Spring naar inhoud


- - - - -

Luna is doodongelukkig


  • Log in om te reageren
143 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 12 september 2015 - 21:09

Ja, ik start er toch maar een nieuw topic over...

De meesten hebben het mss wel gevolgd. Maar kort samengevat: Luna is altijd al een nerveuze kat geweest, snel last van stress.
Sinds de komst van Annabelle sproeit ze bijna dagelijks in huis (daarvoor was het af en toe), en loop ze echt niet happy rond.

Waar ik nu vooral mee bezig ben, is dat ze duidelijk heel ongelukkig is. En het lijkt alleen maar erger te worden. Staart naar beneden, rugtrekkingen, ze heeft tegenwoordig zelfs ruzie met Voodoo, terwijl die twee eigenlijk wel met elkaar konden opschieten.
Afgelopen week heeft ze bijna elke nacht buiten doorgebracht. Overdag is ze binnen. Gisterenavond is ze rond 21u buiten gegaan, en vandaag rond 18u kwam ze binnen (ik ben haar gaan roepen omdat ze haar Zylkene moest krijgen). Ze is twee uur binnen geweest, lage staart, veeeeel rugtrekkingen, agressief in haar bewegingen, heeft twee keer gesproeid en is terug naar buiten gegaan. Ze heeft een uurtje geslapen wel.

Ik heb dus een kgt langsgehad, met nuttige tips, maar Luna kan er blijkbaar niks mee. Zylkene, bachbloesems, haar hormoneninjectie (daarna ging het trouwens een week wat beter, maar na die week waren we terug bij af), extra kattenkruid, 'speciaal' speelgoed, ... Het helpt niks, integendeel.

En nu zit ik met de handen in het haar. Nog geeneens zo om het sproeien (hoewel dat echt ontzettend vervelend is), maar omdat ik zie dat ze niet gelukkig is. En iedereen wil zijn dieren gelukkig zien.
Hoe lang kan je een kat zo laten rondlopen?

Ik merk trouwens dat de andere katten relaxter zijn als Luna buiten is. Dat vind ik ook wel erg...

En bijkomend, ik kan het financieel echt echt niet meer aan om nog veel nieuwe dingen te proberen. Mijn reserves zijn er de afgelopen twee maanden doorgevlogen. Als ik zo verderdoe, kan ik in schuldbemiddeling binnen een paar maanden. En als het dan nog effect zou hebben, dan heeft het nog nut, maar dat is dus niet het geval.

Zo moet ik op aanraden van de kgt de tuin aanpakken (omdat die te open is), maar het budget is er niet om veel ingrijpende dingen te doen. Plus dat ik ook denk dat dat voor haar binnen niet veel gaat veranderen. En ze gaat al veel buiten.

Maw: heeft er iemand nog een idee, of tips, of wat dan ook? Ik kan haar toch niet de rest van haar leven ongelukkig laten zijn?
Those who don't believe in magic, will never find it

juleken
juleken
  • 7.240 berichten
    • Locatie: Oost-Vlaanderen
OFFLINE

#2 Geplaatst 12 september 2015 - 21:19

Ik heb spijtig genoeg geen tips...
Moet vreselijk zijn om je diertje ongelukkig te zien, en je staat er financieel alleen voor, kan mij heel goed voorstellen dat je met de handen in het haar zit.
Ik hoop dat je hier tips kan krijgen en dat deze situatie tijdelijk is, want ik weet hoeveel je van jouw poezen houdt en hoeveel je ervoor over hebt  :hug:

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten
OFFLINE

#3 Geplaatst 13 september 2015 - 01:24

Dit is één van die moeilijke dingen die je waar je niet zomaar een oplossing voor hebt. Ik begrijp wel een beetje dat de andere katten blijer zijn als ze buiten is, het brengt voor hen ook stress teweeg.
Dat ze zoveel buiten gaat nu, ja das natuurlijk een vlucht voor haar, ze voelt zich duidelijk niet goed in haar vel.
Ik vind 't heel erg, voor iedereen, want allen hebben het er moeilijk mee, en ik hoop echt dat er nog iemand iets weet, maar als de kgt haar hulp niet geholpen heeft, wat kan je nog meer doen ?
Iig wens ik je veel succes, er moet toch iets zijn dat helpt, niet ?

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 13 september 2015 - 08:22

Bedankt allebei.

Het is idd echt rot gewoon. En dat er toch iets zou moeten zijn dat helpt, ik hoop het zo. Maar momenteel zie ik niet wat dat zou kunnen zijn.

Ik vermoed dat omdat ze zoveel buiten is, haar geur binnen meer en meer verloren gaat, waardoor ze zeker sproeit als ze dan binnen is. Maar als ze zich buiten beter voelt, kan ik haar toch niet dwingen om binnen te blijven.

Kan er eigenlijk niet meer over zeggen dan dat ik het niet meer weet allemaal.

Mss moet ik, als het geld er weer is, gewoon een fijn buitenhuisje kopen en van Luna een buitenkat maken. Maar nu het stilaan weer kouder wordt, wringt dat ook. Kan haar toch niet in de vrieskou buiten laten.

En ik ben gewoon ook wel bang dat ze al te ver is in haar angst en stress, en dat het nooit meer goed komt.
Those who don't believe in magic, will never find it

Freya13
Freya13
  • 348 berichten
    • Locatie: Wondelgem
OFFLINE

#5 Geplaatst 13 september 2015 - 09:29

Een makkelijk buitenhuisje om zelf te maken.
Als er in je buurt een vishandelaar zit, moet je eens gaan vragen naar zo'n grote isomo (= piepschuim) visdoos. Dit zijn grote dozen met een deksel. In zo'n doos leg je een warm dekentje / kussen en dan sluit je de doos (best aan een kant vastplakken tegen de wind). Met een scherp met maak je een gat / ingang in de doos, en je hebt het perfecte buitenhuisje: het is waterdicht, en het isomo isoleert behoorlijk goed. Onze buitenkat is op die manier de winter perfect doorgekomen.

En wat ik ondervonden heb: als je een kat de vrijheid geeft om zelf te kiezen, wordt ze vaak rustiger (onze buitenkat was de supernerveuze, superangstige mama van een opvangnestje). Onze buitenkat, die ik vorige zomer totaal niet kon benaderen, komt nu tot aan de achterdeur kopjes geven en ze laat zich aaien. Ik hoop voorzichtig dat ze tegen de winter wil binnenkomen, maar ik ga dat neit forceren. Ik had het advies gekregen om haar te laten uitzetten in een zwerfkatpopulatie. Dat heb ik dus niet gedaan, en daar ben ik heel blij om. 't Is niet de meest voor de hand liggende manier om een kat te socialiseren, maar hier heeft het wel gewerkt. Gewoon het vertrouwen wekken van: ik krijg eten en drinken, ik heb een warme slaapplaats, maar ze verplichten mij tot niets.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.931 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 6 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 13 september 2015 - 14:59

Een tuinhuisje of  een houten kinderspeelhuisje zou zeker een mogelijke oplossing zijn ,
in de winter kan Luna   zich verwarmen   met zo een snugglesafe heatpad , dat warm je op in de microgolfoven ,het houdt de warmte voor 8 uur vast , ik gebruik het voor mijn zwerfpoesje Sheba als het echt koud is  , ik leg de verwarmde pad onder haar dekentje waarop ze slaapt in mijn tuinhuisje !
Ik hoop dat Luna terug gelukkiger wordt , en dat kan gerust als buitenkatje zijn ,
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 13 september 2015 - 15:28

als de adviezen van de kgt niet helpen en je wel het plan goed uitvoert, dan heb je kans dat je ofwel de oorzaak niet hebt gevonden ofwel niet de juiste adviezen hebt gekregen. Natuurlijk kunnen er meer dingen spelen, maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Op een gegeven moment kan ik me voorstellen dat het ophoud. Financieel gezien ook, hoewel het belang van je katjes duidelijk als eerste op jouw agenda staan.

Mocht er echt verder geen oplossing in zicht zijn, dan denk ik dat er nog 1 ding overblijft. En dat ga je helemaal niet leuk vinden..... namelijk herplaatsen.
in het uiterste geval, als niets anders helpt, dan is dat misschien de laatste optie. Hoe moeilijk het ook is :(

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.931 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 6 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 13 september 2015 - 16:17

Je katje herplaatsen vind ik zelf niet te doen , voor een cattery zal dat wel gemakkelijker afgaan , want hier op KS zijn er al verschillende gepasseert van gekende cattery's ,  zelfs moeder en dochter samen,
Een gedragstherapeut inschakelen ... in theorie zal wel alles mogelijk zijn ...maar de praktijk is een ander paar mouwen ...
Heb zelf een kgt gehad voor mijn Brit die binnen sproeit , niets van de adviezen hielp , toen zei ze om hem te herplaatsen , heb mijn Brit naar mijn vriendin gedaan op logé , gewoon om eens te kijken dat hij daar ook zou sproeien , hij had het nog erger dan bij mij , hij sproeide zelfs op haar bed ,
Heb nu zelf een oplossing gevonden waar hij gelukkig mee is zonder een euro uit te geven ,
de gedragstherapeut heeft mij veel geld gekost , ik zou eigenlijk mijn geld moeten terug vragen , want heb zelf de oplossing bedacht !!
Dan kan je wel zeggen het is niet de juiste kgt , nog eens een andere kgt laten komen , weeral een smak geld kwijt ...zo blijven wij bezig zeker , de enigen die ermee winnen  is de portemonnee van de gedragstherapeuten !!! :lol2:

Bewerkt door Casper-Cartouche, 13 september 2015 - 16:20.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 13 september 2015 - 16:28

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 13 september 2015 - 16:17, zei:

Je katje herplaatsen vind ik zelf niet te doen , voor een cattery zal dat wel gemakkelijker afgaan , want hier op KS zijn er al verschillende gepasseert van gekende cattery's ,  zelfs moeder en dochter samen,
Een gedragstherapeut inschakelen ... in theorie zal wel alles mogelijk zijn ...maar de praktijk is een ander paar mouwen ...
Heb zelf een kgt gehad voor mijn Brit die binnen sproeit , niets van de adviezen hielp , toen zei ze om hem te herplaatsen , heb mijn Brit naar mijn vriendin gedaan op logé , gewoon om eens te kijken dat hij daar ook zou sproeien , hij had het nog erger dan bij mij , hij sproeide zelfs op haar bed ,
Heb nu zelf een oplossing gevonden waar hij gelukkig mee is zonder een euro uit te geven ,
de gedragstherapeut heeft mij veel geld gekost , ik zou eigenlijk mijn geld moeten terug vragen , want heb zelf de oplossing bedacht !!
Dan kan je wel zeggen het is niet de juiste kgt , nog eens een andere kgt laten komen , weeral een smak geld kwijt ...zo blijven wij bezig zeker , de enigen die ermee winnen  is de portemonnee van de gedragstherapeuten !!! :lol2:
ik denk daar eigenlijk ook zo over :)

Kgt's vragen waanzinnig veel geld vind ik.
En meestal is het probleem dan nog niet opgelost.. ..

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 13 september 2015 - 16:55

een kgt lost het probleem niet voor je op he, je zult zelf de therapie goed moeten toepassen. Anders helpt het echt niet. Een kgt is ook maar een mens, geen wonderdoener.

dat voor een cattery het makkelijk is om te herplaatsen ben ik het niet mee eens. Dat het moeilijk is om zelfs maar te overwegen je katje te plaatsen ben ik het dan weer wel mee eens.
je moet altijd kijken naar de kat. Heeft die kat een goed leven. Als het antwoord nee is, moet je toch gaan kijken naar oplossingen. Als dan allerlei dingen geprobeerd worden en niet helpen, dan is het uiteindelijk tijd om naar wat anders te kijken. Als laatste redmiddel is daar dan herplaatsing. Ik denk daar niet licht over en zal het nooit als eerste oplossing zien, altijd als allerlaatste. Maar als het katje constant met stress rondloopt en duidelijk niet happy is, dan is het naar mijn mening eerlijker voor het dier om alle opties, dus ook herplaatsing, in ogenschouw te nemen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 13 september 2015 - 17:50

Bekijk berichtFreya13, op 13 september 2015 - 09:29, zei:

Een makkelijk buitenhuisje om zelf te maken.
Als er in je buurt een vishandelaar zit, moet je eens gaan vragen naar zo'n grote isomo (= piepschuim) visdoos. Dit zijn grote dozen met een deksel. In zo'n doos leg je een warm dekentje / kussen en dan sluit je de doos (best aan een kant vastplakken tegen de wind). Met een scherp met maak je een gat / ingang in de doos, en je hebt het perfecte buitenhuisje: het is waterdicht, en het isomo isoleert behoorlijk goed. Onze buitenkat is op die manier de winter perfect doorgekomen.

En wat ik ondervonden heb: als je een kat de vrijheid geeft om zelf te kiezen, wordt ze vaak rustiger (onze buitenkat was de supernerveuze, superangstige mama van een opvangnestje). Onze buitenkat, die ik vorige zomer totaal niet kon benaderen, komt nu tot aan de achterdeur kopjes geven en ze laat zich aaien. Ik hoop voorzichtig dat ze tegen de winter wil binnenkomen, maar ik ga dat neit forceren. Ik had het advies gekregen om haar te laten uitzetten in een zwerfkatpopulatie. Dat heb ik dus niet gedaan, en daar ben ik heel blij om. 't Is niet de meest voor de hand liggende manier om een kat te socialiseren, maar hier heeft het wel gewerkt. Gewoon het vertrouwen wekken van: ik krijg eten en drinken, ik heb een warme slaapplaats, maar ze verplichten mij tot niets.

Bedankt voor de tip! Een vishandelaar moet ik opzoeken, maar ze verkopen in de Makro ook van die boxen, daarmee lukt het wss ook wel.

En ja, ik dwing haar niet meer. Vroeger haalde ik haar binnen als ik ging slapen, of ging werken, nu niet meer. Maar als ze s ochtends binnenkomt, en niet terug buiten wil voor ik vertrek, is ze wel gedwongen om binnen te blijven tot s avonds.
Vanochtend kwam ze binnen, ik ben weggeweest tot de middag. Toen ik thuiskwam, liep ze alweer erg nerveus rond, dus heb ik haar weer buiten gelaten. Maar in de week lukt dat s middags niet natuurlijk...

Fijn dat je je buitenkat niet herplaatst hebt, klinkt alsof het nog helemaal goed komt!

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 13 september 2015 - 14:59, zei:

Een tuinhuisje of  een houten kinderspeelhuisje zou zeker een mogelijke oplossing zijn ,
in de winter kan Luna   zich verwarmen   met zo een snugglesafe heatpad , dat warm je op in de microgolfoven ,het houdt de warmte voor 8 uur vast , ik gebruik het voor mijn zwerfpoesje Sheba als het echt koud is  , ik leg de verwarmde pad onder haar dekentje waarop ze slaapt in mijn tuinhuisje !
Ik hoop dat Luna terug gelukkiger wordt , en dat kan gerust als buitenkatje zijn ,

Die twee opties zijn behoorlijk duur he. Kinderhuisje had ik zelf ook al aan gedacht, een tuinhuis zal wat groot zijn voor mijn tuin.
De snugglesafe is een geweldig idee!
Those who don't believe in magic, will never find it

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 13 september 2015 - 17:56

Bekijk berichtginnie, op 13 september 2015 - 15:28, zei:

als de adviezen van de kgt niet helpen en je wel het plan goed uitvoert, dan heb je kans dat je ofwel de oorzaak niet hebt gevonden ofwel niet de juiste adviezen hebt gekregen. Natuurlijk kunnen er meer dingen spelen, maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Op een gegeven moment kan ik me voorstellen dat het ophoud. Financieel gezien ook, hoewel het belang van je katjes duidelijk als eerste op jouw agenda staan.

Mocht er echt verder geen oplossing in zicht zijn, dan denk ik dat er nog 1 ding overblijft. En dat ga je helemaal niet leuk vinden..... namelijk herplaatsen.
in het uiterste geval, als niets anders helpt, dan is dat misschien de laatste optie. Hoe moeilijk het ook is :(


Ik heb al aan herplaatsen gedacht... Het zou mijn hart breken, vooral omdat ik het gevoel heb dat ik het haar zelf heb aangedaan. Maar dat ze gelukkig is, is het belangrijkst, en als ik haar dat niet kan geven...
Maar eerlijk gezegd, wie wil Luna adopteren met haar geschiedenis? En het mag uiteraard niet zomaar iemand zijn. En dan ben ik bang dat het daar ook niet lukt, en wat dan?

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 13 september 2015 - 16:17, zei:

Je katje herplaatsen vind ik zelf niet te doen , voor een cattery zal dat wel gemakkelijker afgaan , want hier op KS zijn er al verschillende gepasseert van gekende cattery's ,  zelfs moeder en dochter samen,
Een gedragstherapeut inschakelen ... in theorie zal wel alles mogelijk zijn ...maar de praktijk is een ander paar mouwen ...
Heb zelf een kgt gehad voor mijn Brit die binnen sproeit , niets van de adviezen hielp , toen zei ze om hem te herplaatsen , heb mijn Brit naar mijn vriendin gedaan op logé , gewoon om eens te kijken dat hij daar ook zou sproeien , hij had het nog erger dan bij mij , hij sproeide zelfs op haar bed ,
Heb nu zelf een oplossing gevonden waar hij gelukkig mee is zonder een euro uit te geven ,
de gedragstherapeut heeft mij veel geld gekost , ik zou eigenlijk mijn geld moeten terug vragen , want heb zelf de oplossing bedacht !!
Dan kan je wel zeggen het is niet de juiste kgt , nog eens een andere kgt laten komen , weeral een smak geld kwijt ...zo blijven wij bezig zeker , de enigen die ermee winnen  is de portemonnee van de gedragstherapeuten !!! :lol2:

De kgt heeft zeker goeie adviezen gegeven. En ik vermoed dat als het probleem bij Luna niet al zo diep zat, het mss wel gewerkt zou hebben. Heb haar iig wel nog een mailtje gestuurd.
Maar het kost ontzettend veel geld, das waar. En nog een andere laten komen, dat zou ten eerste financieel niet lukken, en ten tweede kan je je dan idd afvragen of het deze keer wel helpt...

Maar aan iedereen, ontzettend bedankt voor de steun! Het doet echt deugd dat er mensen meedenken, en eigenlijk vooral dat niet iedereen vindt dat ik slecht personeel ben. Heb momenteel echt het gevoel dat ik Luna gigantisch in de steek laat...
Those who don't believe in magic, will never find it

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 13 september 2015 - 23:47

Ik heb spijtig genoeg geen ideeën of adviezen.
Hoop echter dat het betert eventueel met haar buiten een "huisje" te maken.
Enige dat er even bij me opkwam : of er misschien tweedehands zo'n huisjes te vinden zijn aan schappelijke prijs.

Als ze konden praten hé... dan zou het veel makkelijker op te lossen zijn.
Mja, met "als..." komen we nergens.
Kan me voorstellen na alles wat je al geprobeerd hebt dat het frustrerend is geen verbetering te merken bij Luna.

Ephiny
Ephiny
  • 3.952 berichten
  • 4 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 14 september 2015 - 07:22

Als ze zouden kunnen praten, dat zou echt geweldig zijn ja :).

En ik kijk idd tweedehands, met wat geluk, kom ik daar eens iets tegen. En binnenkort starten de overdekte rommelmarkten weer, wie weet vind ik daar nog iets.

Vannacht heeft ze iig binnen geslapen, ze had echt geen zin om buiten te gaan blijkbaar. Maar had de slaapkamerdeur dan dicht gedaan omdat Marlee me wakker hield, en daar kan ze dus ook niet tegen. Dus ze heeft beneden geslapen, denk ik. Straks de sproeironde doen...

We (mijn papa denkt ook hard mee :) ) spelen ook met het idee van haar toch apart te zetten in de tweede kamer boven. En haar dus enkel daar te laten en vandaar naar buiten te laten gaan. Ze kan zo het plat dak op, en dan zetten we er een ladder tegen en dan kan ze alsnog nr beneden. Maar aangezien ze nerveus wordt van gesloten deuren, is het ook niet ideaal...
Those who don't believe in magic, will never find it

Freya13
Freya13
  • 348 berichten
    • Locatie: Wondelgem
OFFLINE

#15 Geplaatst 14 september 2015 - 07:47

Eventjes gekeken op kapaza, en er staan verschillende kattenhuisjes op in Oost-Vlaanderen, dus misschien daar eens kijken?