Spring naar inhoud

- - - - -

nieuw katje of niet?

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
Guest_catwoman27_*
Guest_catwoman27_*

#1 Geplaatst 14 september 2009 - 09:01

Het kriebelt serieus bij mij om er een nieuw kameraadje bij te nemen voor onze poezels! Maar ik ben bang dat ze niets gaan moeten hebben van een nieuweling! Mijn 2 poezels zijn al meer dan 3 jaar alleen samen! Wat denken jullie? Iemand ervaring?

Karolientje
Karolientje
  • 18.393 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 14 september 2009 - 09:12

Goh, ervaring is veel gezegd... Het hangt namelijk ook grotendeels af van het karakter van je huidige katten en van het kitten dat je er bij zou nemen of het goed zal gaan of niet.
Bij ons is er dit jaar in mei een 4de kat bij gekomen, nadat onze andere katten zo'n 2,5 jaar met zn drietjes hadden doorgebracht. Ik had er ook een beetje schrik voor hoe onze poezels zouden reageren op dat jonge geweld na al die tijd, maar het is bij ons ontzettend goed meegevallen! Na 2 daagjes lagen ze al samen op bed of in de zetel. :)
Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 september 2009 - 10:05

Het is altijd een risico om er een nieuw kitten bij te halen.
Bij velen op deze kattensite verloopt het zonder problemen, maar bij enkele duikt er heel wat miserie op. Hangt af van het karakter van jouw poezen en het karakter van het kitten. Heel veel succes alvast.

Zal het een raskatje worden of een HTK-katje?
Geplaatste afbeelding

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 14 september 2009 - 12:39

Is inderdaad heel moeilijk te voorspellen, ik heb 4 poezels en momenteel geen problemen, maar na een tijdje kan dat ook veranderen, dat kan ook gebeuren als ze op latere leeftijd ineens niet met elkaar kunnen omgaan.
Maar je ziet hier op ks dat er veel mensen zijn die meer dan 2 poezels hebben, waarom jij dan niet he ;) .
Die beslissing moet je toch uiteindelijk zelf nemen.
Veel succes met je beslissing :) .

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 14 september 2009 - 13:28

Toen Simba en Angel hier kwamen was Tijger hier al 12 jaar alleen, en ik moet toegeven dat ik er ook angstig tegenover stond, maar al bij al is dit ook goed gekomen. Ze waren niet de beste vrienden, maar Tijger liet de kleintjes gewoon doen.
Toen Daisy naar hier kwam waren Angel en Simba ongeveer een jaar, in het begin ging het heel moeizaam, maar inmiddels is ook zij helemaal aanvaard. Het verschilt zo van situatie tot situatie, maar meestal als je voldoende geduld hebt komt het uiteindelijk wel in orde hoor. :geluk: :geluk: :geluk: met je keuze
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 14 september 2009 - 13:29

Hier is er telkens ook 1 of 2 katjes bijgekomen, bij Pimmeke onze oudste is dat geen probleem die accepteert dat allemaal direct, Filou en Tigri die moeten eerst een paar weken aanpassen met geblaas en gegrom maar geen gevecht. En onze Bébé was zeer content toen Lily er als laatste bij kwam om te ravotten door het huis. :) Alles hangt er ook van af of je dominante of onderdanige katten hebt.  

Guest_catwoman27_*
Guest_catwoman27_*

#7 Geplaatst 14 september 2009 - 13:40

Goh ik weet niet hoor! Ik heb 2 superlieve poezels en ik ben bang dat ze zullen veranderen! Ik heb hier eens een verloren gelopen kittentje een paar uurtjes in huis gehad en ze waren er niet zot van! Ze begonnen zelfs naar elkaar te blazen! Maar ik zou zoooo graag een katje bijhebben! Liefst een raskatje, een britje misschien? Een Maine Coon vind ik ook prachtig maar daar heb ik geen ervaring mee (karakter en zo...)liefst een rustig karaktertje want mijn 2 poezies zijn ook rustige beestjes(bij momenten ;) )

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 14 september 2009 - 23:51

Wij hebben 6 katten, in de leeftijd van bijna 2 tot bijna 11 jaar ( 5 Maine Coons en een Ragdoll) allemaal als kitten bij ons gekomen en behalve Lotus die met niemand kan opschieten, is dat altijd goed gegaan, het heeft natuurlijk wel even tijd nodig.
Maine Coons zijn geweldige katten hoor :LOL: :LOL: :LOL:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 15 september 2009 - 08:04

catwoman27 zei:

Goh ik weet niet hoor! Ik heb 2 superlieve poezels en ik ben bang dat ze zullen veranderen! Ik heb hier eens een verloren gelopen kittentje een paar uurtjes in huis gehad en ze waren er niet zot van! Ze begonnen zelfs naar elkaar te blazen! Maar ik zou zoooo graag een katje bijhebben! Liefst een raskatje, een britje misschien? Een Maine Coon vind ik ook prachtig maar daar heb ik geen ervaring mee (karakter en zo...)liefst een rustig karaktertje want mijn 2 poezies zijn ook rustige beestjes(bij momenten ;) )

Normaal gezien is dat alleen de eerste weken, bij iedere kat is dat anders, ik heb een kat die na 1 dag al vrienden is maar ik heb dan een andere die 1 week nodig heeft en er zijn andere die nog meer nodig hebben.
Als je zo graag ééntje bij wilt moet je dat gewoon doen, alé ik stel mij u in u plaats voor dus dan zou ik er nog ééntje bij nemen.

Ellenita
Ellenita
  • 26.688 berichten
  • 9 katten

#10 Geplaatst 15 september 2009 - 09:16

Doe het gewoon zou ik zeggen ,

het hangt echt af van kat tot kat

hier , heeft de een 1 dag nodig en de ander 2 3 weken.....
poezenknuf van mij en mijn pareltjes : :paw Iruna,Syrai, Hindou, Reiko, Inty, Deva, Loki, Munay, Indira en *Thaira* :paw
Geplaatste afbeelding

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#11 Geplaatst 15 september 2009 - 13:19

hangt ervan af hoe jouw katten van karakter zijn, als je graag een kitten wilt aankopen zou ik met de mensen waar je je kitten haalt ook praten over jouw katten hun karakter, zo is er wel in elk nestje een stilletje of een dominanter type.
Ik hou daarmee altijd rekening, vraag er ook achter, zo heb ik een mevrouw op de wachtlijst staan die zo graag een heel lief kittentje wilt maar deze mag zeker niet dominant en wild zijn, als ik er zo ééntje heb dan laat ik het weten.
Met veel vragen te stellen hoe je kitten van karakter is zal je ook duidelijkheid krijgen of ze past bij jouw katten thuis.
Veel succes met de zoektocht naar een nieuwkomer als je dit dan beslist :d
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 15 september 2009 - 13:57

Dat je katten naar elkaar blazen nadat ze met een kitten zijn geconfronteerd is niet iets om te zeggen dat je geen kat kan bijnemen hoor. Zo'n nieuwe kat is altijd stress en dan kan er wat onderlinge spanning optreden. normaal gezien gaat dat wel weer voorbij.

Zoals zovelen hier al hebben gezegd, is het vooral van belang dat je wat op het karakter van je nieuwe kat let. Zolang je geen al te dominante kat neemt, is dat meestal geen probleem. Neem je een erg suchtere kat, dan kan het wel een tijdje duren voor alles weer rustig is.

Je kan ook dingen doen om ervoor te zorgen dat de kennismaking makkelijker verloopt door het langzaam aan te doen (eerst de nieuwe kat aan jou te laten wennen, dan de katten elkaars geur te leren kennen en ze dan pas bij mekaar zetten), door feliway verdampers in huis te halen en eventueel bach rescue remedy (4 druppels in water) en... veel geduld, stalen zenuwen en veel liefde. ze zullen blazen en misschien ook eens naar mekaar uithalen, maar meestal loopt alles wel goed af mits dus een hoop geduld.

Serenity
Serenity
  • 4.269 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 15 september 2009 - 14:22

Dat gaat wel hoor,het duurt altijd even, maar het komt wel.Meestal gaat het stap voor stap.Bv 1 kat aanvaard de kleine dreumes,en dan gaan de andere snel volgen.Heb zoveel katten gehad al in mijn leventje,en nog nooit echt problemen ondervonden.De ene moet wat langer wennen dan de anderen,en gaat al wat langer mokken en kuren tonen,maar het komt wel goed.Beter nu alvast dan over enkele jaren he;-) Maine coons zijn superlieve beestjes,MAAR ze zijn wel heel speels hoor (al zullen er ook uitzonderingen zijn) ! Dus hier moet je wel kijken of hij uw katten hiermee gaat irriteren.Heilige birmaan is een middekaraktertje,Ragdoll ook denk ik.Perzen zijn ook kalm.Britjes heb ik geen ervaring mee :) Als je een kitten bij wilt,zou ik het doen ! Kies een leuk kitten dat jou en de kattegroep ligt en ga ervoor :d Veel succes !

Bewerkt door Serenity, 15 september 2009 - 14:23.

Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 15 september 2009 - 15:38

Op een korte tijd zijn er hier nu ook 4 poezen. Gabriël was een jaar, anderhalf jaar toen we hem van de poezenboot gehaald hebben. Hij was daar heel gestresseerd en kon niet om met andere katten. Het was echt een kat om alleen te zijn. En moet je hem nu zien :love: . Ok hij krijgt wel Bachbloesems.
Toen Zita hier kwam, was het de moeilijkste overgang maar ik denk dat ik mijn stress even overgezet heb op de twee anderen. Bij Finn heeft het geblaas van de vrijdagavond tot de maandagochtend geduurd (en dan vooral van hem uit) en ons Nelleke heeft iets langer geblazen. Bij Nelleke zijn Finn en Zita ook even tegen elkaar beginnen blazen (Finn dan vooral) maar alleen naar Nelleke als Nelleke eerst blies (en dan stonden ze toch echt al op 10 cm van elkaar). Gabriël heeft Finn en Nelleke altijd genegeerd en nu staan ze ook al echt te knuffelen hoor.
Ik steek steeds een week op voorhand de Feliway in en ze krijgen allemaal even Bachbloesems. Ik neem ze ook zodat ik zelf rustig blijf en er niet tussen kom als het er even harder aan toe gaat. Maar bij Nelleke is dat niet eens gebeurd: enkel wat geblaas.
Ik let ook op het karakter van de nieuwkomers: voor Gabriël mag er hier niet echt een dominante kat binnen komen. Finn is nu wel tamelijk dominant naar Zita toe (ik denk dat zijn hormonen beginnen opspelen) maar hij durft niet naar Gabriël. En ons Nelleke is niet echt onderdanig maar ook niet dominant, ze staat gewoon haar vrouwtje en bij haar heb ik gewoon het gevoel dat ze denkt: als jullie mij respecteren, dan krijg je dat ook van mij. Ze is nu wel de kleinste van de hoop maar als Finn te ver gaat, krijgt hij ook een tikje van haar poot hoor.
Dus gewoon heel goed naar je eigen poezels kijken en dan inderdaad praten met diegene waar je een kitten vandaan wilt en ook zelf kijken. Finn was bij Tiny niet zo een echte knuffelaar maar zodra ik hem de eerste keer zag, kwam hij knuffelen.
Er lopen hier dus 2 Brits kortharen en die zijn dus heel lief en kunnen een hele dag slapen maar als het tijd voor actie is: maak dat je uit de weg bent :ha . Nelleke is een Ragdoll, meer een flodderkont, ook altijd heel lief en babbelt een hele dag tegen jou maar ze kan samen met de anderen de boel op stelten zetten.

Geplaatste afbeelding