Spring naar inhoud

- - - - -

Nachtelijke dwaler

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 04 augustus 2015 - 11:34

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn poezebeest Sierra.
Even wat algemene informatie.

Leeftijd: 9,5 jaar
Geslacht: vrouwelijk
Ras: Sphynx

Het 'probleem' is dat ze s'nachts thuis redelijk vervelend doet en dit doet ze aan zee niet. Wij gaan elk weekend naar zee (caravan) en al van dat we ze hebben (toen ze 15 weken was), gaat ze mee. Ze maakt hier helemaal geen probleem van. Aan zee kan ze veel vogeltjes zien, ziet ze al eens een andere kat voorbij wandelen (heel soms zit ze neus aan neus door een vliegendeur met een andere kat), etc.

Sinds bijna 2 jaar krijgt ze enkel nog natvoer, dit door medische problemen. Een kleine 2 jaar geleden heeft zij een heel zware maagontsteking gekregen en sindsdien verteert ze geen brokken meer. Ze mag ook niet een heel potje natvoer ofzo in 1 keer krijgen, want dan is het *blub*. Een potje van 70 gram wordt in zo ongeveer 4 keer ofzo gegeven, geven we meer --> *blub*. Dit maakt natuurlijk wel dat ze altijd hongerig is en continue om eten vraagt. Ook s'nachts...

Aan zee maakt ze mij of mijn moeder zo ongeveer 3 keer per nacht wakker. Maar dit is gewoon ons wakker maken, mepje op onze kop, mauwen. Iemand staat op, geeft eten en ze duikt terug het bed in. Dit was vroeger thuis ook zo, maar de laatste weken / maanden is het thuis erger geworden. Ze maakt ons zeker 6 tot 7 keer per nacht wakker, niet altijd om te eten. Misschien wel, maar we geven niet 6 of 7 keer eten, ze moet ook geen rond tonnetje worden + te vaak op elkaar geeft *blub*.

De situatie aan zee is: 2 slaapkamers + badkamer + gang + keuken + woonkamer open voor haar. Maar ze gaat gewoon uit bed, keuken in met mij of mijn moeder om te eten en terug het bed in. Ze gaat niet rondlopen of niets.

De situatie thuis is: 2 slaapkamers + 1 bureau met kattenbak + badkamer + gang open voor haar. 's nachts doen we de deur naar de woonkamer dicht. Vroeger geen probleem, laatste tijd gaat ze aan de deur krabben. Nu laten we de deur open, maar zetten we een karton voor de deur om te voorkomen dat ze in de woonkamer kan, omdat ze dan aan de 'poef' gaat krabben. Nu gaat ze aan dat karton krabben. Dus hebben we al een paar keer de woonkamer open gelaten, maar dan gaat ze dus aan die 'poef' krabben, luid genoeg om ons wakker te krijgen. Ze weet dat ze er niet aan mag krabben, maar dan doet ze dat dus express. We vrezen ook dat ze aan de keukendeur zou gaan krabben, maar die kunnen we echt niet open laten, want dan zet ze het kookvuur aan.

Nu weten we echt niet wat we kunnen doen om te zorgen dat ze ons geen 6 à 7 keer wakker maakt. Een situatie zoals aan zee is geen probleem, dat ze ons 3 keer wakker maakt om te eten en terug het bed in duikt. Maar 6 tot 7 keer waaronder gewoon om 'vervelend' te doen... het begint toch te wegen. Dus mijn vraag: weet iemand hoe het zou kunnen komen dat ze zo doet? Heeft iemand tips of ideëen wat we kunnen doen om haar thuis ook 'normaler' te kunnen doen gedragen?

Een poezebeest bij is geen optie door praktische problemen en negeren lukt gewoon niet...

Alvast bedankt,
Evy & Sierra

Bewerkt door BlackScorpion, 04 augustus 2015 - 11:35.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#2 Geplaatst 04 augustus 2015 - 16:41

Amai Evy, die telt er idd voor 10 :p
Hier durven ze ook hoor, maar niet voor eten dan.
Ik zou ook niet weten wat te doen.
6  á 7 keer per nacht is wel veel voor 1 kat, en je bent dan  telkens wakker he.
Ik heb dan al veel moeite om terug in te slapen.

Bij ons is er eentje die mee in de kamer slaapt, en die maakt me soms wakker om , te knuffelen....
Maar om 3 uur s nachts slaap ik liever :)
Die andere die mauwen  ook soms s nachts, en redelijk luid, omdat die ergens binnen willen, zodat ik ook uit mijn bed
moet komen...

Bewerkt door lilymaya, 04 augustus 2015 - 16:43.

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 04 augustus 2015 - 18:51

Zou je niet kunnen werken met een voederautomaat? Ik lees dat ze jullie niet altijd wakker maakt om eten te krijgen , maar af en toe wel, dus dat zou je zo mss kunnen oplossen?
Desnoods soms met een vloeibaar snoepje in, dat zou ze dan mss wel kunnen verdragen?

Die poef, eventueel wegzetten s nachts? En de keukendeur beschermen met karton, of zouden jullie daar ook wakker van worden (ik ga er dan vanuit dat de keukendeur verder weg ligt van de slaapkamers)?

Eventueel speelgoed op batterijen? Dan is ze mss wat meer bezig tijdens de dag (je zal er al wel mee spelen, maar mss extra? Heb zelf ook geen uren tijd om te spelen met mijn monstertjes), en wat vermoeider s nachts.

Als je van knaagdieren houdt, kan je ook een hamster in een terra houden :). S nachts wakker en kan ook wel voor afleiding zorgen. Maar dan moet je er natuurlijk wel van houden, en het is ook extra werk.

Of tijdelijk oordopjes? Dan lukt negeren mss wel (als ze krabt toch)?
Those who don't believe in magic, will never find it

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 04 augustus 2015 - 20:44

Ja, ze telt soms voor 10 :p. Al een geluk dat we ze zo graag zien. Ze buiten uit de slaapkamer sluiten zou ik vb. niet kunnen, ik kan niet slapen als ik niet weet dat ze bij mij of bij mijn moeder in bed ligt. Jah, verwend nestje ;).

Een voederautomaat heb ik ook al aan gedacht, maar ik ben er wat bang voor. Het is toch natvoer dat er in moet. Nu haar blikje staat ook niet in de ijskast ofzo, het moet niet koud gehouden worden. Maar gaat ze dan niet aan dat ding zitten krabben en het open peuteren eens ze weet dat er eten in zit? Ik heb bij reviews al gelezen dat de meesten redelijk gemakkelijk open te krijgen zijn. En als ze dan 2 of 3 porties tegelijk op eet, zitten we met *blub* in het bed :misselijk: . En zelfs als ze het niet open krijgt, gaat ze ons dan niet wakker houden met er tegen te zitten rammelen? We hebben een tijd een blikje in de slaapkamer (en daarna de badkamer) gezet om niet naar de keuken te moeten lopen. Resultaat was dat ze heel de nacht tegen dat doosje of tegen de kast zat te krabben en doen om er aan te kunnen.

Spelen zou ik wat vaker met haar moeten doen, dat is waar. (Ze zit op dit moment weer 101 rondjes op mijn schoot te draaien... als ik niet beter wist, zou ik denken dat ze een hond is!) Maar ze is moeilijk om geïnteresseerd te houden. Heb zoveel speeltjes gekocht zoals een Undercover Mouse, automatische dingen die veertjes waaien, automatische muisjes die zich verstoppen, etc. Maar ze kijkt er 1 seconde naar en wandelt weg. Als ze in de mood is, kan een slinger ofzo door huis rondtrekken haar eventjes interesseren, maar na 5 minuten gaat ze ergens zitten en kijkt ze gewoon toe. Het enige dat soms werkt is catnip, maar dat wil ik ook niet teveel geven, want daar wordt ze echt hevig van. Maar ik ga proberen wat meer tespelen met haar. Dat neem ik me regelmatig voor, maar het komt er zo weinig van. Opstaan, gaan werken, thuis komen, nog vanalles moeten doen en dan is het 8 uur en kruipen we beiden de zetel op :p.

Een hamster of ander beestje... goh we zijn elk weekend weg, 4 weken per jaar ook nog (1x2 en 2x1). Meenemen lijkt me nogal moeilijk naar CenterParcs enzo en we hebben geen kennissen of vrienden die er voor zouden kunnen zorgen. Misschien een aquarium... wil ik al lang. Eens over denken...

Was al aan het denken dat als het blijft duren om een gedragstherapeut in te schakelen, maar ik vrees dat die gaan zeggen 'negeren'.
Geplaatste afbeelding