Spring naar inhoud

- - - - -

Luna is doodongelukkig

• Log in om te reageren
143 reacties op dit onderwerp
juleken
juleken
  • 7.132 berichten

#121 Geplaatst 09 februari 2016 - 21:03

Zo spijtig om dit hier te lezen. Ik hoop ook dat het weer van voorbijgaande aard mag zijn en binnenkort toch weer zal beter gaan, maar kan mij heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt om het welzijn van je andere katjes, dat je bang bent dat zij hier gaan mee onder lijden. Ik ben ook nogal dikwijls geneigd om te vermenselijken hoor ;)
Ik kan je helaas geen tips geven maar duim in ieder geval heel erg mee dat het snel weer zal beter gaan met Luna :hug:

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#122 Geplaatst 21 februari 2016 - 06:53

Misschien de moeite waard om luna binnen een eigen plekje aan te bieden waar hij alleen de baas kan en mag zijn. Effe bekijken organisatorisch, en hem speciale aandacht geven (wat je vast nu ook al doet). Valt te proberen in ieder geval.
Wat betreft buitenverblijfplaats, kijk ook eens in weggeefwinkels, weggeefmarkten, ook online. Of in kringloopwinkels voor zacht prijsje. Misschien zijn er ook dierenspeciaalzaken in je buurt die je aan toonzaalmodellen kunnen helpen. Best niet in de ketenwinkels, de gerants hebben weinig speelruimte, maar de kleine zelfstandige met een warm hart voor de beestjes.

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#123 Geplaatst 21 februari 2016 - 08:55

Er zijn plekjes genoeg in huis. Haar een eigen kamer geven, k zie dat niet meteen goedkomen. Kan geen kattenluik in de deuren zetten (huurhuis), en ze kan niet tegen gesloten deuren.
Maar ze kunnen op elke kast die hier staat, er zijn verstopplekjes, overal mandjes en ligplaatsen... En ze zijn vaak allemaal in dezelfde kamer. Gisterenavond lagen mijn drie andere katten op de krabpaal naast mijn bed, en zij lag naast mij in bed. Vanmorgen bleef ze zelfs naast mij liggen toen Marlee op mij kwam liggen.

Ben ook heeeeel op t gemakje de garage aant opruimen en herinrichten. Als ik thuis ben, kunnen ze dan daarin als extra 'speelplek'.

Voor buiten heb ik al een huisje nu. Maar ook daar geldt dat ik er niet zomaar iets mag bij zetten, dat maakt haar van slag.
Toch bedankt voor de tips!

Ondertussen gaat het redelijk. Haar dosis is verlaagd naar 0,5mg per dag, bijna niks meer dus. Het gejank is iets minder, ze sproeit nog af en toe. Eergisteren weer onder het bed, gisteren tegen de handdoek, maar nergens anders in huis.
Ze 'huilt' vooral als ze buiten wil, denk ik, vermoed dat ze dan buiten wil plassen.

Het zal wss wel de rest van haar leven op en af gaan. Ik zie het niet meer helemaal goedkomen.
En tegelijk zet ze ook wel grote stappen in de goeie richting. Mijn ouders en broer waren een paar weken geleden allemaal hier om mijn broer zijn verjaardag te vieren. Na een half uur kwam Luna nr beneden en begon snoepjes uit doosjes te vissen. We zaten er met grote ogen naar te kijken. :d Luna kwam vroeger zelden naar beneden als er bezoek was, enkel bij mijn mama soms. Laat staan als er twee mannen in huis zijn.

Maar soms vraag ik me wel af of ze het trekt als er grote veranderingen zouden zijn. Stel dat ik ooit toch aan kinderen begin (heb nog geen plannen in die richting, maar je weet het nooit)... Een baby in huis, dan gaat ze toch helemaal gek worden?
Maar goed, dat is nog niet aan de orde natuurlijk. Ben een beetje een piekeraar soms. :)

Wat nu wel aan de orde is, ze heeft weer grote klitten, onder haar oksels deze keer. En ik mag er niet aankomen, dan wordt ze agressief. Dus binnenkort toch weer een tripje naar de da voor een lichte narcose en scheren...

In ieder geval, we doen gewoon verder he. Sommige momenten zou ik haar echt naar de maan wensen, maar tien minuten later zit ik dan weer te bedenken hoe ontzettend lief ze is...
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#124 Geplaatst 23 februari 2016 - 06:32

Logische dat je nadenkt 'wat als' he.... Ze gaat inderdaad erg op en af.... Wel fijn dat ze snoepjes is komen vissen!
Wijzen die klitten niet op stress?
Toen wij Xanti verloren zijn en 2 weken nadien verhuist zijn, hebben Kiara ook naar de DA moeten doen (na een tijd) voor haar klitten. Dit was de eerste (en voorlopig) laatste keer dat ze klitten heeft gehad. Puur van stress.

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#125 Geplaatst 23 februari 2016 - 08:00

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 23 februari 2016 - 06:32, zei:

Logische dat je nadenkt 'wat als' he.... Ze gaat inderdaad erg op en af.... Wel fijn dat ze snoepjes is komen vissen!
Wijzen die klitten niet op stress?
Toen wij Xanti verloren zijn en 2 weken nadien verhuist zijn, hebben Kiara ook naar de DA moeten doen (na een tijd) voor haar klitten. Dit was de eerste (en voorlopig) laatste keer dat ze klitten heeft gehad. Puur van stress.

Ja, dat kan wel stress zijn wss. Ze verliest ook niet gewoon haar, ze verliest klitten haar. Maar ik weet echt niet meer hoe ik de stress voor haar nog meer kan beperken.
Gisteren heeft ze nog eens tegen de muur in de badkamer gesproeid. Sinds haar dosis omlaag is gegaan, huilt ze wel minder, maar ze sproeit duidelijk terug meer. Dus sinds gisteren zit ze weer op 1mg.

Ik weet niet meer of ik moet blijven afwachten (omdat ze toch ook wel vooruit gaat) of toch maar een ander huisje voor haar moet zoeken, omdat andere dingen dan weer echt niet vooruitgaan.
Best wel frustrerend soms...

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#126 Geplaatst 12 maart 2016 - 12:53

Voorlopig gaat het weer ok.

Na een mindere periode waren er ongeveer zeven dagen zonder sproeien en bijna geen gehuil. Dag of vijf geleden heeft ze terug een paar dagen gesproeid en begon ze s ochtends weer aan de kasten te krabben.
En nu gaat het alweer twee dagen goed. Ze is al twee dagen op rij komen knuffelen, maakt me niet wakker s ochtends, reageert meestal redelijk goed op Marlee. Alleen van Annabelle moet ze echt niks weten. Maar zolang die niet te dicht in haar buurt komt (en dat doet mijn kleintje ook niet, is ze te bang voor), gaat het ook wel.

Ik vermoed dat het verbeterde weer ook een rol speelt. Ze gaat weer meer buiten, en ook Marlee en Annabelle gaan meer buiten, waardoor er wat meer 'ruimte' is tussen alle katten.

Heb haar gisteren ontwormd/ontvlooid en zelfs dat ging best wel goed. Normaal is ze dan uren boos (dan mag ik echt niet proberen haar aan te raken), maar deze keer viel het mee.

En haar klitten lijkt ze zelf kwijt te geraken. Eentje onder haar oksel is zeker weg, de andere heb ik nog niet kunnen checken, maar er lag eergisteren een serieuze klit van haar in een mandje, dus met wat geluk is die ook weg.
Ze heeft nu wel een nieuwe aan haar achterwerk, maar daar kan ik mss zelf wel iets aan doen. Dat is iig een tripje (en dus een hoop stress) minder naar de da.

Al bij al doet mijn meisje het wel goed. :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.873 berichten
  • 1 katten

#127 Geplaatst 12 maart 2016 - 13:02

Goed zo! Hoeveel meds krijgt ze dan nu?
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#128 Geplaatst 12 maart 2016 - 17:19

Bekijk berichtBlackScorpion, op 12 maart 2016 - 13:02, zei:

Goed zo! Hoeveel meds krijgt ze dan nu?

0,5mg van haar antidepressivum. Ongeveer, want het is de helft van een kwart pilletje, ik slaag er niet altijd in om het net in de helft te snijden.
Als ze sproeit, geef ik net ietsje meer voor een dag of twee. Maar als ik blijf meer geven, wordt ze weer onrustig.

Ook best wel goed dus. :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#129 Geplaatst 18 maart 2016 - 18:44

Bekijk berichtEphiny, op 12 maart 2016 - 17:19, zei:

0,5mg van haar antidepressivum. Ongeveer, want het is de helft van een kwart pilletje, ik slaag er niet altijd in om het net in de helft te snijden.
Als ze sproeit, geef ik net ietsje meer voor een dag of twee. Maar als ik blijf meer geven, wordt ze weer onrustig.

Ook best wel goed dus. :)

Ik heb in de tijd met Sloeber een pillensnijder aangeschaft. Handig ding!!

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#130 Geplaatst 28 mei 2016 - 20:05

Hoe gaat het nu ?

Hier zijn de problemen opgelost. Zolang we kattenbak volledig vrij laten en ze via de voordeur buiten laten uiteraard.

Nu met het goede weer is ze zelfs al langs de garage gegaan ! Haar zin om buiten te gaan zal net iets groter geweest zijn dan haar angst.

Vervelend is wel dat ze overdag eigenlijk niet buiten wil (of wij moesten buiten zijn). Ze wil altijd naar buiten als ze eigenlijk niet meer buiten mogen. Als het gaat schemeren.

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#131 Geplaatst 29 mei 2016 - 18:41

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 28 mei 2016 - 20:05, zei:

Hoe gaat het nu ?

Hier zijn de problemen opgelost. Zolang we kattenbak volledig vrij laten en ze via de voordeur buiten laten uiteraard.

Nu met het goede weer is ze zelfs al langs de garage gegaan ! Haar zin om buiten te gaan zal net iets groter geweest zijn dan haar angst.

Vervelend is wel dat ze overdag eigenlijk niet buiten wil (of wij moesten buiten zijn). Ze wil altijd naar buiten als ze eigenlijk niet meer buiten mogen. Als het gaat schemeren.

Fijn dat het zo goed gaat!
En ja, dat is hier ook wel zenne. Ze gaan overdag ook buiten (als ik thuis ben) daar niet van. Maar als het schemert, zijn ze moeilijk binnen te krijgen, ook al zitten ze al buiten van 6u s ochtends. Gelukkig zijn ze nog meer gebrand op natvoer dan op buiten blijven. :)

Met Luna gaat het slecht, heb het er al uitgebreid over gehad in het wist-je-dat-topic.
Ze sproeit ineens weer heel veel, is soms erg agressief naar Annabelle (die al drie keer een kap in haar neusje heeft gehad), ze miauwt meer, ze lijkt depressiever...

Ik heb ondertussen al verschillende opvangen aangeschreven, haar op fb gezet om een nieuwe thuis voor haar te vinden, maar het ziet er niet goed uit...
En zo kan ze hier niet blijven. Zij is ongelukkig, Annabelle is doodsbang van haar,... Hoe lang kan ik dat nog laten duren he. Maar als ik geen nieuwe thuis vind, zijn de opties zeer beperkt...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten

#132 Geplaatst 29 mei 2016 - 20:39

Ik hoop voor jou, voor Luna en voor de andere katten dat er straks toch iemand interesse heeft om Luna te adopteren.
Het zal niet eenvoudig zijn aangezien ze toch best gevoelig is en weer sproeit.
Maar ik duim er heel hard voor.

Verder lijkt het of de AD telkens de gewenste werking had na het verhogen van de dosis maar het nu niets meer doet.
Zelf zou ik de AD langzaam afbouwen en naar een alternatief middel overschakelen (bv. st-janskruid).
Vaak zie je bij mensen ook dat AD na een langere periode weinig tot geen effect meer heeft, en ook veel bijwerkingen kan hebben zoals onrust e.d. (soms pas na een langere periode).

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#133 Geplaatst 30 mei 2016 - 07:07

Kan je dat aan katten geven, st-janskruid? Zal t eens opzoeken.
Dat van de bijwerkingen, dat wist ik, zowel bij mensen als bij Luna dan. Dat het uitgewerkt zou raken niet. Ken zelf iemand die het al jaren neemt. Aan de andere kant is ze al vaak veranderd van ad, dus mss heeft dat daarmee te maken ja.

Het is iig behoorlijk erg, het sproeien. Bijna weer zoals helemaal in t begin.
Was vanmorgen om 5u opgestaan om de twee jongsten in de living te zetten omdat ze zo hevig aant spelen waren (met de deur toe dus). Toen ik er net weer uitkwam, bleek dat Luna alweer tegen die deur gesproeid had. Heeft ze nog nooit gedaan.
En onder bed. En tegen de wc deur. En dan moet ik mijn ronde nog doen...

Ik heb er iig geen goed oog in, in het vinden van een huisje. En ik snap het wel he, ik zou zelf ook geen kat adopteren met die problematiek...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#134 Geplaatst 30 mei 2016 - 07:21

Oh, wat jammer zeg dat het niet zo goed gaat met Luna :(. Veel sterkte.
En ja inderdaad... ik vrees er ook voor dat iemand een kat gaat adopteren met die problematieken....

(Al deed Snoes ook in huis bij de vorige eigenaars :louche: ).

Maar dat is nog iets anders dan sproeien....

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten

#135 Geplaatst 30 mei 2016 - 11:58

Bekijk berichtEphiny, op 30 mei 2016 - 07:07, zei:

Kan je dat aan katten geven, st-janskruid? Zal t eens opzoeken.

Puur heeft een middel met st-janskruid http://www.eko4petz....st-hond-en-kat/. Het is niet enkel op basis van st-janskruid maar een combinatie van rustgevende kruiden en mineralen.
Er zijn vast ook nog andere merken die het verkopen,misschien ook in pure vorm. Hoewel als ik de samenstelling bekijk van deze van Puur ik toch al tal van bekende rustgevende middelen die ook bij mens hun effectiviteit al bewezen hebben herken, zelf zou ik deze dus niet laten om uit te proberen.

Net zoals bij mensen kunnen dieren heel verschillend reageren op medicatie.
Soms heeft men er lang baat bij, soms helemaal niet of tijdelijk maar vaak heeft men tal van bijwerkingen en dat deze ook na langere inname kunnen optreden zegt men er vaak niet bij.