Spring naar inhoud

- - - - -

Partner voor Scottish Fold?

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#1 Geplaatst 26 februari 2009 - 09:44

Hoi,

Ik zou graag zo 1x een nestje hebben van onze Phoebe (scottish fold).
Heb gelezen dat de papa dan best een britse korthaar is.
Het is niet de bedoeling om te gaan fokken, dus hij heeft ook geen stamboom ofzo nodig, Phoebe heeft die tenslotte ook niet.
Nu vraag ik mij af of de papa dan ook geen HTK kan zijn? :catscratchhead
Iemand een idee???

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 26 februari 2009 - 09:50

Eigenlijk ben ik tegen het zomaar fokken. In de Scottish Fold zit Brits Korthaar, met andere woorden ze zijn ook zeer gevoelig voor HCM en PKD! Je moet ten eerste je poes zeker al testen.
Als je Scottish Folds wilt fokken moet de papa een Brit zijn, en die moet dan ook getest zijn. Gewoon maar je poes door een HTK laten dekken lijkt mij echt geen goed idee, er moest zo maar eens een Scottish Fold inzitten. Dan heb je echt problemen, met kittens die misvormd zijn en dergelijke.

Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik raad toch ten sterkste af om zomaar een nestje te fokken. Er kan namelijk heel veel misgaan bij de geboorte. Een nestje fokken kost ook stukken van mensen, en je kan alleen maar een vergoeding vragen voor de inentingen als je haar met een HTK laat dekken, ah ja want je kittens zijn gewoon HTK's.

Geplaatste afbeelding

Pixel
Pixel
  • 17.046 berichten

#3 Geplaatst 26 februari 2009 - 10:03

Ik volg de mening van Ines.

Guest_Mirella_*
Guest_Mirella_*

#4 Geplaatst 26 februari 2009 - 10:06

Ik ook

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#5 Geplaatst 26 februari 2009 - 10:14

:s Oei, het is toch niet zo simpel als ik dacht!

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#6 Geplaatst 26 februari 2009 - 12:00

Ik ben er ook niet zo voor om een stamboomloze Scottisch Fold te laten dekken.
Tenslotte zit er wel een kraakbeenafwijking in dat ras.

Fold x Fold mag je zeker niet doen. Een Scottisch Fold moet je combineren met een Brit (langhaar of korthaar). Als er uit die combinatie kittens komen met rechte oren (straight dus) worden ze Scottisch Straight genoemd. (Highland Straight indien ze lang haar hebben).

Een Scottisch & Highland Straight zien er net hetzelfde uit als een Brits Korthaar & Langhaar. Alleen komen Straights uit een cominatie Fold x Brit.

Daarbij moeten paps en mams getest zijn op PKD (nierziekte), HCM (hartziekte), FeLV (leukemie) en FIV (aids).
Ik ben niet thuis in de Fold-wereld. Misschien moet je nog op iets testen ivm de kraakbeenafwijking?

Toch raad ik je echt aan om niet te fokken met Phoebe. Tenslotte weet je helemaal niet wie haar voorouders waren. Ik vind dat, wanneer je folden wil fokken, je echt al heel wat moet weten over het ras en zeker niet met een stamboomloze kat.

Ik stuur je straks een PB met wat informatie over de Fold. :)

Geplaatste afbeelding

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#7 Geplaatst 26 februari 2009 - 12:00

Fokken wordt wel vaker onderschat. Snap best dat het je leuk lijkt om eens een keertje te doen maar zomaar 2 katten op elkaar zetten zonder te weten of ze verwant zijn, zonder te testen op vaak voorkomende ziektes en zonder te weten of je misschien ook nog eens Scottish Fold x Scottish Fold doet is niet echt het beste plan vrees ik.. Als je het goed wilt doen gaat het je inderdaad veel kosten en ga je weinig kosten kunnen recupereren. Kruisen met een britse korthaar zou nog je beste optie zijn, maar het gaat heel moeilijk zijn om iemand te vinden die zijn kater een poes zonder stamboom wilt laten dekken. Aleja, fokkers genoeg die het zouden toestaan maar dat zijn veelal niet degenen bij wie je terecht wilt komen :)
Ik zou je aanraden om gewoon op zoek te gaan naar een geschikt poesje voor de fok, met stamboom, als je graag wilt gaan fokken..

Guest_poezemannen_*
Guest_poezemannen_*

#8 Geplaatst 26 februari 2009 - 19:05

Ja, heb dat ook al veel gezien en gehoord dat mensen fokken beetje onderschatten. Ik snap wel dat mensen een nestje willen ofzo want ja, het is lief en schattig en het zijn kindjes van hun poes maar inderdaad, het kost keiveel geld, een grote verantwoordelijk en je moet er veel tijd in kunnen steken.
Tegen mij zeiden ze ook: oh, als je ooit kittens van Echo hebt? Maar ik zei: nee, die wordt gesteriliseerd. Ik laat het fokken wel over aan de experts...ik zal ze wel kopen! :LOL: :d

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#9 Geplaatst 27 februari 2009 - 08:53

Bedankt allemaal voor de info!
Heb ook nog eens navraag gedaan te hebben in het asiel waar we Phoebe hebben gevonden. Blijkt dat het een katje was van iemand die daar werkte (kwam blijkbaar niet overeen met de andere huisdieren), zo zijn we te weten gekomen dat Phoebe het resultaat is van Fold x Fold, dus al helemaal geen goeie basis. Gelukkig vertoont Phoebe geen afwijkingen, buiten misschien haar iets te korte staart.
Laat het fokken dan ook aan anderen over.
Geen nestje voor Phoebe maar een sterilisatie :) .

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 27 februari 2009 - 09:12

Ik denk dat dit de verstandigste beslissing is die je kon nemen!
Geplaatste afbeelding

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 27 februari 2009 - 09:35

Normaal mag je toch niet fokken met een asieldier :s .

Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#12 Geplaatst 27 februari 2009 - 09:51

Het was ook niet de bedoeling om te gaan fokken en verkopen hoor, enkel voor onszelf.
En we hebben ze laten testen op FIV en FELV.

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 27 februari 2009 - 09:55

Lisje zei:

Het was ook niet de bedoeling om te gaan fokken en verkopen hoor, enkel voor onszelf.

En als je dan 10 kittens zou hebben, zou je die dan allemaal bijhouden?

Geplaatste afbeelding

Guest_Lisje_*
Guest_Lisje_*

#14 Geplaatst 27 februari 2009 - 10:13

Voel mij hier wel klein beetje aangevallen. :s
Er was helemaal nog niets concreets beslist, was allemaal nog een verre gedachte, eens kijken wat de mogelijkheden waren. Nu weet ik dat er geen (toch geen gezonde en verantwoorde) mogelijkheden zijn en hoeven we er ook niet verder over na te denken.

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 27 februari 2009 - 10:17

Lisje zei:

En we hebben ze laten testen op FIV en FELV.

Enkel FIV en FELV is niet voldoende om op te testen, HCM en PKD test je best ook.
En daarbij is 1 nestje - ook al is het voor jezelf - óók fokken.

Maar goed, je hebt de juiste beslissing genomen door je poes te laten steriliseren. :)
Geplaatste afbeelding