Spring naar inhoud

- - - - -

asielkat is extreem angstig

• Log in om te reageren
24 reacties op dit onderwerp
angsthaas
angsthaas
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 12 september 2015 - 20:41

We hebben 2 dagen terug een kater uit het asiel gehaald, hij was gevonden en zou volgens de dierenarts net geen jaar oud zijn. Hij is overigens geholpen.

Nu is het probleem het volgende;

de kat is extreem bang. toen we hem net binnen lieten begon hij de ruimte af te snuffelen ( leek wel alsof hij een bepaalde geur zocht) hij liep rond met zijn buik tegen de grond slepend: dus zo laag mogelijk om niet op te vallen, daarna is hij achter te koelkast gekropen en is daar urenlang blijven zitten.

als ik naar hem toe ga en wat streel begint hij te spinnen, het lijkt me dus dat hij niet bang is van mensen.

probleem is nu dus dat hij de hele dag bang achter de koelkast blijft zitten en enkel s'nachts wat verplaatst om van het bordje te eten. Zowel mijn vriendin als ik weten niet zo goed wat we moeten doen om het van zijn angst af te helpen: een hele dag stokstijf achter de koelkast zitten lijkt me nu niet echt the way to go...

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#2 Geplaatst 12 september 2015 - 20:56

ik heb ook zo'n extreem bange opvanger gehad en nu een 2e (minder erg wel).

Ik zou jouw kat in een kamer apart steken om te beginnen. Een hele woning/appartement in 1 keer ter beschikking krijgen is veel om te verwerken.
Mijn ervaring is dat het in zo'n gevallen langer duurt voor ze op hun gemak raken.

Als je hem in een kamer kan plaatsen ga je best verschillende keren per dag bij hem zitten, lees een boekje of zit wat op de laptop en kijk hoe hij reageert.
Als hij niet doodsbang blijft zitten kan je beginnen praten zodat hij went aan je stem.

Het kan zijn dat deze stappen weken duren maar het kan ook zijn dat hij na een paar dagen wel op zijn gemak is en ook naar jullie durft komen.

Een van onze opvangkatten heeft zich de eerste 24u onder het bed verstopt en de ochtend er op stond hij ons op te wachten in de living en was alles ineens ok.
Bij anderen duurt het nu eenmaal langer.
Belangrijk is dat je alles op zijn tempo doet en hem in niets forceert, laat hem zelf uit zijn verstopplek komen wanneer hij er klaar voor is, ga er niet achter om hem te aaien, doe de eerste dagen een beetje rustig in huis.
Dat hij geniet van aaien is al een mooie stap in de goede richting :-)

Veel succes ermee en top dat jullie hem een fijne thuis willen geven!

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#3 Geplaatst 12 september 2015 - 21:05

Ik ben het eens met Erika, maar ik denk dat het ook gewoon vooral belangrijk is van hem tijd te geven. De meeste katten hebben wel een aantal dagen of weken nodig om te wennen. En jullie hebben hem nog niet zo lang. Dat hij niet bang lijkt van jullie is al een goed begin. Ik denk dat het grotendeels vanzelf in orde zal komen en dat er op dit moment gewoon te veel nieuwe dingen zijn die hij moet verwerken :)

angsthaas
angsthaas
  • 5 berichten

#4 Geplaatst 12 september 2015 - 21:11

probleem is dat 'achter de koelkast' in dit geval echt heel ver weg is, als ik in de zelfde ruimte ga zitten zitten er nog een wasmachine, een muurtje en een koelast tussen ons in; hij zit dus wel echt héel ver weg?

#5 Geplaatst 12 september 2015 - 21:22

Je zou hem idd naar een andere kamer kunnen 'verplaatsen', waar hij dan minder ver weg is.
Maar je kan je ook gewoon in dezelfde kamer zetten en tegen hem praten. Of liedjes zingen ofzo :).

Hij is daar idd nog maar kort, en het is voor sommige katten moeilijker dan voor andere om al die veranderingen te verwerken. Dus geef hem ff tijd, hij komt er wel uit als hij wat meer op zijn gemak is.

Je zou het trouwens ook kunnen proberen met superlekker eten. Eerst vlakbij zijn schuilplaats en dan altijd een stukje verder weg.
Those who don't believe in magic, will never find it

juleken
juleken
  • 7.662 berichten

#6 Geplaatst 12 september 2015 - 21:43

Ik kom hier zeker nog terug, heb nu niet veel tijd, maar als ik één ding kan meegeven: Geef het tijd.
Ons racheleke was een zwervertje en heeft een ganse week achter onze wasmachine gezeten. Extreem angstig.
Forceer niks, praat zacht en zeg lieve woordjes, staar niet in zijn oogjes maar knipper met je ogen. Laat hem veilig zitten maar praat er ondertussen tegen zodat hij je stem gewoon wordt.
Wie weet wat het beestje allemaal heeft meegemaakt, waarom hij zo angstig is. Het is ook allemaal nieuw voor hem, jullie zijn " vreemde mensen" he.
Hij is nog maar pas bij jullie, geef hem veel tijd en liefde.
Welkom hier trouwens, tof dat je een asielkatje in huis neemt en dat je de moeite doet om je hier lid te maken en raad te komen vragen.
Ik volg mee, veel succes alvast!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.428 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 13 september 2015 - 00:20

Ons Moon woonde hier de eerste weken ook vooral achter een kast en onder mijn bureau.
Enkel van Miloh was ze niet bang.

Strelen liet zij niet toe, later begon ze wel kopjes te geven...
Het was dus enkel op afstand communiceren met ons in het begin : op een afstand blijven die zij haalbaar vond (waardoor ze niet ging weglopen) en veel praten. Gewoon tonen dat we er waren zonder een bedreiging te vormen ;)
Nu is ze bijna 2 jaar bij ons en pas sinds een paar weken komt ze spontaan elke avond tussen ons in de zetel liggen. Ook wil ze dan geknuffeld worden :jump:
Voordien deed ze dit maar sporadisch en aaien liet ze soms toe, soms was het ook voldoende voor haar om ergens anders te gaan liggen.
Samen spelen met haar (met muisjes smijten, balletjes laten draaien in een circuit, enz, ...) daar was ze wel na een maand al voor te vinden. Dat is een voordeel bij haar dat ze altijd al veel interesse gehad heeft in alles wat rondom haar gebeurt en gemakkelijk bij te betrekken is zolang alles rustig is in de omgeving.

Achter die koelkast is het misschien minder gezellig, en ver uit de buurt maar ik zou dan proberen om ervoor te zorgen dat jullie katje een plaatsje heeft waar hij zich volledig kan afzonderen dichter in de buurt.
Al is het maar een kartonnen doos (bij manier van spreken of indien nodig letterlijk) ; het is belangrijk voor hen dat ze zich kunnen afzonderen indien ze dat wensen. Vooral zolang de omgeving voor hen nog als bedreigend overkomt.
Plaatsen waar je liever niet wenst dat hij zich verstopt kan je misschien op één of andere manier ontoegankelijk maken?
Een plaatsje waar hij zich veilig voelt, tegen praten en tijd geven : zoals de tips die al vernoemd werden en het komt zeker in orde met je nieuwe huisgenoot ;)

Sommige mensen (ik bedoel nu jou niet hoor, maar in het algemeen) verkiezen een kat die onmiddellijk aaibaar is en niet bang is.
Ik vind dat zelf ook wel leuk hoor, maar anderzijds vind ik het prachtig om de groei te zien in het vertrouwen van Moon naar ons toe.
Nog veel plezier met je nieuwe maatje.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.115 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 13 september 2015 - 00:47

Welkom op de :kattensite:

Heel veel geduld hebben met het angstige haasje , ik bedoel echt een engelengeduld ,
het ventje moet zich aanpassen in een totaal vreemde omgeving , met geluiden die hij niet kent en hem zo angstig maakt ,
heb zelf vorig jaar een kitten van 10 weken geadopteert , hij komt van een nestje dat gedump is geweest samen met de mamapoes !
Weet je dat mijne Cookie nu pas na een jaar  minder angstig is ,
Hij ging ook altijd onderaan langs achter in mijn Smeg koelkast zitten , daar voelde hij zich veilig ....
in het begin vloog hij gewoon tegen de muur omhoog als de deurbel ging , hij werd wild als de wasmachine begon droog te zwieren ,
hij schok zich een bult als de expressomachine begon koffiebonen te malen enz..........
Nu is hij meer ontspannen , hij kan eindelijk genieten van uuuuren te slapen op de sofa ,
of samen op het bed liggen met mijn andere poezels ,
hij durft eindelijk genieten nu :cheer: ......en ik genieten van mijne Cookie , hij is een echte speelvogel , en dikke vriendjes met mijn MaineCoon  ....
Geplaatste afbeelding

angsthaas
angsthaas
  • 5 berichten

#9 Geplaatst 13 september 2015 - 09:35

Alvast enorm bedankt voor de bemoedigende woorden!
onze kat heeft vanacht liefst 2 bordjes eten gegeten ( zowel korrels als een zakje eten) dus ik ben blij dat hij goed blijkt te eten! vanaf nu gaan we de hoeveelheid eten wel wat beperken!
ook heeft hij zich verplaatst naar onder het bed en terwijl mijn vriendin aan het strijken was is hij 5 keer stiekem komen kijken naar wat ze aan het doen was gepaard gaande met een voorzichtig miauwtje.

Ik ga nog een paar dagen afwachten en kijken welke verstopplaatsen zijn voorkeur genieten en die dan lekker gezellig maken met een zacht dekentje enzo.

juleken
juleken
  • 7.662 berichten

#10 Geplaatst 13 september 2015 - 10:51

Komt goed   :)
En zoals hierboven al gezegd, ik vind het ook zo prachtig om een angsthaasje te zien openbloeien.

Terwijl ik dit intik ligt ons Rachelleke naast mijn hoofd met haar pootjes in de lucht, zodat ik haar buikje kan wrijven en kusjes geven. Twee jaar geleden mocht ik niet naar haar kijken of ze kroop achter de  wasmachine. Zalig als je een diertje zijn vertrouwen wint.

DORIS
DORIS
  • 7.900 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 13 september 2015 - 11:41

Gewoon tijd geven.Als er een nieuwe kat hier komt zet ik die gewoon in de living.Er zijn verstopplaatsen genoeg.Voor de rest wacht ik af.De meeste hebben maar een paar uren nodig om het gewoon te worden,maar sommige doen er een maand over of nog meer.Hij eet goed,dat is al iets.Voor hem is het toch even wennen.Een asiel is geen gewoon  huis.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

angsthaas
angsthaas
  • 5 berichten

#12 Geplaatst 13 september 2015 - 12:09

naja, hij heeft maar 10 dagen in het asiel gezeten hoor!
Het is een chartreux die was achtergelaten bij ons in de buurt, maar wou even zeker zijn dat hij niet gewoon vergeten was ofzo door de baasjes alvorens ik hem zou meenemen. ( Chartreux's zijn namelijk duur genoeg om niet zo maar buiten te zetten) Dus heb hem eerst met het asiel meegegeven.

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 13 september 2015 - 12:33

Tijd, rust en geduld en het komt wel goed. Als hij zich fijn voelt bij de koelkast, lekker laten zitten dan.

Probeer je in hem te verplaatsen, zelf weet je precies wat de bedoeling is en wat je van hem wilt, maar weet hij veel...?
Eerst op straat gezet, dan in het asiel, nu weer in een huis... Hij zal vertrouwen moeten krijgen dat hij hier wel mag blijven en dat hij veilig is.
Dat duurt even. Hoe meer je hem opjut, met alle goede bedoelingen hoor!, hoe langer het zal duren voor hij zich durft te geven.

Laat hem lekker zijn gang gaan en je zal zien, over een tijdje heb je een compleet andere kat in huis!

DORIS
DORIS
  • 7.900 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 13 september 2015 - 16:25

Bekijk berichtangsthaas, op 13 september 2015 - 12:09, zei:

naja, hij heeft maar 10 dagen in het asiel gezeten hoor!
Het is een chartreux die was achtergelaten bij ons in de buurt, maar wou even zeker zijn dat hij niet gewoon vergeten was ofzo door de baasjes alvorens ik hem zou meenemen. ( Chartreux's zijn namelijk duur genoeg om niet zo maar buiten te zetten) Dus heb hem eerst met het asiel meegegeven.

Dan heeft hij toch al veel meegemaakt.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Hayley
Hayley
  • 10 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 19 september 2015 - 14:55

Mijn ouders hadden ook een kat uit het asiel geadopteerd. Ze was in het begin heel erg verlegen, kroop ook overal achter. Na een aantal dagen ging het al wat beter. Ze is wel steeds opener geworden. Toen mijn ouders een half jaar later er nog een kat bij namen, was zij niet zo verlegen meer. Zij was duidelijk de baas van de twee.