Spring naar inhoud

- - - - -

twee zusjes groot verschil in gewicht

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Meisjesmama
Meisjesmama
  • 19 berichten

#1 Geplaatst 04 augustus 2015 - 09:25

Goedemorgen,

Dacht hier mijn vraag eens te stellen, want weet het niet goed meer.

Twee zusjes, door omstandigheden te vroeg bij ons genomen, want vorige eigenaars zouden hen op straat zwieren.  Zijn van 6 juni, dus net acht weken.

Donderdag zijn ze bij ons gekomen, en direct mee naar de dierenarts.  Die vond dat ze heel klein waren voor 8 weken, gewichten waren net 500g voor Elsa en 508g voor Anna.  Ze kregen bij de vorige eigenaren Friskies Junior brokken.  Ze hebben dan ook hun eerste ontworming gekregen.
Vanaf dan Royal Canin Mother en Baby brokken, en van dat kitten intensive brokjes in saus.  Dacht dat het misschien beter en voedzamer was om van die baby mousse te geven, maar Elsa lust dat echt niet.  Ze friemelt een beetje aan die brokken, maar ik zou haar liever natvoer zien eten.

Heb hen net nog eens gewogen, en sinds donderdag is Anna 150g bijgekomen, maar Elsa slechts 55g.  Maak mij dus precies wat zorgen.  Zou de ene de andere verhinderen om te eten?  Kan ik mij niet voorstellen, eigenlijk.  Ik hoop dat het dus alleen de smaak is, en heb Elsa nu net even apart gezet met een bakje brokjes in saus, en daar at ze dan toch van.  Elsa heeft ook wat diarree, maar kan dus ook van de overgang van die friskies brokken naar natvoer zijn.  Ze is wel even levendig als anders hoor, maar zal toch geruster zijn als ze wat groter en sterker zijn...
Volgende week donderdag moeten ze hun volgende ontworming krijgen.

Vraag is dus: wat doe ik met Elsa?  Geef ik gewoon die natvoeding voor kittens, en dus niet de babymousse?  Of kan ik haar best nog iets bijgeven?  Heb nog Beaphar kittenmelk staan, van onze vorige kitten (was een flessenweesje), heb zelfs nog een doos Hills A/D maar denk dat dat eerder voor extreme gevallen is?  Vanaf wanneer moet ik me echt zorgen maken?

Alvast bedankt voor de hulp,

Katleen

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.488 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 04 augustus 2015 - 09:46

Als ik me nog maar beetje zorgen maakte ging ik al met mn kittens naar de da. Liever een keer te veel dan te weinig. Ik had ook eentje die iets minder at dan zn broertje. Hij is de kleinste gebleven nu ook. Ze zijn nu 3 jaar en hij weegt half zo veel als zn broer maar is gezond volgens mijn da.
Geplaatste afbeelding

Meisjesmama
Meisjesmama
  • 19 berichten

#3 Geplaatst 04 augustus 2015 - 09:50

Is wel waar, ga eens met haar bellen om te beginnen, als het serieus klinkt zal ze wel zeggen om langs te komen...

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 04 augustus 2015 - 10:07

Ze komt bij, dat is het belangrijkste.
Wij hebben ook opvangers die elk op hun eigen tempo ontwikkelen.

Op sommige nestgenootjes zit ook 400 gram verschil.

Met wat zijn ze ontwormd?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Meisjesmama
Meisjesmama
  • 19 berichten

#5 Geplaatst 04 augustus 2015 - 13:04

Met milbemax.  Vorige donderdag een half pilletje en volgende week donderdag de tweede helft.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 04 augustus 2015 - 14:15

De tweede ontworming doe je best met iets anders. Broadline, profender,
Geplaatste afbeelding

Meisjesmama
Meisjesmama
  • 19 berichten

#7 Geplaatst 04 augustus 2015 - 15:22

Gewoon bij de apotheek te krijgen Evyke?

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 04 augustus 2015 - 16:41

Daar vrees ik een beetje voor.  
Wij halen die altijd bij de dierenarts.

Maar als het nog maar een week geleden is, zou ik zeker nog 1 week wachten.
En probeer ze intussen 'vet te mesten' met alles wat ze lekker vinden

Geplaatste afbeelding

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 09 augustus 2015 - 15:55

Probeer misschien dit:
Gekookte kip+blikje tonijn in eigen nat+een zakje kittenvoer in eigen nat (ik heb babymousse van royal canin gebruikt) en water waar je rijst in gekookt hebt. (dat is tegen de diaree) ... alles in de blender.

Eerst echt goed vloeiend maken, bijna net als water. Als ze het gewoon zijn mag het een beetje dikker zijn. Hier zijn de kleintjes ( en de grote...) echt dol op! En ze komen altijd echt goed bij!

Veel succes!

Bewerkt door BestCoonsEver, 09 augustus 2015 - 15:56.

Geplaatste afbeelding