Spring naar inhoud

- - - - -

Katers huilen tegen elkaar

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#1 Geplaatst 25 augustus 2015 - 09:08

We hebben sinds vrijdag een nieuwe kater erbij, ze zijn beiden ongeveer 15 jaar.
Sinds zondag zitten ze samen als we thuis zijn en dat gaat zonder problemen, onze eerste kater vertrouwde het niet meteen maar hij gedraagt zich voorbeeldig.
Vanmorgen zaten ze weer allebei in de living en ik was even naar de slaapkamer om mij klaar te maken, hoor ik ineens 2 katten huilen.
Het was een soort miauw die overging in gehuil zoals van een hond. Echt niet te vergelijken met zo'n boos gegrom van een kat dat ook kan aanhouden.
Daantje (de eerste kater) begon en dan viel Django in, alsof ze elkaar antwoorden.
Ik ging kijken en zo zaten ze tegenover elkaar, steeds opnieuw miauwden ze tegen elkaar.
Na even kijken ging Daan traag liggen en Django daarna ook, die bleef nog even huilen.

Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken, ik was eerst bang dat ze elkaar in de haren gingen vliegen maar een gespannen kat zou toch niet gaan liggen vlak voor zijn "tegenstander"?

Ik hoop dat dit iets onschuldig is, iemand die dit ook al heel meegemaakt?

Heb hen uiteindelijk uit elkaar gehaald en Django weer weggezet, kunnen ze even bekomen.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#2 Geplaatst 25 augustus 2015 - 09:28

Hier gebeurt dat ook vaak. Mijn kater is geen vechtersbaas (meer), maar hij wil wel graag zijn terrein verdedigen. En dat doet hij door te 'huilen' (wij noemen het vaak 'zingen' ;-) ) Vooral naar de kater van de buren doet hij dat. En meestal gaat na een tijdje inderdaad een van de twee op de grond liggen, vaak op zijn rug. En dan is het ook voorbij. Ik denk toch dat dat een manier is om te bepalen wie de sterkste is, of wie de meest dominante is.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.215 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 25 augustus 2015 - 09:33

Die van mij doen dat ook soms eens, niet echt vaak. Meestal gebeurt dat als ze beide of één van de 2 nogal wild loopt. Dan gaan ze tegenover elkaar ook een partijtje zitten janken. Dat gaat echt zo van mauwauwauwauwaaaaauuuuw. Katten gaan normaal confrontaties uit de weg dus gaan ze zich eerder erbij neerleggen letterlijk dan de ander aanvallen. Hoewel mijne Finn dat concept die altijd snapt.
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 25 augustus 2015 - 10:00

Hier doet 1 buitenkat (niet van ons) dat tegen een andere kat ook. Maar bij die 2 is het echt omdat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Naar een andere kat doen ze dat vb. niet. Andere katten mogen in hun buurt komen, maar als die 2 elkaar zien, oh wee. Dan is het van de ene een echt heel huilconcert en verstopt die zich ook onder de trap. Ze zijn elkaar ook al eens in de haren gevlogen... In mijn ogen zijn het 2 aartsvijanden bij ons...
Geplaatste afbeelding

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#5 Geplaatst 25 augustus 2015 - 10:27

Ha dan komt het toch wel vaker voor, ik vond niet veel op internet..

Is dit dan iets om je zorgen over te maken denken jullie?

Mijn vriend heeft ze ondertussen terug samen gelaten en ze doen weer normaal blijkbaar.

Hun introductie is wel snel gegaan omdat we binnen 1,5 week opvakantie gaan en ik wil ze tegen dan zonder zorgen bij elkaar laten.

Ze zijn sociaal naar andere katten maar ze komen natuurlijk allebei van buiten en hebben misschien toch moeten vechten in het verleden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.215 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 25 augustus 2015 - 12:05

Ik maak me daar weinig zorgen in. Als ze er eens aan beginnen hou ik ze gewoon in het oog. Er zijn hier nog geen ernstige vechtpartijen geweest. Het zijn 2 broertjes van elkaar en ja in elk huishouden is er wel eens een onenigheid zeker, net als bij ons.
Geplaatste afbeelding

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#7 Geplaatst 26 augustus 2015 - 09:42

Gisteren hebben ze gevochten. Ze zijn 's avonds beginnen huilen weer en mijn vriend wou Django wegzetten en toen is hij op Daan gevlogen.
Heb ze gelukkig snel uit elkaar gekregen.
Helemaal niet goed natuurlijk, ik weet niet of we dit nog goed krijgen.
Sowieso zitten ze apart tot we terug zijn van vakantie half september en de opvang zal waarschijnlijk beslissen of we Django best in een ander gezin plaatsen of  dat we het nog een kans geven.

juleken
juleken
  • 7.139 berichten

#8 Geplaatst 26 augustus 2015 - 10:01

Ik denk dat het niet echt verstandig geweest is om anderhalve week voor je op vakantie vertrekt een nieuwkomeling op te vangen.
Alles moet vlug gaan op die manier en je doet een introductie best op het tempo van het katten zelf.
Ik hoop dat het toch nog goed mag komen.

juleken
juleken
  • 7.139 berichten

#9 Geplaatst 26 augustus 2015 - 10:07

Sorry, ik lees in je topic bij medisch dat je Django in eerste instantie opvangt. Was ik vergeten.
Django is dus het aidskatje he.
Al die stress zal echt niet goed zijn voor hem.
Ik wou dat ik wist wat je nu best zou doen maar ik weet het eerlijk gezegd ook niet.
Enige dat ik nog kan bedenken (maar wat je misschien al gedaan hebt) is hen afleiden door ermee te spelen, samen een snoepje krijgen, positieve associaties...

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#10 Geplaatst 26 augustus 2015 - 10:08

Misschien niet nee, maar het andere opvanggezin waar hij terecht kon is ook op vakantie dus dan moest hij nog weken de hele dag alleen zitten in de opvang, vond ik zo zielig.
Introductie hebben we eigenlijk wel op hun tempo gedaan, dekentjes uitwisselen, laten eten aan de deur die op een kier staat.
Ze waren heel chill bij elkaar en hebben gisteren ook de hele dag samen in de living gezeten zonder problemen.
Misschien kwam het door de stress van het dierenartsbezoek van Django, we waren net terug thuis..

Iemand ervaring met eigen katten die gevochten hebben?

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#11 Geplaatst 26 augustus 2015 - 10:14

Django is inderdaad de aidskat, en Daan ook.

Ik heb hen bij de introductie inderdaad vaak afgeleid als ze aan elkaar snuffelden zodat ze spanning niet te hoog werd.
Dat werkte wel had ik het idee, ze sjokten allebei mooi achter mij aan in huis.

Voorlopig blijven ze apart tot we terug zijn zodat ze beiden kunnen kalmeren. Vooral voor Daan wil ik niet dat een nieuwkomer meer gedoe met zich meebrengt dan dat hij aan kan. Hij heeft zich al voorbeelding gedragen tot nu toe.
Ik krijg een adres door van een kattentherapeut en daar kan ik misschien tips aan vragen voor wanneer we terug zijn.
Als ze de kans te klein in ziet zal hij toch naar het ander opvanggezin moeten.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 26 augustus 2015 - 18:59

als twee katten janken naar elkaar, dan is dat altijd een reden tot zorg. Doen ze het 1 keer, taait er een af, geen probleem. Hou het in de gaten dat het niet weer gebeurd.

gebeurd het weer, vaker, staan ze gespannen, dan maken ze zich op voor een gevecht. hopelijk druipt er 1 af, maar hoe vaker ze elkaar tegenkomen en dit doen, hoe erger het meestal wordt. Dit lost zich niet vanzelf op.
Als er al een gevecht van is gekomen, hou ze dan uit elkaar, want dan is de kans heel erg groot dat ze blijven vechten.

Op basis van wat je vertelt, leeftijd, hele korte introductie, vermoed ik dat het gaat om territorium, maar dat kan ik uiteraard mis hebben. Wat het ook is, deze twee nu bij elkaar zetten is vragen om moeilijkheden. Uit elkaar houden dus.
Is het de bedoeling dat de nieuwkomer langer blijft, dan kun je een herintroductie overwegen. Maar dat houd in dat je ze de komende maanden uit elkaar houd. In ieder geval tot ze allebei tot rust zijn gekomen. Doorsnee raad ik 2 tot 3 maanden aan, afhankelijk van de ernst van de situatie.

Daarna voorzichtig en heel langzaam weer proberen te introduceren. Als er spanningen ontstaan en ze gaan weer zingen, dan ben je terug bij af en moet je opnieuw beginnen.
Als katten eenmaal beginnen met vechten houden ze meestal niet meer zo snel op.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

juleken
juleken
  • 7.139 berichten

#13 Geplaatst 26 augustus 2015 - 19:16

Bekijk berichtErikaW, op 26 augustus 2015 - 10:08, zei:

Misschien niet nee, maar het andere opvanggezin waar hij terecht kon is ook op vakantie dus dan moest hij nog weken de hele dag alleen zitten in de opvang, vond ik zo zielig.
Introductie hebben we eigenlijk wel op hun tempo gedaan, dekentjes uitwisselen, laten eten aan de deur die op een kier staat.
Ze waren heel chill bij elkaar en hebben gisteren ook de hele dag samen in de living gezeten zonder problemen.
Misschien kwam het door de stress van het dierenartsbezoek van Django, we waren net terug thuis..

Iemand ervaring met eigen katten die gevochten hebben?

Ik vind het super dat je je het lot van dit katje aantrekt. Wist oorspronkelijk niet dat het om deze situatie ging.

Onze katten (en ook de vorige) vechten heel soms eens maar dat is heel zelden en duurt een aantal seconden. Ik kan je niet veel raad geven hieromtrent...
Denk dat Ginnie hier inderdaad meer info kan over geven.

Ik hoop echt dat het in orde komt zodat Django toch nog bij jullie kan blijven.

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#14 Geplaatst 26 augustus 2015 - 19:41

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Ginnie!

Ik dacht dat het meer een soort gevecht-zonder-gewonden was en dat er via dit zingen ook wel bepaald werd wie de baas is.
Ik heb hen in het begin ook laten doen om die reden en toen is Django in een heel traag tempo weggewandeld.

2 tot 3 maanden, pfoe, dat is wel een hele tijd. In die tijd ook geen dekentjes uitwisselen dan? Het is de bedoeling dat ze elkaar vergeten eigenlijk?

Dat las ik dus ook dat eens ze vechten het heel moeilijk wordt.
Zo jammer dat dit is moeten voorvallen, door een gebrek aan ervaring van mijn kant.
Maar net daarom vind ik opvangen ook zo leuk, je leert enorm veel bij!
Zoiets als dit gebeurt me ook geen 2x :-)

Ik ga er nog eens over nadenken en bespreken met de opvang en therapeut wat we best doen.

En bedankt Juleken, het is geen makkelijke situatie nu.
Wat raar dat jouw katten soms ook vechten, komen ze verder wel overeen?

juleken
juleken
  • 7.139 berichten

#15 Geplaatst 26 augustus 2015 - 23:11

Ja hoor. Vechten is misschien verkeerd uitgedrukt... Ze beginnen te spelen, maar soms wordt er eentje iets te wild en dan loopt het uit de hand. Maar is dan direct weer gedaan.
Onze overleden katjes, twee broertjes, konden dat soms ook doen. In ieder huishouden zit het er weleens tegen zeker...  ;)