Spring naar inhoud

- - - - -

waar winkelen in duitsland?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 15 augustus 2015 - 12:31

Hey,

We zouden graag eens een dagje gaan shoppen in Duitsland. Heeft er iemand tips waar je fijn kan winkelen? (Voor kleren, eten, verzorgingsproducten,...)
Liefst ergens waar je makkelijk kan parkeren.

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 15 augustus 2015 - 14:10

Wij rijden al eens naar Aken, omdat het niet te ver is, een redelijk kleine en aangename stad. Er zijn verschillende parkeergarages in het centrum nabij de Elisenbrunnen (het centrale plein). Je hebt er zowel nieuwere winkelstraten als kleine, kronkelende steegjes met boetiekjes rond de oude markt. Na het centrum rijden we nog even langs het gebied "Rothe Erde", je hebt er dit shoppingcenter: http://aachenarkaden.de/ en in de Elsasstraße zijn er ook nog winkels, o.a. een klein shoppingcenter met supermarkt op nummer 139 als ik het goed heb. Van daar ben je snel weer op de autostrade naar huis.

Wat je ook kan doen is iets verder rijden naar Centro Oberhausen: http://www.centro.de/
Parkeren is er gratis, er is massa's plaats, buiten is er een wandelweg met restaurants en een klein park van Lego. Ik vind er zelf mijn smaak niet in kleren maar je moet de winkellijst maar eens overlopen, er is genoeg aanbod.

Verder stoppen we in alle Duitse steden waar we naar een concert gaan ook wel eens om te shoppen. Als je echt niet weet waar te beginnen is de locatie van Galeria Kaufhof (de Duitse Inno) opzoeken altijd een goed idee: https://www.galeria-kaufhof.de/

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 15 augustus 2015 - 14:38

Bekijk berichtMachteld., op 15 augustus 2015 - 14:10, zei:

Wij rijden al eens naar Aken, omdat het niet te ver is, een redelijk kleine en aangename stad. Er zijn verschillende parkeergarages in het centrum nabij de Elisenbrunnen (het centrale plein). Je hebt er zowel nieuwere winkelstraten als kleine, kronkelende steegjes met boetiekjes rond de oude markt. Na het centrum rijden we nog even langs het gebied "Rothe Erde", je hebt er dit shoppingcenter: http://aachenarkaden.de/ en in de Elsasstraße zijn er ook nog winkels, o.a. een klein shoppingcenter met supermarkt op nummer 139 als ik het goed heb. Van daar ben je snel weer op de autostrade naar huis.

Wat je ook kan doen is iets verder rijden naar Centro Oberhausen: http://www.centro.de/
Parkeren is er gratis, er is massa's plaats, buiten is er een wandelweg met restaurants en een klein park van Lego. Ik vind er zelf mijn smaak niet in kleren maar je moet de winkellijst maar eens overlopen, er is genoeg aanbod.

Verder stoppen we in alle Duitse steden waar we naar een concert gaan ook wel eens om te shoppen. Als je echt niet weet waar te beginnen is de locatie van Galeria Kaufhof (de Duitse Inno) opzoeken altijd een goed idee: https://www.galeria-kaufhof.de/

Bedankt Machteld! Mag je Aken nog in zonder ecosticker of wat was dat?
Dacht dat je op bepaalde plaatsen in Duitsland moest betalen om er te mogen rijden.  

Dat legopark klinkt wel leuk.

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 15 augustus 2015 - 15:05

Geen Umweltplakette in Aken als je voor 1 December gaat: http://www.klenkes.d...umweltzone.html
Het klopt dat je in de meeste steden een groene sticker nodig hebt om door het centrum te rijden, die kan je aanvragen bij VAB.

Het Legopark is erg klein en niet zo fameus, misschien leuk voor kleine kindjes. Je kan reviews vinden op Tripadvisor.
Veel plezier als je gaat :)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 15 augustus 2015 - 15:50

Bekijk berichtMachteld., op 15 augustus 2015 - 15:05, zei:

Geen Umweltplakette in Aken als je voor 1 December gaat: http://www.klenkes.d...umweltzone.html
Het klopt dat je in de meeste steden een groene sticker nodig hebt om door het centrum te rijden, die kan je aanvragen bij VAB.

Het Legopark is erg klein en niet zo fameus, misschien leuk voor kleine kindjes. Je kan reviews vinden op Tripadvisor.
Veel plezier als je gaat :)

Dus als je bv naar Oberhausen gaat heb je nu wel al wie groene sticker nodig? Sorry voor de vele vragen, ben daar niet zo bekend.

Dat park lijkt me toch niet zo veel. Duur voor wat het is.

raggy
raggy
  • 414 berichten

#6 Geplaatst 15 augustus 2015 - 15:53

Wij gaan regelmatig naar Aken.  Je hebt daar toffe winkels. We gaan als we daar komen naar de dierenwinkel en ook naar de real.  En dan nog een paar andere winkels.

Waar ligt dat legopark? In Aken?  Want ik ben daar al zo vaak geweest, maar ken daar precies toch nog niet veel. :(

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 15 augustus 2015 - 16:16

Het legopark ligt in Oberhausen.

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 15 augustus 2015 - 18:32

't Is niet de moeite hoor Raggy, tenzij je erg kleine kinderen hebt misschien. En dat zeg ik als Lego-fanaat :p Maar het winkelcentrum in Oberhausen en de omgeving zijn best een ritje waard.

Bekijk berichtDebb, op 15 augustus 2015 - 15:50, zei:

Dus als je bv naar Oberhausen gaat heb je nu wel al wie groene sticker nodig? Sorry voor de vele vragen, ben daar niet zo bekend.
Geen probleem hoor :)
Ik ga eens kijken of ik er iets over kan vinden, maar normaal gezien niet. Je rijdt niet door het centrum, het is eerder een soort industrieterrein. Dus ik denk dat ze wel zo slim zijn om dat buiten de Umweltzone te houden. Als je de stad wilt bezoeken heb je er waarschijnlijk wel een nodig.

Edit: je hebt er blijkbaar wel eentje nodig: http://www.centro.de...ne-niederl.html (dat weet ik dan zelf ook weer voor de volgende keer)

Bewerkt door Machteld., 15 augustus 2015 - 18:37.

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 17 augustus 2015 - 19:41

We zijn uiteindelijk toch maar in Nederland gaan winkelen. Bedankt voor de uitleg Machteld, ik hou het in mijn achterhoofd voor een andere keer.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 17 augustus 2015 - 21:31

Ik vind Maastricht altijd leuk en vroeger gingen we dikwijls naar Keulen,omdat mijn schoonzus daar toen woonde. Dan namen we de tram naar het centrum. Beide steden hebben van die leuke kleine straatjes, waar ik van hou. En in die straatjes veel kleine winkeltjes waar je vrij in en uit kunt gaan. In Keulen vond ik in de grote C&A ook altijd mijn gading. Daar kon je me 3 uur lossen zonder probleem. Ze waren daar ook altijd voor op de mode in België en hadden daar meer dan alleen kledij. Ook heel veel accessoires en maquilage enz.
Moet er toch nog eens naartoe gaan, maar mijn schoonzus woont er niet meer en dan was toch zo gemakkelijk.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#11 Geplaatst 18 augustus 2015 - 01:45

Bekijk berichtDebb, op 17 augustus 2015 - 19:41, zei:

We zijn uiteindelijk toch maar in Nederland gaan winkelen. Bedankt voor de uitleg Machteld, ik hou het in mijn achterhoofd voor een andere keer.

en waar ben je dan gaan winkelen in Nederland?

Bekijk berichtMachteld., op 15 augustus 2015 - 15:05, zei:

Hoe weet je dat of je een bepaalde sticker of iets anders nodig hebt om in bepaalde steden te mogen rijden?
Als jullie dat hier niet vernoemd hadden van die sticker dan had ik dat nooit geweten dat je die nodig had...
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 18 augustus 2015 - 09:42

Bekijk berichtlathyrus, op 18 augustus 2015 - 01:45, zei:

Hoe weet je dat of je een bepaalde sticker of iets anders nodig hebt om in bepaalde steden te mogen rijden?
Als jullie dat hier niet vernoemd hadden van die sticker dan had ik dat nooit geweten dat je die nodig had...
Ze hebben dat al enkele jaren geleden in Duitsland ingevoerd, op termijn zal je een groene sticker nodig hebben in alle steden. Voorlopig is het dus nog opzoeken omdat verschillende steden nog met de overgang bezig zijn, soms heb je geen sticker nodig op een bepaalde plaats, soms mag je nog binnen met een oranje sticker. De kleur hangt af van de uitstoot van je wagen. Je kan dus niet gewoon op goed geluk een sticker kopen maar moet je type wagen en uitstoot opsturen naar de VAB (en betalen natuurlijk), die je dan een officiële, gepersonaliseerde sticker terugstuurt. Zo'n sticker blijft bij de auto en blijft geldig, je moet hem enkel vernieuwen als je een nieuwe auto koopt.

Als je geregeld naar DE rijdt is het dus sowieso de moeite om er een aan te schaffen want je ziet de borden aan de rand van de zones niet goed en er hangen fikse boetes aan vast. Als je enkel op doorreis bent en nooit de autostrade verlaat is het niet nodig.

Om te weten waar in de stad je precies een sticker nodig hebt, kan je best op zoek gaan naar de website van de stad zelf. Ergens staat er wel een wegenkaart op met de zone ingekleurd, zoek onder rubrieken als bewoning/verkeer of toerisme/parkeren. Als je weet waar je heen moet kan je zo bekijken of je straat in de zone ligt. Maar let op dat je bvb. niet door de zone moet rijden om weer buiten de zone op je bestemming te komen. Er zijn ook regio's die een gezamenlijk zoneplan hebben. Het is altijd even zoeken. Let ook goed op de datum van de plannen, door de verschillende overgangsmaatregelen krijg je vaak een lijstje met plannen geldig vanaf datum zoveel en zoveel...

Debb
Debb
  • 239 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 18 augustus 2015 - 10:51

Bekijk berichtlathyrus, op 18 augustus 2015 - 01:45, zei:

en waar ben je dan gaan winkelen in Nederland?

We zijn in Woensel geweest, ligt achter Eindhoven. Is wel fijn daar. Veel winkels en het meeste is overdekt. Toch weer goed geshopt.

Ik had het ook maar eens ergens gehoord. Je moet het maar allemaal weten tegenwoordig. Spontaan een dagje uit is zo wel heel moeilijk.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#14 Geplaatst 19 augustus 2015 - 02:24

Bekijk berichtMachteld., op 18 augustus 2015 - 09:42, zei:

Ze hebben dat al enkele jaren geleden in Duitsland ingevoerd, op termijn zal je een groene sticker nodig hebben in alle steden. Voorlopig is het dus nog opzoeken omdat verschillende steden nog met de overgang bezig zijn, soms heb je geen sticker nodig op een bepaalde plaats, soms mag je nog binnen met een oranje sticker. De kleur hangt af van de uitstoot van je wagen. Je kan dus niet gewoon op goed geluk een sticker kopen maar moet je type wagen en uitstoot opsturen naar de VAB (en betalen natuurlijk), die je dan een officiële, gepersonaliseerde sticker terugstuurt. Zo'n sticker blijft bij de auto en blijft geldig, je moet hem enkel vernieuwen als je een nieuwe auto koopt.

Als je geregeld naar DE rijdt is het dus sowieso de moeite om er een aan te schaffen want je ziet de borden aan de rand van de zones niet goed en er hangen fikse boetes aan vast. Als je enkel op doorreis bent en nooit de autostrade verlaat is het niet nodig.

Om te weten waar in de stad je precies een sticker nodig hebt, kan je best op zoek gaan naar de website van de stad zelf. Ergens staat er wel een wegenkaart op met de zone ingekleurd, zoek onder rubrieken als bewoning/verkeer of toerisme/parkeren. Als je weet waar je heen moet kan je zo bekijken of je straat in de zone ligt. Maar let op dat je bvb. niet door de zone moet rijden om weer buiten de zone op je bestemming te komen. Er zijn ook regio's die een gezamenlijk zoneplan hebben. Het is altijd even zoeken. Let ook goed op de datum van de plannen, door de verschillende overgangsmaatregelen krijg je vaak een lijstje met plannen geldig vanaf datum zoveel en zoveel...

heel erg bedankt voor de uitleg !
Ik wist dat allemaal niet
Geplaatste afbeelding