Spring naar inhoud

- - - - -

Allergie

• Log in om te reageren
92 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#1 Geplaatst 07 september 2015 - 19:11

Hallo,

Zoals sommigen van jullie wel weten, heeft mijn poezebeest Sierra (begin november wordt ze 10 jaar) 'regelmatig' een maagontsteking. De dierenartsen hebben er nooit verder naar gezocht, enkel maar het proberen genezen. Spuitje tegen misselijkheid, spuitje cortisonen en pilletjes en op naar de volgende keer. Nu deze keer hadden we een andere dokter (zijn sinds 2 jaar bij een kliniek) en deze heeft een uitgebreid bloedonderzoek laten doen voor de zekerheid, dat er toch niets met de nieren ofzo zou zijn. Vandaag hadden ze de uitslag en alles was perfect in orde (gelukkig), behalve 1 iets. Dit iets duid op allergie. Nu ze zei dat het ook door parasieten kan getriggerd worden en daarom heeft ze aangeraden om binnen enkele dagen nog eens te ontwormen (laatste keer was bijna 1 maand geleden - ze krijgt elke 3 maanden ontworming - ze komt niet buiten). Maar als ze dan opnieuw een maagontsteking krijgt, is het toch allergie. Nu willen we haar vorige bloedonderzoeken eens bekijken om te zien of het daar ook in te zien is of er niet op gechecked is. Maar aan welk element (benaming) in een bloedonderzoek zie je dit?

Nu denk ik al lang aan allergie (voeding) als oorzaak van haar maagontstekingen. Het enige probleem... ze is reeds zo moeilijk qua eten. Door haar maag kan ze sinds 2 jaar geen brokken meer eten, ze lijkt brokken niet meer te verteren. Het is alsof de brokken in haar maag opstapelen tot de maag vol zit en het er direct terug uit komt. Sindsdien krijgt ze natvoer en ook kan niet zomaar. Een gewone portie is te groot en komt er direct terug uit. Dus krijgt ze telkens kleine porties, waardoor ze nooit een voldaan gevoel heeft en ze continue honger heeft. Ze krijgt elke dag 1 zakje Royal Canin Sensitivity en voor de rest blikjes Schesir (3 à 4 blikjes per dag - Schesir is vergelijkbaar met Almo). Ze is zot van de Schesir en ik vind het er goed uitzien qua samenstelling en zicht. Mooi puur vlees. Nu kunnen we aan de arts niet zeggen dat ze voornamelijk Schesir eet, want ze zijn daar tegen zulke dingen, hebben al eens naar onze voeten gekregen toen we over Almo spraken. Naar hen toe zeggen we dan ook dat ze Royal Canin Sensitivity eet en af en toe een blikje.

Als ze opnieuw een maagontsteking krijgt, zal het 100% allergie voeding worden voor zeker 6 weken en dan opnieuw haar 'gewone' eten en zien wat het effect is. Nu zien we hier absoluut niet naar uit. We hebben vorig jaar al verschillende soorten allergie voeding geprobeerd en ze wilde geen enkele eten. Ze zou zichzelf nog uithongeren voor ze dat opeet. Daar bovenop wil ze echt heel vaak eten. Zoals gezegd, ze kan geen grote hoeveelheid in 1 keer eten, want dan komt het er direct terug uit. Dus krijgt ze elke keer een kleine portie (1/4 van een blikje van 85 gram). Dat maakt dat ze natuurlijk nooit een vol gevoel heeft en ze heel vaak om eten komt zagen. Als we dan geen blikjes Schesir meer mogen geven, gaat het kot hier helemaal te klein zijn. Ik vrees dat dan onze buren reden voor klagen zullen hebben...

Ons plan nu is om te proberen 2 zakjes Royal Canin Sensitivity te geven en dus minder blikjes en tevens ook al geen kip meer te geven en enkel tonijn (rund ofzo lust ze niet). Alleen lust ze de Royal Canin Sensitivity niet zo heel graag en gaat er van een zakje vaak wel wat in de vuilbak. Maar we kunnen maar proberen...

Graag jullie ideëen over bovenstaande, tips, etc.
Hieronder alvast enkele vragen.

-1-
Aan wat element in een bloedonderzoek (benaming) kan je zien dat er allergie is?

-2-
Wat zijn de meest voorkomende allergieëen in voeding bij een kat? Kip, tonijn, ... ?

-3-
Heeft iemand tips hoe een om eten zeurende kat te sussen zonder eten?

-4-
Heeft iemand tips hoe haar zakjes Royal Canin Sensitivity aantrekkelijker te maken?

-5-
Nog ideëen en/of tips?

Alvast bedankt,
Evy & Sierra
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 07 september 2015 - 19:23

oei, dat is niet zo mooi! Aan de andere kant, als je dan eenmaal hebt uitgevonden waar ze allergisch aan is, zou je het probleem helemaal de wereld uit kunnen helpen.....
ik weet niet wat je allemaal geprobeerd hebt natuurlijk, vandaar dat ik het toch maar vraag ;) heb je al rauwvoer geprobeerd? daar zit ze ook langer van vol en zou ze misschien wat minder zeuren..... als ze het verdraagt natuurlijk

Bekijk berichtBlackScorpion, op 07 september 2015 - 19:11, zei:

-1-
Aan wat element in een bloedonderzoek (benaming) kan je zien dat er allergie is?

volgens mij kun je dat niet zien in het bloed. Maar ik kan het mis hebben.

-2-
Wat zijn de meest voorkomende allergieëen in voeding bij een kat? Kip, tonijn, ... ?

granen. Kip en rund kom ik ook steeds meer tegen. Meestal bij minderwaardige eiwitten, maar het kan echt van alles zijn. Het kan zelfs zo breed zijn als 'gevogelte'.
-3-
Heeft iemand tips hoe een om eten zeurende kat te sussen zonder eten?

negeren. maar dat is niet sussen natuurlijk. hier negeren we het. Ze krijgen genoeg, teveel zelfs als je er een paar ziet rondlopen ;) dus negeren we het gezeur. Uiteindelijk stopt het wel.

-4-
Heeft iemand tips hoe haar zakjes Royal Canin Sensitivity aantrekkelijker te maken?

helaas niet nee, sorry.

-5-
Nog ideëen en/of tips?

eventueel rauw proberen. Dan kun je ook heel goed in de gaten houden wat ze eet, hoeveel en hoe. En kan ze meteen haar tanden onderhouden. als je het nog niet geprobeerd hebt dan

Alvast bedankt,
Evy & Sierra

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#3 Geplaatst 07 september 2015 - 19:32

Lust ze Viyo? Dat kan je misschien over de rc gieten.
Ik gebruik dat hier ook regelmatig als ze moeilijk doen

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 07 september 2015 - 20:02

Alvast bedankt beiden.

In de Schesir zitten denk ik geen granen, in de RC misschien wel, moet ik eens nakijken. Rund lust ze niet, maar kip gaan we inderdaad eens uit haar 'dieet' laten.

Rauw hebben we ooit 1 keer geprobeerd met gemalen kippennekjes en ze trok haar neus heel hard op. Nu moet ik bekennen dat we ook niet verder geprobeerd hebben. Mijn ouders staan ook niet erg achter rauw, vooral omdat het nogal ingewikkeld lijkt en het niet zo praktisch is met elk weekend naar zee gaan en soms eens naar CenterParcs gaan. Ja, poezelbeest gaat overal mee hè, daarom gaan we ook niet meer op reis zoals vroeger, maar enkel nog naar de caravan en CenterParcs :). Maar rauw lijkt me nogal moeilijk met in het oog houden dat ze voldoende van alles binnen krijgt plus het feit dat ze zo moeilijk doet over haar eten.

Viyo lust ze wel, maar we hebben dat al een tijd niet durven geven uit schrik dat haar maag daar op zou reageren. We kunnen het natuurlijk eens proberen met een klein beetje over de RC te doen. Ik weet dat er ook zo 'kruiden' of 'smaakmakers' bestaan om over natvoer te doen, maar weet niet hoe dat op haar maag zou reageren noch waar te kopen.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 07 september 2015 - 21:11

Qua allergeen voer: greenwoods al geprobeerd? Is ook redelijk mooi vlees, en een viertal smaken.

Om haar voer aantrekkelijker te maken... Ik koop wel eens de xl cosma snackies (kip). Die kan je makkelijk tussen je vingers verpulveren en zo over het eten strooien (bij de gewone versie is dit veel moeilijker). Dan krijgt ze de brokjes niet in het geheel binnen, zal mss wel makkelijker verteren.
Of, en dat kan je ook nog als snack geven eventueel, van die vloeibare snoepjes? De meesten zijn hier geen succes (de pudding niet, de creme niet, ...), maar die van Vitakraft wel (hoewel ook enkel de kip).

Om haar te sussen, das een moeilijke natuurlijk. Jammer dat je natvoer niet als voedselverrijking kan geven... Kippenbouillon te drinken geven?

En idd rauwvoer. Nu vind ik het zelf echt niet praktisch, dus heb er zelf niet mee voortgezet. Maar na ff doorbijten en zoeken naar wat ze het liefst hadden, aten twee van de drie (Annabelle was er toen nog niet) er redelijk vlot van. Het vult iig goed.
Ik geef hier soms nog wat organen, maar niet elke kat lust graag hetzelfde. Luna is dol op kippenlever, Marlee eet liever kippenhartjes,...

Succes iig, zou fijn zijn als je wist wat het was he.
Those who don't believe in magic, will never find it

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#6 Geplaatst 07 september 2015 - 21:19

Bedankt, ja zou wel handig zijn als we wisten aan wat ze exact allergisch is / kan zijn.

Nee, natvoer kan je inderdaad niet in voedselverrijking geven. Zou er nogal mooi uitzien *yuk* hihi. Zou wel handig zijn natuurlijk, maar ja. Rauwvoer... mja moet ik eigenlijk ook nog weten aan wat ze allergisch is, want als ze dan vb. allergisch is aan kip en we geven kip... Nu ja, dan moet ze het ook nog willen eten natuurlijk. En doorbijten... ik vind dat zo moeilijk. Ze heeft het dan al zo moeilijk met die kleine porties en dan vb. gewoon niet kunnen eten omdat ze het niet wil. Goh... haar dan zien, it would kill me.

Cosma snackies ken ik niet, waar verkopen ze dat?

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 08 september 2015 - 07:25

Bij zooplus. Ze zijn niet zo goedkoop, maar soms is er een aanbieding 3+2 gratis. Thrive heeft hetzelfde, de witvis doet het hier ook goed. Alleen zijn die nog duurder. Maar als ze dan allergisch aan kip zou zijn, kan je dat mss nog proberen.

Ja, dat was ook de reden dat ik Voodoo toch ander eten bijgaf. Hoewel ze het met de cosma erover soms wel at. Je kan altijd eens wat soorten proberen natuurlijk. Tinlo is nog redelijk makkelijk te vinden, en dat valt blijkbaar bij nogal wat katten in de smaak. En ze hebben kip, maar ook vis, konijn,...
Those who don't believe in magic, will never find it

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 08 september 2015 - 12:28

Bestaan er eigenlijk testen om uit te zoeken op wat ze allergisch is? Online vond ik 1 waarbij je plukje vacht opstuurt, maar bij mijn naakt beestje is dat beetje moeilijk. Maar kunnen ze dat niet in een kliniek?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 08 september 2015 - 14:41

Als ze het goed doet op die schesir en er niet van overgeeft zou ik dat toch blijven geven, ale als ze er niet ziek van wordt.
Vindt dierenartsen zo belachelijk op dat gebied nee je moet geven wat zei te koop aanbieden.
Je geeft je kat waar ze het goed op doet

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#10 Geplaatst 08 september 2015 - 15:29

Ja maar blijkbaar doet ze het toch niet goed erop omdat ze toch regelmatig een maagontsteking krijgt. En nu uit het bloed gekomen is dat ze een allergie heeft en ik weet dat voedingsallergie maagontstekingen kan geven, is er toch iets in haar eten dat haar lichaam niet verdraagt. Maar wat?

Lees dat er wel testen bestaan op bloed of speeksel om uit te vinden aan wat van voedsel een kat allergisch is en op andere sites lees ik dat het niet kan, dat alleen een eliminatie dieet bewijs kan geven. Maar zou voor haar en ons zo een test wel makkelijker vinden. Als iemand weet waar ze dat kunnen en het betrouwbaar is?

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#11 Geplaatst 08 september 2015 - 15:33

Prinspetfood heeft een rauwvleesvoeding (kvv)uit de diepvries die blijft 2 dagen houdbaar in de koelkast,mocht je het toch nog eens willen proberen.
En anders hebben ze ook nog een vleesmousse met 60%vleesaandeel in kuipjes,kijk eens op de site of het iets voor je is.
Bij rauwvlees zal ze wel langer een voldaan gevoel hebben.
Kip en of granen zijn vaak de oorzaak van allergie bij katten en honden,je kunt een uitsluitdieet proberen,dat betekend een periode(6weken) kip en of graanvrij voeren,let op,als ze idd allergisch is voor kip en of granen,kun je pas na 4 tot 6 weken resultaat verwachten,soms merk je het bijna meteen,maar verwacht dat niet.
Veel succes..

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#12 Geplaatst 08 september 2015 - 16:00

Ik hoor ook altijd dat ze eliminatie dieet doen bij dieren die allergisch reageren.

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 08 september 2015 - 16:09

Hier toen bleek dat Lemon allergisch was is er een eliminatie dieet gedaan

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#14 Geplaatst 08 september 2015 - 16:29

Mja, hoe gaan we weten of het lukt? Soms heeft ze 2 keer per maand een maagontsteking (heel zelden) en soms maar elke 6 maand ofzo. Dus hoe gaan we weten met eliminatie of het werkt? Dan moeten we al een jaar het geven?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 08 september 2015 - 17:04

Bij mensen is het ook zo moeilijk om uit te zoeken aan welke voeding ze allergisch zijn.
Glutenallergie bijvoorbeeld kunnen ze ook testen, ik herinner me dat mijn broer daar jaren geleden negatief op testte.
Bij een andere dokter liet hij dan een uitgebreider onderzoek uitvoeren waaruit bleek dat hij toch wel slecht reageerde op gluten en maïs. Deze test was dan weer niet "wetenschappelijk bewezen" ofzo, toch beterden zijn klachten even door dit uit zijn voeding te schrappen (moeilijk hoor).
Ik wil daarmee maar zeggen : misschien dat er voor katten ook testen bestaan voor allergieën die minder gebruikt worden (daar niet of niet helemaal wetenschappelijk bewezen) maar waaruit eventueel resultaten kunnen komen waar je iets aan hebt om de voeding voor Sierra aan te passen.

Als ze dat vinden en haar voeding wordt aangepast zijn haar verteringsproblemen voor altijd verleden tijd, dat zou mooi zijn.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 08 september 2015 - 17:04.