 Geplaatst 28 juli 2015 - 12:31

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 28 juli 2015 - 08:59, zei:

Veranderd dit niet de urine van de meisjes (zuurtegraad)? Want wil nu ook niet met hen op de sukkel geraken hoor....

Sanabelle Urinary is geen dierenartsdieet, noch is het urineverzurend. Er is dus zeker geen risico op oxalaatvorming en het mag aan alle gezonde katten gegeven worden.
Pappie (intussen bijna 16) had ooit struviet en heeft daarna jarenlang op c/d (waar hij ook te dik van werd!) en ook Trovet ASD gestaan. Daarna ben ik overgeschakeld op Sanabelle Urinary en dat is prima blijven gaan. Ook de andere poes kreeg dat.
Het is maar een suggestie omdat je een alternatief zoekt
http://www.zooplus.n...iaalvoer/100612

Maar Tijger zou ik voorlopig aan de c/d laten, tenminste tot hij geruime tijd stabiel blijft. Temeer omdat de oorzaak van zijn probleem mij niet geheel duidelijk is.