Spring naar inhoud

- - - - -

KITTEN KOMT NIET AAN

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Lindyash
Lindyash
  • 8 berichten

#1 Geplaatst 13 september 2015 - 09:33

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb mij aangemeld omdat er een probleempje is met 1 van mijn kittens...
6 dagen geleden is mijn pers bevallen van 4 kittens, de eerste 3 ging voorspoedig en toen ineens 2 uur later kwam de vierde kitten. In eerste instantie dacht ik dat ze dood was, hing slap met tongetje uit haar bekje en ademde niet. Ondanks dat ben ik toch te werk gegaan met slijmzuigertje en wrijven. Na een tijdje kwam ze toch tot leven. Ze wilde of kon niet drinken bij mama en kroop steeds weg van het nest....niet goed dus. Ik ben meteen begonnen met flesvoeding in een pipet om de 2 uur, en 3 dagen later begon ze bij mama te drinken! Sindsdien leg ik haar elke 2 uur aan de tepel en zie dat ze goed drinkt als de melk "losschiet". Dit gaat goed,alleen ze komt steeds maar 1 gram of 2 gram aan per 12 uur...De andere kittens komen wel goed aan dus aan de melk kwaliteit kan het niet liggen... Mijn vraag is,moet ik toch weer bijflessen ? Ben alleen zo bang dat dat fout gaat na een hoop ellendige verhalen op internet over bijvoeden. De reden dat ik eerst die angst niet had was omdat ik geen keus had, anders was ze toch gestorven...Alvast bedankt voor eventuele adviezen, maak me toch zorgen om dit wondertje...

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.119 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 13 september 2015 - 09:47

Zeer zeker bijflessen; zodat het kleintje energie houd om bij mams te drinken.
Van 1-2 gram gaat ze niet voldoende voedingsstoffen uit mams haar melk halen om te kunnen overleven.

\wel zou ik niet elke 2 uur flessen of telkens maximaal 1,5ml zodat ze nog wel voldoende honger houd om bij mams te drinken

Lindyash
Lindyash
  • 8 berichten

#3 Geplaatst 13 september 2015 - 10:14

Oke,bedankt! En hoe vaak flesje geven dan? Zo,n 3 keer per dag ofzo?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 13 september 2015 - 10:34

heb je in het bekkie gekeken? Is het gehemelte helemaal dicht? Als het helemaal dicht is, inderdaad extra flessen. Drie keer per laten drinken uit de fles vind ik een goed idee. Wel kijken dat ze dan ook nog bij mama drinkt.
Als ze daarmee aankomt is het goed.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Lindyash
Lindyash
  • 8 berichten

#5 Geplaatst 13 september 2015 - 10:38

Ja, haar gehemelte is goed gesloten, alleen ze heeft zo,n slechte start gehad, tot 3 keer toe heb ik haar neergelegd, denkend dat ze toch echt dood was, en steeds weer zag ik een klein teken van leven... Het is een wonder dat ze nog leeft! Maar ze zoekt en vind nu ook zelf de tepel, dus dat lijkt me goed. Nou, dan ga ik maar water koken voor een flesje!

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.119 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 13 september 2015 - 11:40

Wel meermaals per dag flessen. zeg om de 3 uur 1,5ml

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#7 Geplaatst 13 september 2015 - 11:46

Idd zonder bijvoeding gaat hij/zij het niet halen, ze zouden ong een 10% van het geboorte gewicht moeten bij komen per dag.
Wel nooit teveel melk geven, het maagje van een kitten is maar ter grote van een doperwt en als je die gaat forceren gaan alle andere organen rondom geknelt zitten.

Ik houd bij flessen kittens altijd aan elke 2u 2 ml max

Je kan voorzichtig druppel per druppel melk in het bekje druppelen, een spuitje (zonder naald) is hierbij een goed hulpmiddel

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 13 september 2015 - 14:05

maar in dit geval drinkt ze ook nog bij mama en dat wil je natuurlijk ook stimuleren. Dus dan zou ik juist niet elke 2 a 3 uur flessen, maar kijken of je met 3 of 4 keer per dag flessen (en dan wel voldoende) ervoor kan zorgen dat ze goed groeit. Werkt dat niet dan kun je altijd extra gaan flessen.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Lindyash
Lindyash
  • 8 berichten

#9 Geplaatst 13 september 2015 - 16:23

Oke, bedankt! Ik ga mijn best doen...  Alleen nu nog een probleempje erbij, moeder poes heeft de kittens versleept, en nu ontdek ik dus een klein wondje bij het nekje van de kleine.....wat nu??? Ontsmetten met betadine??

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#10 Geplaatst 13 september 2015 - 16:28

beter wat flamazine opdoen

Lindyash
Lindyash
  • 8 berichten

#11 Geplaatst 13 september 2015 - 17:25

Flamazine? Waar haal ik dat? En gebeurt dit wel vaker of is ze een "slechte"  moeder?

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#12 Geplaatst 13 september 2015 - 17:33

bij de apotheek

Er zijn nog katten die slepen met hun kittens, heel af en toe bijt ze te hard en krijgt het kittens kleine wondjes

Lindyash
Lindyash
  • 8 berichten

#13 Geplaatst 13 september 2015 - 18:27

Oh gelukkig maar, ik dacht al wat gebeurd er nu? :trance:  Ik ga meteen een apotheek zoeken die nog open is op zondag. Heb het in de tussen tijd even ontsmet met sterilon. Ik ben zo blij dat ik dit forum heb gevonden want de dierenartsen bij mij in de buurt snappen volgens mij helemaal niks van pasgeboren kittens...

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#14 Geplaatst 13 september 2015 - 18:38

Je mag me altijd vragen prive ook
Ik fok al 25 jaar met perzen ;)

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#15 Geplaatst 13 september 2015 - 19:43

Ik heb ook een kitten gehad en deze kwam ondanks bijflessen per dag 1-2 gram aan als ik geluk had de eerste twee weken ;) elke twee uur gaf ik hem er een beetje melk bij. Maar elke keer als die lieverd een tepel vast had joeg een ander kitten hem er van af. Dus heb ik hem maar een beetje melk bijgegeven en de zwaardere kittens voornamelijk bijgeflest zodat het kleintje meer kans had op een tepel. Hij was geboren met een heel laag geboorte gewicht ook ;) maar wonder boven wonder is het lieverdje er doorgekomen. Op 4 weken heb ik hem pas echt zien openbloeien en is hij aan zijn inhaal beweging begonnen. En het is een heel beertje geworden :).