Spring naar inhoud

- - - - -

Buurkat: wat zouden jullie doen

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Fieke
Fieke
  • 3.107 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 07 augustus 2015 - 09:57

Hallo allemaal,

Eventjes de situatie schetsen. Zelf hebben wij 1 (rotverwend) binnenkatje waar we ongelooflijk gelukkig mee zijn. Naast ons is een paardenboerderij. Hier hebben tot enkele maanden geleden mensen gewoond die een katje hadden. Die mensen zijn omwille van allerlei omstandigheden (die ik niet ken) vertrokken zonder dat katje. Nu wonen er (tijdelijk?) andere mensen waarmee we geen contact hebben maar dat katje zit meer en meer in onze tuin. Daar heb ik absoluut geen problemen mee.
Maar dat katje is zo mager en gisteren kon ik het echt niet meer aanzien en heb ik een beschut voederplekje gemaakt voor "Zorro". Je had hem (vermoed ik) moeten zien, smullen en ronken en kopjes geven, ik had er echt tranen van in mijn ogen. Manlief is niet zo blij dat ik begonnen ben met "Zorro" eten te geven, maar hij babbelt ook al tegen dat katje.
Ik schat dat Zorro +/- iets meer dan 1 jaar oud is, ik vrees wel dat hij niet gecastreerd is, noch gechipt.
Wat zouden jullie doen? Hem blijven eten geven en hem zo in onze tuin lokken, hem evt proberen te vangen en naar de dierenarts brengen (controle en castratie)? Ik denk dat de huidige bewoners zich niets aantrekken van hem, want als hij iemand van hen ziet, dan spurt hij weg en gaat zich verstoppen. Wij kunnen hem wel rustig benaderen en af en toe zelfs strelen, maar het is geen tamme of aanhankelijke kat.
Hem 'in' huis halen zie ik niet zitten: het is duidelijk een buitenkat (boerderijkat) en Shiva is echt een binnenkat. Die twee verzoenen.... Van mij mag Zorro gerust in onze tuin wonen en ik zal hem ook wel eten geven en verzorging, maar om van hem een echte huiskat te maken, daar is het te laat voor, vrees ik.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 07 augustus 2015 - 10:21

Kan je geen beschutte plek geven om te slapen? Een huisje ofzo? Begrijp dat je hem niet binnen wil halen, alhoewel er altijd kans is dat hij een binnenkat zou kunnen worden. Mijn kat is al 9 jaar enig kind, maar sinds dit jaar zit ze heel af en toe neus aan neus met een buitenkat met vliegen deur tussen. Onlangs is deze kat ook binnen geraakt en liep door de living om alles te ontdekken. Onze kat zat op een lage kast en was gewoon aan het kijken. We gaan die kat niet in huis nemen, ze heeft trouwens een thuis. Maar ik zag geen agressie in geen van beiden naar elkaar.

Als je zeker bent dat hij van niemand is, kan je hem proberen vangen en laten castreren. En met een huisje / slaapplek kan je hem in jullie buitenkat maken.
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 07 augustus 2015 - 10:26

Als je zeker bent dat hij achtergelaten is, zou je er idd een 'tuin-kat' van kunnen maken. En ik zou er idd wel op mee controle gaan dan, en laten castreren.

En je weet maar nooit dat hij nog eens een binnenkat wordt, er zijn nog echte zwerfkatten die zich toch plots ontpoppen tot lieve huiskat.

Dat verzoenen met Shiva, heeft ze er geen last van dat hij in de tuin zit dan? Zij komt helemaal niet buiten?

Is iig superlief dat je je over hem ontfermt, het klinkt alsof hij het goed kan gebruiken!
Those who don't believe in magic, will never find it

Fieke
Fieke
  • 3.107 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 07 augustus 2015 - 10:38

Thanx,
Shiva is 6,5 jaar en rotverwend :oops: . Hij zit steeds met grote nieuwsgierige ogen naar "Zorro" te kijken, helemaal niet agressief. Zorro miauwt/piept heel zachtjes naar Shiva, maar ook geen blazen of dikke staarten. Natuurlijk staat het raam wel tussen hen in.
Ik ben nu ook al aan het denken om een beschut slaapplekje te maken voor het najaar. We wonen wel in een strakke nieuwbouw: dus geen schuurtjes, afdakjes of zo, maar dat gaan we wel creatief oplossen, evt met een soort konijnenhok tegen de garage of zo. Hem binnenhalen... we zullen het eerst stap voor stap doen. Ik wil zijn vertrouwen winnen om hem te kunnen vangen om mee naar de dierenarts te gaan. Ik ben zo bang voor ziektes en beestjes. Na elke aaibeurt met Zorro volgt hier een hele ontsmettingsdouche eer ik Shiva opnieuw knuffel.

Dus contact tussen Shiva en Zorro voor dierenartsbezoek [-(  maar wie weet later... Maar nu eerst stapje voor stapje.
Hier zitten wel meer buurkatten in de tuin maar die hebben een bandje en zijn goed gevoed. Ooh, ik heb zo'n medelijden met Zorro'tje. Het is zo'n schattig zwart-witje met een zwart sikje op de kin. :love3:

Bewerkt door Fieke, 07 augustus 2015 - 10:39.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 07 augustus 2015 - 11:17

Ik had ook veel schrik voor ziektes met de buurtkatten, handen grondig wassen enzo. Nog altijd maar moet bekennen dat ik niet meer zo strict ben. Vaak was ik mijn handen niet meer, zelfs ondanks 1je zelfs wormen had  :Ooops: Die kat heeft een thuis, maar krijgt geen inentingen of ontwormingsmiddelen ofzo, dus als ik wormen zie (tot dusver 1 keer per jaar), geef ik haar zelf een ontwormingspilletje.
Geplaatste afbeelding

Féline
Féline
  • 1.333 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 07 augustus 2015 - 13:05

Ik heb ook twee à drie "buitenpoezen". Ze zijn niet van mij, maar ze hebben duidelijk nood aan eten en drinken en een plekje om te slapen. Ik heb een kleine tuin met achteraan een "tuinkot". Daar kunnen ze schuilen bij écht koud weer (ik zorg ook voor fleece dekentjes en kartonnen dozen). Momenteel is het warm en kunnen ze onder de haag in de schaduw of in een oude krabpaal klauteren en uitrusten.
Je bent in ieder geval erg lief om dat katje eten,drinken en een aaike te geven.
Voor wat de natte en vooral koude dagen betreft heb je nog tijd om een oplosssing te vinden.Persoonlijk zou ik hem niet binnennemen, mijn buitenlogees zijn tevreden met eten, drinken en een goed plaatske om te rusten, en dat al 5 jaar.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#7 Geplaatst 07 augustus 2015 - 13:34

ik zou persoonlijk zelfs niet wachten tot je naar de dierenarts gaat: een pipetje tegen vlooien en wormen is snel gedaan, en dat is dan toch al een risico dat je vermijdt ...

Fieke
Fieke
  • 3.107 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 07 augustus 2015 - 13:47

Bekijk berichtFreya13, op 07 augustus 2015 - 13:34, zei:

ik zou persoonlijk zelfs niet wachten tot je naar de dierenarts gaat: een pipetje tegen vlooien en wormen is snel gedaan, en dat is dan toch al een risico dat je vermijdt ...

Een pipetje heb ik hier wel liggen, maar dan zou ik hem toch al een minuutje of zo moeten kunnen bij mij houden. Nu is hij nog te schuw om te pakken. Een occasionele aai of 2-3 lukt net, maar dan is hij weg. En ik wil hem niet bang maken.

Ik ben ondertussen op zooplus aan het kijken naar een buiten-kattenhuis, maar is dat in de winter warm genoeg? Op ons terras is wel een wat meer beschut hoekje, maar dan zien we hem zitten vanuit de keuken en dan vrees ik dat ik hartzeer ga krijgen... Ik vermoed dat hij nu in de paardenstallen of in het hooi slaapt, zolang die nieuwe mensen dat toelaten. Maar hij reageert echt angstig als hij ze ziet (piepen, in elkaar duiken, verstoppen), dus ik vermoed dat ze niet zo lief met hem omgaan (om het beschaafd te zeggen).

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#9 Geplaatst 07 augustus 2015 - 16:27

Ik zou hem ook eten geven en een droog plaatsje om te schuilen. Katjes die in de winter buiten zitten krijgen een dikke vacht dus kou zal hij niet hebben, zolang hij maar droog kan zitten. Lief dat je hem onder je vleugels neemt
Geplaatste afbeelding

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#10 Geplaatst 07 augustus 2015 - 19:21

Een katje in nood is een katje in nood. Zien dat er een da naar kan kijken, lijkt simpel maar is het soms niet. En steriliseren, castreren, chippen. Het kan best buurtkatje zijn, paardenmaneges hebben vaak gasten gewoon omwille van het zalige hooi en de muisjes te vangen. Naast mijn ouders wonen paardenliefhebbers, met enkel paar paarden, en katje gaat daar altijd rondhangen. Geen probleem wat dat betreft.
Ik zou wel even checken dat het gezond is, en als jullie het zien zitten, een tuinkatje, gaan jullie er vast nog veel plezier aan beleven. Meet dan dat jullie er nu zelf van verwachten. Katten zijn dankbaar, en weten wie voor hen zorgt. En als je eens hun vertrouwen hebt, zijn het vrienden voor het leven.
Misschien eens even ene babbel doen met de buren, afspraken maken goede vrienden.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#11 Geplaatst 07 augustus 2015 - 21:01

Vangen, chippen, ontwormen en mss hem zo laten wennen aan jullie buiten tot het een binnenkatje kan worden. Want winter is toch koud voor poezeltje buiten.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.319 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 07 augustus 2015 - 21:35

In ieder geval naar de da en laten castreren en ontwormen en vaccineren. Zo blijft het katje gezond. Wil je niet voor het katje zorgen, dan is het asiel een optie. Zeker niet zo laten lopen, als je hem kan pakken. Ik heb in Bokrijk vier katten zitten, die we regelmatig bijvoeren, al sinds een jaar. Gelukkig heeft het Felixproject ze behandeld, zodat er geen kittens meer kunnen gemaakt worden. Ze doen het alle vier goed, maar moeten toch regelmatig bijgevoerd worden. Pakken is hier onmogelijk, ze waren te wild geworden volgens Felixproject. Beestjes zitten dus in de winter in de kou. :-(
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#13 Geplaatst 08 augustus 2015 - 09:54

Hier ook een buitenkat, winter en zomer. Wij werken met een isomo doos (piepschuim) met een groot kussen en een fleece in, en daar ligt ze prima in, ook in de winter. En buitenkatjes krijgen inderdaad een hele dikke fluffy pels in de winter. Dus koud zullen ze het niet snel hebben.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 08 augustus 2015 - 18:01

Ik vind eerst vertrouwen winnen een goed idee. Anders laat je hem terug los en is hij weg. Zolang hij er redelijk ok uitziet en jij je ontsmetting nog ziet zitten, kan je nog een tijdje hem tam maken met eten. Best dat je eten aanbiedt, waarvoor hij dan iets dichter moet komen, zonder dat jij dan iets doet/beweegt. En zo stilaan aan je laten wennen, aaien, belonen...