Spring naar inhoud

- - - - -

kittens en vis of kip

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
tineke
tineke
  • 242 berichten

#1 Geplaatst 13 september 2009 - 09:52

ik mag overmorgen m,n katjes halen en lees heel erg veel niet zo positieve dingen over natvoer.nu is mijn vraag mag ik m,n katjes af en toe (ze zijn negen weken als ik ze haal)gekookte vis of gekookte kip geven ?????ik denk dat ze dan toch af en toe echt vlees krijgen ,of zijn ze te jong nog daarvoor?heb een 10 kilozak rc kittenbrokjes gehaald dus dat word het hoofd eten zeg maar .heel graag tips over gezonde dingen bijgeven zou ik erg mee geholpen zijn .dank jullie wel alvast

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 13 september 2009 - 10:09

Je mag je kittens zeker vlees geven hoor. Bij ons krijgen ze overigens vlees rauw voorgeschoteld - dus niet afgekookt.

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 september 2009 - 10:21

Je mag rauw vlees/vis geven (geen varkensvlees) en gekookt vlees/vis is ook goed voor hen. Indien je dat niet echt ziet zitten, kan je naast hun brokken ook het betere natvoer geven o.a. almo nature, shezir,...

Zorg zeker dat je kittens voldoende drinken op een dag!
Geplaatste afbeelding

tineke
tineke
  • 242 berichten

#4 Geplaatst 13 september 2009 - 10:35

Mieke zei:

Je mag rauw vlees/vis geven (geen varkensvlees) en gekookt vlees/vis is ook goed voor hen. Indien je dat niet echt ziet zitten, kan je naast hun brokken ook het betere natvoer geven o.a. almo nature, shezir,...

Zorg zeker dat je kittens voldoende drinken op een dag!
ik heb voor de lekkere trek een paar zakjes iams kitten voer gehaald ,dus zo jong ist wel gezond dat ik vis of kip voor ze kook wil dat wel een keer of twee per week doen ,lees best vaak dat ze gekookte koolvis lekker vinden maar wist niet of 9 weken dan te jang is nog ,maar kip en vis zijn voor ons licht verteerbaar dus denk voor hun ook dan

tineke
tineke
  • 242 berichten

#5 Geplaatst 13 september 2009 - 10:38

Karolientje zei:

Je mag je kittens zeker vlees geven hoor. Bij ons krijgen ze overigens vlees rauw voorgeschoteld - dus niet afgekookt.
thnks denk er trouwens ook aan ze een goedkopermerk brokjes als snoepje te geven is net anders dan hun voer maar hun zien het als tractatie (is gezonder dan de hele tyd snoep toch?)

tineke
tineke
  • 242 berichten

#6 Geplaatst 13 september 2009 - 10:43

tineke zei:

thnks denk er trouwens ook aan ze een goedkopermerk brokjes als snoepje te geven is net anders dan hun voer maar hun zien het als tractatie (is gezonder dan de hele tyd snoep toch?)
over rauw vlees lees ik enorm veel goeds (logisch eigenlijk ook )maar op de whiskas site staat weer geeft je kat nooit rauw vlees ,zie soms door de bomen het bos niet meer en je wil bij de komst van een paar nieuwe vriendjes het vaak te goed doen allemaal zucht

ramses
ramses
  • 4.460 berichten

#7 Geplaatst 13 september 2009 - 10:43

Ik geef onze Ramses elke zondag nat voer de rest van de week korrels en hij is dit zo gewoon geworden en elke zondag weer zit hij van 's morgen al te miauwen achter zijn portie nat voer vraag mij niet hoe dat mogelijk is wij zitten hier ook met het raadsel en kunnen er altijd goed om lachen ;)

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 13 september 2009 - 10:48

tineke zei:

over rauw vlees lees ik enorm veel goeds (logisch eigenlijk ook )maar op de whiskas site staat weer geeft je kat nooit rauw vlees ,zie soms door de bomen het bos niet meer en je wil bij de komst van een paar nieuwe vriendjes het vaak te goed doen allemaal zucht

Persoonlijk neem ik de site van Whiskas sowieso niet als referentiepunt als het op goeie voeding voor een kat aankomt. ;)
Eigenlijk is het het beste als je je kat gewoon volledig op rauw kunt zetten en dus ook de brokkenvoeding achterwege kunt laten. Maar katten die van kleins af aan gewoon zijn om brokken te eten zul je niet zo snel kunnen overtuigen om die brokken links te laten liggen... Bij ons is dat althans het geval. Vandaar dat ik rauw voer ipv natvoer te geven naast hun brokken.

Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 13 september 2009 - 10:49

tineke zei:

Rauw is juist goed voor katten. Natuurlijk zegt Whiskas dat je niet rauw moet voeren. Ze willen graag hun eigen voer verkopen! (tenminste, dat is wat ik zie als de reden erachter ;) )

Wij voeren zelf niet rauw. Ik zou ergens wel willen, maar gezien mijn werkschema is dat gewoon (nog) niet haalbaar. En ik wil me er eerst even beter in verdiepen.
Wel ben ik ervan overtuigd dat het beste wat je voor je kat kunt doen rauw voeren is.

Het eerste wat de kittens hier eten is lamshart. Ook gekookte kip gaat er goed in. (gekookt, want ik wil niet dat de katten de associatie maken met kip=kattevoer, ik lust zelf ook nog wel eens een stukje kip :) )

Er zullen genoeg mensen hier zijn die je meer kunnen vertellen over rauw voeren. Als je dat graag wilt, verdiep je er dan in. Ga eens op onderzoek uit en bezoek eventueel iemand die rauw voert. Bekijk dan of je dat ook wilt en zo ja, hoe je dat het beste aanpakt.

Brokjes kan ook prima. Zorg dat het kitten voldoende erbij drinkt, in brokjes zit nu eenmaal niet zoveel vocht als in vlees (uiteraard) en water drinken is dan nog belangrijker.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 13 september 2009 - 10:51

Je vindt alvast meer info over rauw voeren hier en hier.

Geplaatste afbeelding

tineke
tineke
  • 242 berichten

#11 Geplaatst 13 september 2009 - 10:55

ginnie zei:

Rauw is juist goed voor katten. Natuurlijk zegt Whiskas dat je niet rauw moet voeren. Ze willen graag hun eigen voer verkopen! (tenminste, dat is wat ik zie als de reden erachter ;) )

Wij voeren zelf niet rauw. Ik zou ergens wel willen, maar gezien mijn werkschema is dat gewoon (nog) niet haalbaar. En ik wil me er eerst even beter in verdiepen.
Wel ben ik ervan overtuigd dat het beste wat je voor je kat kunt doen rauw voeren is.

Het eerste wat de kittens hier eten is lamshart. Ook gekookte kip gaat er goed in. (gekookt, want ik wil niet dat de katten de associatie maken met kip=kattevoer, ik lust zelf ook nog wel eens een stukje kip :) )

Er zullen genoeg mensen hier zijn die je meer kunnen vertellen over rauw voeren. Als je dat graag wilt, verdiep je er dan in. Ga eens op onderzoek uit en bezoek eventueel iemand die rauw voert. Bekijk dan of je dat ook wilt en zo ja, hoe je dat het beste aanpakt.

Brokjes kan ook prima. Zorg dat het kitten voldoende erbij drinkt, in brokjes zit nu eenmaal niet zoveel vocht als in vlees (uiteraard) en water drinken is dan nog belangrijker.
ik ga ook goed in de gaten houden wat ze drinken en doen ze dat wat mij betreft niet genoeg ga ik het in een grotere schaal doen (lees wel dat ze dan meer drinken )of zo,n waterfontijntje kopen ,rauw weet ik niet of ik dat wil ,dan moet je wel heel zeker weten dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben ,denk dat het ook wel gezond is als ik ze eens per week kip geef en eens per week vis ,als bijvoeding zeg maar

tineke
tineke
  • 242 berichten

#12 Geplaatst 13 september 2009 - 10:57

ramses zei:

Ik geef onze Ramses elke zondag nat voer de rest van de week korrels en hij is dit zo gewoon geworden en elke zondag weer zit hij van 's morgen al te miauwen achter zijn portie nat voer vraag mij niet hoe dat mogelijk is wij zitten hier ook met het raadsel en kunnen er altijd goed om lachen ;)
dat zei een colega ook al dat de kat weet gewoon wanneer de dag er is dat tie natvoer krijgt hihihi ze vinden het hoe dan ook heerlijk dus wil dat ook echt doen af en toe .ivm de tanden wil ik alleen wel dat ze het droge voer ook graag blijven eten .thnks voor je reactie

tineke
tineke
  • 242 berichten

#13 Geplaatst 13 september 2009 - 10:58

tineke zei:

ik ga ook goed in de gaten houden wat ze drinken en doen ze dat wat mij betreft niet genoeg ga ik het in een grotere schaal doen (lees wel dat ze dan meer drinken )of zo,n waterfontijntje kopen ,rauw weet ik niet of ik dat wil ,dan moet je wel heel zeker weten dat ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben ,denk dat het ook wel gezond is als ik ze eens per week kip geef en eens per week vis ,als bijvoeding zeg maar
ik neem whiskas ook niet heel serieus maar lees het op meer site,s maar lees vaker dat het ook goed is

tineke
tineke
  • 242 berichten

#14 Geplaatst 13 september 2009 - 11:04

tineke zei:

dat lamshart koop je dat uit de vriezer van rodo ofzo heet dat is eigenlijk voor honden (staat een hond op de verpakking is dat goed af en toe tussendoor te geven ?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 13 september 2009 - 11:16

tineke zei:

dat lamshart koop je dat uit de vriezer van rodo ofzo heet dat is eigenlijk voor honden (staat een hond op de verpakking is dat goed af en toe tussendoor te geven ?

Lamshart kun je prima uit de vriezer kopen bij de dierenwinkel of bij sommige supermarkten.

Zelf halen we het vers, bij de turkse slager. Die zit in de buurt, heeft het eigenlijk bijna altijd wel en we weten zeker dat er verder niks anders inzit. En hij is ook nog eens niet duur. 2.50 voor een kilo. Kunnen ze best veel van eten dan :)

Bewerkt door ginnie, 13 september 2009 - 11:16.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende