Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe kater vangen?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#16 Geplaatst 09 augustus 2015 - 20:35

Een zwerfkat vang je niet zomaar met een transportboxje, ze zijn heel alert op beweging rondom.
Toen ten tijde van de zwerfkatten in Hoogstraten , voor we een vangkooi konden lenen hadden we ook gebruikt gemaakt van transportboxjes maar op een bepaalde manier visdraad aan het deurtje gemonteerd die langs de zijkant van het bakje ging langs achter er weer uitkwam en zo langs de raam naar binnen in de living.
Iemand stond aan de buitendeur klaar om naar buiten te lopen om het deurtje bij vangst gelijk op slot te doen.  Zodra er ene in ging trok is aan de visdraad zodat het deurtje dicht schoot en dan liep gelijk de 2de persoon naar buiten om het deurtje vast te doen.  Ook met een hondenbench hebben we op dezelfde manier een volwassen kat kunnen vangen.  Maar een vangkooi is echt het simpelste :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
  • 1 katten

#17 Geplaatst 09 augustus 2015 - 20:41

Ja, kan me echt voor de kop kloppen. We twijfelen of hij echt een zwerver is. Hij laat je niet dichtbij komen, maar toch tot op een meter. En als hij eet, na een momentje of 2, kijkt hij niet heel de tijd. Je kan hem dan nog niet aanraken ofzo, maar het toont mij dat hij toch niet 'wild' is. Ofwel heeft hij een thuis ofwel is hij achtergelaten. Maar 'wild' is hij niet. Een wonde aan zijn hoofd leek tijd geleden ook verzorgd. We hopen dat hij nu ook verzorgd zal worden. We kunnen nu alleen maar bang wachten tot we terug gaan en hem zien. :(
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 16 augustus 2015 - 13:12

Daarnet Ventekke terug gezien, 1 week later dus. Hij doet normaal, gaat normaal zitten en liggen. Heb niet goed kunnen kijken, maar de wonde ziet er minder erg uit dan vorige week. Het is een reep kale huid, zonder vacht, met een paar plekjes die wat vaag rode zien zoals genezen huid. Kan niet zien of hij verzorgd is, denk ook niet dat er iets aan te doen was/is dat je kan zien. Zelfs al zou er zalf aan gedaan zijn ofzo, kan je dat niet zien.

Weet niet goed wat te doen nu. Zie niet direct een reden om hem te vangen, de dierenarts gaat niets meer kunnen doen volgens mij. Nu moet gewoon de vacht terug groeien.

Bewerkt door BlackScorpion, 16 augustus 2015 - 13:14.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 19 augustus 2015 - 18:16

Vandaag goede foto's kunnen maken van zijn zijkant/buik.
Hier krjgt hij een beetje kattenmelk, aangezien hij al een Viyo gekregen had s' morgens.

Het lijkt of hij aangereden was ofzo, gezien het 'patroon' van wond / vacht / wond.
Op zijn voorpoot is dit gelijkaardig, het loopt dus van helft voorpoot zo omhoog naar zijn buik / zij.

Hij gaat nu gewoon liggen, springt van de trap en van tafel, lijkt dus geen last er meer van te hebben.
En aangezien hij na anderhalve week nog rondloopt, vermoed ik dat hij geen inwendige letsels heeft.
Wat vinden jullie van de wonden / kale plekken? Enig idee hoe dit kan gekomen zijn?

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#20 Geplaatst 19 augustus 2015 - 19:35

Dat ziet er niet goed uit, amai, grote plekken, ocharme, ik vind 't wel al goed dat hij blijkbaar wel snel geneest, aangezien hij toch al terug goed kan gaan liggen en bewegen.
Het zal wat meer tijd nodig hebben om aan de buitenkant te genezen, het is ook niet klein hé.
Hij ziet er wel een mooitje uit

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 19 augustus 2015 - 21:05

Ocharm! Alsof 'ie klem is geraakt in een machine ofzo, of een tractor met zo'n scherp draaiding? Geen idee hé, maar toch niet normaal... ziet er gelukkig rustig en mooi uit, die huid.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.009 berichten
  • 1 katten

#22 Geplaatst 19 augustus 2015 - 22:07

Hier zijn geen machines of tractors in de buurt, dan moet hij al echt heel ver door de polders door lopen en ik vermoed niet dat hij dat doet. De meeste katten hier hebben zo hun eigen territorium op het camping-park en ik denk dat ze daarop blijven en niet buiten gaan. Dit 'Ventekke', Bavetje en Tinkerbel hebben ons terreintje alledrie als deel van hun territorium. Ventekke heeft dat al 2 of 3 keer duidelijk gemaakt met sproeien, lol! Ik ben altijd bang op menselijke toedoen van zijn wonden, omdat hij er toch vaak heeft. Maar de meeste wonden kunnen wel ook van gevechten zijn, kale plekjes rond zijn kop enzo. Maar de vorige grote was op zijn kop, echt een flap vel dat er af hing. Dat is wel verzorgd geweest door iemand. En nu deze, dat zijn in mijn ogen toch beide wonden die niet van gevechten kunnen komen. Deze... goh als het niet door menselijke kwaadaardigheid is, moet het wel een auto ofzo zijn. Ik heb hem al eens op het parkeerterrein hier bij ons zien liggen, zich wassen. Misschien lag hij achter een auto, hebben die mensen hem niet gezien en zo aangereden?
Geplaatste afbeelding

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#23 Geplaatst 19 augustus 2015 - 22:14

Als dat van een tractor moest komen, dan denk ik niet dat Venteke nog kon komen. Het is moeilijk om te achterhalen wat er met hem gebeurt is, maar ik vind 't wel een beetje raar dat het meer dan eens gebeurt. En ja, dan steek je vanalles in uw hoofd hé, hopelijk is het geen kwaad opzet, want dat zou onvergeeflijk zijn