Spring naar inhoud

- - - - -

De ontembare BAAS

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#1 Geplaatst 26 februari 2009 - 09:40

Omdat ik mij er een beetje ongelukkig bij voel en omdat ik echt niet meer weet wat ik nog kan ondernemen, wil ik mijn probleem eens aan jullie voorleggen:

Onze Gizmo, een gesneden kater van 1,5 jaar, als laatste in ons gezin bijgekomen, is een echte baasmaker... Geen enkele kat is veilig in zijn buurt. Alle poezels krijgen hier evenveel aandacht, liefde, knuffels,...
Maar Gizmo ziet ALLES in huis als ZIJN eigendom...
Ligt er een poezel te slapen op de krabpaal en dat zint hem niet, dan jaagt hij die weg, komt er een poezel binnen langs het luik ( dan hoort hij de klep) dan stormt hij erop af,... Zelfs mij ziet hij als zijn eigendom: geen enkele andere poezel mag bij mij in de zetel liggen, ben ik aan het spelen met een poezel, dan komt hij zich opdringen, ben ik aan het praten met een poezel of die aan het knuffelen dan komt hij zich ook moeien,...

Vanmorgen was het weer zo ver: Asrael lag haar te wassen op de keukentafel, Gizmo springt ook op tafel en valt haar direkt aan, Asrael loopt weg en Gizmo erachteraan, mocht ik niet tussenkomen dan blijft hij jagen op Asrael tot ze naar buiten vlucht...

Ik heb echt medelijden met Asrael en Koetje, zij moeten altijd op hun hoede zijn in huis...

Hij doet dat niet de ganse dag, maar hij moet dagelijks zowel Koetje als Asrael eens lastigvallen.

Zou ik iets kunnen doen opdat Gizmo iets minder bazig zou zijn?????

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 26 februari 2009 - 09:44

Ik denk dat het in het karakter van Gizmo zit. Als het echt te erg is kan je misschien een kattenpsycholoog raadplegen.

Geplaatste afbeelding

Guest_Muizepoes_*
Guest_Muizepoes_*

#3 Geplaatst 26 februari 2009 - 09:59

Hier deed muizepoes dat ook met de andere, hij jaagde ze van onze schoot, hij viel ze lastig. Tot vervelends toe. Op den duur moesten we hem eens opsluiten in de badkamer omdat Blue niet meer naar beneden kwam door hem. Nu sinds kort Toby bij ons woont is het probleem vanzelf opgelost. Hij amuseert zich rot met Toby, spelen, slapen, eten alles doen ze samen. Het is hier echt twee tegen twee, de twee oudsten doen alles samen en de jongsten doen alles samen.  Ik denk nu dat het toen kwam uit verveling, hij was jonger dan de rest en had geen speelvriendje aan de twee oudsten. Hij had ons wel maar dat was niet voldoende precies.

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#4 Geplaatst 26 februari 2009 - 10:42

Muizepoes zei:

Ik denk nu dat het toen kwam uit verveling, hij was jonger dan de rest en had geen speelvriendje aan de twee oudsten.

Ik denk soms ook dat hij het doet uit verveling, vroeger speelde hij veel met Koetje, die twee zijn ongeveer even oud, maar aangezien Gizmo tijdens het spelen dan plotseling begon te vechten en te bijten naar Koetje, is die bang geworden en speelt hij ook niet meer zoveel met Gizmo...

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 26 februari 2009 - 11:00

Muizepoes heeft hier een heel goed punt denk ik.
Toen ik Bandit pas had heb ik hier eens dezelfde vraag gesteld. Hij deed niets anders dan achter Alisse aanlopen en aanvallen. Hij was super dominant.
Maar dat doet hij nu nog. Soms liggen ze samen te spelen en te knuffelen en soms lopen ze als kat en muis achter mekaar aan door het huis en moet je echt alles vasthouden of alles ligt tegen de grond :LOL:
Bandit is een htk-katertje dus een kater met heel veel energie. Alisse een britse korthaar wat op zich al heel erg rustige katten zijn. Dus dat botst soms.
Ik ben er zeker van dat als ik nog zo'n rakker in huis haal zoals Bandit, dat het dominante verdwijnt en dat ze dan constant met mekaar ravotten (maar dat is niet meteen house-proof hier :mrgreen: )

Dus ik denk dat het een beetje aan het speelse karakter van je jonge katertje ligt :LOL: Hij heeft gewoon een even zot speelkameraadje nodig :d

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#6 Geplaatst 26 februari 2009 - 11:07

mobius zei:

Dus ik denk dat het een beetje aan het speelse karakter van je jonge katertje ligt :LOL: Hij heeft gewoon een even zot speelkameraadje nodig :d

Mocht ik zeker weten dat dat de oplossing is haal ik er direkt een even zotte kat bij als Gizmo :LOL: Helaas, t zou kunnen zijn als bij Koetje, dat de nieuweling na een tijdje ook zo bang is van Gizmo dat hij ook niet meer wilt spelen...
T zou in elk geval ook beter zijn voor mijn relatie met de buren, want uit verveling gaat Gizmo soms mijn buurvrouw pesten en die wil nu niet meer tegen mij praten....

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#7 Geplaatst 26 februari 2009 - 11:25

das geen garantie denk ik dat dat zou lukken. ik heb hier 2 pestkoppen, ze komen heel goed overeen, maar toch moeten ze nog af en toe de 'bangere' katten pesten. door Diaz te castreren is het iets beter geworden, maar Filou en Nikita zijn echt bang van hem. ze moeten hem nog maar zien, of ze beginnen te grommen en vluchten...
ook Mollie pest Filou, met de kittens was het beter, maar nu de kittens groter zijn, heeft ze er weer tijd voor! zit hier soms ook met mijn handen in het haar...

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#8 Geplaatst 26 februari 2009 - 12:03

Ik blijk dus de enige niet met een overdreven bazige kater...

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 26 februari 2009 - 12:24

je bent niet alleen! maar Filou lokt het uit, door zo bang te zijn denk ik. vanals ze dan gromt, ja, dan zien ze haar zitten! en als ze dan wegloopt, ja, natuurlijk spurten ze er dan achter...kheb al dikwijls tegen haar gezegd dat ze ze gewoon moet negeren, maarja, thelp gelik niet...

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#10 Geplaatst 26 februari 2009 - 12:29

misschien kan je eens proberen met zen gedrag af te straffen? elke keer als hij een gevecht begint bijvoorbeeld een time-out inlassen ofzo? Ik ben niet zeker of dit zal werken, maar het valt misschien te proberen? Want nu blijft hij het doen en wordt het gedrag in zijn ogen getolereerd, dus waarom zou hij stoppen? maar als hij gestraft wordt als hij zo begint gaat hij misschien wat voorzichter zijn omdat hij niet telkens in zijn speeltijd onderbroken wil worden...

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#11 Geplaatst 26 februari 2009 - 13:16

crazy_catlady zei:

misschien kan je eens proberen met zen gedrag af te straffen? elke keer als hij een gevecht begint bijvoorbeeld een time-out inlassen ofzo? Ik ben niet zeker of dit zal werken, maar het valt misschien te proberen? Want nu blijft hij het doen en wordt het gedrag in zijn ogen getolereerd, dus waarom zou hij stoppen? maar als hij gestraft wordt als hij zo begint gaat hij misschien wat voorzichter zijn omdat hij niet telkens in zijn speeltijd onderbroken wil worden...

Goh, maar ik laat hem nooit zomaar begaan hoor! Telkens hij het doet als ik in de buurt ben dan roep ik zijn naam gevolgd door "nee" of soms krijgt hij een tik op de neus, maar hij schijnt daar geen erg in te hebben. Oftewel gaat hij dan met opgeheven hoofd naar buiten of weg van mij oftewel legt hij hem neer en bekijkt hij mij zo van " wacht maar"...
Hij weet maar al te goed dat ik hem doodgraag zie en dat het mij pijn doet om hem te straffen...

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#12 Geplaatst 26 februari 2009 - 18:52

Wel, ik vind dat onze Chippie dat ook beetje gekregen heeft na z'n verplichte opsluiting in de bench...hij is ook heel jaloers. Als ik tegen Noodle praat, komt hij ertussen. Als Echo bij mij in bed wil komen liggen, dan springt hij snel naar die plaats. Ook al heb ik hem eerst wat gefruld en komt er dan een andere die ik dan begin te strelen enzo..dan is hij nog steeds jaloers. Als ik hem dan bv op de grond zet zodat ik de andere kat ook eens kan knuffelen, dan loopt hij dus echt kwaad weg hé..dat zie je gewoon!
Maar ik denk dat onze andere katten er voorlopig wel mee overweg kunnen...

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#13 Geplaatst 26 februari 2009 - 19:02

Asrael zei:

Goh, maar ik laat hem nooit zomaar begaan hoor! Telkens hij het doet als ik in de buurt ben dan roep ik zijn naam gevolgd door "nee" of soms krijgt hij een tik op de neus, maar hij schijnt daar geen erg in te hebben. Oftewel gaat hij dan met opgeheven hoofd naar buiten of weg van mij oftewel legt hij hem neer en bekijkt hij mij zo van " wacht maar"...
Hij weet maar al te goed dat ik hem doodgraag zie en dat het mij pijn doet om hem te straffen...

daarom dat ik een time-out voorstel, dan wordt hij echt belemmerd in zen activiteiten en voelt hij zich misschien zwaar gestraft, want dan neem je voor even zijn vrijheid af... en dan merkt hij ook dat zijn vrijheid grotendeels van jouw afhangt en dat jij dus de baas bent, niet hij...
het is maar een voorstel en ik weet natuurlijk niet of het gaat werken, ik heb dit alleen nog maar in men cursussen gezien en nog niet kunnen uitproberen :)

Guest_Asrael_*
Guest_Asrael_*

#14 Geplaatst 27 februari 2009 - 09:07

crazy_catlady zei:

daarom dat ik een time-out voorstel, dan wordt hij echt belemmerd in zen activiteiten en voelt hij zich misschien zwaar gestraft, want dan neem je voor even zijn vrijheid af... en dan merkt hij ook dat zijn vrijheid grotendeels van jouw afhangt en dat jij dus de baas bent, niet hij...
het is maar een voorstel en ik weet natuurlijk niet of het gaat werken, ik heb dit alleen nog maar in men cursussen gezien en nog niet kunnen uitproberen :)

T is het proberen waard !!! Zal wel nog even aan mezelf moeten werken, want ik heb het zo moeilijk met straffen van de katten, heb dan altijd medelijden met ze.... Ze mogen echt ALLES van mij, zelfs al wordt ik er super nerveus van... Zoals overal op springen (tafel, meubels,...) maar als ze net van buiten komen dan zitten hun poten vol zand, en ik mag dan wel een paar keer per dag achter hun gat lopen om alles af te kuisen (de tafel bv wordt toch wel minstens 10 keer per dag afgekuist...), en toch kan ik hen niet berispen.... :oops:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 28 februari 2009 - 15:20

Heb je al eens geprobeerd met een Feliway verdamper ? Misschien wordt hij daar rustiger van ?
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag