Spring naar inhoud

- - - - -

korrel voor obesitas en/of blaasgruis

alternatieven obesitas/blaas

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 28 juli 2015 - 16:31

Bekijk berichtartemis2, op 28 juli 2015 - 12:31, zei:

Sanabelle Urinary is geen dierenartsdieet, noch is het urineverzurend. Er is dus zeker geen risico op oxalaatvorming en het mag aan alle gezonde katten gegeven worden.
Pappie (intussen bijna 16) had ooit struviet en heeft daarna jarenlang op c/d (waar hij ook te dik van werd!) en ook Trovet ASD gestaan. Daarna ben ik overgeschakeld op Sanabelle Urinary en dat is prima blijven gaan. Ook de andere poes kreeg dat.
Het is maar een suggestie omdat je een alternatief zoekt
http://www.zooplus.n...iaalvoer/100612

Maar Tijger zou ik voorlopig aan de c/d laten, tenminste tot hij geruime tijd stabiel blijft. Temeer omdat de oorzaak van zijn probleem mij niet geheel duidelijk is.

Ze vermoeden ook stress. Zijn broer heeft FLUTD. Maar ja, wat he? We veranderen niets. Kattenbakken blijven gelijk, vulling blijft gelijk, geen andere katten (uiteraard wel buitenkatten, maar daar kunnen wij niets aan doen), .... Hij heeft het nu 2 weken nadat we terug waren van de reis gekregen. Ale ja, waarschijnlijk vlugger. Ondanks ik mijn katten heel goed 'doorzie', is hij een krak in het verbergen van pijn. En altijd als we op reis zijn geweest (niet vaak) kopt hij voor een paar dagen. Dus ja.... Zelfs toen zijn poot helemaal gescheurd was, gaf hij nog geen kik....
Ik heb het aan zijn gedrag dan gemerkt en die avond vonden we bloeddruppeltjes in de bak. Dadelijk Metacam en sindsdien niets meer gezien.

Maar de exacte oorzaak weet je natuurlijk niet he. Toen hij onlangs die zeer zware ontsteking had, was er amper van gruis iets te vinden (toen ze een staal namen). Er was wel wat, maar niet in die mate dat het dat kon veroorzaken. Hij is wel gevoelig aan gruis, want heeft dit in het verleden ook reeds gehad. Vandaar hij eerst op C/D stond tot Merelbeke het advies gaf (op vraag van ons voor 1 korrel voor 4 katten) om over te schakelen op Hill's Metabolic.
Waarschijnlijk - denken ze nav zijn broer - heeft hij vaker een blaasontsteking gehad zonder wij het doorhadden (dus ook zonder de gekende symptomen, want die ken ik maar al te goed!). Door dit keer na keer te hebben, is het toen zo erg geworden. Hoe het kan dat je dit niet ziet, begrijp ik niet. Het is wel een zeer 'sterke' kat.
Ze hebben toen ook een biopt laten onderzoeken (nav de eventuele kanker). Daar was wel wat op te zien, maar geen kanker. Niets speciaal buiten toen die zware ontsteking.

Dus ja... wat kan het zijn he. Ik ga in ieder geval de volgende keer Sanabelle proberen. Heb nu nog wel een ton vol C/D en een zakje S/D staan. Zal wel even goed blijven die S/D zeker (is dus nog toe nadat ik naar de DA hebt gebeld voor overleg)?
De meisjes hebben ook nog voor 3/4 een volle ton (zo'n grote).

Wat is langere tijd stabiel zijn? Over welke periode spreken we dan? Toen we Tijger op Metabolic zette, was het ook al geruime tijd geleden dat hij nog last had gehad (bij ons weten uiteraard, want met Tijger weet je nooit).

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 28 juli 2015 - 16:37.

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#17 Geplaatst 30 juli 2015 - 11:11

Ik zou toch voorzichtig blijven met Tijger qua overschakelen op ander voer, soms kan je gewoon niet alle katten op dezelfde brok zetten.
Waarom heeft hij dan niet eerst de s/d gehad die je toch hebt gekocht? Tenslotte hàd hij gruis en dat moet opgelost worden..

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#18 Geplaatst 30 juli 2015 - 15:19

Bekijk berichtartemis2, op 30 juli 2015 - 11:11, zei:

Ik zou toch voorzichtig blijven met Tijger qua overschakelen op ander voer, soms kan je gewoon niet alle katten op dezelfde brok zetten.
Waarom heeft hij dan niet eerst de s/d gehad die je toch hebt gekocht? Tenslotte hàd hij gruis en dat moet opgelost worden..

Dat hij gruis had, was niet zeker he. Urine is niet onderzocht. Maar ik vermoedde het...
Heb enkel telefonisch overleg gehad met DA, ben niet geweest. Wilde eerst zien of de Metacam hielp. Klinkt misschien gek in je oren, maar heb de laatste periode (jaar) reeds heel wat kosten gehad (ik spreek over 300 euro gemiddeld per maand) aan DA, labo,...
De DA zei zelf om dit eerst te proberen en als het niet beterde een urine staal te onderzoeken. Dus langskomen had geen zin aangezien hij toch niets zou fysiek zou zien aan Tijger.
De DA kent mij en mijn katten (Sloeber en Tijger toch) goed en ik vertrouw hem (hen) volledig. Toen met Sloeber hebben ze ook zelf gezegd op een gegeven moment dat ze het niet meer wisten. Dus ipv nog maar wat te proberen, gaven ze dit toe. Wat ik zeer knap vind.
S/D al besteld om het te hebben, mocht het nodig zijn. Duurt toch altijd een paar dagen eer het aankomt en mijn katten kennende zit er telkens een weekend tussen (dus nog langer wachten). Ze presteren het altijd om in het weekend iets mee te maken (liefst 's avonds en buiten vrij spreekuur).
Dus kort gezegd.... als het nodig is ga ik zeker naar de DA (dat kunnen ze hier wel beamen normaal), maar maak geen onnodige kosten door te gaan terwijl ik al weet wat ze gaan doen.

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#19 Geplaatst 30 juli 2015 - 17:54

Dolfje,

Eerst schrijf je dit

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 28 juli 2015 - 16:31, zei:

Toen hij onlangs die zeer zware ontsteking had, was er amper van gruis iets te vinden (toen ze een staal namen). Er was wel wat, maar niet in die mate dat het dat kon veroorzaken. Hij is wel gevoelig aan gruis, want heeft dit in het verleden ook reeds gehad.

dan schrijf je dat

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 30 juli 2015 - 15:19, zei:

Dat hij gruis had, was niet zeker he. Urine is niet onderzocht. Maar ik vermoedde het...
Heb enkel telefonisch overleg gehad met DA, ben niet geweest.

Dus ik kan niet meer goed volgen ;-)
Gruis 'vermoeden' daar ben je niets mee. Het is er of het is er niet en als er struviet is, zelfs in kleine mate, moet het opgelost worden (en is de pH van de urine te hoog) of het kan opnieuw blaasontstekingen veroorzaken (of een verstopping - veel erger!) En niemand van ons heeft röntgenogen, ook een DA niet.

Ik weet dat het allemaal veel kost, had een nierfaalkat en (nu nog) een schildklierkat/ ex-gruiskater tegelijk in huis. Morgen ook weer naar de DA voor nieuw bloedonderzoek...
Het meedenken is me wat moeilijk zo maar ik ga enkel nog zeggen dat ik Tijger niet op Sanabelle Urinary zou zetten als ik niet zeker wist dat hij voor 100% gruisvrij is en dat na geruime tijd gruisvoorkomend c/d ook kan blijven. Verder opletten met Metacam. Het wordt door (te)veel DAen te pas en te onpas gegeven maar het is erg slecht voor de nieren en kan nierfalen veroorzaken.

Knuf aan je kattenbende!

Bewerkt door artemis2, 30 juli 2015 - 17:54.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 31 juli 2015 - 09:29

Bekijk berichtartemis2, op 30 juli 2015 - 17:54, zei:

Dolfje,

Eerst schrijf je dit

dan schrijf je dat

Dus ik kan niet meer goed volgen ;-)
Gruis 'vermoeden' daar ben je niets mee. Het is er of het is er niet en als er struviet is, zelfs in kleine mate, moet het opgelost worden (en is de pH van de urine te hoog) of het kan opnieuw blaasontstekingen veroorzaken (of een verstopping - veel erger!) En niemand van ons heeft röntgenogen, ook een DA niet.

Ik weet dat het allemaal veel kost, had een nierfaalkat en (nu nog) een schildklierkat/ ex-gruiskater tegelijk in huis. Morgen ook weer naar de DA voor nieuw bloedonderzoek...
Het meedenken is me wat moeilijk zo maar ik ga enkel nog zeggen dat ik Tijger niet op Sanabelle Urinary zou zetten als ik niet zeker wist dat hij voor 100% gruisvrij is en dat na geruime tijd gruisvoorkomend c/d ook kan blijven. Verder opletten met Metacam. Het wordt door (te)veel DAen te pas en te onpas gegeven maar het is erg slecht voor de nieren en kan nierfalen veroorzaken.

Knuf aan je kattenbende!

Eerste quote en 2de quote gaat over 2 verschillende dingen. Soms wil ik snel iets typen en kan het zijn dat mijn verhaal minder samenhangend is.

Kort gezegd: In het verleden heeft Tijger gruis gehad. Is nagekeken in urine. Sindsdien op C/D gezet. Sloeber heeft problemen gekregen en om een lang verhaal kort te maken, is FLUTD geconstateerd en laatste mogelijkheid was een operatie. Wat ook gebeurd is. Met Sloeber zijn we naar Merelbeke geweest, hier is ook over zijn voeding gesproken. We zijn dan overgestapt op Metabolic. Niet veel later is Tijger (dus terug, na die ene keer in het verleden)  last beginnen krijgen van zijn blaas / urinewegen. Eerst ook gewoon Metacam enzo. Daarna afname urine, bloed , echo, ..... tot uiteindelijk ook een biopt van zijn blaas is genomen door vermoeden kanker. Bij deze urineafname was wel wat gruis te zien, maar niet in die mate dat het voor die zware ontsteking kon zorgen (blaas was vanbinnen een heuvellandschap).
Na veel DA-bezoeken, spoelingen,.... is dit over gegaan. Tijger terug op C/D gezet. Hij is een tijd stabiel geweest.

Nu onlangs vond ik dat hij 's morgens een ander kattenbakgedrag had, 's avonds die paar bloeddruppels in de bak. Hem dadelijk op Metacam gezet en S/D besteld (met gedachte dat hij gruis had). Niet naar DA geweest, wel gebeld en in overleg Metacam verder blijven geven. Wilde S/D geven, maar na terug overleg zei DA om nog even af te wachten en C/D verder te geven. Mocht Tijger na een paar dagen niet beter zijn, moest ik wel langskomen. Voor terug urinestaal en echo. Natuurlijk tussendoor in het oog houden dat hij kon blijven plassen.
Zo ver is het niet gekomen, aangezien hij geen last meer heeft.

Hopelijk ben ik nu een beetje duidelijk :-). Heb al heel wat zorgen gehad met Sloeber en Tijger en door mijn verhaal soms wat onsamenhangend te schrijven (of te denken dat iedereen het verloop kent) , kan het soms raar overkomen :-).

Ik had dit van Metacam ook gehoord. Tijger kreeg dit een geruime tijd (toen met het vermoeden van kanker, niet deze keer dus :) ). Heb dit gevraagd aan de DA, maar moest me geen zorgen maken.
Denk trouwens dat hij even iets anders heeft gekregen, omdat Metacam niet echt hielp toen.

Ik heb wel nu standaard Metacam in huis. Dat wel. Wel altijd in overleg met DA (het geven).

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 31 juli 2015 - 09:37.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 01 augustus 2015 - 16:28

Na 1 dag gestopt te zijn met Metacam, begon hij terug symptomen te vertonen. Vandaag naar de DA geweest. Staat op AB nu. Morgen moet het beter zijn, anders bellen.

Cinn
Cinn
  • 531 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 01 augustus 2015 - 17:55

heb je al overwogen de Surefeed te gebruiken? Elke kat zijn eigen kommetje via chip ... is niet goedkoop, maar zo heeft elk katje enkel toegang tot zijn eigen specifieke vooedsel ...
http://www.zooplus.n...surefeed/479582

I came, I purred, I conquered

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 02 augustus 2015 - 12:20

Bekijk berichtCinn, op 01 augustus 2015 - 17:55, zei:

heb je al overwogen de Surefeed te gebruiken? Elke kat zijn eigen kommetje via chip ... is niet goedkoop, maar zo heeft elk katje enkel toegang tot zijn eigen specifieke vooedsel ...
http://www.zooplus.n...surefeed/479582

Dat is het enige dat ik nog niet geprobeerd heb. Het is inderdaad duur... Duur als ze het niet zouden gebruiken....

Heb er dan ook dadelijk minstens 3 nodig he.... Da's dadelijk 300 euro. En als ze het dan weigeren te gebruiken....

Machteld.
Machteld.
  • 2.978 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 02 augustus 2015 - 17:03

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 02 augustus 2015 - 12:20, zei:

Dat is het enige dat ik nog niet geprobeerd heb. Het is inderdaad duur... Duur als ze het niet zouden gebruiken....

Heb er dan ook dadelijk minstens 3 nodig he.... Da's dadelijk 300 euro. En als ze het dan weigeren te gebruiken....
Ik heb al veel reviews gelezen dat eens ze het doorhebben, de katten gewoon uit elkaars bakje eten. Die met de juiste chip steekt z'n kopje erdoor en de rest komt via de andere kant meesnoepen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#25 Geplaatst 03 augustus 2015 - 00:37

Bekijk berichtMachteld., op 02 augustus 2015 - 17:03, zei:

Ik heb al veel reviews gelezen dat eens ze het doorhebben, de katten gewoon uit elkaars bakje eten. Die met de juiste chip steekt z'n kopje erdoor en de rest komt via de andere kant meesnoepen.

:lachen: :lachen: Sorry, daar moest ik echt mee lachen, dan denk je, yes, ieder eet uit zijn eigen bakje, en dan doen die poezels dat zomaar naar de knoppen door samen te eten.
    Ze zijn toch zo slim, vooral als 't met eten te maken heeft.
    Dolfjeweerwolfje, 't zal niet gemakkelijk zijn en das natuurlijk niet grappig, dus, ik lach zeker niet met uw situatie, hé

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 03 augustus 2015 - 13:25

Bekijk berichtZajin, op 03 augustus 2015 - 00:37, zei:

:lachen: :lachen: Sorry, daar moest ik echt mee lachen, dan denk je, yes, ieder eet uit zijn eigen bakje, en dan doen die poezels dat zomaar naar de knoppen door samen te eten.
Ze zijn toch zo slim, vooral als 't met eten te maken heeft.
Dolfjeweerwolfje, 't zal niet gemakkelijk zijn en das natuurlijk niet grappig, dus, ik lach zeker niet met uw situatie, hé

Weet ik wel :-).