Spring naar inhoud

- - - - -

Sienna's aangepast dieet - updates

• Log in om te reageren
148 reacties op dit onderwerp
Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#61 Geplaatst 17 augustus 2015 - 17:59

Mijn katten eten daar ook graag uit, al jaren, en ze zijn ondertussen zo gewend om met hun pootjes te eten dat ze zelfs hun natvoer eerst met hun pootje pakken en het dan opeten ;) kei schattig. Ik heb ook zo'n voedertoren en ze wisselen af.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#62 Geplaatst 17 augustus 2015 - 18:01

Bekijk berichtAilure, op 17 augustus 2015 - 17:49, zei:

Houd je je katten daar eigenlijk lang zoet mee, met zo één bord?
Raken ze bv dat niet beu dat ze hun poot steeds daarin moeten steken als je die potjes hebt (zoals jij Eibhlin)?
Aleja op zich moeten ze wel willen ze eten, maar het moet toch 'leuk' blijven of ben ik daarin verkeerd?

Die van mij smijten zich dagelijks daar op als ik er iets in doe hoor. :d

Ailure
Ailure
  • 5.426 berichten
  • 1 katten

#63 Geplaatst 17 augustus 2015 - 18:08

Ja in dat geval is dat wel een investering die ik zeker wil doen :)
Morgen nog eens kijken om dat Activity Board en anders zal het toch de food maze van catit worden :p
En dan maar hopen dat ze het gaat snappen wat ze moet doen.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#64 Geplaatst 17 augustus 2015 - 18:09

Bekijk berichtAilure, op 17 augustus 2015 - 18:08, zei:

Ja in dat geval is dat wel een investering die ik zeker wil doen :)
Morgen nog eens kijken om dat Activity Board en anders zal het toch de food maze van catit worden :p
En dan maar hopen dat ze het gaat snappen wat ze moet doen.

Bij mij snappen ze het alle 3. Desnoods eens voor tonen hoe het moet. Als je er iets in gaat doen gaat ze automatisch het er uit willen halen. Ik weet niet of er een eurotuin in je buurt is maar bij ons lagen er deze week veel van die voedselverrijkings dingen.

Bewerkt door Eibhlin, 17 augustus 2015 - 18:10.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#65 Geplaatst 17 augustus 2015 - 22:15

De allermakkelijkste puzzels zijn zoiets: http://www.zooplus.n...ligentie/293519 Ze zien de brokjes duidelijk liggen en de meeste katten hebben door de grote gaten zelf de reflex om hun pootje te gebruiken.
Ik weet wel dat je niet graag bestelt, maar er zijn vast ook dergelijke puzzels te vinden in de winkel, of zelf te maken. Deze is nog steeds Pluis' lievelingspuzzel (omdat hij zo makkelijk is :rolleyes:) maar zelfs met pootje telkens uitsteken verbranden ze wat energie. De voertoren van Catit is niet zo populair, daar steekt ze gewoon haar kop boven in. De brokjes van verdiep naar verdiep krijgen begrijpt ze denk ik nog steeds niet (of wil ze niet begrijpen). Van het laagste verdiep in het bakje lukt wel.

Over het leren puzzelen zou ik me geen zorgen maken, katten gebruiken vanzelf al hun pootjes om dingen uit te testen. Saga, onze zwerfpoes die nog nooit iets dergelijks gezien had, was meteen weg met een simpele wc-rolpuzzel.
Laat je vooral niet te veel opjagen, zoals hierboven gezegd moet ze ook telkens wennen aan nieuwe voeding en dat neemt allemaal z'n tijd.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#66 Geplaatst 17 augustus 2015 - 22:20

Bekijk berichtAilure, op 17 augustus 2015 - 16:50, zei:

Zoiets gelijkaardigs zag ik in de Maxi Zoo.
Vind dat moeilijk. Tja, wat vindt zij leuk?

Ik ben even brokjes aan het gooien van de ene kant van de living naar de andere.
Amai! Ze spurt nogal erachter :o
Dus dat mag ook gewoon?

Het kost inderdaad wel wat, al die spullen voor voedselverrijking, en niet elke kat vindt alles leuk dus heel moeilijk.
Let wel op waar je het koopt want er zitten echt wel grote prijsverschillen op.
De Northmate hebben we in de winkel aan het dubbele van de prijs gezien.

En die brokjes smijten, dat is hier voor onze dagelijkse arbeid. Voor het slapengaan zitten ze met zn allen te wachten tot we eraan beginnen.
Joske springt in de lucht en grijpt de brokjes nog voor ze op de grond vallen, en de dames rennen er heel graag achteraan.
Dé ideale manier om beweging in je kat te krijgen dus ;)

Ailure
Ailure
  • 5.426 berichten
  • 1 katten

#67 Geplaatst 17 augustus 2015 - 22:46

Ben nog elders raad aan het vragen ivm voedelverrijking.
Kreeg het advies dat dat activity board niet zo geschikt zou zijn voor grotere katten.
Die persoon in kwestie haar kat kon met haar poten niet door de openingen van het labyrint en die speelrail.
Dus ja, nu ben ik wat twijfelachtig :( Wil natuurlijk iets kopen dat voor haar past.

Dat brokjes smijten is hier ook populair.
Als ze die over de grond ziet vliegen naar de andere kant van de kamer spurt ze erachter.
Soms voetbalt ze er zelfs mee :d Een paar keer tegen sjotten met haar poot. Echt spelen/jagen dus.
Ze rent echt hard achter die brokken. Doet me goed om te zien.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#68 Geplaatst 17 augustus 2015 - 22:50

Bekijk berichtAilure, op 17 augustus 2015 - 22:46, zei:

Ben nog elders raad aan het vragen ivm voedelverrijking.
Kreeg het advies dat dat activity board niet zo geschikt zou zijn voor grotere katten.
Die persoon in kwestie haar kat kon met haar poten niet door de openingen van het labyrint en die speelrail.
Dus ja, nu ben ik wat twijfelachtig :( Wil natuurlijk iets kopen dat voor haar past.

Dat brokjes smijten is hier ook populair.
Als ze die over de grond ziet vliegen naar de andere kant van de kamer spurt ze erachter.
Soms voetbalt ze er zelfs mee :d Een paar keer tegen sjotten met haar poot. Echt spelen/jagen dus.
Ze rent echt hard achter die brokken. Doet me goed om te zien.

Die van mij is totaal geen probleem voor grotere katten. Misschien heeft zij het over main coons of echt van die garfieldpoezen. Loki heeft ook heel dikke poten en kan toch in veel kiertjes prutsen hoor.

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#69 Geplaatst 18 augustus 2015 - 00:08

Voila, smijten is de boodschap ;)  Veel goedkoper dan al die voerpuzzels :d

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#70 Geplaatst 18 augustus 2015 - 10:00

kun je het activity board niet een keer van iemand lenen om uit te proberen?
ik heb hier twee verschillende puzzels liggen, die zou je zo mogen lenen om te zien wat het is voor jouw kat, maar je woont een beetje te ver weg......

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Fieke
Fieke
  • 3.188 berichten
  • 1 katten

#71 Geplaatst 18 augustus 2015 - 10:59

Hier ook een grote fan van voederverrijking. Shiva heeft geen overgewicht (integendeel, zou 500 g meer mogen wegen) maar als hij brokjes in een kommetje krijgt dan eet hij meerdere brokjes samen en verslikt hij zich constant.
Hier worden verschillende voedselspeeltjes afgewisseld:
Cat activity fun board: gaat al meer dan 6 jaar mee en is nog steeds populair, vooral de vakjes over het brugje en de pinnetjes. Hier moet je kat voor elk brokje moeite doen.
Geplaatste afbeelding

Cat activity turn around: wordt hier vooral als back-up gebruikt. Als we door omstandigheden later thuis zijn, dan gebruikt hij deze. Overdag niet zo geliefd.
Geplaatste afbeelding

Cat activity fantasy board: deze wordt afgewisseld met de volgende. Shiva vindt deze wel leuk, ik iets minder. In het witte bakje doe je brokjes en een soort pingpongballetjes. De balletjes zijn toch wat plakkerig na het eten en hij vindt niets leuker dan die door het hele huis te meppen...
Geplaatste afbeelding

Cat activity Poker box: nog niet zo lang in gebruik maar is nu wel zijn favoriet. We hebben hier heel fijne momenten beleefd met deze puzzel. Enkele dingen heb ik moeten tonen, maar als je ziet hoe geconcentreerd hij dat probeerde en dan dat kopje als er een schuifje opengaat, ongelooflijk. Nadeel is misschien wel: één keer schuifje open, dan liggen er wel meerdere brokjes klaar.
Geplaatste afbeelding
Wij hebben ook een heel (kort) tijdje een voederbakje met klok gebruikt, maar dat is geen oplossing. Na 2 dagen kon Shiva die klokjes zelf verderzetten, zodat het bakje openging....
Het voerlabyrinth was hier geen succes wegens te slimme kat. Hij duwde die toren gewoon om....
Geplaatste afbeelding
Heel veel succes! Wij hebben nu wel al die puzzels gekocht maar op internet vind je veel 'doe-het-zelf' voorbeelden met doosjes en wc-rolletjes. Als je wat handig bent, dan kan je even bruikbare dingen maken.

Bewerkt door Fieke, 18 augustus 2015 - 11:00.

Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.426 berichten
  • 1 katten

#72 Geplaatst 18 augustus 2015 - 11:05

Bekijk berichtginnie, op 18 augustus 2015 - 10:00, zei:

kun je het activity board niet een keer van iemand lenen om uit te proberen?
ik heb hier twee verschillende puzzels liggen, die zou je zo mogen lenen om te zien wat het is voor jouw kat, maar je woont een beetje te ver weg......

Goh ik zou echt niet weten van wie eigenlijk.
Dus lijkt me niet :(

Vannacht was Sienna echt vervelend... Ze heeft me toch wel even wakker gehouden.
Had gezien dat ik het bakje brokjes bovenop de kast had gezet.
Ze kan er sowieso niet aan, maar toch steeds in die kast kruipen met al het gerommel.
En haar zagerig miauwtje ook laten horen steeds.
Normaal heeft ze dat zo erg nooit en gaat ze gewoon slapen tot ergens in de vroege ochtend.
Maar nu...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#73 Geplaatst 18 augustus 2015 - 12:47

Wij hadden vroeger (Sierra kan nu geen brokken meer verteren) zo een lege doos van zakdoekjes (grote, geen vierkante) gebruikt. Bovenaan met karton dicht kleven, gaatjes in zijkant en bovenkant gemaakt waar ze met haar pootje door kon en 1 gaatje tot op de grond waar de brokken uitgedrukt konden worden. En dan brokjes erin. Je kan er zelfs 2 op elkaar kleven met een verbindingsgat voor de brokjes van boven naar onder te laten vallen. Doos kan je mooi versieren. Sierra, die van voedsel verrijking of speeltjes geen fan is, was hier wel dol op. Het is leuk en goedkoop om te zien of ze het leuk vind.

Bewerkt door BlackScorpion, 18 augustus 2015 - 12:48.

Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#74 Geplaatst 18 augustus 2015 - 13:06

Bekijk berichtFéline, op 17 augustus 2015 - 12:49, zei:

Ik vind Sienna een pràchtige poes ! Je hebt dat ook zo met mensendokters hé, "medammeke, ge zijt te zwaar, ge moet gaan diëten". Dat zijn er zo van de "nieuwe" generatie. Mijn katten zouden me zien afkomen als ik ze komkommer zou geven. Ze hebben geen duimen, dus kunnen ze ook het gebaar duim tussen wijs-en middenvinger niet maken.

Ik lees dit topic nu pas en wou ook iets in die trant posten  :)

Bekijk berichtMurron, op 17 augustus 2015 - 17:59, zei:

Mijn katten eten daar ook graag uit, al jaren, en ze zijn ondertussen zo gewend om met hun pootjes te eten dat ze zelfs hun natvoer eerst met hun pootje pakken en het dan opeten ;) kei schattig. Ik heb ook zo'n voedertoren en ze wisselen af.

Zo eet ons Boke poke ook dikwijls, inderdaad kei schattig  :)

Ailure
Ailure
  • 5.426 berichten
  • 1 katten

#75 Geplaatst 18 augustus 2015 - 14:07

Het zal idd die food maze van catit worden of deze: http://www.zooplus.n...ed/snack/431147

Wat zou beter zijn? Van die labyrint van catit hoor ik dat zoveel katten die omtrekken. Weet natuurlijk niet of Sienna dat gaat doen... Dat model dat in de  tom & co stond leek toch zwaar om om te trekken/duwen dus geen idee of ze dat doet :s Wat ze eerder doet is omduwen met haar snoet denk ik. Kan dat gemakkelijk?

Die labyrint lijkt me dan eerder weer meer een uitdaging bieden?

Graag meningen welke beter zou zijn tussen de twee, ik ga namelijk zo aankopen :d

Bewerkt door Ailure, 18 augustus 2015 - 14:08.