Spring naar inhoud

- - - - -

Kat plast OVER de bak

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 02 augustus 2015 - 22:32

Ik heb een vervelend probleempje. Vroeger gebeurde dat heel sporadisch eens. Laatste tijd echter plast fluffy nogal vaak over de bak. Nu liggen daar wel van die puppy doeken waardoor zowat alle ongelukjes "goed" aflopen. Soms mikt ze echter zo schuin dat het wel nog in de houten kattenbak is. Ik heb hier net staan schuren en met de spray er op gezeten.
Ik dacht er aan de kap terug op de bakken te zetten, die zijn nu open. Maar daarvoor ga ik de bodemplaat uit mijn houten bakken moeten halen waar de kattenbak in staat. Dan staat deze op de grond met die houten bak er gewoon rond eigenlijk.

Zou dat helpen, dat deksel er terug op? Of gaat het er gewoon ook tussen lopen? Ik heb nu al speciaal cat it bakken die achteraan hoog zijn omdat ze dat soms doet. Ik denk dat ze gewoon al staande plast.

Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 02 augustus 2015 - 23:11

Sproeit ze dan niet?
Klinkt een beetje zoals het bij Luna allemaal is begonnen.

Bij mij ging het beter met die open bakken (heb wss dezelfde als jij). Maar een grote gesloten bak ging ook wel. Alleen lekte het daar idd soms door, tussen de bovenkap en de onderbak. Kan je wel verhelpen met wat plakband wss, of ook een puppy pad achter leggen. Ze kan dan al niet meer over die pad plassen.
Those who don't believe in magic, will never find it

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 02 augustus 2015 - 23:30

Bekijk berichtEphiny, op 02 augustus 2015 - 23:11, zei:

Sproeit ze dan niet?
Klinkt een beetje zoals het bij Luna allemaal is begonnen.

Bij mij ging het beter met die open bakken (heb wss dezelfde als jij). Maar een grote gesloten bak ging ook wel. Alleen lekte het daar idd soms door, tussen de bovenkap en de onderbak. Kan je wel verhelpen met wat plakband wss, of ook een puppy pad achter leggen. Ze kan dan al niet meer over die pad plassen.

Nee ze plast echt. De zak waarmee ik net de bak uitgekuist had lag er en ik hoorde echt het plasje er op stromen. Voordeel van die kap is vast wel dat ze niet echt naar achter plassen, paar druppels tegenover gans hun plasje maken wel verschil. Ik ga morgen de kappen uit de garage vissen. Tenzij er spinnen in zitten... en de bodemplaten uithalen. Als ze op de grond staan met de bak er omheen zou het lukken. Kattenbak = 46,5 en de houten kist 48.

Mijn ma haar kat plast altijd zo maar die bak staat in de garage en daar maakt dat minder uit.
Fluffy heeft dat altijd gedaan maar valt me op dat het laatste tijd vaker gebeurd. Soms denk ik dat ze mn stress misschien oppikt met dat ganse gedoe hier.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#4 Geplaatst 02 augustus 2015 - 23:54

Bekijk berichtEibhlin, op 02 augustus 2015 - 23:30, zei:

Nee ze plast echt. De zak waarmee ik net de bak uitgekuist had lag er en ik hoorde echt het plasje er op stromen. Voordeel van die kap is vast wel dat ze niet echt naar achter plassen, paar druppels tegenover gans hun plasje maken wel verschil. Ik ga morgen de kappen uit de garage vissen. Tenzij er spinnen in zitten... en de bodemplaten uithalen. Als ze op de grond staan met de bak er omheen zou het lukken. Kattenbak = 46,5 en de houten kist 48.

Mijn ma haar kat plast altijd zo maar die bak staat in de garage en daar maakt dat minder uit.
Fluffy heeft dat altijd gedaan maar valt me op dat het laatste tijd vaker gebeurd. Soms denk ik dat ze mn stress misschien oppikt met dat ganse gedoe hier.

plast ze dan vanachter in de bak?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 03 augustus 2015 - 05:51

Bekijk berichtlilymaya, op 02 augustus 2015 - 23:54, zei:

plast ze dan vanachter in de bak?
Ja ze gaat echt tegen de achterkant staan en plast. Daarna staat ze domweg haar 'plasje' te begraven. Maar het deel in de bak is echt zo een mini plasje in de hoek, de rest hangt tegen de wand van de bak en dus op die puppy doek. Nochtans finn of loki waren haar niet komen storen toen ze er in zat.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 08 augustus 2015 - 22:08

Fluffy plast nog steeds rechtstaand. Al heb ik de indruk dat ze dat niet altijd doet. Gisteren is ze vb in de bak gegaan en heb ik niks over de rand gevonden. Daarnet ging ik de bakken uitscheppen en vond weer een plasje deels in en deels over de bak. Het is echt alsof ze op de rand plast waardoor het 2 kanten op gaat. Gelukkig moet ik maar die puppy doekjes weg gooien en de bak wat afwassen maar toch... Elke dag bijna sta ik plas te kuisen op de bak zelf.
Zou daar een medische reden voor kunnen zijn dat ze dat nu doet? Vroeger heeft ze dat nog gedaan maar dat was omdat finn haar ging ambeteren. Maar nu doet hij dat niet tot zelden meer.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 12 augustus 2015 - 16:44

Sinds de operatie van Sloeber plast hij anders. Mijn bakken staan ook in houten bakken (van Ikea). Heb ook een open bak in de garage (in die houten bak dus ook). Sloeber plast daar ook over de rand. Hij is groot en niet de magerste en plast nu anders dan voorheen (doordat zijn piemeltje weg is).

Krijg jij de geur uit die houten bak? Wilde hem vandaag eigenlijk net weg gooien.... Schuren ofzo heb ik nog niet gedaan, omdat ik dacht dat het in het hout wel helemaal gedrongen zou zijn.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 12 augustus 2015 - 19:29

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 12 augustus 2015 - 16:44, zei:

Sinds de operatie van Sloeber plast hij anders. Mijn bakken staan ook in houten bakken (van Ikea). Heb ook een open bak in de garage (in die houten bak dus ook). Sloeber plast daar ook over de rand. Hij is groot en niet de magerste en plast nu anders dan voorheen (doordat zijn piemeltje weg is).

Krijg jij de geur uit die houten bak? Wilde hem vandaag eigenlijk net weg gooien.... Schuren ofzo heb ik nog niet gedaan, omdat ik dacht dat het in het hout wel helemaal gedrongen zou zijn.

Bij mij liggen daar puppy trainings doeken in. Zo komt de plas zelden op het hout. Ze plast ook altijd maar 1 richting uit en dat is naar achter. Langs opzij gebeurt dat normaal niet. Als het toch gebeurt spuit ik er zo een product op om zetels te reinigen van kattenurine. Ik ruik in elk geval die enkele ongelukjes die op de bak zelf waren niet. Ik heb er zelfs al echt met mn hoofd in gehangen om te ruiken haha. Ook mn ma onlangs gevraagd eens te ruiken en ze rook ook niks. Vorige week was het per ongeluk namelijk wel op de houten bak. Er lag een plastiek zakje in met hun kakjes. Daar had ze op geplast waardoor het via die zak over die puppy doek was gelopen... lomp!

Voorlopig heeft ze het nu al 3 dagen niet gedaan. Ik heb dus totaal geen idee wat de reden is/was van dat plassen over de bak. Er is helemaal niks veranderd hier in huis.

Bewerkt door Eibhlin, 12 augustus 2015 - 19:32.

Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 12 augustus 2015 - 20:53

Wij hebben hier hetzelfde probleem en eerlijk gezegd, het dreef ons gek. De geur van kattenurine is niet bepaald aangenaam, op een bepaald moment is er ook urine in onze trap gedrongen, dus ja... Onze uiterste oplossing was het op maat laten maken van een inox kattenbak met een 'spatwand' aangezien gesloten bakken te veel kattenzand gebruiken. Als laatste tussenstap voor het op maat laten maken, hebben wij de grootste plastic bak uit de Ikea gekocht en hier een uitsparing in gesneden. Voorlopig werkt dit geweldig. Hopelijk blijft dat ook zo. Het bijkomende voordeel aan deze bak is dat a) hij op wieltjes staat b) er een deksel oppast en c) er twee zakken kattenzand inpassen waardoor ze heerlijk diep kunnen graven.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 12 augustus 2015 - 20:56

Welke bak is dat? Heb effe op hun site gekeken maar ik zie niet direct iet staan zoals je beschreef precies.
Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 12 augustus 2015 - 21:31

Deze http://www.ikea.com/...ducts/90102971/

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 12 augustus 2015 - 21:53

Ah merci :) en die bak zet je zo gewoon of met nog iets rond?
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#13 Geplaatst 12 augustus 2015 - 22:02

Wat doe je dan met de scherpe rand van het uitsnijden vraag ik me af?
Iets rondplakken dan?

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 13 augustus 2015 - 07:26

Ik heb ook zo eentje staan sinds kort, niet exact dezelfde, maar ook hoog, met een deksel en op wieltjes (makro).
En het werkt idd (als Luna erin gaat natuurlijk). Heb zefs geen stuk eruit gesneden, ze springen er allemaal zo in. Ga er zeker nog een paar zo bij halen.
Those who don't believe in magic, will never find it

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 13 augustus 2015 - 09:43

Bekijk berichtEibhlin, op 12 augustus 2015 - 21:53, zei:

Ah merci :) en die bak zet je zo gewoon of met nog iets rond?
Wij hebben die gewoon zo gezet. Werkt heel goed! :)

Bekijk berichtlilymaya, op 12 augustus 2015 - 22:02, zei:

Wat doe je dan met de scherpe rand van het uitsnijden vraag ik me af?
Iets rondplakken dan?
Doorzichtige plakband over plakken. Een meer permanente oplossing is er natuurlijk een randje omzetten (afwerkingsprofielen uit de doe-het-zelf zaak). Maar de plakband doet zijn werk perfect.