Spring naar inhoud

- - - - -

Plots klitten aan onderrug

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 27 augustus 2015 - 07:54

Luna heeft sinds een week of twee/drie plots klitten aan haar onderrug. Ze is half langharig, maar ze heeft het eigenlijk nog nooit gehad. Heb haar zelfs nooit moeten borstelen, enkel aan haar broek had ze er soms last van (maar dat was wss van op de bak te gaan).

Maandag bij de da zijn de meeste weggeschoren, maar ik merk dat ze er weer nieuwe aant ontwikkelen is.

Kan dat ook veroorzaakt worden door alle stress die ze de laatste anderhalve maand had/heeft?

Ze heeft geen overgewicht, ze is zelfs ruim een halve kilo afgevallen blijkbaar (weegschaal da). Dat is dan mss ook van de stress + dat ze nu voedselverrijking krijgt?

En zijn er supplementen die ik kan geven? Want ze is anders al moeilijk te borstelen, maar sinds ze zoveel stress heeft, is het geen optie gewoon. Ik krijg een mep als ik er durf aankomen..,
Those who don't believe in magic, will never find it

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#2 Geplaatst 27 augustus 2015 - 08:04

Ik denk dat het  ook door de warmte  komt.
Ik heb hier eentje met korthaar en die had ook klitten aan de onderrug, ik heb dit ook nog nooit gehad met een kortharige kat .

Machteld.
Machteld.
  • 3.102 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 augustus 2015 - 10:51

Misschien heeft het ook wel met stress te maken, maar ik denk ook dat het vooral aan de warmte ligt. Pluis heeft nooit klitten en moet eigenlijk zelfs niet gekamd worden maar vlak voor ik vertrok moest ik er twee uit haar vacht knippen, en toen ik terugkwam uit België zaten haar beide flanken vol :trance: Ik ben nu dus al een week erg geduldig klit per klit aan het wegknippen als ze toevallig eens rustig ligt. Ze heeft al één kale zijkant. Wat mij vooral opvalt is dat er in de klitten en in de huid onder de klitten enorm veel huidschilfers zitten, alsof die het veroorzaken. Door de warmte en de droge lucht hier heeft Pluis erg veel last van schilfers. Ik probeer haar nu wat vettige snoepjes te geven want zalmolie wil ze niet, en volgens de da is er niets aan te doen. Ik geloof liever niet dat het is omdat ik drie weken weg geweest ben en ze zichzelf niet onderhouden heeft uit gemis.

Luna krijgt er wel heel snel nieuwe, als ze sinds maandag maar weg zijn :catscratchhead Je kan kijken of ze zalmolie lust, en anders wat letten op voeding, zalm met omega 3 of snoepjes/natvoer met wat olie in. Als het door de stress is zal dat niet veel opbrengen natuurlijk. Vaak vermindert de kwaliteit van de vacht ook wel door stress en/of niet goed eten.

Bewerkt door Machteld., 27 augustus 2015 - 10:52.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 augustus 2015 - 11:20

Bekijk berichtlilymaya, op 27 augustus 2015 - 08:04, zei:

Ik denk dat het  ook door de warmte  komt.
Ik heb hier eentje met korthaar en die had ook klitten aan de onderrug, ik heb dit ook nog nooit gehad met een kortharige kat .

Bekijk berichtMachteld., op 27 augustus 2015 - 10:51, zei:

Misschien heeft het ook wel met stress te maken, maar ik denk ook dat het vooral aan de warmte ligt. Pluis heeft nooit klitten en moet eigenlijk zelfs niet gekamd worden maar vlak voor ik vertrok moest ik er twee uit haar vacht knippen, en toen ik terugkwam uit België zaten haar beide flanken vol :trance: Ik ben nu dus al een week erg geduldig klit per klit aan het wegknippen als ze toevallig eens rustig ligt. Ze heeft al één kale zijkant. Wat mij vooral opvalt is dat er in de klitten en in de huid onder de klitten enorm veel huidschilfers zitten, alsof die het veroorzaken. Door de warmte en de droge lucht hier heeft Pluis erg veel last van schilfers. Ik probeer haar nu wat vettige snoepjes te geven want zalmolie wil ze niet, en volgens de da is er niets aan te doen. Ik geloof liever niet dat het is omdat ik drie weken weg geweest ben en ze zichzelf niet onderhouden heeft uit gemis.

Luna krijgt er wel heel snel nieuwe, als ze sinds maandag maar weg zijn :catscratchhead Je kan kijken of ze zalmolie lust, en anders wat letten op voeding, zalm met omega 3 of snoepjes/natvoer met wat olie in. Als het door de stress is zal dat niet veel opbrengen natuurlijk. Vaak vermindert de kwaliteit van de vacht ook wel door stress en/of niet goed eten.

Maar het is toch al langer zo warm, en toen had ze het niet? Maar je weet nooit natuurlijk, wist niet dat dat door de warmte kon. En er zitten idd ook genoeg schilfers in, daar heeft ze op die plek sowieso wel regelmatig last van.

Zal eens kijken voor zalmolie of snoepjes waar zoiets inzit (want natuurlijk is ze ook daar erg lastig in).

Moet toch ook proberen van haar regelmatig te wegen nu, dat ze niet nog verder afvalt.

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#5 Geplaatst 27 augustus 2015 - 12:43

Joske heeft dat ook. Hij is 4 jaar, nog nooit klitten gehad, en dit jaar wel. Wel zijn we van voeding veranderd, vroeger voornamelijk rauw, nu meer brokjes en blik en af en toe rauw. Dus ik vermoed dat het hier door de voeding komt.

Door de warmte betwijfel ik hier, omdat, ondanks we in Frankrijk wonen we nu wel een veel koeler huis hebben dan voordien.
En kammen is dus een ramp bij meneer he, dus ik moet er gewoon de schaar inzetten, al is dat ook geen lachertje.

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#6 Geplaatst 27 augustus 2015 - 13:09

Het kan ook komen doordat hij last heeft van zijn rug, pijn in het achterlijf. Dan kan hij er niet goed bij om de vacht zelf te verzorgen.
Heb ik hier ook gehad met mijn Tijger (hij was toen 12). Sindsdien heeft hij pijnstillers en is zijn vacht weer helemaal klitvrij, ook als het warm is!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 27 augustus 2015 - 17:19

Bekijk berichtMachteld., op 27 augustus 2015 - 10:51, zei:

De schilfers onder en tussen de verklitte vacht, is omdat de huid eronder verstikt is. Dat geeft ook soms allemaal zwarte puntjes. Die vacht kan zo dicht en wollig zijn dat er geen lucht meer bij de huid komt en dan wordt de huid heel ongezond. Onder klitten zaten altijd schilfers bij Jaro.
Hij heeft er ook niet super veel, soms eens vanachter. Maar nu ontdekte ik gisteren dat de huid van zijn buikje ook aan het verstikken is en er bijna klitten gevormd gaan worden. Eentje begon al, de rest van die wollige vacht was erg hard aan het samenpluizen. Ik mag anders nooit aan het buikje aaien en kijken. Dus geen idee of dat vaak zo is. Maar anders had ik wel al gemerkt dat meneer klitten kreeg aan zijn buik, mag er wel onder voelen als hij aan de krabpaal krabt en ik ga aaien ondertussen.

Bekijk berichtWillebil, op 27 augustus 2015 - 13:09, zei:

Het kan ook komen doordat hij last heeft van zijn rug, pijn in het achterlijf. Dan kan hij er niet goed bij om de vacht zelf te verzorgen.
Heb ik hier ook gehad met mijn Tijger (hij was toen 12). Sindsdien heeft hij pijnstillers en is zijn vacht weer helemaal klitvrij, ook als het warm is!

Dat had Snoet dus ook... door artrose.

Ik heb het gevoel dat Luna zich echt helemaal niet goed voelt... Zeker dat ze medisch niks extra meer scheelt?

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 27 augustus 2015 - 18:04

Nee idd, ze voelt zich duidelijk niet ok. Maar met al die stress, ik weet niet goed of het daaraan ligt, of dat het toch iets medisch is. Voor t moment slaapt ze veel, maar dat heeft ze altijd als ze net iets tegen krolsheid gekregen heeft.
Aan de andere kant kan ze wel terug ff gek doen met iets waar valeriaan in zit, das al een verbetering ten opzichte van een week geleden.

Ik kijk het nog ff aan, als ze blijft sukkelen met vanalles, laat ik een bloedonderzoek doen. T is dat ze dan weer een verdoving moet krijgen (en aangezien ze daar maandag dus heel slecht op gereageerd heeft, ben ik daar nog minder happig op dan anders), weer de stress van de da,... Maar goed, dat moet dan maar.

Ze kunnen blijkbaar wel van veel klitten krijgen he... Voeding is het niet, ze krijgt niks anders dan anders. Ze zit soms langer buiten dan vroeger, mss ligt ze daar in iets dat het veroorzaakt...
Rugpijn heb ik ook al bedacht, maar daar is ze toch nog jong voor, nee? Ze is nog maar vijf jaar.

En het is meer langs de zijkanten van haar achterrug, de strook waar haar staart op uitkomt, is perfect in orde. Dan zou ze dat daar ook hebben? Of mss komt dat nog dan.

T is een zorgenkatje iig, mijn lieve Luna...

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 27 augustus 2015 - 23:26

Die plek is bij Jaro ook heel klitgevoelig.
JA, na die ervaring snap ik dat je liever geen verdoving meer wil! Zeker tegen je DA zeggen de volgende keer. Misschien moet hij haar dan extra in de gaten houden.
Ze kan niet zo bloed laten nemen? Zelfs Snoet moet er niet verdoofd voor worden. In een handdoek gewikkeld pak ik ze vast, ze had 1x een muilkorf omdat ze naar de DA hapte. Pootje uit de handdoek en DA trekt bloed. Laatste keer moest ik ook even helpen met die elastiek die het pootje afklemt vast te houden.

Ephiny
Ephiny
  • 3.953 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 31 augustus 2015 - 20:58

Bekijk berichtNasa, op 27 augustus 2015 - 23:26, zei:

Die plek is bij Jaro ook heel klitgevoelig.
JA, na die ervaring snap ik dat je liever geen verdoving meer wil! Zeker tegen je DA zeggen de volgende keer. Misschien moet hij haar dan extra in de gaten houden.
Ze kan niet zo bloed laten nemen? Zelfs Snoet moet er niet verdoofd voor worden. In een handdoek gewikkeld pak ik ze vast, ze had 1x een muilkorf omdat ze naar de DA hapte. Pootje uit de handdoek en DA trekt bloed. Laatste keer moest ik ook even helpen met die elastiek die het pootje afklemt vast te houden.

Ja, tis vreemd omdat ze elke keer een verdoving krijgt en er nog nooit zo op gereageerd heeft... Maar ik ga het zeker zeggen volgende keer, mss blijft ze dan beter daar tot ze wakker is. Als er dan iets misgaat...
Aan de andere kant vraag ik me af of er nog iets aan te doen was geweest als ik er niet zo snel was bijgeweest, en een da heeft ook geen tijd om haar continu in t oog te houden...

Goh, Luna is zo doodsbang dat ze echt stevig kan uithalen. Als we zitten te wachten, probeert ze al onder de handdoek weg te kruipen (in haar draagmand), en van t moment die open gaat, is het opletten geblazen.

Maar het heeft zich niet verder doorgezet voorlopig. Eentje bijgekregen, meer niet. Ik hou het in t oog, en ik ga sowieso wel kijken voor supplementen.
Binnenkort moet ik met Annabelle gaan voor haar castratie, dus ik zou haar dan kunnen meenemen als het terug de verkeerde kant opgaat.