Spring naar inhoud

- - - - -

2e herplaatser

• Log in om te reageren
38 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#16 Geplaatst 11 augustus 2015 - 14:03

Arm diertje, huis nummer vier al in zijn jonge leventje  :(

Ik kies ook steeds voor een langzame introductie, op de manier die Ginnie omschrijft. Natuurlijk moet het praktisch mogelijk zijn, misschien even in de badkamer?

Ik vind het super dat je de twee broertjes wil herenigen en wens je alvast veel succes!

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 11 augustus 2015 - 16:16

Bekijk berichtjuleken, op 11 augustus 2015 - 14:03, zei:

Arm diertje, huis nummer vier al in zijn jonge leventje  :(

Ik kies ook steeds voor een langzame introductie, op de manier die Ginnie omschrijft. Natuurlijk moet het praktisch mogelijk zijn, misschien even in de badkamer?

Ik vind het super dat je de twee broertjes wil herenigen en wens je alvast veel succes!

Mijn badkamer is heel klein en ik denk dat arme Miroux er zot zou worden als ik hem daar steek :p

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 11 augustus 2015 - 16:23

Bekijk berichtSimsham, op 11 augustus 2015 - 16:16, zei:

Mijn badkamer is heel klein en ik denk dat arme Miroux er zot zou worden als ik hem daar steek :p

oei dat mannetje doet precies iets helemaal anders dan dat ik wou :d moest een : P zijn ;)

juleken
juleken
  • 7.145 berichten

#19 Geplaatst 11 augustus 2015 - 17:06

Bekijk berichtSimsham, op 11 augustus 2015 - 16:23, zei:

oei dat mannetje doet precies iets helemaal anders dan dat ik wou :d moest een : P zijn ;)

Ook al voorgehad  :)

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#20 Geplaatst 11 augustus 2015 - 17:22

Ginnie, doe je dan ook een trage introductie met kittentjes ?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#21 Geplaatst 11 augustus 2015 - 18:00

in principe houden we kittens even apart. Dan kunnen ze wennen aan ons en aan ons huis, met alle geuren en kleuren. Ook kunnen we zo zien of de stress van het verhuizen een reactie uitlokt. En we zetten ze over op rauw voer, als ze van brokken afkomen dan ;)

Meestal blijven kittens hier een weekje apart. Beetje afhankelijk van het kitten. En natuurlijk van de leeftijd en het gedrag van het kitten.

Kittens worden meestal al heel snel geaccepteerd.
We weten hier ook heel goed hoe er gereageerd wordt op kittens.

Maar, juist omdat kittens zo snel geaccepteerd worden, raden we in het geval van een kitten aan om goed te kijken naar het karakter van de kat die er al is. Is dat een volwassen dier en heeft deze moeite met veranderingen? Dan rustig aan introduceren. Vaak gaat dat met een kitten veel sneller dan met een volwassen kat. Ook hier geld, net als bij twee volwassen dieren, het dier met de meeste moeite met de verandering zet de snelheid.

Heb je een makkelijke kat in huis en het kitten doet het goed? Dan kun je het kitten direct bij de kat die er al is zetten.

Het is bij een kitten dus een beetje afhankelijk van een aantal factoren.

Hier houden we kittens dus even apart. kittens die hier komen wonen zijn over het algemeen tussen de 13 en de 20 weken als ze hier komen. Een weekje apart om onze geur te krijgen en te wennen en over te gaan op andere voeding is dan ruim voldoende. Daarna kijken hoe het gaat om te zien of ze direct de groep in kunnen of wat meer tijd nodig hebben

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#22 Geplaatst 11 augustus 2015 - 18:07

Doe je dan uw eigen poezen op een aparte kamer en de kittens in de living, of omgekeerd.    Dan zou ik nog graag weten of je twee kittens die elkaar niet kennen, best samen op dezelfde dag laat komen, of beter op een andere dag.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#23 Geplaatst 11 augustus 2015 - 18:24

nieuwkomer zetten we apart. dan heeft de kat die er al is de minste stress.

twee kittens tegelijk die elkaar niet kennen op dezelfde dag of een andere dag laten komen. Goeie vraag.
Ik denk dat mijn voorkeur is om ze beide op dezelfde dag te laten komen. Dan gaan ze tegelijk door het proces. Als ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben zijn ze vast snel aan elkaar gewend en kunnen ze elkaar een beetje ondersteunen. Kijk wel altijd goed naar het karakter van de kittens (en de huidige kat)

Maar met kittens maakt het niet zo heel veel uit. Ze zijn veerkrachtig genoeg om de kleine verschillen op te vangen en zijn over het algemeen snel gewend aan de nieuwe situatie

Geplaatste afbeelding

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#24 Geplaatst 11 augustus 2015 - 18:37

Het is nog niet voor nu direct, maar had nu de kans om het hier te vragen, het is wel de bedoeling om er twee van dezelfde leeftijd te nemen, zodat ze veel aan elkaar hebben, allee, dat hoop ik toch.
k ben er nu al volop mee bezig, ik hoop dat het mij idd lukt om naar het karakter te kijken. Bedankt iig voor de info, het wordt hier goed opgeslagen, ook al heb ik soms een zeef in mijn hoofd :lachen:

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#25 Geplaatst 11 augustus 2015 - 20:30

haha! Succes met je zoektocht Zajin :)
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#26 Geplaatst 11 augustus 2015 - 21:45

Bekijk berichtZajin, op 11 augustus 2015 - 18:37, zei:

Het is nog niet voor nu direct, maar had nu de kans om het hier te vragen, het is wel de bedoeling om er twee van dezelfde leeftijd te nemen, zodat ze veel aan elkaar hebben, allee, dat hoop ik toch.
k ben er nu al volop mee bezig, ik hoop dat het mij idd lukt om naar het karakter te kijken. Bedankt iig voor de info, het wordt hier goed opgeslagen, ook al heb ik soms een zeef in mijn hoofd :lachen:
Ik heb het ook zo gedaan 2 uit hetzelfde nest, en dezelfde dag het ander kitten opgehaald.
Viel echt wel mee hoor.

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#27 Geplaatst 11 augustus 2015 - 22:09

Ok, dan zal 't hier ook wel moeten lukken :goofy:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 14 augustus 2015 - 12:44

Bekijk berichtginnie, op 11 augustus 2015 - 09:14, zei:

Catherine, wat jij zegt, dat apart zetten alleen maar meer stress oplevert, is niet waar.
Kattengedragsdeskundigen zijn het over veel dingen niet eens, maar wel over 1 ding. Dat een rustige introductie (vooral bij volwassen katten) de stress alleen maar verminderd.

Eens, je doseert de stress bij een langzame introductie, zodat het niet te veel in 1 keer is en de katten overspoeld worden. Allebei geprobeerd (uit onwetendheid er gewoon bijgezet en ging mis), introductie was veel beter! Binnenkort gaat het hier ook weer gebeuren. Bij de opvang ook zoveel zien foutlopen, mensen die ze gewoon samen willen zetten. Zelfs als ze er een kitten bij zetten. Je moet ook je eigen kat beschermen, het gaat niet enkel over de nieuwe. Geen enkele opvang of asiel zal aanraden om de kat er gewoon bij te zetten.
In grote groepen worden katten soms apathischer. Maar zomaar bij elkaar gooien is niet gefundeerd en kan misschien bij een enkeling goed gaan, maar is altijd een groot risico.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 07 september 2015 - 11:23

even een update :) vorige week dinsdagavond is onze Miroux toegekomen. We hebben Félix eerst apart gezet in onze slaapkamer (wat hij geen probleem vond aangezien hij daar anders niet in mag en nu dus naar hartenlust op ons bed kon liggen). Miroux liep op dat moment alles te verkennen. Na 10 min kwam hij al bij mijn vriend in de zetel liggen. Precies alsof hij er al altijd woonde. Ik heb dan het dekentje waar Miroux altijd oplag bij hem thuis, bij Flix op het bed gelegd en hij ging er lekker opliggen. 's Morgens heb ik ze dan samen gelaten. Eerst wat gegrom van Flix zijn kant. Maar het viel echt wel heel goed mee. 's Avonds lagen ze dan al gezellig samen in de zetel of op het plekje op de vensterbank. Samen eten deden ze nog liever niet, maar als ze mekaar niet zagen was het geen probleem. Heb het bakje elke keer wat dichter gezet en ondertss eten ze mooi naast elkaar. Het enige probleem is dat Flix gigantisch dik zal worden aangezien Miroux meeeega traag eet en mijn Flix niet. Ik had voor hem zo'n cat activity board gekocht, in de hoop dat hij wat trager zou eten. Dat lukte wel! Maar nu gebruikt Miroux dat niet... Denk dat hij het gwn niet snapt. En hij kan het ook niet echt beginnen snappen aangezien Flix te snel is en alles er uithaalt voor Miroux het kan proberen. Ander spelletje zoeken dus!
Nog even voor de duidelijkheid: Félix en Miroux komen uit hetzelfde nest, maar no way dat ze mekaar nog herkenden hoor :d Ze zijn er nog niet echt uit wie baas is. Als de een de ander een kopje komt geven, vinden ze het van de ander toch maar wat raar, maar toch proberen ze het steeds bij mekaar. Het komt wel goed dus denk ik dan :) Ik moet wel zeggen dat er veeeeeel meer leven in de brouwerij is met die 2 deugenieten :d precies 2 stoute kindjes als ze beginnen. hahaha!!

hilleke
hilleke
  • 19.368 berichten

#30 Geplaatst 07 september 2015 - 11:50

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat :thumb: