Spring naar inhoud

- - - - -

Brits korthaar cattery

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#1 Geplaatst 18 augustus 2015 - 12:45

Hey iedereen,

Ik had dit onderwerp al aangesneden in het hoekje voor nieuwe leden, maar blijkbaar kan ik mijn vragen/verhaal hier beter kwijt, dus hier ga ik..

Ik heb momenteel 2 britjes van 11 jaar oud; een crème katertje (Charlie) en een blauw poesje (Misty). Foto's van hen kan je terugvinden door naar mijn galerij te gaan via mijn profiel. Misty is trouwens ook het poesje op mijn profielafbeelding.

Het was 11 jaar geleden aanvankelijk de bedoeling om met Misty een cattery te starten, maar aangezien zij ondanks dat ze de pil kreeg, toch steeds krols werd en fel vermagerde, hebben we haar laten steriliseren toen ze 1,5 jaar was.

Ik woon momenteel nog thuis, maar ga begin volgend jaar samenwonen met mijn vriend. Ik neem mijn schatjes niet mee omdat ik ze niet weg wil halen uit hun vertrouwde omgeving en omdat ze het gewoon zijn dat er altijd iemand thuis is (mijn ouders zijn met pensioen). Aangezien mijn vriend en ik allebei werken, zouden ze plots veel vaker alleen thuis zitten en ik weet dat dit vooral voor Charlie niet houdbaar zou zijn. Hij moet constant omringd zijn door mensen en hij is dit zo ook al gans zijn leventje gewoon.
Ik ga ze enorm hard missen, krijg het er al moeilijk mee als ik er nog maar aan denk, maar het is de enige juiste beslissing en gelukkig ga ik ze nog dagelijks kunnen bezoeken aangezien ik maar op 1,5 km van mijn ouders ga wonen.

Uiteraard heeft dat alleen gaan wonen ook positieve kanten en eentje daarvan is dat mijn droom om zelf een cattery te beginnen nu misschien toch realiteit zal worden. Er zal sowieso heel snel een britje in huis komen en ik zou met haar dan ook graag mijn eigen cattery starten. Ik wil graag een tabby point poesje. De kleur maakt mij momenteel weinig uit, want ik vind eerlijk gezegd alle (tabby) points (en eigenlijk alle britjes :loveshower: ) mooi en ben ervan overtuigd dat dit zichzelf wel zal uitwijzen als ik ga kijken naar een nestje. Dat het kitten uit geteste ouders zal komen en in orde moet zijn met alle inentingen, is voor mij vanzelfsprekend, maar ik wou het er toch nog graag bij vermelden.
Ik ben er mij ook van bewust dat, als mijn toekomstige poesje uit België komt, ik er eerst voor moet zorgen dat ik een HK nummer heb. En als ze bv. uit Nederland komt, moet ze een rabiës inenting krijgen en kan ze dus ten vroegste na 15 weken verhuizen.

Ik had mij al die jaren geleden al een beetje ingelezen in verband met genetica en ben dit nu aan het opfrissen. Ook over ziektes, zwangerschap, nestjes, combinaties die al dan niet mogen, ... heb ik nog veel bij te leren. Ik wil niet zomaar doelloos fokken om gewoon eens een nestje te hebben, maar dat wil natuurlijk ook wel zeggen dat ik toch wat begeleiding zal nodig hebben van de "oude rotten in het vak" :lachen: .
Alle tips van brits korthaar fokkers die op dit forum zitten, zijn dus meer dan welkom. Bij welke vereniging zitten jullie bijvoorbeeld? Ik ga wel af en toe kijken naar shows, maar voor de rest heb ik weinig kennis i.v.m kattenverenigingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes!!!

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 18 augustus 2015 - 12:58

Ik wens je veel geluk, ben zelf Aby fokker,
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

henny
henny
  • 1.601 berichten

#3 Geplaatst 18 augustus 2015 - 13:14

Je schrijft:

Aangezien mijn vriend en ik allebei werken, zouden ze plots veel vaker alleen thuis zitten en ik weet dat dit vooral voor Charlie niet houdbaar zou zijn. Hij moet constant omringd zijn door mensen en hij is dit zo ook al gans zijn leventje gewoon.

En dan wil je een cattery gaan beginnen?

Henny

Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#4 Geplaatst 18 augustus 2015 - 13:34

Bedankt, Randa!

Henny, ik heb redelijk wat vakantiedagen en kan deze vrij kiezen en dus ook inplannen in functie van de cattery.
Ik ga ook geen 10 poezen aanschaffen, maar slechts eentje en dan misschien nog een gecastreerd katertje zodat ze, als wij gaan werken zijn, elkaar als gezelschap hebben.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#5 Geplaatst 18 augustus 2015 - 19:18

Hoi Freya,
Henny heeft daar wel een punt,want een zwangere poes en daarna kittens kost echt veel tijd( als je het goed wilt doen tenminste).
Ik heb momenteel een nestje van nu net 2 weken,en moederpoes is van eigen fok.
Haar moeder was een zelfverzekerde moeder,hangt sterk aan mij,maar bleef goed voor de kittens zorgen,haar dochter heeft nu dus een nestje en is wat onzekerder,hangt aan mij,roept mij en loopt zelfs vaak roepend achter mij aan(,inmiddels niet meer) maar ik moest bijna 24/7 thuis blijven om haar te steunen en haar vertrouwen te geven,ook het bevallen ging bij haar moeder makkelijker dan bij haar.
Hiermee wil ik maar zeggen,dat ook al denk je wat ervaring te hebben,het zomaar weer anders dan gepland kan gaan.
Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een mini cattery(1 poes/1kater)).
Ik geniet volop van de zwangerschap van moedeoes en vooral van de kittens daaruit komende.
Maar,ik hou de kittens tenminste 15 weken,en hoe ouder ze worden,des te meer aandacht slokken ze op,vergis je daar niet in!
Als jij hele dagen werkt,hoe doe je het dan met de verzorging van moeder en kittens?
Al ben je 3of4 dagen vrij,op die andere dagen hebben de kitten/ moeder ook aandach/ verzorging nodig.
Ik zeg dit niet om je aan te vallen,maar zodat je goed kunt overwegen hoe je het gaat aanpakken.
Nogmaals,wat ik hierboven heb beschreven geldt voor als je het(in mijn ogen) goed wilt doen,dus kittens en moeder veel aandacht geven en goed opgevoede en sociale kittens wilt afleveren.
Ik kan zien dat je er veel over hebt nagedacht,neem bovenstaande mee en als jij denkt dat je het kunt,dan,heel veel succes met je aanstaande cattery!!

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 20 augustus 2015 - 13:56

Sorry, volgens wat je hier beschrijft kan geen cattery beginnen als je full time zou werken.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik zelf werk fulltime en heb een cattery zoals heel vele hier op KS.
En als ik jou begrijp doen wij het allemaal slecht in je ogen omdat we werken.
Alle kittens, katten en mijn hond krijgen de aandacht die ze nodig hebben.

Normaal gezien heeft een moeder en haar kittens geen full time verzorging nodig, de poezen kunnen hun kittens perfect zelf verzorgen. De eerste weken worden hier bij nieuwe kittens 's morgens en 's avonds de onderleggers ververst, de kittens gewogen elk kitten wordt uitvoerig geinspecteerd en bekeken en betutteld.  Trouwens de moederpoezen zouden het niet op prijsstellen als ik constant in de weer zou zijn om hun kittens te nemen.  
Een baby kitten moet vooral eten en heel veel slapen.  (ik heb het geluk dat ik minder slaap dan de gewone mensen).  Sommige moederpoezen durven wel eens hun kroost bij mij op bed brengen om dicht bij mij te liggen.
Bovendien krijgen alle andere katten elke dag hun prive aandacht, maar ze spelen ook heel veel met elkaar.  
Soms kan het eens misgaan, heb ik vorig jaar ondervonden, dan is er altijd wel een oplossing.  Dan leer je ook je vrienden kennen en vooral de "pseudovrienden".  Vorig jaar heeft ons mama (80 jaar) tijdens de dag mijn nestje van Alegria geflest omdat na de geboorte van de kittens Alegria haar tepeltjes naar binnen gekeerd waren. Tegen dat ik wist wat ik moest doen was de melkgift te weinig om nog zonder bijvoederen de kittens te laten opgroeien.  Tijdens de nacht heb ik het gedaan.

Met de hond ga ik zowel 's morgens een half uurtje wandelen en 's avond minimum een uurtje en half.  Nadat ik thuis ben gaat alle aandacht naar de katjes, spelen, voeden, kattenbakken, DA bezoek en nog veel meer.  Doorgaans heb ik een beetje tijd voor mij zelf zo rond 23h30.

Mits de nodige organisatie en zoals ik lees met een partner is dit heel goed te doen.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#7 Geplaatst 20 augustus 2015 - 15:20

Tja Randa,ik heb er ook achtergezet"in mijn ogen" ik ga ervanuit dat als iemand zich aangevallen voelt dat diegene zichzelf in mijn omschrijving herkent en er blijkbaar toch ergens iets wringt bij die persoon,daar kan ik niets aan doen.
We hebben allemaal recht op onze mening,ik heb hem gegeven,jij nu ook,dus Freya kan haar eigen besluit nemen.

Bewerkt door Duchess, 20 augustus 2015 - 15:23.

Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#8 Geplaatst 20 augustus 2015 - 18:02

Ik denk toch ook dat er maar weinig cattery's over zullen schieten als je die waarbij de mensen werken weg laat.
Ik vind dus ook niet dat je kan zeggen dat mensen die werken en die een cattery hebben daarom niet goed bezig zijn.
Daarbij stel ik mij ook nog de vraag hoe je het dan financieel regelt, want (ras)katjes kosten veel geld en de meeste mensen moeten daar toch echt wel voor werken.

Mijn eigen britjes komen uit 2 verschillende cattery's. Charlie komt uit een cattery waarbij de mensen constant aanwezig waren. Misty komt uit een cattery waarbij man en vrouw beide fulltime gingen werken. Charlie heeft nog steeds enorm veel aandacht nodig, want hij is zo opgevoed. Misty daarentegen is veel meer op zichzelf, maar dat maakt haar niet asociaal, want zij komt ook geregeld om knuffels en aandacht vragen. Ze is op bepaalde vlakken zelfs veel liever dan hem.

Voor toekomstige eigenaars van een katje lijkt het in mijn ogen veel beter om een katje zoals Misty in huis te nemen, want zij kan op zichzelf zijn, zij kan bijvoorbeeld uren voor het raam naar buiten liggen kijken en je ziet ook aan haar dat ze daarvan geniet. Zo'n katje kan je gerust achter laten als je 's morgens naar je werk vertrekt. Een katje als Charlie daarentegen, daarvan weet je dat hij niet gelukkig zou zijn bij mensen die gaan werken. Natuurlijk zal dat ook wel deels aan zijn karakter liggen, maar ik ben er toch van overtuigd dat het feit dat hij het van kitten af aan gewoon is dat er constant mensen bij hem zijn, er toch ook veel mee te maken heeft.

Hoe dan ook wil ik zelf ooit gezonde, mooie en sociale kittens kunnen meegeven met mensen en ik ben ervan overtuigd dat dit zal lukken, ookal werken we allebei.

Ik heb ondertussen het boek "Katten fokken" van Esther Verhoef besteld. Heb er o.a. hier al heel veel positieve dingen over gelezen, dus ik ben heel benieuwd!

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#9 Geplaatst 20 augustus 2015 - 21:57

Freya,ik had het over full time werken,dat is toch wel een verschil met part time werken.
Het ligt zeker ook aan het soort kat,mijn Cheetoh's zijn inderdaad zeer aanhankelijk, en sociaal,daarom plaats ik ze ook alleen in een thuis waar minimaal 1andere kat aanwezig is.
Als ze naar hun nieuwe thuis gaan,met andere kat,dan kunnen de nieuwe eigenaren ook gerust gaan werken,maar als ze thuis komen zullen de katten zeer zeker veel aandacht opeisen,maar dat maakt ze juist leuk.
Dus mijn mening is gebaseerd op het karakter van mijn raskatten.
Nogmaals,ik wens je juist heel veel succes en plezier met je  cattery,want kittens geboren zien worden en opgroeien in je eigen huis is fantastisch!

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 21 augustus 2015 - 09:53

@duchess, bij wringt er absoluut niets, ik vind het alleen heel straf dat je vanuit jouw "luxepositie" niet hoeven werken enkel doen waar je zin in hebt alle andere mensen die wel moeten werken veroordeelt.  Alle fokkers die ik,persoonlijk ken, waar ik mee werk zijn mensen die fulltime werken en enorm veel liefde hebben voor hun dieren. Ik ben bovendien heel gelukkig dat dat ik fulltime werk en dit al 35 jaar lang en ik kan je verzekeren mijn katjes hebben daar nooit ondergeleden en ik ook niet, noch mijn Aby'tjes noch mijn Siamezen in het verleden.
BannerUry's-Legend.jpg

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#11 Geplaatst 21 augustus 2015 - 11:41

Bekijk berichtRanda, op 21 augustus 2015 - 09:53, zei:

@duchess, bij wringt er absoluut niets, ik vind het alleen heel straf dat je vanuit jouw "luxepositie" niet hoeven werken enkel doen waar je zin in hebt alle andere mensen die wel moeten werken veroordeelt.  Alle fokkers die ik,persoonlijk ken, waar ik mee werk zijn mensen die fulltime werken en enorm veel liefde hebben voor hun dieren. Ik ben bovendien heel gelukkig dat dat ik fulltime werk en dit al 35 jaar lang en ik kan je verzekeren mijn katjes hebben daar nooit ondergeleden en ik ook niet, noch mijn Aby'tjes noch mijn Siamezen in het verleden.

ik werk bewust PT maar met de reden omdat ik er wil zijn voor mijn dochter en niet een opvang haar opvoeden.
dat is de enige reden maar ik heb het geluk dat mijn partner werkt want anders zou ik het FT moeten doen, ook de cattery erbij.
want zoals jij zegt, ik heb dit luxeleventje ook niet om de katten/kittens te onderhouden, mijn dochter en niet te gaan werken....
ik ken genoeg fokkers die wel werken en de velen die thuis zijn, staan op ziekenkas of invaliditeit naar wat ik lees/hoor.
zonder inkomen kan je geen cattery bekostigen tenzij je op je katten wilt verdienen natuurlijk. ik geef je dus volledig gelijk wat je zegt...

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 21 augustus 2015 - 12:15

Bedankt Nisha
BannerUry's-Legend.jpg