Spring naar inhoud

- - - - -

Sienna's aangepast dieet - updates

• Log in om te reageren
148 reacties op dit onderwerp
Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 16 augustus 2015 - 18:49

Sinds deze zomer staat Sienna op speciale dieetvoeding en moet ze 1,3 kg afvallen.
DA heeft berekend hoe veel ik Sienna zou moeten geven hiervan zodat ze zou afvallen: 60 gr.
Na een drietal weken dat voer te hebben gegeven, moest ik terug naar de DA om tussendoor te wegen (omdat ik toch een nieuwe zak moest halen).
Niets afgevallen...

Dus raad gekregen de hoeveelheid te verminderen met nog eens 10 gram.
Ze krijgt nu dus 50 gram per dag, 25 's ochtends en 25 's avonds (en ik heb van mijn hart een steen moeten maken).
Maar er gaat nog altijd niks vanaf...
Ze is blijkbaar ook wel groter dan de gemiddelde huiskat, dus ze mag ook wel meer wegen.
Het is alsof ze op dit gewicht blijft steken.

Ze beweegt ook. Ik vind haar geen overluie kat.
Ze loopt me overal achterna, overal in het huis gaat ze mee.
Ze rent dagelijks doorheen het huis.

Als deze zak op is ga ik nog eens naar de DA om weer te wegen.
Indien er dan echt nog steeds geen gram af is, vraag ik hoe het verder moet.
Ik kan ze toch niet laten uithongeren? Ik heb er soms echt mee te doen.

Niemand in het gezin voert haar stiekem bij.
Alleen ik geef haar eten. Ik weet alleen waar de zak brokken staat.
Snoepjes heb ik weggeborgen. Heeft de rest van het gezin ook nooit toegang tot gehad.
Sienna's zorg is volledig mijn verantwoordelijkheid.

DA dacht toen dat het misschien is omdat ze van Nielson (hond) zijn brokken kan eten.
Ze staan altijd ter beschikking voor hem.
Ik heb haar wel al eens betrapt op het eten daarvan. Maar nooit veel.
Nu heb ik dat extra in de gaten gehouden. Ze doet dat niet meer.
Ouders zijn een week op vakantie geweest waardoor ze die een week sowieso niet kon eten en dit heeft niets geholpen.
Dus dat is het ook niet.

Of moet ik die dieetvoeding meer tijd geven en gaat het afvallen tergend langzaam?
1,3 kg lijkt weinig maar voor een kat is dat veel heb ik gelezen.
Aangezien de DA het zo verwonderlijk vond dat er nog niks af is, maak ik me zorgen.
Ze krijgt Hill's Metabolic Advanced Weight Solution.

Weet niet meer wat ik moet doen eerlijk gezegd.

Enige raad is dus welkom.

Bewerkt door Ailure, 18 november 2015 - 12:46.

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#2 Geplaatst 16 augustus 2015 - 19:38

Is zij echt zó overdreven dik?
Vraagt ze om eten?
Ik weet dat je geen andere voeding kan geven maar brokken met granen daar eten ze nu eenmaal
meer van en worden ze sneller dik.
Als  ze echt niet veel te dik is, zou ik het niet doen, ik heb liever een gelukkige kat :)
Ik zeg ook niet dat je ze moet vet mesten he, maar ik denk dat sommige da wat overdrijven.
Kan je als tussendoortje geen stukje  mager vlees geven, zoals kip of rund?

Bewerkt door lilymaya, 16 augustus 2015 - 19:38.

Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 16 augustus 2015 - 19:53

Bekijk berichtlilymaya, op 16 augustus 2015 - 19:38, zei:

Is zij echt zó overdreven dik?
Vraagt ze om eten?
Ik weet dat je geen andere voeding kan geven maar brokken met granen daar eten ze nu eenmaal
meer van en worden ze sneller dik.
Als  ze echt niet veel te dik is, zou ik het niet doen, ik heb liever een gelukkige kat :)
Ik zeg ook niet dat je ze moet vet mesten he, maar ik denk dat sommige da wat overdrijven.
Kan je als tussendoortje geen stukje  mager vlees geven, zoals kip of rund?

Dat ik het niet meer weet...
Misschien is het omdat ze zo groot is dat ze 'breed' lijkt?
Te zwaar zal ze wel wegen maar je moet het in haar geval in vergelijking met haar grootte zien.
Voor de gemiddelde kat is haar gewicht veel. Maar voor haar? Ik vind dat moeilijk.

Ze heeft wel een buikje maar dat hebben zoveel katten die minder wegen ook.

Echt de oren van mn kop zagen doet ze niet. Heel af en toe miauwt ze er eens om. Maar niet uren aan een stuk door en niet dagelijks.
Tussendoor geef ik ze nu wat tonijn (half blikje). Dan komt ze ermee toe. Doe dit wel niet dagelijks; alleen als ze dus eens wat zaagt.
Toen ik de DA vroeg of ik tussendoor tonijn mocht geven zei ze dat daar wel wat calorieën in zitten.
En dan vroeg ze of ik komkommer had geprobeerd? :trance: Daar zit niks in dus mag ze zoveel van als ze wil. Dat vond ik wel een vage tip?
Dat krijg ik er bij Sienna niet in hoor! Tis toch een kat? :s

Foto zal wel een ander beeld kunnen geven misschien dan in het echt maar deze is van gisteren:
Geplaatste afbeelding

Deze van 4 augustus:
Geplaatste afbeelding

23 juni, toen ik er nog maar pas mee bezig was
Geplaatste afbeelding

11 juni (nog niet op dieetvoeding):

Geplaatste afbeelding

14 juni, stond toen nog niet op dieetvoeding
Geplaatste afbeelding

Hier nog eentje waar ze staat, 8 maart:

Geplaatste afbeelding

Is dat overdreven dik?

Bewerkt door Ailure, 16 augustus 2015 - 20:01.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:14

Ik moet eerlijk bekennen dat ik haar al een tijd nogal teveel vind eruit zien. Een buikje is niet erg, heeft mijn kat ook (met andere reden nl. door een buikbreuk-operatie). Maar op foto heb ik haar altijd té vol gevonden.

Kan je spijtig genoeg niet helpen. Heb enkel als tip om zo mager mogelijk voedsel te geven. Qua brokken een vetpercentage onder 15% vet. Geen tonijn, dat is vet. Maar wel vb. gekookte kip, dat is mager.

Qua beweging, is zo een loopmolen misschien een idee, zoals sommigen hier hebben, zoals een hamsterrad maar in het groot. Als ze zoiets leuk vind, kan ze er veel in rondlopen. Maar ja, dat is dacht ik duur + veel kans dat ze het niet gebruikt.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#5 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:23

Ze is natuurlijk niet mager he.
Ze moet zeker niet dikker worden.
Tonijn zou ik ook niet te veel geven. Komkommer zullen niet veel katten willen hoor.
Haar proberen veel te laten bewegen.
Krijgt ze ook nog almo?

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:27

Proberen met voedselverrijking? Dan is ze er al wat langer mee bezig ook.

Of eventueel kvv? Of zou dat niet helpen om te vermageren?
Those who don't believe in magic, will never find it

Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:33

Weet zelf ook wel dat ze niet mager is, anders had ik haar niet op dieetvoeding gezet.
Ik heb het er moeilijk mee om er iets af te krijgen terwijl ik erg mijn best doe.
En ik zit daar heel erg mee in.

Dus ipv het 'hoe dik vind ik haar' zou ik nu liever enkel tips ontvangen (dit is niet bedoeld als aanval oid maar na zoveel keer 'ik vind haar dik' heb ik de boodschap wel ontvangen en dat ze wat te dik is wist ik zelf ook al dus ik heb geen behoefte om dit hierna nogmaals 10x te lezen. Het wijkt steeds verder af van de kernvraag: wat kan ik nog doen?).

Dat met die tonijn zal ik in elk geval al onthouden.
Ik geef nog Almo maar nu al een hele tijd niet meer omdat ik enkel wat blikjes haalde als ik kattenzand ging halen.
Maar ben nu al enkele maanden niet meer naar de dierenzaak gemoeten.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:43

Het enige dat bij fluffy hielp om af te vallen was jong geweld. Zij is ook lang te zwaar geweest en ik moest dan ook eten minderen enzo. Ging er maar niet af of het was heel weinig. Nu is ze wel weer redelijk mooier op gewicht omdat finn haar aanzet tot lopen. Momenteel is ze ook weer rond aan het crossen (oh joy).

Gezien ze aan de leiband loopt, kan je niet dagelijks blokje rond met haar zoals met een hondje?

Bewerkt door Eibhlin, 16 augustus 2015 - 20:44.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:43

Ik voel me wel aangevallen. Heb je maanden geleden gewaarschuwd, maar zonder gevolg. Soit, mijn tip is ze als 'extraatje' gekookte kip geven. Dat is mager, veel magerder dan tonijn, en de meeste katten vinden het heerlijk.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#10 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:46

Lust ze kip, kalkoen of stoofvlees?  Je mag dat altijd koken als je dat liever wilt.
Je kan ook altijd zo'n plakje pollak van uit de diepvries geven en koken, want
dat heeft ze misschien wel liever. Americain natuur mag ook hoor, veel katten vinden dat wel lekker.
Het is niet makkelijk he.
En je wilt ook niet dat ze altijd honger heeft.

.

Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:46

Bekijk berichtBlackScorpion, op 16 augustus 2015 - 20:43, zei:

Ik voel me wel aangevallen. Heb je maanden geleden gewaarschuwd, maar zonder gevolg. Soit, mijn tip is ze als 'extraatje' gekookte kip geven. Dat is mager, veel magerder dan tonijn, en de meeste katten vinden het heerlijk.
Het was nochtans niet als aanval bedoelt, daarom zet ik het er nog extra bij.
Dat je het zo zegt als 'ik heb je maanden geleden gewaarschuwd', dat doet mij wel pijn.
Alsof ik het zo in de hand heb laten lopen en slecht voor haar hebt gezorgd.
Dat vind ik heel erg ondoordacht omschreven...

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 16 augustus 2015 - 20:55

met de voeding die ze nu krijgt is dat wat ze krijgt blijkbaar nog teveel. Vrij buiten laten lopen zou voor mij ook geen optie zijn hoor, dus dat snap ik volledig.

probeer het binnen spannend en uitdagend te maken voor haar. Zodat ze meer gaat bewegen, dat heeft ze echt nodig. En toch zal ze minder moeten eten.

Koop zelf een weegschaal, zodat je haar vorderingen bij kunt houden. Elke maand wegen is mooi. Teveel wegen wordt je zelf helemaal gek van. Als ze echt teveel eten krijgt zal ze aankomen.

Kijk wat ze zou mogen eten als ze perfect op gewicht zou zitten en begin van daaruit te kijken.

Voor Senin hadden we 'berekend' wat hij zou mogen krijgen. Hij kwam toch aan. Minder gegeven. kwam nog aan. Nog minder gegeven, hij kwam niet meer aan maar viel ook niet af. Uiteindelijk kreeg hij minder dan hij zou mogen krijgen voor een gezond gewicht en begon af te vallen.
het is even zoeken naar wat werkt.
Als deze voeding niet helpt, kijk dan naar wat anders. En kijk dan ook opnieuw naar de hoeveelheden, dat kan per voeding verschillend zijn.

Natvoer of vlees vind ik een goed idee, beter dan brok in ieder geval. Maar dan moet je wel opletten dat ze niet aan komt al je overstapt, want dat kan wel gebeuren.
Wij gingen over op een andere voeding (andere kvv, van barfmenu (tinlo) naar carnibest). Met dezelfde hoeveelheid voer kwam iedereen hier aan, dus dat verminderd.
Zoals ik al zei, het is soms even zoeken. Als ze niet aankomt zit je alvast redelijk. Als ze gaat afvallen mag het inderdaad niet te snel gaan. Hier gaat het met ca 100 a 150 gram per maand. Mag meer, maar dan mag hij nog minder eten en dat vind ik sneu. Dus zo gaat het prima ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 16 augustus 2015 - 21:09

Bekijk berichtlilymaya, op 16 augustus 2015 - 20:46, zei:

Lust ze kip, kalkoen of stoofvlees?  Je mag dat altijd koken als je dat liever wilt.
Je kan ook altijd zo'n plakje pollak van uit de diepvries geven en koken, want
dat heeft ze misschien wel liever. Americain natuur mag ook hoor, veel katten vinden dat wel lekker.
Het is niet makkelijk he.
En je wilt ook niet dat ze altijd honger heeft.

.

Ik heb haar al eens kip gegeven maar ze vindt dat denk ik te droog.
Bij de Almo is ze ook zot op dat vocht dat erbij zit, bij tonijn ook. Misschien kan ik er wat water bij doen volgende keer zodat het wat vochtiger is?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 16 augustus 2015 - 21:12

Kip met rijst koken en wat kookwater bij de kip doen. Geven wij als Sierra het in haar darmen heeft omdat het mager is. En het kookwater van rijst is ook goed en lust ze misschien.
Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 16 augustus 2015 - 21:12

Bekijk berichtginnie, op 16 augustus 2015 - 20:55, zei:

met de voeding die ze nu krijgt is dat wat ze krijgt blijkbaar nog teveel. Vrij buiten laten lopen zou voor mij ook geen optie zijn hoor, dus dat snap ik volledig.

probeer het binnen spannend en uitdagend te maken voor haar. Zodat ze meer gaat bewegen, dat heeft ze echt nodig. En toch zal ze minder moeten eten.

Koop zelf een weegschaal, zodat je haar vorderingen bij kunt houden. Elke maand wegen is mooi. Teveel wegen wordt je zelf helemaal gek van. Als ze echt teveel eten krijgt zal ze aankomen.

Kijk wat ze zou mogen eten als ze perfect op gewicht zou zitten en begin van daaruit te kijken.

Voor Senin hadden we 'berekend' wat hij zou mogen krijgen. Hij kwam toch aan. Minder gegeven. kwam nog aan. Nog minder gegeven, hij kwam niet meer aan maar viel ook niet af. Uiteindelijk kreeg hij minder dan hij zou mogen krijgen voor een gezond gewicht en begon af te vallen.
het is even zoeken naar wat werkt.
Als deze voeding niet helpt, kijk dan naar wat anders. En kijk dan ook opnieuw naar de hoeveelheden, dat kan per voeding verschillend zijn.

Natvoer of vlees vind ik een goed idee, beter dan brok in ieder geval. Maar dan moet je wel opletten dat ze niet aan komt al je overstapt, want dat kan wel gebeuren.
Wij gingen over op een andere voeding (andere kvv, van barfmenu (tinlo) naar carnibest). Met dezelfde hoeveelheid voer kwam iedereen hier aan, dus dat verminderd.
Zoals ik al zei, het is soms even zoeken. Als ze niet aankomt zit je alvast redelijk. Als ze gaat afvallen mag het inderdaad niet te snel gaan. Hier gaat het met ca 100 a 150 gram per maand. Mag meer, maar dan mag hij nog minder eten en dat vind ik sneu. Dus zo gaat het prima ;)

Dus van mijn hart een nog fellere steen maken en minder geven?
Wat deed jij tegen het om eten vragen? Of deden ze dat bij jou niet?

Ik ga nu wel die 50 gr nog uit doen.
Ik heb haar vandaag al gewogen. Daaruit kwam -300 à 400gr. Maar ja, is dat betrouwbaar he? Dat is nu ook weer zo veel. Het is op de ouderwetse manier: ik op de weegschaal met Sienna vast. Daarna alleen ik op de weegschaal. Verschil van elkaar aftrekken :p Tis een personenweegschaal dusja...
Hoewel de vorige keer er echt niks af was op deze manier van wegen, en bij de DA haar weerschaal was dat effectief zo.