Spring naar inhoud

* * * * - 2 stemmen

Tax shift

• Log in om te reageren
126 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#76 Geplaatst 14 augustus 2015 - 16:58

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 12 augustus 2015 - 08:37, zei:

En als werkende mens krijg je sowieso dingen niet vergoed waar je wel recht op hebt als je vertikt te werken. Dat snap ik ook niet.... (heb het niet over mensen die echt ziek zijn!)
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt Dofweerwolfje, kan aan mij liggen :oops:
Wat je bedoelt onder "vertikt te werken" en welke vergoedingen je dan verliest?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#77 Geplaatst 14 augustus 2015 - 17:08

Andere toestellen kopen die energiezuiniger zijn...ik vraag me af of dit echt de moeite loont Arizona :-k
Als er iets moet vervangen worden vergelijk ik (naast andere eigenschappen) ook wel eens het energieverbruik. Op nieuwe toestellen scheelt dat niet zoveel natuurlijk.
Verder is alles hier al geïsoleerd en letten we al jaarlijks op ons verbruik. Geen tv of pc meer zou nog zuiniger zijn, maar 'n mens moet toch nog iets hebben ;)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#78 Geplaatst 14 augustus 2015 - 17:21

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 14 augustus 2015 - 16:58, zei:

Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt Dofweerwolfje, kan aan mij liggen :oops:
Wat je bedoelt onder "vertikt te werken" en welke vergoedingen je dan verliest?

Oei rare zin :-). Ik bedoel.... ik krijg bv. een bepaalde vergoeding niet omdat ik werk. Mocht ik werkloos zijn, zou ik deze wel krijgen (daar het openbaar is, wil ik niet te ver uitweiden). Ik bedoel dat mensen die gewoon te lui zijn om te werken, soms te veel geld krijgen om 'niets' te doen. Nogmaals, ik heb het over personen die weigeren te werken, niet over mensen die niet kunnen werken owv ziekte ed.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#79 Geplaatst 14 augustus 2015 - 17:33

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 14 augustus 2015 - 17:21, zei:

Oei rare zin :-). Ik bedoel.... ik krijg bv. een bepaalde vergoeding niet omdat ik werk. Mocht ik werkloos zijn, zou ik deze wel krijgen (daar het openbaar is, wil ik niet te ver uitweiden). Ik bedoel dat mensen die gewoon te lui zijn om te werken, soms te veel geld krijgen om 'niets' te doen. Nogmaals, ik heb het over personen die weigeren te werken, niet over mensen die niet kunnen werken owv ziekte ed.
Of soms ben je ongewild langdurig werkloos. Nu ik die studie doe en dus ook statut van werkloze heb zijn die extra's heel welkom. Ik heb namelijk zo geen royale uitkering zoals beweerd word op verschillende sites en nieuwsforums. Dan is het voor mij wel enorm handig als ik op bepaalde dingen aanspraak kan maken want het leven is zo al duur genoeg. Ik moet nog 2 jaar studeren en op die 2 jaar kan je zo veel besparen. Alleen, zoals ik al zei, moet je zelf veel uitzoeken waar je recht op hebt. Er is namelijk zowat niemand die het jou komt melden.
Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#80 Geplaatst 14 augustus 2015 - 17:33

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 14 augustus 2015 - 17:08, zei:

Andere toestellen kopen die energiezuiniger zijn...ik vraag me af of dit echt de moeite loont Arizona :-k
Als er iets moet vervangen worden vergelijk ik (naast andere eigenschappen) ook wel eens het energieverbruik. Op nieuwe toestellen scheelt dat niet zoveel natuurlijk.
Verder is alles hier al geïsoleerd en letten we al jaarlijks op ons verbruik. Geen tv of pc meer zou nog zuiniger zijn, maar 'n mens moet toch nog iets hebben ;)

Ja zomaar je toestellen vervangen vind ik ook te duur hoor. Wij hebben een A-label koelkast gekocht (weet niet meer hoeveel A's juist) omdat onze koelkast het niet goed meer deed en gaan vanaf nu ook A-labels blijven kopen indien andere toestellen kapot vallen.
Zonder tv of pc zou ik ook niet kunnen leven. Te extreem bezuinigen maakt je inderdaad ook niet gelukkig. :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#81 Geplaatst 14 augustus 2015 - 19:07

Bekijk berichtEibhlin, op 14 augustus 2015 - 17:33, zei:

Of soms ben je ongewild langdurig werkloos. Nu ik die studie doe en dus ook statut van werkloze heb zijn die extra's heel welkom. Ik heb namelijk zo geen royale uitkering zoals beweerd word op verschillende sites en nieuwsforums. Dan is het voor mij wel enorm handig als ik op bepaalde dingen aanspraak kan maken want het leven is zo al duur genoeg. Ik moet nog 2 jaar studeren en op die 2 jaar kan je zo veel besparen. Alleen, zoals ik al zei, moet je zelf veel uitzoeken waar je recht op hebt. Er is namelijk zowat niemand die het jou komt melden.

Ja, jouw situatie hoort bij mijn 'ziek zijn ed' :) . Heb het over echte profiteurs.

Bekijk berichtARIZONA, op 14 augustus 2015 - 17:33, zei:

Ja zomaar je toestellen vervangen vind ik ook te duur hoor. Wij hebben een A-label koelkast gekocht (weet niet meer hoeveel A's juist) omdat onze koelkast het niet goed meer deed en gaan vanaf nu ook A-labels blijven kopen indien andere toestellen kapot vallen.
Zonder tv of pc zou ik ook niet kunnen leven. Te extreem bezuinigen maakt je inderdaad ook niet gelukkig. :)

Ik koop ook niet speciaal andere toestellen als de vorige nog goed zijn hoor. Zoveel verdien ik niet ... Enkel als er iets stuk is, vervang ik het ook wel door een energiezuinig toestel.

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#82 Geplaatst 15 augustus 2015 - 00:13

Bekijk berichtEibhlin, op 14 augustus 2015 - 16:10, zei:

Ik kan al niet meer besparen dan ik al deed. Ik zet nu al zo veel mogelijk uit wat kan. Ook laat ik geen lampen onnodig branden en tv gaat ook enkel 's avonds aan. Voor de was en de plas gebruik ik daltarieven zo veel mogelijk. Er zit een grens aan de mogelijkheden jammer genoeg. En als je huurt kan je al op heel veel besparende maatregelen geen aanspraak maken ook.

Eibhlin, respect voor mensen zoals jij, die er alleen voorstaan en hun financiële boontjes alleen moeten doppen. Moet niet simpel zijn.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#83 Geplaatst 15 augustus 2015 - 00:40

Bekijk berichtjuleken, op 15 augustus 2015 - 00:13, zei:

Eibhlin, respect voor mensen zoals jij, die er alleen voorstaan en hun financiële boontjes alleen moeten doppen. Moet niet simpel zijn.
Helemaal mee eens.
Dat mag ook eens gezegd worden vind ik ;)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 15 augustus 2015 - 00:40.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#84 Geplaatst 15 augustus 2015 - 10:26

Danku :) Ja simpel is het zeker niet. Ik vind het dan ook heel jammer, eerder schandalig, dat elke moeite dat mensen doen teniet gedaan word. Telkens je er weer wat van gekregen hebt op je rekening doen ze de prijzen belachelijk stijgen. Ik heb momenteel niet eens een idee wat ik nog meer kan doen.
Geplaatste afbeelding

ARIZONA
ARIZONA
  • 3.134 berichten
  • 2 katten

#85 Geplaatst 17 augustus 2015 - 17:45

Dat kwetsbare niet-actieven niet gespaard worden met de tax shift kan je hier ook bevestigd zien:

Kwetsbare niet-actieven worden met deze taks shift niet gespaard, wel integendeel. De regering blijft volhouden dat het volledige bedrag van de welvaartsenveloppe hier het verschil maakt. Noteer dat die belofte al eerder werd gedaan om andere pijnlijke maatregelen die al genomen waren te verantwoorden. Je kan met hetzelfde geld niet twee maal mensen compenseren.
Bovendien bleek de garantie dat de volledige welvaartsenveloppe zou worden ingezet voor sociale correcties tot nu zeer relatief. De welvaartsenveloppe moet dienen om uitkeringen en de laagste lonen gelijke tred te laten houden met de stijging van de lonen. In de feiten deed de indexsprong de huidige welvaartsenveloppe al teniet. Wat men met dat geld toekende, nam men met de indexsprong weer terug, waardoor mensen met een uitkering er helemaal niet op vooruitgingen. In de praktijk werd bovendien het ‘volledig toegekende bedrag’ steeds ook een stuk afgeroomd (bijvoorbeeld omdat de kinderbijslag naar de gemeenschappen ging). De enveloppe ging ook niet naar alle uitkeringen in dezelfde mate. Met name de werkloosheidsuitkeringen kwamen er minder goed uit.
Los daarvan blijven wij zeggen: wat heb je aan een standstill of lichte ‘verhoging’ in percenten als je je uitkering verliest of er daar een stuk van ziet af gaan? Deze regering heeft in recordtempo een massa mensen hun uitkering ontzegd, vele tienduizenden verloren een deel van hun sociale bescherming door strengere voorwaarden en een andere berekening (inschakelingsuitkeringen, inkomensgarantieuitkering voor deeltijds onvrijwillig werklozen, overlevingspensioen, swt… Vorige week nog waren de zieken en invaliden met het nieuwe verplichte re-integratieplan aan de beurt. De begrotingscontrole brengt hier zeker geen verbetering. Wel integendeel, met wat we nu weten gaan nog eens tienduizenden er verder op achteruit (versterkte degressiviteit voor oudere werklozen, nog moeilijker brugpensioen, verdere uitholling van de wettelijke pensioenen…)

(bron: netwerk tegen armoede)

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#86 Geplaatst 19 augustus 2015 - 20:59

Ik heb al schrik dat ze me gaan dwingen om dingen te doen die ik niet kan door ziekte... heb nu maar een inkomen van iets meer dan 800 euro, omdat ze mijn uitkering voor de handicap geweigerd hebben de 2de keer, na een jaar wel dat krijgen. Nu begin ik met nieuwe aanvragen etc. Ik heb geen idee hoe ikkan verder leven als ik voor mijn ziekte geen deeltijdse uitkering krijg, en dan ga ik werken zoveel ik kan. Als ik terug kan. Da's 40% misschien. Maar wat als ze me niks bij geven voor ziekte? Ik weet hoeveel mensen geschrapt worden en in de problemen kopen, ze willen nog zo weinig mgl geven! Ik zit zelf ook gedeeltelijk bij ocmw daardoor. Ook stuk innschakelingsuitkering, dat stopt na 3 jaar. Heb nog geluk daar net in te stappen voor het veranderde. Als ik moet afhangen vd werkloosheid vragen die dingen die ik niet kan. Ik kan niet aan hun vereisten voldoen omdat ik te ziek ben. Maar dan doen ze ergens alsof ze u niet geloven en uw ziekte geen ziekte is, krijg je niks want ge moet maar werken. Ze willen niks meer geven, maar een mens moet ook overleven. Heb mezelf al kapotgemaakt met werk dat te zwaar was (50%).

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#87 Geplaatst 20 augustus 2015 - 01:18

Ik vind dat nu eens een spijtig maar mooi voorbeeld de situatie van Nasa. Een voorbeeld hoe ze door bepaalde maatregelen bij deze tax-shift nogmaals meer angst creëren bij mensen die ziek zijn en bij tal van mensen in andere moeilijke situaties tot mensen met een gemiddeld inkomen (want ook daar zullen de gevolgen voelbaar zijn).
Wie kan er de dag van vandaag nog leven zonder angst dat ze ziek worden, en dan bedoel ik : bovenop hun ziek zijn de gevolgen op financieel vlak.
Welke werkzoekende kan nog op een "normale manier" een job vinden? En dan bedoel ik : doelgericht zoeken naar iets waar ze min of meer van overtuigd zijn dat dit een job zal zijn die ze langere tijd zullen uitoefenen?
Nee, alles moet zo snel mogelijk want boven iedereens hoofd hangt er angst.
Ook angst bij de mensen die werken, want er zijn zoveel werkzoekenden en iedereen is vervangbaar.

Ik heb het nu niet over de echte profiteurs, dat kan ik begrijpen dat ze daar achter moeten zitten maar aangezien het soms moeilijk is om uit te maken wie profiteert en wie niet, krijgt iedereen het over zijn hoofd.
Ik vrees dat mensen bang maken eerder leidt tot verdere degradatie van onze economie.
Vergelijk het met katten of met kinderen : niet het bang maken of straffen helpt maar het belonen.

Hoeveel mensen gaan nog graag werken aangezien iedereen vervangbaar is? Dat leidt toch niet tot betere resultaten als je je niet gewaardeerd voelt?
Hoeveel mensen die ziek worden krijgen nog tijd om degelijk uit te zieken? Neem een gewone griep als voorbeeld ; wil je zo snel mogelijk terug gaan werken schrijft de dokter zware antibiotica i.p.v. het immuunsysteem z'n werk te laten doen. En zo herval je steeds sneller want antibiotica sloopt je immuunsysteem op termijn.
Moet je naar de kliniek voor een ingreep sturen ze je zo snel mogelijk naar huis, want ook daar in de  zorgsector worden ze gepluimd.
En zo creëren ze een maatschappij waar mensen niet anders leven dan in angst. Gefrustreerd lopen tot en met (zie maar naar de stijgende agressiviteit in het verkeer o.a.).
Ander gevolg van frustratie is vergelijken en zondebokken zoeken, waar de politiek weer haar slag uit haalt.
Ben je ziek en je klaagt over je klachten dan ben je een zaag, geen "sterke" persoon.
Wil je je beter voordoen dan je bent, dan ben je waarschijnlijk "niet ziek"...
Heb je een betere dag hoop je maar dat niet teveel mensen je zo zien of ze zouden je een profiteur kunnen noemen.

Die zijn er inderdaad, maar ik vraag me af in hoeverre deze zich dat allemaal aantrekken.
In de huidige maatschappij sluit je jezelf beter op of haal je er alles uit tot je erbij neervalt?
Ik heb weinig hoop in zo'n toekomst.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 20 augustus 2015 - 01:22.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#88 Geplaatst 20 augustus 2015 - 09:34

Jammer genoeg zijn er heel wat verhalen zoals die van Nasa. Ik heb nu het 'geluk' dat ik nog iets kan met die crohn en dat het erkend is. Maar ik hoor soms echt verhalen van mensen die niks hebben, geen recht op iets. Ze krijgen niks van inkomen omdat ze nooit zich goed genoeg voelden om te kunnen werken. Daarom geen uitkering. Hun ziekte niet herkend waardoor ze ook niks krijgen van andere instanties. En dan nog zijn er mensen die het gerechtigd vinden om hun te verwijten een profiteur te zijn omdat ze jong zijn en nooit gewerkt hebben. Het is zeker niet allemaal de regering hun schuld. Er zijn er heeeeeel veel in onze maatschappij die nog liever elke zieke en werkloze op straat zie zien liggen creperen dan hun een iet of wat menswaardig leven te gunnen. De mens is heel egocentrisch en verzuurd op dat vlak. En wat ze zelf nooit meemaakten snappen ze gewoon niet eens.
En dan het ergste van al, je hoort nu van die eindeloze stroom asielzoekers. Ok ze zullen vast wel voor iets vluchten. Maar waarom krijgen zij geld, een dak boven hun hoofd en voedsel? Dat terwijl mensen van hier zoals vb nasa moeten zitten ploeteren en mensen zoals mn stiefzus helemaal niks krijgen zelfs. En als zij dan naar de cm gaat voor info krijgt ze te horen dat moest ze fatima heten en van een ander land komen, ze haar alles konden geven. Zij is even oud als ik, 27 en kan niet eens een leven uitbouwen. Niet dat het mijne al zo veel vooruit gegaan is door al die tegenslagen ook maar alé. Ik heb nu die studie nog en de toekomst zien we wel denk ik.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#89 Geplaatst 20 augustus 2015 - 13:32

Bekijk berichtEibhlin, op 20 augustus 2015 - 09:34, zei:

en mensen zoals mn stiefzus helemaal niks krijgen zelfs. En als zij dan naar de cm gaat voor info krijgt ze te horen dat moest ze fatima heten en van een ander land komen, ze haar alles konden geven. Zij is even oud als ik, 27 en kan niet eens een leven uitbouwen.

bedoel je dan niks krijgen van de ziekenkas of helemaal niks krijgen van geen enkele instantie?
Als t dat laatste is begrijp ik niet dat zoiets kan omdat iedere Belg toch recht heeft op een basisinkomen? Daar is indertijd toch een wet over gekomen? Ze kunnen/mogen je toch niet helemaal zonder iets van inkomen zetten?
Wat de ziekenkas betreft, bestaat er dan geen speciale regeling  voor mensen die op jonge leeftijd al ziek zijn geworden en die nooit kunnen werken hebben? Dat ze misschien niet van de ziekenkas een inkomen kunnen krijgen maar dan toch van een andere instantie?
Ik ken toch verschillende mensen die op jonge leeftijd ook al ziek waren en die hebben toch een inkomen (maar ik weet niet van welke instantie), ze verliezen dat inkomen wel als ze gaan samenwonen met iemand anders dan hun ouders, wat ook weer niet bijster eerlijk is vind ik, precies alsof als je op jonge leeftijd al ziek bent en/of een handicap hebt dat je dan geen leven mag uitbouwen met een partner ofzo...

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 20 augustus 2015 - 01:18, zei:

Ben je ziek en je klaagt over je klachten dan ben je een zaag, geen "sterke" persoon.
Wil je je beter voordoen dan je bent, dan ben je waarschijnlijk "niet ziek"...
Heb je een betere dag hoop je maar dat niet teveel mensen je zo zien of ze zouden je een profiteur kunnen noemen.

Dat is heel goed verwoord, zo is t inderdaad spijtig genoeg
Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#90 Geplaatst 20 augustus 2015 - 13:38

Bekijk berichtNasa, op 19 augustus 2015 - 20:59, zei:

Ik heb al schrik dat ze me gaan dwingen om dingen te doen die ik niet kan door ziekte... heb nu maar een inkomen van iets meer dan 800 euro, omdat ze mijn uitkering voor de handicap geweigerd hebben de 2de keer, na een jaar wel dat krijgen. Nu begin ik met nieuwe aanvragen etc. Ik heb geen idee hoe ikkan verder leven als ik voor mijn ziekte geen deeltijdse uitkering krijg, en dan ga ik werken zoveel ik kan. Als ik terug kan. Da's 40% misschien. Maar wat als ze me niks bij geven voor ziekte? Ik weet hoeveel mensen geschrapt worden en in de problemen kopen, ze willen nog zo weinig mgl geven! Ik zit zelf ook gedeeltelijk bij ocmw daardoor. Ook stuk innschakelingsuitkering, dat stopt na 3 jaar. Heb nog geluk daar net in te stappen voor het veranderde. Als ik moet afhangen vd werkloosheid vragen die dingen die ik niet kan. Ik kan niet aan hun vereisten voldoen omdat ik te ziek ben. Maar dan doen ze ergens alsof ze u niet geloven en uw ziekte geen ziekte is, krijg je niks want ge moet maar werken. Ze willen niks meer geven, maar een mens moet ook overleven. Heb mezelf al kapotgemaakt met werk dat te zwaar was (50%).

ik zat indertijd met minder dan 800 euro inkomen en ik kreeg dus noppes van het ocmw en noppes van gelijk welke andere instantie (er werd me ook nooit verteld bij welke instanties ik mogelijk een aanvraag kon doen voor bijstand, van dat FOD wist ik dus bv niks), dat snap ik dus niet hé...
Wat betreft dat ze doen alsof ze u niet geloven en uw ziekte geen ziekte is: ik kan me daar zo verdomde kwaad in maken hé, ze doen inderdaad alsof je niet ziek bent en je ziekte niet echt is en maar tussen je twee oren zit maar tegelijkertijd kan je geen schuldsaldoverzekering krijgen, geen hospitalisatieverzekering krijgen en al helemaal geen levensverzekering krijgen, raar maar waar is je ingebeelde ziekte dan plots wel echt...
Geplaatste afbeelding