Spring naar inhoud

- - - - -

De eeuwige twijfel: buiten laten of niet

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#16 Geplaatst 22 augustus 2015 - 13:01

Sienna is ook een binnenkat die af en toe naar buiten mag gaan.
De tuin in dan, in mijn geval wel aan de leiband.
Ik heb haar eergisteren buiten gelaten terwijl ik boven aan het studeren was.
Ze heeft een hele middag in de zand gelegen tussen de bloemen (wij hebben zo'n grote struik waar ze een nestje gemaakt heeft, uit de zon :d)

Als ik pauze nam, ging ik eens kijken.
Op een moment zat ze aan de verandadeur en zat ze te miauwen.
Het was genoeg geweest, ze wilde terug naar binnen.
Misschien zo'n uurtje of twee, drie buiten geweest.
Zij wil eigenlijk vooral buiten voor het gras te eten denk ik.

Vaak fritst ze ook mee buiten met iemand.
Gisteren bv mijn ma mij komen roepen, want Sienna was mee gelopen.
Ze had zich verstopt onder een dichte struik en wilde niet komen (doet ze altijd).
De lange duur kunnen pakken, binnen.
Kwartierke later weer dat ze mee was gelopen!
Toen heb ik haar even buiten gelaten en twas in orde nadien.

Geen mogelijkheid om die halsband toch aan te leren bij hen en het ook zo te doen?
Ik geef wel toe dat ik dit bij Sienna al gewoon heb gemaakt 10 dagen nadat ik haar geadopteerd had, als kitten...
Dus als ik vraag of ze buiten wil komt ze zelf naar mij toe, gaat hurken zodat ik rustig haar bandje aan kan doen.
Eenmaal het vastgeklikt is aan de lijn en ik doe de deur open weet ze dat ze mag vertrekken.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#17 Geplaatst 22 augustus 2015 - 13:24

Ik veronderstel dat ik een uitzondering ben, maar voor mij is het ondenkbaar om katten binnen te houden.
Katten genieten zo van het buitenleven, van jagen op insectjes, van door de tuin racen, van contact met andere katten, van bomen klimmen. Dat kan ik hen echt niet ontzeggen.

Onze katten zijn in de zomer heel veel buiten, maar ze lopen niet ver. We hebben ze van in het begin geleerd dat ze geregeld naar huis moeten komen (om de paar uur worden ze geroepen, en krijgen ze een snoepje als ze komen). We hebben ook een goed contact met onze buren, die weten welke katten van ons zijn, en ze weten dat ze bij ons kunnen komen bellen als ze overlast veroorzaken en dat proberen we dan op te lossen (zo staat er een kattenbak buiten zodat ze niet in de tuin van de buren hun behoefte gaan doen).

Hier trouwens ook een relatief drukke straat aan de voorkant, maar onze katten komen nooit langs daar. Ze gaan buiten langs de achterdeur, blijven vaak in de tuin, en gaan soms in de weide naast ons. Verder gaan ze niet. Iets oudere katten (zeker gecastreerde) hebben meestal geen behoefte om zo heel ver te zwerven.

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 22 augustus 2015 - 14:53

Echt geen mogelijkheid ze dat te leren.
Heb ook geen zin om hen daar stress mee te bezorgen. Dan kan ik er weer amper aankomen. Louise is daar echt heel gevoelig aan.

Heb ook maar bang dat onze Figo er achter gaat in de tuin. En dan komen ze zeker ni terug.

KATTENLOVER X
KATTENLOVER X
  • 18 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 22 augustus 2015 - 15:14

Spijtig dat je je kat niet een bandje om kan doen dat zou handig zijn ik doe dat ook met mijn kat in het begin wou ze niet maar na een paar dagen wel en k heb binnen wat geoefend met haar en ze liep na een poosje vlot mee aan de leiband als je zo wat blijft proberen om een bandje aan te doen zou het dan niet lukken? Bij mij is het alvast gelukt.

Liefs,
    KATTENLOVER X

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.477 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 22 augustus 2015 - 15:15

Ik heb dat ook geprobeerd met Finn, zo een harnasje. Dat lukte ook aan geen kanten. Ik deed hem dat aan en die werd hysterisch, zo erg dat die zichzelf iets kon aandoen. Snel uit gedaan en niet meer geprobeerd.
Als het goed weer is staat de ruit beneden zo veel mogelijk open. Dan zitten ze vaak daar voor insectjes te vangen en hun neusje in de wind.

Geplaatste afbeelding

KATTENLOVER X
KATTENLOVER X
  • 18 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 22 augustus 2015 - 15:20

Maar ik doe dat niet met een kattentuigje maar een kattenbandje dat lukte aardig bij mij gewoon bandje met litsje omdoen en je ze ze buiten je kan een beetje trekken als ze ergens gaan waar ze niet mogen.

KATTENLOVER X

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.477 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 22 augustus 2015 - 15:23

Dat was geen reactie op jou hoor, gewoon mijn ervaring er mee. Ik ben zelf niet zo een fan van een halsband. Lijkt me absoluut niet fijn als iemand aan je nek loopt te trekken. Ook zijn katten gekend zich makkelijk uit iets te wringen en bij een halsband zou dat naar het schijnt gemakkelijker zijn. Mijn katten dragen overigens ook geen bandje en zijn dat niet gewoon. Dus plots een bandje om doen zou gewoon de zelfde reactie geven.
Geplaatste afbeelding

KATTENLOVER X
KATTENLOVER X
  • 18 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 22 augustus 2015 - 15:26

Ik trek niet ik laat haar gwn lopen ander zou ze boos zijn

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#24 Geplaatst 22 augustus 2015 - 17:23

ik ben zelf ook geen fan van de halsbandjes. Vooral in de nek, een hele kwetsbare plek.

Als het niet lukt, dan lukt het niet. Dan is dat geen optie. Als een ren een optie is (op termijn) zou dat mijn persoonlijke voorkeur hebben (daarom hebben wij de tuin ook afgezet hihi ) en als dat niet kan dan lekker binnenhouden.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Carowlina
Carowlina

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#25 Geplaatst 22 augustus 2015 - 21:44

Goh ja, op termijn misschien wel.
Maar gezien wij zelf willen verbouwen (en echt serieus gaan verbouwen), zal dit niet in de komende jaren gebeuren.

Ik denk dat ik nog even ga afwachten om te zien of de drang om buiten te willen niet weer verminderd.
Zo niet, denk ik toch dat ik geen keus ga hebben.
Zo'n zelfde situatie als met Minuit toen zie ik niet zitten.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.477 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 22 augustus 2015 - 21:54

Ik leid ze altijd af als de deur open gaat. Dan hebbe ze geen aandacht meer er voor en proberen niet buiten te glippen. Ik geef ze dan snoepjes in dat voederspel waar ze de snoepjes moeten uitvissen.
Geplaatste afbeelding

Carowlina
Carowlina

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 22 augustus 2015 - 22:02

Kan misschien helpen.
Alleen is de deur langs waar de hond buiten gaat in een ruimte waar niks staat van de katten of van ons.
Wij wonen in een ouder huis met overal zo aparte plaatsen. Die plaats word totaal niet benut (juist voor de was).

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 23 augustus 2015 - 03:12

Bekijk berichtCarowlina, op 21 augustus 2015 - 21:51, zei:

Hey,

Zoals jullie weten horen Thelma en Louise nu echt bij ons gezinnetje :)
Toen Cuba hier nog alleen was, waren we het hier unaniem mee eens dat ze niet buiten zou gaan.
Maar nu met T&L zijn we aan het twijfelen omdat Louise constant zaagt om mee buiten te mogen met onze Figo (de hond).
Helaas heeft het een reden dat ons Louise ineens zo zaagt om buiten te mogen.

Een tijdje geleden had ik mijn achterdeur gesloten en op slot gedaan, maar blijkbaar zat de deur niet in het slot toen ik ze vast draaide.
Hoe dat is kunnen gebeuren, geen idee.
Ik vond dat het al eventjes stil was hier in huis en ging eens kijken waar de dames waren.
De achterdeur stond een stukje open en ik zag daar mijn 2 zwarte dames buiten rondsnuffelen.
Ik ben meteen een hengeltje gaan halen en heb ze zo meteen weer binnen kunnen lokken.

Maar zoals hierboven al geschreven staat: ons Louise wil sinds toen graag mee buiten met de hond.
Elke keer als we Figo binnen/buiten laten staat madame mee aan de deur.
Als ik dan wacht tot Figo terug is, staat ze met haar pootjes op de rand (ze kan net buiten zien door het glas) ze zagen om ook buiten te gaan.
Ze probeert soms ook mee te glippen.

We twijfelen dus om ze toch mee buiten te laten.
Wij wonen helaas aan een drukkere baan. Naast ons en achter ons zijn dan wel allemaal weides waar ze zich kunnen amuseren.
Maar ze moesten maar eens naar de baan gaan hé... Louise heeft wel bang van auto's, maar je weet nooit.
Een stuk tuin afmaken/een ren maken is geen optie. Wij willen verbouwen, dus al dat werk zal voor niets zijn.
En de tuin is gewoonweg véél te groot.
Aan een leibandje is ook uitgesloten gezien ik dat nooit van zen leven zou aankrijgen bij hen.

Zijn er mensen die ook aan een drukkere baan wonen, maar waar er achteraan veel groen is en de katten buiten gaan?
Of andere opties?

Wij woonden aan een drukkere baan. Een rijhuis. Achteraan een tuin van 120m diep en dit zo bij alle buren. Onze tuinen grensden aan de achterburen hun tuin (tuin tegen tuin) en hun huis lag in een doodlopende straat met hierover een wei en een bos.

Ze konden dus in principe niet naar de drukke baan of ze moesten al hele gekke toeren uithalen.

En toch... 2 weken voor we naar hier verhuisd zijn, bleef ons meisje weg. Te lang weg.... We hebben ze dood gevonden in een zijstraat van die drukke weg. Dit straatje was een zijweg van die doodlopende baan.

Er komen weinig auto's door, maar toch.... mja.... eentje is genoeg.

Onze katten komen hier (nieuw huis) ook buiten, maar kunnen wel niet meer 24/24 buiten. Enkel als wij thuis zijn en enkel als het licht is. Dus nu liggen ze binnen te slapen. Er zijn dus dagen dat ze niet buiten gaan en in de winter is dit uiteraard vaker, omdat het dan al donker is al we terug thuiskomen van het werk. Nu wat langer, omdat het langer licht is.

Bekijk berichtZajin, op 22 augustus 2015 - 00:41, zei:

Mag ik vragen waarom je geen leibandje kan aan doen ? Wringen ze zo hard tegen of wat ? Er zijn bandjes die heel gemakkelijk aangaan.

Onze katten kon ik ook geen leibandje aandoen. Bij Xanti kreeg ik het nog wel aan, maar weigerde dan te stappen. Zet ze trouwens één van de dagen hier te koop (bandjes ed).

Bekijk berichtFreya13, op 22 augustus 2015 - 13:24, zei:

Ik veronderstel dat ik een uitzondering ben, maar voor mij is het ondenkbaar om katten binnen te houden.
Katten genieten zo van het buitenleven, van jagen op insectjes, van door de tuin racen, van contact met andere katten, van bomen klimmen. Dat kan ik hen echt niet ontzeggen.

Onze katten zijn in de zomer heel veel buiten, maar ze lopen niet ver. We hebben ze van in het begin geleerd dat ze geregeld naar huis moeten komen (om de paar uur worden ze geroepen, en krijgen ze een snoepje als ze komen). We hebben ook een goed contact met onze buren, die weten welke katten van ons zijn, en ze weten dat ze bij ons kunnen komen bellen als ze overlast veroorzaken en dat proberen we dan op te lossen (zo staat er een kattenbak buiten zodat ze niet in de tuin van de buren hun behoefte gaan doen).

Hier trouwens ook een relatief drukke straat aan de voorkant, maar onze katten komen nooit langs daar. Ze gaan buiten langs de achterdeur, blijven vaak in de tuin, en gaan soms in de weide naast ons. Verder gaan ze niet. Iets oudere katten (zeker gecastreerde) hebben meestal geen behoefte om zo heel ver te zwerven.

Hier ook. Worden geregeld geroepen en de buren kennen onze katten. We horen dan soms verhalen (of vaak eigenlijk) van wat ze in' straat allemaal uitsteken :-). Vnl. is dit: muizen vangen, gluren, gewoon ergens in een bosje liggen, drinken van de waterkom van de volgeltjes,....

Tijger had een periode dat hij echt uren na elkaar zich niet liet horen. Ben terug begonnen met hem snoepjes te geven als hij iets kwam zeggen. Geloof me! Dat kennen ze rap! Hij komt geregeld nu zeuren (ja, dat heb je dan ook wel) om zijn lievelingssnoepje. Maar ik krijg dan ook een koprolleke en dan ben ik ook weer content.

Bekijk berichtKATTENLOVER X, op 22 augustus 2015 - 15:14, zei:

Spijtig dat je je kat niet een bandje om kan doen dat zou handig zijn ik doe dat ook met mijn kat in het begin wou ze niet maar na een paar dagen wel en k heb binnen wat geoefend met haar en ze liep na een poosje vlot mee aan de leiband als je zo wat blijft proberen om een bandje aan te doen zou het dan niet lukken? Bij mij is het alvast gelukt.

Liefs,
KATTENLOVER X

Ik heb dat ook geprobeerd en niet alle katten willen dit doen...

Carowlina
Carowlina

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#29 Geplaatst 23 augustus 2015 - 06:46

Ja, je weet echt nooit he.

Ik denk, dat als ze echt blijft zagen, ik ga proberen er onder toezicht mee buiten te gaan.
Voorlopig ga ik het negeren als ze zo zaagt.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.477 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 23 augustus 2015 - 10:21

Moesten alle katten zijn zoals die van mn ma op dat vlak. Die wil zelf amper buiten en als ze buiten gaat is het 5 minuten. Die loopt een toer rond de hof, hoogstens gaat ze eens bij de overburen en ze staat al terug aan de deur.
Geplaatste afbeelding