Spring naar inhoud


- - - - -

Allergie voeding?


  • Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 15 september 2015 - 11:44

Hallo,

Zoals sommigen ondertussen wel weten, is er een zeer grote kans dat de regelmatige maagontstekingen van mijn Sierra komen door een voedsel-vergevoeligheid of voedsel-allergie. Dit bleek uit de Eosinofielen in haar bloed en het legt wel wat dingen uit. Maar nu zitten we een beetje met onze handen in het haar over haar voeding.

Zij kreeg vroeger brokken en een zakje natvoer, maar sinds 2 à 3 jaar kan zij geen brokken meer verteren. Ze stapelen gewoon op in haar maag. Dus zijn we 'gedoemd' om enkel natvoer te geven. Nu kreeg zij sinds een dikke 2 jaar 1 zakje Royal Canin Gastro-Intestinal en 4 Schesir blikjes per dag. Ondertussen was dat veranderd naar 1 zakje Royal Canin Sensitivity en 4 Schesir blikjes per dag.

Nu we weten dat ze hoogstwaarschijnlijk een voedsel-allergie heeft, zijn we de laatste week nu aan het proberen om 2 zakjes Royal Canin Sensitivity te geven en 1 à 2 blikjes Schesir per dag en we geven ook geen blikjes kip meer (moest ze allergisch blijken aan kip). Natuurlijk is de Royal Canin wel kip (hebben ze geen andere smaak in) en krijgt ze nu dus enkel nog blikjes vis. Natuurlijk doet ze soms koppig, want de RC durft ze wel soms te laten staan om te proberen een blikje te krijgen.

Op haar laatste bloedonderzoek 2 weken geleden blijkt ook dat ze een tekort heeft, ben nu even vergeten aan wat, maar volgens mij zou dit wel kunnen liggen aan de voeding. De Schesir is geen compleet / volledig voer en in mijn ogen zou dat tekort daaraan kunnen liggen.

Nu zou ik eens willen weten welke soorten anti-allergie voeding er zijn. Merken, types, blablabla. Ik heb al zelf zitten zoeken, maar ik zie het bos door de bomen niet meer. Ze heeft ook al enkele dingen vroeger geprobeerd, maar haar neus heel hoog voor opgehaald. Ik denk aan Sanimed, Specific, ... . En nu eerlijk, het zag er ook niet zo smakelijk uit. Een voorwaarde van het voer is: GEEN paté, liefst zachte 'brokjes' in saus ofzo (zoals Royal Canin) en liefst iets wat zo min mogelijk kans op allergie geeft (gebroken eiwitten of eiwitten van dieren die ze nog nooit gegeten heeft)

Rauw staat (nog) niet hoog op onze verlanglijst wegens niet willen eten en te ingewikkeld.

Alvast bedankt,
Evy & Sierra

Bewerkt door BlackScorpion, 15 september 2015 - 11:45.

Geplaatste afbeelding

wendyv123
wendyv123
  • 4.368 berichten
    • Locatie: Lommel
  • 3 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 15 september 2015 - 13:21

Dat was mijn suggestie dus.... vers. Als je KVV gaat geven, dan is het helemaal niet ingewikkeld. Je moet alleen kijken, is het compleet of niet compleet ? Is het compleet dan kan je in principe elke dag hetzelfde geven, is het niet compleet dan moet je afwisselen met minimaal 4 verschillende soorten per week. Ik ben zelf voorstander om ook de compleet versies af te wisselen, maar uiteindelijk hebben mijn katten besloten om het bij 2 en soms 3 soorten te houden.

Wat is 'vervelend' aan KVV : je moet het verdelen in porties want de rollen zijn meestal 1kg. Ik leg ze een tijdje uit tot dat ze snijdbaar zijn met een groot, scherp mes en heel veel spierkracht, ze zijn dan nog bevroren maar niet meer zo hard. Dan gaan ze terug de vriezer in. Je mag niet vergeten om elke dag een portie uit te halen. Tov van brokjes en natvoer is het meestal duurder, maar niet per se tov een speciale, dure brok.

Een supervoordeel : minder doodles in de kattenbak, ze zijn harder en ze stinken amper. Er is een groot verschil in geur !!!

Wat het niet eten betreft, de omschakeling kan inderdaad moeilijk zijn. Een kat kan heel goed volhouden, vaak langer dan de mensen dat kunnen en dan wordt toch wel weer toegegeven. Je moet het echt met ieniemieniestapjes doen wil je het laten slagen, je eerst heel goed inlezen alvorens te beginnen. Het zoeken naar KVV die ze graag eten kan moeilijk zijn, zeker met een kieskeurige eter.

Er zijn soorten en merken waar je een eliminatiedieet mee kan doen, maar daar ken ik niet zo veel van. Heel vaak zijn granen en allerhande bewaarmiddelen, geur-kleur en smaakstoffen en E-nummers de boosdoeners maar het kan net zo goed een allergie aan een bepaalde diersoort zijn. Neem je een goede KVV, dan zitten daar geen granen in en al zeker geen bewaarmiddelen, geur-kleur en smaakstoffen en geen E-nummers.

Zelf samenstellen is nog beter, maar dan moet je je goed inlezen en het vergt meer tijd, werk en vriesruimte.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten
    • Locatie: Noord Holland
OFFLINE

#3 Geplaatst 15 september 2015 - 14:09

Ook ik ben vorstander van KVV,maar je hebt al aangegeven dit liever niet te voeren.
Dan zou ik zeggen een hoogwaardig blikvoer zonder granen met hoog vleespercentage.
In een van je andere topics heb ik je al Prinspetfood aangeraden,weet niet of je daar iets mee hebt gedaan.
Applaws is ook supergoed voer,verschillende soorten natvoer en zelfs geen bioindustrie vlees,dat is gezonder,mijn katten vinden het erg lekker vooral de Applaws pod,dit merk is niet makkelijk verkrijgbaar,maar gelukkig goed te bestellen bij Zooplus.
Ook Portia21 vind ik een goed natvoer hebben veel vlees en geen granen.
Is het niet gelukt om haar bloed te laten testen?dat zouden jullie toch proberen?dat is wel de kortste weg,dan weet je zeker van hoe of wat,of wilden ze niet dat je het bloed zou opsturen?
Ook zou je eventueel misschien natvoer kunnen mengen met goede brokken,deze worden dan zacht door de gelei of jus en vullen zo de tekorten aan

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 15 september 2015 - 14:40

Nee, het bloed testen is (nog) niet gelukt. Overal waar we inlichtingen zijn gaan inwinnen, zeggen ze hetzelfde. Testen wat van voeding de allergie teweegbrengt kan niet via het bloed, enkel via eliminatie-dieet.

Goh, liefst had ik een kant en klaar voer zoals RC ofzo. Met dat we elk weekend weg zijn (met poezebeest erbij) en ook eens naar CenterParcs gaan (met poezebeest erbij) enzo lijkt het me toch moeilijk? De overgang zou ook niet van de minste zijn. Ze is echt super kieskeurig :p
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten
OFFLINE

#5 Geplaatst 15 september 2015 - 14:47

Een kat van 10 jaar helemaal overzetten naar rauw is volgens mij heel moeilijk.
Dat kan lukken, maar katten kunnen heel moeilijk doen.
Ik heb bij sommige hier die al van kitten rauw eten, toch soms moeilijk doen :)

En op verplaatsing is het niet zo evident, want zoals wendy123 zegt, je hebt er meer werk mee, diepvriesruimte  voorzien, snijden(soms heb je te veel,
soms weinig). Je kan het ook niet te lang bewaren, want dan willen ze het niet meer....
Ik denk dat ik jouw plaats  ook op zoek zou gaan naar hoogwaardig blikvoer dat misschien best ook compleet is.
Hebben ze niets bij Hondenbench wilrijk?
Ik weet dat ze daar Ziwipeak hebben, maar is vrij duur .

Bekijk berichtBlackScorpion, op 15 september 2015 - 14:40, zei:

Nee, het bloed testen is (nog) niet gelukt. Overal waar we inlichtingen zijn gaan inwinnen, zeggen ze hetzelfde. Testen wat van voeding de allergie teweegbrengt kan niet via het bloed, enkel via eliminatie-dieet.

Goh, liefst had ik een kant en klaar voer zoals RC ofzo. Met dat we elk weekend weg zijn (met poezebeest erbij) en ook eens naar CenterParcs gaan (met poezebeest erbij) enzo lijkt het me toch moeilijk? De overgang zou ook niet van de minste zijn. Ze is echt super kieskeurig :p
ja, ik dacht  hetzelfde, het is echt uitzoeken.
Niet makkelijk.
Welke diersoorten eet ze nu van schesir?
Is dat niet meestal kip, zalm, tonijn, rund?

Auryn
Auryn
  • 1.194 berichten
    • Locatie: Berchem
  • 3 katten
ONLINE

#6 Geplaatst 15 september 2015 - 15:08

Ik ben sinds een week ook bezig met een speciaal dieet om te zien of Loki een voedselallergie heeft.
Ik had origineel voeding van de Hills Z/D reeks meegekregen. Hier heb je zowel natvoer, brokken en snoepjes van. Spijtig genoeg is dit natvoer wel net een paté, of volgens mij iets tussen een paté en gelei in. Het komt in ieder geval in vrij grote blikken van 156gr.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein


BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 15 september 2015 - 15:52

Ze eet nu kip en tonijn, met extraatjes zoals kip met garnalen, tonijn met anchovisjes, tonijn met pompoen, tonijn met blabla. Maar kip hebben we nu even on hold gezet. Rund trekt ze haar neuzeke voor op :p.

Ja, ben wel nog eens aan het zien naar kvv, maar zoals je zegt, leeftijd en op verplaatsing.

Spijtig dat het paté is, daar wil ze zelfs niet naar kijken. Katten hè ;). Ik hoop dat je snel vind waar het probleem ligt voor Loki!

Bewerkt door BlackScorpion, 15 september 2015 - 15:52.

Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2.978 berichten
    • Locatie: Moskva
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 15 september 2015 - 17:09

Als je niet op dieetvoer of rauw wilt overschakelen, kan je op zoek naar mono-proteïnevoeding (met maar één bron van eiwitten, m.a.w. maar een soort vlees). Mac's en Herrmanns zijn goede voorbeelden:
http://www.zooplus.d..._s_dosen/439881
http://www.zooplus.d...eischpur/307551
Mac's heeft lam, ik weet niet of ze dat al gegeten heeft, maar Herrmanns heeft zuiver paard. Ja, ik weet dat je een paardenliefhebber bent en het waarschijnlijk zelf niet eet, maar dit is een vleessoort die in zo goed als geen ander merk kattenvoer zit, dus ideaal voor een uitsluitingsdieet.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP


BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.899 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 15 september 2015 - 19:30

Hahaha, ja ik eet zelf inderdaad geen paard, ook geen lam of konijn. Maar voor mijn poezebeest heb ik al die 'arme beestjes' ideëen niet, echt raar. Voor mezelf kies ik ervoor bepaalde dieren niet te eten (ik eet zowiezo weinig vlees), maar voor Sierra vind ik het net normaal dat ze dat zou eten. Call me weird :tong:

Heb mijn moeder net 'overtuigd' om een keertje KVV te proberen, maar gewoon 1 worstje en heel kleine beetjes bij haar natvoer. Zondag ga ik eens in de Zowizoo zien of ze het hebben. Mijn oog was gevallen op Dinabarf mix paard / rund / konijn / vis. Als ze die mengeling binnen hebben natuurlijk. Ik dacht met die te 'beginnen' omdat het vier diersoorten in 1 is en vier soorten die ze nog nooit gegeten heeft. Is Dinabarf een goed merk voor KVV? Nu het is maar enkel om eens te zien hè. Grote kans dat ze alles laat staan, maar dan heb ik het toch eens geprobeerd hè. Natvoer mengen met KVV mag, of niet?
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten
OFFLINE

#10 Geplaatst 15 september 2015 - 19:53

Bekijk berichtBlackScorpion, op 15 september 2015 - 19:30, zei:

Hahaha, ja ik eet zelf inderdaad geen paard, ook geen lam of konijn. Maar voor mijn poezebeest heb ik al die 'arme beestjes' ideëen niet, echt raar. Voor mezelf kies ik ervoor bepaalde dieren niet te eten (ik eet zowiezo weinig vlees), maar voor Sierra vind ik het net normaal dat ze dat zou eten. Call me weird :tong:

Heb mijn moeder net 'overtuigd' om een keertje KVV te proberen, maar gewoon 1 worstje en heel kleine beetjes bij haar natvoer. Zondag ga ik eens in de Zowizoo zien of ze het hebben. Mijn oog was gevallen op Dinabarf mix paard / rund / konijn / vis. Als ze die mengeling binnen hebben natuurlijk. Ik dacht met die te 'beginnen' omdat het vier diersoorten in 1 is en vier soorten die ze nog nooit gegeten heeft. Is Dinabarf een goed merk voor KVV? Nu het is maar enkel om eens te zien hè. Grote kans dat ze alles laat staan, maar dan heb ik het toch eens geprobeerd hè. Natvoer mengen met KVV mag, of niet?
ik neem daar alleen de konjjnversie van, de rest willen ze niet... En ik weet niet of alle smaken voor katten geschikt zijn.
Ze lusten ook wel heel graag  de konijnversie van Degomeat.
Bij zowizoo hebben ze gelukkig kleine rolletjes van 250 gr, zo kan je wel wat uitproberen natuurlijk